Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gir på elbil?

Startet av Vesel, mandag 06. november 2017, klokken 20:36

« forrige - neste »

Vesel

Mange sier at en elbil har automatgir, men det er jo feil, for den behøver jo ikke å gire til å begynne med. Er det da riktig å si at en elbil ikke har gir, eller er det riktig å si at den den bare har ett gir?

Den har kanskje et gir, men den har ikke girkasse?  :o
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

TB

#1
Enkelte eldre elbiler er fosilbil der motor er bytta med elmotor, der eksisterende girkasse står igjen for å gjere ombygging enklere.

Serieproduserte elbiler som selges idag har ikkje ordinær girkasse, eller automat girkasse, men det finnes reduksjonsgir i dagens modeller. Reduksjonsgiret gir enklere start ved at elmotoren treng mindre kraft for å starte bilen.

Sitat frå Slik virker elbil-motoren viser til at det kan bygges med to individuell motorer, men ingen biler med ein slik løysing er i salg?
https://www.tu.no/artikler/slik-fungerer-elbil-motoren/276288

SitatGir
En elbil trenger ingen vanlig girkasse. Når du setter den i revers, bytter man bare om to av fasene til motoren.

I de fleste tilfeller kan motoren rotere med en del over 10 000 omdreininger per minutt, noe den tåler fint. Dermed er det ikke behov for gir.

De fleste elbiler har imidlertid et reduksjonsgir og en differensial – men ikke nødvendigvis.

Det er for eksempel mulig å lage en bil med to elmotorer på samme aksling, som driver hvert sitt hjul. Da vil det ikke være behov for en differensial.

En differensial er kort sagt en utvekslingsmekanisme som fordeler dreiemoment fra én aksel til to. Det sørger for at hjulet innerst i en sving går litt saktere enn hjulet ytterst. Om bilen ikke har dette, vil det være nærmest umulig å svinge.

Reduksjonsgirets oppgave er å sørge for at hastigheten til hjulene er litt lavere enn hastigheten ut fra motoren.

Som regel er differensial og reduksjonsgir kombinert i samme enhet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

bosonic

Ikke glem at det faste giret (utvekslingen) øker dreiemomentet!
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

#3
Og gir mulighet for økt regenerering.

Likevel stort sett bare en parasitt som omformer alt for mye av elektronene til varme. Riktig konstruert vil en elektrisk drivlinje ha nok moment og nok toppfart uten forskjellige utvekslinger.

På SAM med permanentmagnet synkronmotor var problemstillingen reelt. Måtte velge mellom høyt startmoment, eller høy toppfart. Det går mye strøm i en motor med lavt turtall, noe som også må tas i betraktning. Siden bilen ble bygget med Alperally som mål falt valget på 100 km/t toppfart slik at motoren fikk levelige kår også under de hardeste klatreøktene. På denne var gir ikke en opsjon. Eneste utvekslingen er faktisk forholdet mellom akslingen ut ( 33 tenner og bakhjulet med 144 tenner ) Motoren er oppgitt til maks 4000 rpm, og er oppi det og vel så det når vi kjører i 100 km/t

Er ikke hypp på å se resultatet av en massiv roterende magnet som har eksplodert som følge av sentrifugalkreftene. Spesielt ikke med tanke på at den ligger like bak ryggraden på passasjeren. :o 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

#4
Jeg er usikker på om det brukes samme gir forover og bakover, eller om det er 2 gir.

Blir det ett trinns automat?

Så har vi også biler med dual drive, hvor det er ulik utveksling foran og bak, og kanskje ulike  motorer foran og bak.
Det er interressant spørsmål, åssen man skal telle gira.


cra

#5
Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 18. november 2017, klokken 18:32
Jeg er usikker på om det brukes samme gir forover og bakover, eller om det er 2 gir.

Fast reduksjonsgir, og motor reverseres når det rygges. De med flere motorer har naturligvis et reduksjonsgir pr motor. Men rent praktisk kan du si at elbiler har ikke gir, da man vanligvis ikke regner med reduksjonsgir i denne sammenhengen. På biler, sykler mm teller man jo bare de girene man kan bytte mellom.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

erik e

Vil vel si at EL-bil har gearkasse .  Ett gear forover og revers,med diffrensial.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elektrolux

Sitat fra: erik e på søndag 26. november 2017, klokken 17:42
Vil vel si at EL-bil har gearkasse .  Ett gear forover og revers,med diffrensial.

I følge Wikipedia skal det mer til for å kalles et gir, nemlig at det gir mulighet for variabel utveksling:

Gir
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Gir er tannhjulsutveksling som overfører roterende bevegelser fra én veksel til en annen og som tillater varierende hastighet og dreiemoment.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Nei, et gir er en mekanisk kobling, for eksempel to tanhjul. To tanhjul i med ulik diameter endrer rotasjonshastighet, retning og moment. Et reduksjonsgir har ofte kun to tanhjul fast koblet (et trinn). El bilen har reduksjonsgear, men automatgir er nok feil betegnelse på en overlegen elektronisk styring som gjør vanlige automargir og andre girtyper overflødig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erik e

Hva skal vi kalle den 'greia` som er mellom EL motor og drivaksler ? 
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Griffel

#10
Det er opptil flere gir i en elbil. Reduksjonsgir, diefferensial er planetgir. Melom rattet og hjulene er det gir og det er sikkert fler.
Alle mekaniske inretninger som, omformer bevegelse, dreiretning, hastighet, dreimoment, retning, kraft.

Det elbilen ikke har er automatgir, i samme betydning som automatgir i en fosilbil.

Men i gamledager ble f.eks et Ward-Leonard-aggregat ofte kalt et elektrisk gir.
Det var det ikke, men rent funksjonelt noe lignende.
Motordriften i elbilen kontrolerer turtall og moment og har på den måten en funksjon som kan minne om et automatgir.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erik e

Mitsubishi kaller denne ´´ greia'' mellom motor og drivaksler for girkasse både på engelsk og norske. ⚙️⚙️
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

cra

Sitat fra: erik e på tirsdag 28. november 2017, klokken 19:47
Mitsubishi kaller denne ´´ greia'' mellom motor og drivaksler for girkasse både på engelsk og norske. ⚙️⚙️

Teknisk sett så er det jo det, men når "vanlige folk" spør om det er gir på en elbil er det riktige svaret i praksis "Nei". De mener jo i praksis om de må gire manuelt eller ikke.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Jeg har gir på rattet mitt. Tror det kalles rattgir.

Nei forresten. Rattgir er noe mange amcars har.

Har også gir på vindusheisen, vindusviskeren, og ikke minst på girlåsmotoren til ehh girkassen på Think'en min.

Lurer på om jeg kan skrøyde på meg å ha en 6 girs Think. ;D

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hanche

Det er kanskje ikke helt feil å kalle alle disse tingene gir, men jeg tror nok drev er en mer korrekt betegnelse der man har en konstruksjon med to tannhjul eller ett tannhjul og en tannstang som griper inn i hverandre. Et reduksjonsgir består ofte av mer enn ett drev; for eksempel reduksjonsgiret du finner mellom motoren og hovedrotoren i et helikopter, som må ha en nokså ekstrem utveksling – i størrelsesorden 1:1000, om jeg husker rett.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA