Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva kan jeg forvente av batteridiagnose på en ett år gammel Kia Soul?

Startet av kenneho, søndag 05. november 2017, klokken 10:01

« forrige - neste »

kenneho

Hei, kan man forvente at en ett år gammel Kia Soul viser 100% (eller X av Y enheter) på en batteridiagnose? Jeg er usikker på hvilken granularitet og enhet slike diagnoser resulterer i, så hvis noen kjenner til dette må man gjerne kommentere dette kort.

PS. Jeg postet dette spørmålet under "Kjøpe elbil?" først, men ser at det høre mest naturlig hjemme her, så jeg flyttet det hit.

Karl-Wilhelm

Personlig ville jeg forventet 1% tap per 10'km,

Startet et slikt emne i går, men vi har ikke nok data til å si noe generelt ennå:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,36583.0.html
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

kenneho

Takk for svar. Skal få tatt en titt på tråden du linket til.

1% pr 10.000 km høres ikke så verst ut. Så på en ett år gammel Soul i går som har gått knappe 3.000 km, så da skulle batteriet i følge din beregning være 100%. Venter på svar fra batteridiagnosen.

Har du noen tanker om hva nedre akseptable verdi fra den testen bør være? Altså, hvor langt unna 100% er innenfor normalen, og dermed slik at jeg ikke skal gå for den bilen?

Karl-Wilhelm

Dersom den har gått 3000km, så kan du nok fint forvente oppunder 100% =)

Liten grunn til å være skeptisk/bekymret på noe som er så nytt og tilnærmet ubrukt.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

kenneho

Sitat fra: Karl-Wilhelm på søndag 05. november 2017, klokken 16:37
Dersom den har gått 3000km, så kan du nok fint forvente oppunder 100% =)

Liten grunn til å være skeptisk/bekymret på noe som er så nytt og tilnærmet ubrukt.

Skulle tro batteriet var så godt som ny ja. Ønsket en batteridiagnose i tilfelle det skulle vise seg å være noe feil ved batteriet, som av èn eller annen grunn ikke dekkes av garantien. Men alt ligger til rette for at testen vise full score (evt 99%), men skulle tallet vise seg å ligge noen prosentpoeng under 99 er det kanskje grunn til være skeptisk.

rolfh

Har nettopp vært på to års service etter ca 18000 km, og i følge batteritesten forhandleren gjorde, skal jeg ha 100 % kapasitet :D

Karl-Wilhelm

Nissan gjør samme "feil"/krumspring, alle biler med lavere tap enn 85% har 100% gjennstående kapasitet da de teller barer, og barene runder opp.

Kapasiteten på din bil kan fint antas til å være praktisk likegyldig, selv om det reelt ligger i region av ~98%.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

kenneho

Jeg fikk resultatet av batteritesten på en ett år gammel Kia som har gått 3000 km, og den viste (ikke overraskende) at batteriet er 100%.

Electricity



kenneho

Sitat fra: Falcon64 på torsdag 23. november 2017, klokken 15:28
32000KM. 100% batteri etter 2 år.  :D

Ikke verst! Får håpe min holder seg tilsvarende godt.

Har hatt Kia'en litt over en uke bare, men er storfornøyd! Det er den første elbilen min, og det har vært en større positiv opplevelse å gå over til el fremfor fossilt enn jeg hadde forventet.

SteelTown

Jeg tok en diagnose på min 2 år gamle kia som hadde gått ca 40.000km. Den var 100%

Svein Evensen

Har 2016 mod. 16.000 km. Fikk sjekket bateriet for 1 mnd siden. Det var 100%. Sjekket hver enkelt celle.

Usikker

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA