Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteribank på veggen / Tesla powerwall

Startet av nien, tirsdag 07. november 2017, klokken 14:59

« forrige - neste »

nien

Fant litt penger under senga / Har solceller på taket og inverter i gangen.

Spm: Jeg ønsker å drive huset mitt fra en batteribank / øydrift - når jeg har muligheten for det.

Da oppstår følgende (Kanskje dumme) spm:

-Klarer en middels elektriker å koble en powerwall til alle kursene i huset mitt.... eller må jeg velge en kurs ??


elektrolux

#1
Er selv interesse i å starte egenproduksjon av strøm, og har vurdert hva jeg skal gjøre med den. Salg er ikke økonomisk, og uansett tror jeg ikke huset mitt noensinne vil ha negativt forbruk, selv med en 3 kW generator i full drift.

Tror derfor det er lurere å bruke strømmen til å avlaste varmtvannsberederen eller dirigere strømmen inn i batteriet på en elbil.

Har innledet et samarbeid med MyEnergi som leverer nettopp slike løsninger, og montering av et slikt system ser enkelt nok ut.   

Kort fortalt produserer MyEnergi en ladestasjon som kalles for Zappi og en "termostat/regulator" som kalles Eddi som måler husets energibevegelser og gir mulighet til å dirigere strømmen til VVB, og eller Elbilen.

Jeg tror dette systemet gir bedre økonomisk utnyttelse av energigeneratoren ( Solcellene og inverteren) din enn et veggmontert batteri klarer.

 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Jejl

En VVB på 300l kan fungere som et batteri på opptil 17,1 kwh dersom du kan tillate en temperaturforskjell på 50 grader. Men er det egentlig noe poeng i å bruke solcellepanel til dette? Solfangere blir vel et billigere alternativ til dette.

nien

Her var det mye fornuftig !

"Problemet" mitt, er som du også tenker, at jeg lager en masse strøm når hverken jeg eller el-bilen er hjemme.
Denne strømmen ønsker jeg å ta vare på - gjerne i form av varmt vann.
Fordi jeg vet at jeg trenger ca 12-13kw/h inn i elbilen på ettermiddagen/kvelden, så synes jeg at den mest artige løsningen er en batteri - har alltid likt batterier :-)

Problemet er at det et eller annet som gjør at Tesla IKKE kan tilby øydrift...
Vet noen hvorfor ?

Og jeg er ikke skolert nok til å vite om en powerwall kan levere strøm til alle kursene mine... eller bare til en.
Inverteren min leverer kun til en kurs... den kursen varmepumpa er koblet inn til.
Jeg regner med at om jeg sender strøm ut på nettet, så vil netteier flå meg for kroner fordi jeg bruker nettet like mye ut som inn... og jeg hater å betale nettleie.

zbk

Det er reguleringer som gjør at du ikke uten videre kan ha spenning på eget hus når resten av nettet er nede. Skal dette kunne gjøres må du kunne garantere at ikke strøm kan "lekke" ut på nettet og ta livet av de stakkarene som skal fikse feilen i koblingsboksen i gata. Om det er "hyllevare" med slike løsninger vet jeg ikke. Solcelleanlegget er i alle fall nødt til å koble fra inverteren om spenningen inn til huset forsvinner.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ThomasEL

Som ZBK sier: Øydrift er i stor grad et sikkerhetsspørsmål. Det er strenge krav til invertere om å stenge av umiddelbart hvis nettspenningen forsvinner. Dette er svært viktig for å unngå at nettet er spenningssatt når e-verket har behov for å kutte strømmen. Det virker derfor logisk at en powerwall er underlagt samme krav.
  Du skriver at solcelleinverteren kun er tilkoblet én kurs..? Det høres underlig ut... Det vanlige er at strøm fra inverteren går via en separat sikring i sikringsskapet og deretter inn på samleskinnen/faseskinnen. (Det er riktignok slik at en enfaseinverter kun tilkobles én fase, f eks L1-L2, men jeg oppfatter det som at hos deg er den kun tilkoblet en enkelt sikringskurs..?)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Wehrmut

Vi har IT-nett og skal dermed få opp til 3 inververter som kobles hver til 1-fase. Muligens er et løsning med transformator og en 3-fase inverter et mulighet.

Om batteriet kobles til med 1-fase eller 3-faser står i manual til den. Tesla bruker 1-fase, etter min informasjon.

Se her, da kan du se de mest vanlige (sol-)lager
http://www.ibesalliance.org/apps/mcf/
e-NV200 7-seter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA