Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteri rekondisjonering

Startet av Grumle, torsdag 28. desember 2017, klokken 16:10

« forrige - neste »

Grumle

Oki :) Lappen satt på begge 6er kassene fra berlingoen.

Var på en testrunde nå etter ballanselading og bilen fungerer supert! :)

Kjørte ganske akkurat 4 mil i 7 minus.

Energimålerern står nå på 50% og Checkelec viste 170v

Tanken nå er å la bilen stå ett par timer forså og kjøre den forsiktig ned til rundt 30%. Og sette den på ballanselading en gang til. Så kjører jeg den ned til 20% før neste lading som blir en standard lading.
Etter det blir det nok en fullkapasitetstest for å se når ladelampen kommer på.

Noen som anbefaler noen endringer ? :)

Tar vannservice neste helg.

Rav4_EV

Dersom den nye cellene hadde 30% lavere SOC enn de som satt i bilen ville jeg unngått å kjøre bilen langt ned. Balanselading gir vel 15% i stedet for 10% overlading. Fra 30% til 100% lading vil dette da gi maksimalt 10Ah mer inn i de nye enn hva som er status på de gamle.

Gamle batterier vil ha ulik kapasitet og stor fare for reversering av celler. Hold deg unna lav SOC om du kan.
Det var stort sett bare Think som hadde "minneeffekt" på batteriene da deres batteriovervåkingssystem var synderen.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Sitat fra: Grumle på lørdag 30. desember 2017, klokken 17:45
Da har jeg funnet synderen!
11. kassen 65v = 5.9v snitt
6 bak 35.52v = 5.92v
6 forran 29.68 = 4.94
4 kassen 23.25 = 5.81v

Tror du har en defekt blokk også i 4er kassen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Grumle

Takker for god tilbakemelding! Skal være forsiktig de første utladningene!

Er det noe problem å kjøre flere balanseladinger etter hverandre ?

elektrolux

Nei, og enkleste måten å gjøre dette er å ikke fullføre utlignings ladingen. Da vil bilen automatisk begynne ny utlignings lading helt til den får fullført en.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Grumle

Det er nok fullt mulig ja Elektrolux. Skal ta en ny runde med målinger til helgen etter at jeg har kjørt  soc gradvis ned.
Fikk ikke pakken lavere enn 45% i går med hjulene i været.

Er det noe jeg kan lese ut fra energimåler/ladelampe og total volt fra checkelec om når en celle er i ferd med å dukke under ?

Elmo

Sitat fra: Grumle på søndag 31. desember 2017, klokken 11:49
Er det noe jeg kan lese ut fra energimåler/ladelampe og total volt fra checkelec om når en celle er i ferd med å dukke under ?
En enkelt celle er bare 1,2V så det er vel i praksis umulig å se. Spenningen varierer mye mere enn det med ulike pådrag.
Hvis du klarer å holde eksakt likt pådrag over tid så kan du KANSKJE se det på Overvåkning menyen i Checkelec ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Grumle

Så en blokk som reverserer vil miste en og en celle, ikke kollapse totalt som en blokk på 6v ?

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Grumle

oki, takker for svar Elmo :) Noen som har noe formening om når jeg burde avslutte balanseladingen og hvor mange ganger jeg burde gjennta det før jeg fullfører ladingen ? Trekke ut kontakten to ganger med 2 timers mellomrom ? Eller er det sånn at jeg vente til topplading starter for å utføre dette ?

elektrolux

Ballanse/utligningslading er 5t med 5A etter at 27 blokker har nådd 8V hver.

Dette gir 25Ahr utligning. Trenger du mer utligning av SOC på monterte blokker gjentar du utligningsladingen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Helge

Ser du har fått masse hjelp og tips i denne tråden og virker å være tilnærmet i mål muligens med unntak av potensielt en dårlig blokk i 4'er kassen som påpekt av elektrolux.

Jeg har de siste årene også benyttet fremgangsmåten elektrolux listet opp ganske tidlig i denne tråden. I den ene Saxoen har jeg Robometer så da ser jeg om det er foran eller bak jeg har dårlige blokker. På de to andre bilene (en 106 og en Saxo til) kjører jeg fronten rett opp på oppkjøringsramper etter belastning (kjøretur) slik at jeg raskt kommer til å måle spenningen ikke bare på 11'er kassen bak, men også 6'er og 3'er kassen foran.

For å spare tid og arbeid måler jeg alltid batteriblokkene med den enkle batteritesteren (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batteritester-612-V-2000017819/) mens blokkene fremdeles står i batterikassen(e) og bytter (tar ut) kun de dårlige blokkene. For sikkerhets skyld bruker jeg et nøyaktig Fluke voltmeter til å måle spenningen når jeg belaster hver batteriblokk selv om det som oftest er ganske tydelig hvilke blokker som er dårlige også på den analoge skalaen til batteritesteren.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA