Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

80% long life på 2018 leaf?

Startet av muggost, tirsdag 07. november 2017, klokken 20:15

« forrige - neste »

muggost

Hei, jeg har en 2013 leaf som jeg bruker 80% long life mode på hele tiden. Ikke for å spare batteriet, men for å lade mindre hjemme. Da kan jeg lade litt mer gratis på jobb  8)

Vet noen om denne funksjonen finnes på ny-leafen? Har sømfart nettet etter info men finner ingen ting...

leafnor

Finnes nok ikke i og med heller ikke på 30 kWt Leaf.
Men med større batteri så holder det vell å lade på jobb, og ikke hjemme i det hele tatt.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

sylwester

#2
Jeg håper de enten gjør det slik som Leaf at man kan sette % via app eller at de gjør slik som Opel å bruker "hill mode" for å unngå EPA-pisken.
Det er nemlig slik at de mistet 14km EPA på grunn av at de tok snittet av rekkeviddene på 80% og 100% etter 2013, muligens fordi de anbefalte å bruke 80% for å spare batteriet.  Det ville være som å annonsere rekkevidde i Norge på 17 mil isteden for 20. De kalkulerte sikkert at bilene vill holde garantitiden og fjernet 80% for å selge flere biler og uten å tenke på at stakkars norge skal ha biler i over 18 år!

Jeg håper Nissan har lært og kamuflert det som noe annet enn long life mode.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: sylwester på onsdag 08. november 2017, klokken 20:44
...Det er nemlig slik at de mistet 14km EPA på grunn av at de tok snittet av rekkeviddene på 80% og 100% etter 2013, muligens fordi de anbefalte å bruke 80% for å spare batteriet...
Ikke korrekt. Det var 2011 og 2012 modeller av Leaf som måtte rapportere snittet av rekkeviddene på 80% og 100% fordi 80% var anbefalt fra fabrikk (og dermed strengt tatt helt korrekt). Etter dette droppet både EPA og Nissan dette og rapporterte kun 100%.
Det mest korrekte er strengt tatt slik EPA egentlig forlangte; gjennomsnitt av hva produsentene anbefalte (Nissan 80%, Tesla 80%, GM 88%) og max mulig på 100%.
Jeg fikk negative kommentarer når jeg leverte min Leaf til service fordi jeg hadde for mye 100% lading når Nissan egentlig mente 80% var optimalt for batteriet for daglig bruk.

sylwester

Det stemmer ikke. EPA-rating på 2010-2012-japanmodellene var basert på 100% selv om de anbefalte 80%. Wikipedia skriver at Nissan kommenterte at rekkeviddeforskjellen mellom 2012 og gen2 i 2013 var mye større enn EPA-tallene viste siden EPA hadde beggynt å ta hensyn til anbefalt lade%:

Sitat fra: https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_leaf#2013_model_yearNissan explained that actually these ratings are not comparable, because for the 2013 model year the EPA changed the test procedures to calculate range for electric cars. Before 2013, the agency estimated the range assuming the battery pack was charged to 100% of its capacity. Nissan estimates that the 2013 Leaf has a 135 km (84 miles) range from a 100% charge (Long-Distance Mode charging), while the range drops to 106 km (66 miles) for an 80% charge (Long-Life Mode charging). The new EPA testing procedure considers the average of these two ranges.

Deretter kom de i 2014 med 135km EPA, 14km mer enn før på grunn av at de fjernet 80% og dermed gamlet med at batteriene uansett ville vare ut garantitiden:
Sitat fra: https://insideevs.com/2014-nissan-leaf-mostly-unchanged-as-range-technically-moves-up-to-84-miles/
On a technical level the range has increased from 75 miles in 2013 to 84 miles, but this is due to the fact Nissan has eliminated the EPA blended range rating (which averages the 80% charge range and the 100% charge range) by deleting the option to charge to 80% on the 2014 LEAF itself... now only the 100% range number applies.

Ergo.. De hadde 100%-rating, ble lurt i 2013 når de egentlig skulle ha hatt lengre rekkevidde og fjernet 80% for å selge flere biler i 2014 ved å få 10% lengre rekkevidde i markedføringen. Bil produsenter bryr seg mer om salg enn tilstanden til batteriet når garantien er gått ut.


Tesla anbefalte sikkert 80% før, men idag anbefaler de 90% og grunnen ti det er nok EPA-tallet. Du kan sette ladingen trinnløst helt ned til 50% om du vil.
Chevy anbefaler 100% (88% er jo hill mode i tilfelle du bor i høyden, men tviler på at de anbefaler det. Hvorfor kalle det hill-mode?)

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#5
Sitat fra: sylwester på onsdag 08. november 2017, klokken 21:58
Det stemmer ikke. EPA-rating på 2010-2012-japanmodellene var basert på 100% selv om de anbefalte 80%. Wikipedia skriver at Nissan kommenterte at rekkeviddeforskjellen mellom 2012 og gen2 i 2013 var mye større enn EPA-tallene viste siden EPA hadde beggynt å ta hensyn til anbefalt lade%:
..
Jeg bøyer meg i støvet for fakta  :+1:
Heldigvis bruker jeg bare siste data for tabell basert på EPA (inkl daglig ladeanbefaling fra leverandører som jeg kjenner til: tar allerede hensyn til Tesla sin 90% selv om vår S85D kom med hentydninger om at 80% burde være nok i det daglige på skjermen;) Estimerte verdier for Renault. e-UP! og e-NV200 kommer fra egne erfaringer med disse + erfaringer fra venner og kolleger som eier disse bilene)
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.0.html

Strømbil

Hill-mode er nok for oss som bor på toppen av et fjell, og starter dagen med å kjøre mye nedover. Da får vi brukt regenerering fra starten av, og slipper å slite bremser de første 10km av hver tur.
Svart Nissan Leaf 2013.

sylwester

Uansett hva du kaller det for så er en mulighet til å stoppe ladeprosessen før 100% en gavepakke til de som ikke trenger 100% og heller kunne tenke seg å bruke bilen i lang tid. Nissan kunne hatt 80% og i manualen sagt "vi anbefaler 100%" så ville EPA blitt etter 100% siden det er anbefalt, men folk fremdeles kunne brukt "hill mode" eller hva de nå vil kalle det for å forlenge levetiden til bilen.

Hvor mange med Bolt/Ampera bruker Hill mode uten at de bor på toppen av fjell?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Joltus

Håper det går an å begrense ja. I mitt daglige bruk hadde eg sikkert klart meg med 40%.

Kun på de lengre turene man trenger maks.

bob-bob

#9
Det er verdt å merke seg at ladeprosessen avsluttes med en cellebalansering etter opplading til 100% . ( 3 lamper lyser samtidig , og BMS kan godt finne på å bruke alt fra 5 minutter og til mye lengre på den prosessen )  Det skjer ikke om man hurtiglader eller om man avslutter før 100% på de biler som ikke har 80% innstillingen ihvertfall. Dvs det gjelder alle biler fra 2014 og nyere med annen batterikjemi.

Jeg er ganske sikker på at batterilevetiden har godt av cellebansering , og den gjøres kun av bilens egen BMS computer på batteripakken. Derfor lader jeg alltid til 100% hvis jeg kan ( på 220volt ) .

zbk

Det er da ingenting i veien for at BMS kan balansere celler på 80% SOC, så det er ikke noen unnskyldning for å ikke gi muligheten til å lade til en gitt grense.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bob-bob

Sitat fra: zbk på tirsdag 09. januar 2018, klokken 12:51
Det er da ingenting i veien for at BMS kan balansere celler på 80% SOC, så det er ikke noen unnskyldning for å ikke gi muligheten til å lade til en gitt grense.

Det er ingenting i veien for at den kunne vært programmert slik , nei , men den gjør det altså ikke ! Den balanserer kun etter 100% lading på eksisterende Leaf. 

sylwester

Balanseres ikke cellene i en Leaf mesteparten av tiden? I LeafSpy syer jo alltid ca. halvparten av pakka med rødt som indikerer shunt. Hogger du inn gassen så ser det ut som tripp trapp stol i noen sekunder før den igjen er glatt. Forstår at det ikke skjer når den hurtiglades eller på høyeste regen eller forbruk, men ellers har jeg en følelse av at den balanserer.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

bob-bob

Sitat fra: sylwester på tirsdag 09. januar 2018, klokken 21:47
Balanseres ikke cellene i en Leaf mesteparten av tiden? I LeafSpy syer jo alltid ca. halvparten av pakka med rødt som indikerer shunt. Hogger du inn gassen så ser det ut som tripp trapp stol i noen sekunder før den igjen er glatt. Forstår at det ikke skjer når den hurtiglades eller på høyeste regen eller forbruk, men ellers har jeg en følelse av at den balanserer.
Den kjører et eget balanseringsprogram på slutten av ladesyklus. Det vil vises ved at alle 3 blå lamper står og lyser konstant en god stund. Er det lenge siden siste topplading  ( du har kjørt med mye klattlading/ hurtiglading og ikke ladet fullt ) så kan prosessen ta noe tid. Jeg har sett at min bil bruker alt fra 5 minutter til 1 halvtime på denne prosessen.

PS : Jeg vet IKKE om dette gjelder nye leaf 2018 modell selvsagt !

Trekkoppbil

#14
Dagens leafer balanserer med blålys, også om du begrenser ladinga til 80%.

Jeg håper inderlig at man finner på noe så 40- og 60kwt's batteriene varer bedre enn 30kwt-utgaven.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA