Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finnes det 3fase 230V lader?

Startet av Bigmac, mandag 06. november 2017, klokken 13:06

« forrige - neste »

Bigmac

Hei, jeg har TT nett hjemme, og det er lagt en 230V 3-fase med 3x25A sikringkurs til garasjen. Pr nå lader jeg bare med en 10A kladd via shuko på en annen 16A kurs, men jeg kunne tenke meg en hjemmelader som utnytter alle 3 fasene på 25A kursen. Jeg har lett litt, men det ser ut som alle 3-fase ladere er laget for 400V TN nett.

->Finnes det overhode en 230V 3-fase lader?

Lars C. Krogenæs

Laderen sitter i bilen, så da er egentlig spørsmålet om det finnes biler med 3fase 230V ladere.

Svaret på dette er nei, men....

Enkelte biler har dobbelt-ladere, der man kan nyttigjøre seg laderne på hver sin fase.

Nye Vw golf kan lades på enten 32A eller 2-fas: 2X16A.

Så finnes det andre biler som har noe tilsvarende, som Tesla og BMWi3, Mercedes B.

Hvaslags elbil har du ?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

KjellG

Enkelte løser dette med en trafo i garasjen 230->400V

Det er også noen tiltak for å lage en DC-lader (utenfor bilen) som skal kunne kobles mot 230V nett. Tror ikke dette er vanlig handelsvar pt.

Lars C. Krogenæs

Men har du en gammel e-golf får du ikke utnyttet 3-fas til noen ting, evt. kan du kjøpe en ladekladd for å lade på 16A enfas fra 3-fas uttaket ditt, slik som denne (du må bare bytte til blå plugg):

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/khons-justerbar-10-16-32a-ladekabel-type-1?tm=ladekabler/mode-2-til-type-2
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Bigmac

Takk for gode svar. Jeg har 2015 eGolf, så da er det altså ikke noe å hente for den bilen. Det fungerer i grunnen helt fint slik det er nå med langsomlading siden mitt 24kWh batteri uansett blir fulladet over natten - men jeg tenker litt fremover: med et 50 eller mye større batteri i neste bil (jeg venter jo på en stasjonsvogn elbil med 1000km rekkevidde :-) som kan avløse diesel stasjonsvognen) vil det ta flere døgn å lade med 10A...

Lars; du har vel rett i at laderen sitter i bilen - men hva da med 400V 3fase. Jeg trodde det var veggladeren som ordnet opp i fasene slik at AC/DC omformeren i bilen kunne gjøre jobben sin.

Det med byggsentral har jeg for så vidt løst med en kombikontakt som i tillegg til 32A 3fase også har en 10A shuko: https://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-kombi-32a-3p-j-230v-9h-ip44/1504895/Product.html?Event=searchlist.

Det med å ta enfase ut av den blå 3fase CEE kontakten har jeg tenkt på, og er følgelig en bedre løsning enn via shukoen. Da må jeg enten bruke overgangskabel siden shukoen til eGolf kladden har temperaturføler som gjør at jeg ikke kan klippe kabelen og sette på en blå CEE (men det ville uansett vært meningsløst siden shukoen da fortsatt er det svakeste punktet), eller kjøpe en ny kladd kabel med CEE plugg.

Nei, det beste hadde vært en løsning med 3fase 230V for å unngå skjevlast og få max ladestrøm - men det er altså ikke mulig pr nå (ser bort fra trafo løsningen). Jeg får vente og se hva som kommer de neste årene :-)

Lars C. Krogenæs

#6
For å ta et eksempel med en bil som kan utnytte innebygget 3-fas lader for 400v:
Har man 32A 400v tilgjengelig, blir det 32A*3*230v som betyr at man kan ta ut 22kW.
Ladestasjonen sender egentlig bare strømmen videre inn i bilen, på hver sine ledere, slik den fikk den, og har i prinsippet bare av/på funksjonalitet.

På kontakten din med 32A CEE og schuko: Vil ikke denne schukoen være sikret med 32A? og dermed være høyt over lovlige maks 16A?

På 10A/16A tror jeg ikke du behøver å tenke på skjevlast, hvis ikke mye annet i huset også er på samme fase...

I et anlegg er det ikke bare schukoen som er et svakt ledd, men også tynne ledninger. Det er jo mye bedre å trekke 10A (eller 16A) fra en 32A kurs, enn fra en kurs med 1,5 eller 2,5 ledere.

Jordfeildeteksjon typeB har e-golfen innebygget, så selv om det er et krav, ville jeg ikke vært veldig bekymret for det...

Hvis ditt opplegg med 10A fungerer for deg, ville jeg ikke gjort noe før ny bil er i hus.

(Rettet kvadratrot feil i utregning)
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

fredag

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 07. november 2017, klokken 12:38
For å ta et eksempel med en bil som kan utnytte innebygget 3-fas lader for 400v:
Har man 32A 400v tilgjengelig, blir det 32A*1,7*230v som betyr at man kan ta ut 11kW.

32A * 3 * 230V = 22kW
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

Mot ca 60000 kr kan vi fikse deg en 230V 3 fase 8 kW ekstern DC lader.  8)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amatøren

Kun for kuriositet nå, har du data/link til diverse DC ladere (CCS) for 230 V IT nett?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

KjellG

Dersom flere enn eGolf og Tesla kan utnytte 3-fase IT-nett i V-kobling til ca 7,4kW, så tror jeg de fleste er fornøyd. Går du høyere, kommer en fort i konflikt med hovedsikringen. En DC-lader ville gi bedre utbalansing, men graver litt i lommeboka.

Amatøren

Fult klar over mulig "konflikt" med hovedsikringen. Har 63 A 3 fase IT nett.

Så med reservasjon på e-tron så kunne det være interessant med DC lader som kan justeres mellom for eksempel 10-30 (40?) kW ut fra boligens effektbruk. Kanskje batteribuffer på sikt også. Eventuelt med solpaneler.

Med e-up! og kommende e-Golf så kunne det være aktuelt med mulighet for raskere lading når fossilbilene fases ut her hos oss.

Kanskje I.D. Buzz kan bli et alternativ når HC bilen skal erstattes om 10 år.

Så selv om man ikke kan lade like raskt som offentlige hurtigladere så kan det være aktuelt å kunne lade 2-4 ganger raskere enn 7,2 kW.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Orbit

Her er en gammel tråd ang DC-lader hjemme.

ABB har også dette, men vi snakker nok nærmere ett sekssifret beløp......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA