Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Venstres alternative statsbudsjett.

Startet av arnkl, mandag 06. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: jlan på tirsdag 07. november 2017, klokken 20:27
Gratis i Sverige, 340 kr i Danmark, men der betaler forhandlere moms på avansen ved videresalg.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2234507
http://skat.dk/skat.aspx?oid=221985

At noe er gratis for brukeren, her kjøperen, betyr ikke at tjenesten ikke medfører noen kostnad for noen, her samfunnet forøvrig.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 07. november 2017, klokken 12:31
Det jeg prøver å si er at mesteparten av registreringsavgiften er ment å dekke et momstap. En noenlunde flat takst er naturlig da påkost på hver bil ikke avhenger så mye av verken bilens alder eller pris

Det du mener da er at hvis bilen omsettes mellom private eller andre så skulle det egentlig betales moms av det? Eller kun hvis bilen har blitt reparert/påkostet?

La oss si en bil til 1 million som omsettes 10 ganger til synkende priser, siste gang for 100 000,-
Den skal først betale moms når den kjøpes ny, så skal man betale moms når den omsettes for 900 000 så 800 000 osv.
Til slutt har bilen generert omsetningsavgift på 1 375 000 kr :o Greit å være staten da ja. 8)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jlan

#17
Sitat fra: stefse på onsdag 08. november 2017, klokken 14:28
Det du mener da er at hvis bilen omsettes mellom private eller andre så skulle det egentlig betales moms av det? Eller kun hvis bilen har blitt reparert/påkostet?
Avansemodellen som brukes i EU brukes allerede for endel andre varer i Norge. Det betales da bare moms av salgspris minus kjøpspris. Men det gjelder vel bare momsregistrerte firma.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

stefse

Sitat fra: jlan på onsdag 08. november 2017, klokken 14:38
Sitat fra: stefse på onsdag 08. november 2017, klokken 14:28
Det du mener da er at hvis bilen omsettes mellom private eller andre så skulle det egentlig betales moms av det? Eller kun hvis bilen har blitt reparert/påkostet?
Avansemodellen som brukes i EU brukes allerede for endel andre varer i Norge. Det betales da bare moms av salgspris minus kjøpspris. Men det gjelder vel bare momsregistrerte firma.
Selvsagt må det være slik for firma. Men derfra å hevde at omregistreringsavgiften skal kompensere for bortfall av momsinntekter høres litt far fetched ut. De færreste som ikke driver bilbutikktjener penger på å selge bruktbilen sin.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ketill Jacobsen

Sitat fra: stefse på onsdag 08. november 2017, klokken 17:57
Sitat fra: jlan på onsdag 08. november 2017, klokken 14:38
Sitat fra: stefse på onsdag 08. november 2017, klokken 14:28
Det du mener da er at hvis bilen omsettes mellom private eller andre så skulle det egentlig betales moms av det? Eller kun hvis bilen har blitt reparert/påkostet?
Avansemodellen som brukes i EU brukes allerede for endel andre varer i Norge. Det betales da bare moms av salgspris minus kjøpspris. Men det gjelder vel bare momsregistrerte firma.
Selvsagt må det være slik for firma. Men derfra å hevde at omregistreringsavgiften skal kompensere for bortfall av momsinntekter høres litt far fetched ut. De færreste som ikke driver bilbutikktjener penger på å selge bruktbilen sin.

Er dette så vanskelig å forstå? Dersom en skulle gå så langt at det ble moms når en selger sin bil, så blir moms lik null når prisen er lavere en du ga for bilen. Så ikke noe å være redd for og moms blir ikke innført for private! I Danmark har man altså valgt å ha moms på merverdi som en bilforretning tilfører en bruktbil (moms omtales også som merverdiavgift). At du synes at det er "far fetched" å knytte registreringsavgift og moms sammen er ditt problem!

stefse

Jeg kan momsreglene, og er forsåvidt enig i dem.
Omregistreringsavgiften på nyere brukte biler var jo over 10  000kr før det ble ryddet opp for noen år siden. Nå er det vel "bare" noe over 6000. Når du hevder at det må være så høyt for å kompensere for bortfall  av momsinntekt (se sitat) så synes jeg det er litt far fetched ja. Dersom alle forholder seg til mva reglene som de skal, vil det jo ikke være behov for det.

Men du tenkte kanskje at det finnes endel bilsjapper og private biloppussere som ikke gjør det, eller opererer med fiktivt lave salgsummer? Og at derfor skal alle som en betale lik avgift for å omsette en bil?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA