Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken ladeboks (230V 3-fas?) ?

Startet av klilleng, søndag 05. november 2017, klokken 19:01

« forrige - neste »

klilleng

Har en BMW i3 (2016) og vurderer å anskaffe en ladeboks for litt kjappere lading. Men kan ikke noe om dette..

Først: Hvordan vite om man har 230V eller 400V? På strømmåleren står det 3X230V.
Hovedsikringen har 3 røde brytere og det står OV 50, 50/3/OV.
På døra i sikringsskapet står det Moeller, BI-7647, 3N~/400V, 04/2002.
Ser at en elektriker har målt noe til 242v en gang, i følge et papir som ligger i sikringsskapet.

Er det da sannsynligvis 230V 3-fas?

Dernest: Hvilken ladeboks bør man satse på for "mest for pengene" lading?
Kan i utgangspunktet tenke meg en med ikke-fast kabel; er jo ikke gitt at man har samme bil i mange år.

Jeg har to ønsker; lar dette seg oppfylle?
- Det ene er å kunne stille inn når på døgnet det skal lades. F.eks. mellom kl 22 og 07.
- Det andre er å kunne trykke på en knapp for å starte lading umiddelbart.
Mobiltilknytning, App-styring osv er ikke nødvendig, men skader vel forsåvidt ikke om det er der.

Vi har to biler, og jeg vil tro at i løpet av 2-3 år er begge el-biler. Er det noe vits i å trekke frem en ekstra kabel nå? Garasjen har bare plass til én bil, så det gir ikke så mye mening å anskaffe en boks som støtter to biler, da den ene bilen uansett må stå utenfor garasjen.

elektrolux

i3 lader med enten 32A fra en fase ( IT ) eller 11 kW fra 3 fase 400V TN.

Gamle i3 lader kun med 1 fase, men vet ikke når dette ble oppgradert.

Mål spenningen på hvilket som helst stikk i huset mellom jord og ene faselederen. Måler du 0 eller 230V har du TN nett, og måler du ca 115V har du IT nett.

Siden du nevner BMW i3 som bruker type2 ladeinntak ville jeg valgt ladestasjon med fast kabel. Gjerne denne som tilfredstiller alle dine behov og krav:
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA