Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger råd og erfaring, bytte eller beholde min 85D?

Startet av GeirHM, onsdag 08. november 2017, klokken 16:00

« forrige - neste »

GeirHM

Hei alle Tesla-brukere!

Skal jeg bytte ut min Model S 85D 2015 årgang, eller skal jeg beholde den?

Bilen har nettopp passert 100 000 km og den er den beste bilen jeg noensinne har hatt. Den mangler en krok bak men det er ellers absolutt intet jeg savner. Men mine dager som langveispendler er over og bilen er altså ute av garantiperioden. Jeg regner med at jeg fortsatt får i underkant av femhundre tusen om jeg selger nå. Kanskje noe mindre. Tesla sier at de vil håndheve en god del større forhold under garanti (reklamasjon). Men det har jeg ikke skriftelig, nei.

Jeg må innrømme at jeg ikke er villig til å legge veldig mye i potten for en ny utgave. Jeg har fulgt med på inventory listene som en grei fyr har gitt oss tilgang til (Takk Lasse, hvem du nå enn er!). Her er noen alternativer jeg har sett på:

1. Helt ny Model S 75D med det meste av tilleggsutstyr (ikke soltak eller skinnseter). Denne har AP2.5. Veldig spiselig pris til 740 000. (Den var bare på lista en kort stund, men julenissen kan jo komme med flere?)

2. Demokjørt Model X 75 D med alt tilleggsutstyr. AP2.0. Ca 800 000. Denne har krok, men får jeg nok rekkevidde på langtur? Jeg har sett Sigurdi skrive at du får knappe 220 km med 250 km/wh. Kjører du med et snitt over 120 km/t på motorveiene får du problemer mellom enkelte SCer rundt om i Europa. Det vet jeg av erfaring. Jeg kjørte nettopp Alicante - Oslo med et snitt på 265 med min 85D.

3. Ny Model S 100D i nedstrippa utgave men med autopilot (must!) til 840 000. Dette er min favoritt, men jeg er glad i lydanlegget denne ikke har...

4. Beholde nåværende Model S85D og glede meg over hver tur uten nye utlegg.

Finansministeren kan nok strekkes til alternativ 1. Alt annet blir bråk og spetakkel. Jeg vet hun er svak for X. Og det er jo snart jul da. Hva vil du gjøre, og hvorfor?

Takker for tilbakemeldinger!



nie

Hvis du har prøvd X og liker S best så ville jeg ha gått for S75D. Rekkevidden på den vil være bare litt mindre enn 85D.
Med den siste oppdateringen av akselerasjon på S75D skal du ha helt spesielle behov for rekkevidde (eller altfor mye penger) for å velge S100.

Personlig gikk jeg fra -15 S85D til X75 og er meget happy med det. Liker sittehøyden og hengerfestet. Rekkevidden er helt OK til min bruk (men jeg reiser ikke på Europaturer med bilen)

Men fornøyd finansminister teller jo en del...

GeirHM

Takk for svar!

Jeg har IKKE prøvd Model X ennå. Og som skrevet, hun med penga er svak for linjene på disse. Så kanskje lar hun seg overtale. Så om jeg får til finansieringa så er det bare det med rekkevidde.

Hytta uten strøm er 260 km fra SC Elverum (t/r) men det er kommet opp en chademo på strekningen heldigvis. Og så er det litt langt mellom SCene til sykkeleldoradoet i Motala i Sverige (fra Karlstad og ned til nabobyen med SC er det 230 km). Det er en Type2 på MacDonalds i Motala, men disse nymotens bilene har jo ikke en gang en ordentlig dobbeltlader jo! :-)

Hva slags forbruk får du på din X da?

DagfinnN

Jeg solgte min S85D for 3 uker siden og har en S100D inventory på vei - er i Belgia akkurat nå. Oppgradert autopilot er et viktig argument for meg sammen med rekkevidden.
Sikkert mange som klarer seg i det daglige med 75 batteriet. Men det er de dagene hvor du sliter med den rekkevidden, man husker. Jeg ville ha klart meg i det daglige med min 2013 Leaf som jeg solgte for 2 år siden. Det er ikke bare det daglige som teller. Rekkevidde er konge.
Mellomlegget for meg blir 300k - det har jeg lånt med Tesla lån - 0,25%. Jeg er dessverre ikke steinrik, men 5000 i nedbetaling i måneden klarer jeg over 5 år. For meg er det helt uaktuelt å gå ned i rekkevidde. Nedgangen er 3 - 4 mil S85D vs S75D.
Lever man med denne nedgangen, så er S75D vesentlig rimeligere enn S100D.
X75D har selvsagt enda kortere rekkevidde.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

GeirHM

Ja, 100D er drømmebilen. Men jeg må nok finansiere mer enn 300K for å få tak i en av de nedstrippa utgavene. 100D er en langtursmaskin. Da blir det altså en utgave uten gromlyd fra høytalerne. Og selv da koster den altså 840. Er rekkevidden så viktig? Jeg fortviler ikke, men jeg tviler.

nie

Fikk Xn for fem-seks uker siden så jeg har kun kjørt på våte høstveier med temp 5-10 grader. På langtur Bergen-Sunnmøre ligger forbruket da på 2,5 hvor jeg typisk hadde 2,1 på tilsvarende tur med 85D.

samotholt

Vi vurderte X i stedet for S85D, men etter en prøvetur ble det skrinlagt. S'en er bedre og mer komfortabel å kjøre og føles heller ikke ut som en minibuss  8). I tillegg så er jo rekkevidden vesentlig bedre med samme batteri.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

GeirHM

Tilbakemeldingene spriker. Men det var vel egentlig å forvente.

Alle de tre første alternativene har noe for seg - og noen ulemper.

100D er veldig dyr. Men fin på langtur.

X75D har utfordringer på de lengste turene men er praktisk. Kan den virkelig oppleves som en minibuss? Tror ikke jeg skal si det til finansministeren.

S75D er nesten spiselig i pris, men det er liksom litt kjedelig å gå fra den jeg har til noe som nærmest er likt bare med litt kortere rekkevidde.

Det er mulig at jeg rett og slett ender der jeg starta, med min fine S85D. Og her får jeg betydelig støtte fra uventet hold!

For det er altså KLIN KOKOS umulig å oppnå kontakt med Tesla avdeling NORGE!!! Jeg har ringt og stått i kø og jeg har bedt om å bli oppringt og blitt lovet å få beskjed senest dagen etter. Det har jeg gjort flere ganger. Jeg tror rett og slett de ikke vil selge biler om dagen!

nie

#8
Sitat fra: GeirHM på torsdag 09. november 2017, klokken 19:27

X75D har utfordringer på de lengste turene men er praktisk. Kan den virkelig oppleves som en minibuss? Tror ikke jeg skal si det til finansministeren.

Kjørte 340km Bergen-Sunnmøre med X75 igår kveld og koste meg hele veien. Det hadde jeg ikke gjort i en minibuss ;-)
Kjørte fra Bergen med 80%, ladet 15 min på Lavik og 12 min på Sandane.

Jeg har kjørt samme strekning tur/retur med S85D 20-25 ganger og det er HELT UAKTUELT å gå tilbake til S selv om X75 gir meg et ekstra ladestopp nå på denne årstiden.

MeTesla

Jeg har fulgt denne tråden med interesse for jeg sitter med samme fundering. Kjøpe ny eller beholde?

Trådstarter og undertegnede kjøpte bil omtrent samtidig. Jeg hentet min i juni 2015 så den drar seg mot 2,5 år og har 55 000 på telleren.

Det jeg har tenkt, er å kjøpe ny før avgifter kommer. Nå kommer de KANSKJE, men ikke sikkert. Og allerede er jeg for seint ute.

Men hovedgrunnen til at jeg velger å sitte på gjerdet, er at det gjerdet jeg sitter på er så bra at det gir liten mening å hoppe over til et nyere. 85D - velutstyrt sådan.

Økonomisk sett ville det vært galskap å legge 3-400 000 på bordet for å få en LITT bedre bil, S100D. Jeg tror også at både X100D og S100D kommer til å falle snarere enn stige i nybilpris ettersom det får gått et år eller to til.

Trådstarter er i en litt annerledes situasjon i og med at garantien er kjørt opp. Men økonomisk sett får man mange reparasjoner for det verditapet man påfører seg selv ved å bytte bil allerede etter 2,5 år.

Så mitt råd er: Behold gamla! Ho er bra nok!

DagfinnN

Hvis bileierskap bare handler om økonomi så ville jeg fortsatt hatt min 2013 Leaf.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

MeTesla

Sitat fra: DagfinnN på fredag 10. november 2017, klokken 12:55
Hvis bileierskap bare handler om økonomi så ville jeg fortsatt hatt min 2013 Leaf.

Joooo - ser den. Men det er LITT forskjell på en Nissan Leaf og en Tesla Model S 85D også ;)

Med all respekt for Leafen, hadde en selv i 2,5 år.

Så poenget mitt er at om man kombinerer rasjonelle og irrasjonelle argumenter så faller jeg ned på å beholde gamlebilen i og med at den er et vakkert stykke ingeniørkunst fortsatt.

GeirHM

Jeg liker det der med "vakkert stykke ingeniørkunst"!!! Og for ordensskyld så skylder jeg å gjøre oppmerksom på at finansministeren her i gården kjører rundt i en Leaf 2013. Og jeg kan underskrive på at at ministeren og den bilen begge er gode på økonomi. Minister'n er god til flere ting. Det skal hun ha. Vet ikke om jeg vil si det samme om vår Leaf.

Jeg forstår godt gleden over å få en 100D. Det må være som en 85D på doping. Og når jeg ser en X så tenker heller ikke jeg på en minibuss. Men jeg tror jeg får nøye meg med å være betrakter av begge bilene og gjøre som MeTesla gjør; glede meg over hver dag i det smykket jeg har.

Kanskje like greit at Tesla aldri tok telefonen, eller ringte tilbake.   

samotholt

#13
Konklusjonen blir tydligvis rimelig lik vår. Min oppsummering blir slik:
- S75D gir liten mening når man allerede har S85D.
- X75D gir for kort rekkevidde (for oss) og er en minibuss i forhold til S (selvsagt en del overdrevet ;). Snakker da mer om følelsen enn utseendet.
- S100D er egentlig for dyr så lenge man ikke har veldig behov for rekkevidde. Hadde den hatt hengerfeste - så hadde vi nok likevel vurdert denne, men det beste hadde nok vært å få hengerfeste på 85'en.

Jeg liker forøvrig heller ikke de nye setene...
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

jkirkebo

Sitat fra: samotholt på lørdag 11. november 2017, klokken 21:58
Konklusjonen blir tydligvis rimelig lik vår. Min oppsummering blir slik:
- S75D gir liten mening når man allerede har S85D.
- X75D gir for kort rekkevidde (for oss) og er en minibuss i forhold til S (selvsagt en del overdrevet ;). Snakker da mer om følelsen enn utseendet.
- S100D er egentlig for dyr så lenge man ikke har veldig behov for rekkevidde. Hadde den hatt hengerfeste - så hadde vi nok likevel vurdert denne, men det beste hadde nok vært å få hengerfeste på 85'en.

Jeg liker forøvrig heller ikke de nye setene...

Vi gikk fra S med 85kWh til X75D. Synes ikke rekkevidden er noe problem selv om vi kjører mye med henger.
100kWh er alt for dyr etter min mening. Pristillegget er hinsides. Burde vært halvparten.
Premium-setene i X er de første Tesla-setene jeg virkelig liker siden de originale S-setene i vår gamle P85+. Kunne aldri kjøpt bil med Next-gen selv, de var alt for trange og skikkelig vonde for kroppen min ihverfall ;)
Ellers svært fornøyd med X, ville ikke på noen måte gått tilbake til S.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA