Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

LED-bar. Hvordan koble strøm?

Startet av Klykken, tirsdag 07. november 2017, klokken 10:28

« forrige - neste »

Klykken

Vil straks skaffe meg LED-bar for å faktisk få sett noe mens jeg kjører i vintermørket. Er mye vilt langs veiene jeg ferdes og lite gatelys, og med det måneskinnet som kommer fra fjernlysene blir det fort farlig og slitsomt. Har derfor sett på Rigid SR20 Kombo (7500 Lumen) eller Lazer ST12 Evo (12500 lumen). Begge koster ca 8000kr. Førstnevnte trekker 76W mens sistnevnte 144W.

Tenker å ha et eget relé fra hovedstrøm og styrestrøm koblet på fjernlysa slik at jeg slipper å ha en ekstra bryter inne i kupeen.
Men hvor kan man trekke fra hovedstrøm lettest mulig? Ønsker heller ikke å demontere noe større deler hvis jeg slipper det, og helst ikke borre hull i karrosseri (torpedovegg, fangere osv).

Tenker å montere på toppen av nummerskilt for at det sjenerer minst og er ca grei høyde. Tenkte også å sørge for å ha en enkel måte å fjerne den igjen til sommeren.

EDIT:
Og ønsker at det selvsagt skal være i henhold til lovverk, såfremt det er gjennomførbart.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Orbit

12V-batteriet sitter foran på høyre side, så det bør være relativt enkelt å få på plass en kabel derfra og frem til et relé. Sikring bør plasseres helt inntil der du kobler deg på batteriet.

Det sitter også en 12V-fordelingsboks rett etter batteriet som kan være et alternativ for å koble seg på.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Klykken

Oi, er 12V-batteri foran? Tenkte det var bak som på alle andre BMWer. Det var jo en ekstremt god nyhet! :D
Da vil jo dette være fort gjort, forhåpentligvis.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Plenklipper

Om du ikke ønsker å klippe i det originale ledningsnettet for å finne styrestrøm til relé, finnes det også løsninger for dette:
https://www.xenonkungen.com/no/led-xenon-ekstralys/ekstralys-tilbehor/xbb-lightswitch.html

Klykken

Kjekt med litt alternativ. Litt overkill å betale såpass for å få grei styrestrøm, kanskje. Men skal vurderes hvis det viser seg å bli trangt.
Takker for knall hjelp, folkens! :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Klykken

#5
Noen som vet hvordan lovligheten rundt ekstralys som dette er? Gitt at strøm o.l. er korrekt montert. Hvordan stiller man seg i f.eks en teknisk kontroll?

EDIT:
https://www.ekstralys.no/referansetall-fjernlys-og-mer-informasjon
Her har de forklart litt ang. lovverk og reglement vedr ekstralys. Er nok ikke helt etter boka med kun én LED-bar, men det får gå. Ellers mener jeg LUX og slikt er innafor.

Bestilte okke som. Satser på at montering går smertefritt, så får vi se.

Rigid SR20 og en brakett for skiltramma til den nette sum av 7300kr. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Autowinder

Såvidt jeg har blitt fortalt er 2 stk LEDBars kompatibelt med regelverket
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Klykken

Ja, forstod det slik jeg også. Får se om det kan løses med en sort teipbit midt på hvis det blir "trøbbel". :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jarv!s

Haha! Svart teipbit ja! :)

Husk og legg ut bildet når du har fått montert :)
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Klykken

Hehe, alt er løsbart med litt teip! Kan knipse bilde og vise når alt er montert. Forhåpentligvis greier jeg det uten de alt for store problemene. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Autowinder

Tror det har noe med redundans å gjøre, så du må nok bruke spesialteip....
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Klykken

Var forholdsvis enkelt å koble til dette via fordelingsboksen. Måtte demontere frunk først. Plastkransen rundt fordelingsboksen var derimot skjør. Knakk en del klips, så teipet den sammen med byggteip.

Koblet fra og dro ledningene fra høyre fjernlys inn til frunkområdet og koblet til releet. Blå og hvit ledning, med skjøteklemme. Strakk ledningene til ledbaren ned under fanger og opp til skiltramma og koblet til.

Satte sammen frunk igjen.

Vips ble det lys!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Klykken

#12
Her er noen kjappe snap-bilder. Skal ta bedre bilder når jeg er helt ferdig ila. dagen.
https://imgur.com/a/vUGKy

Står igjen litt småtteri. Manglet skikkelige skruer med låsemutter for å få festet ledbaren til skiltplaten, samt at skiltplaten (som er i metall) hadde bare to skruhull for feste i fangeren, så skal bore to hull til på midten og få skrudd den fast skikkelig. Vibrerer litt nå mens jeg kjører, og stoler ikke på at den sitter godt nok.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Toalmar

Kan hende du burde hatt ett mothold på baksiden av støtfangeren


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Klykken

Ja, det hadde helt klart vært optimalt. Men det er for trangt til å få til noe bra på det..
Setter i minst to skruer til så tenker jeg det blir greit.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA