Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf med 50 000km mellom servicer

Startet av Timmermans, lørdag 04. november 2017, klokken 20:39

« forrige - neste »

Timmermans

Jeg har vært og sett på en Leaf, der eier hadde vært litt sløv med service. Det var et opphold fra 30 000km til 80 000km, og tidsintervallet var nok også over ett år - heller nærmere to tenker jeg.

Har dette noe å si i praksis? Jeg er helt fersk på elbil, men jeg har inntrykk av at det ikke er så mange kritiske ting som blir utført på service uansett? Det er ikke som et dieseldyr som har gått 50 000 uten motoljeskift liksom. Når byttes reduksjonsgearolja på leaf?

Garantien blir vel ugyldig med et slikt hull? Nå er denne bilen gått over 100 000km, så det spiller vel ingen rolle uansett kanskje?

Så var det en sånn batterirapport med en totalscore (12/12 barer eller vare det 10/10?) og ulike kategorier med 5 stjerner. Full score på alt, unntatt den kategorien som sier noe om batteriet ofte er ladet til 100% (noe selger bekreftet at han hadde gjort). 3 av 5 stjerner. Er det mulig å si noe vettugt om dette? Skal man forholde seg til totalscoren, mens de kategoriene med stjerne er å regne som tilbakemelding til bileier? "Skjerp deg på denne kategorien (du har scoret lavt på), ellers risikerer du å redusere batteriets ytelse (totalscore).

Eller må man se på både totalscore og alle kategorier, for å danne seg et bilde av batteriets helse?

AppleKnocker

Service på Leaf er i praksis
1) Pollenfilter
2) Bremsevæske
Noen ser seg nødt til å smøre bremsene, men på en bil som blir jevnlig brukt et det ikke nødvendig.

Slapp holdning til service er grunn for å prute, men det betyr neppe noe for tilstanden. Etter 100K er garantien uansett gone. Og selv uten service beholder du garanti - med mindre forhandleren kan bevise at for sent skifte at pollenfilter og bremsevæske er årsak til en eventuell garantisak.

Batterirapport kan du tørke deg i .... med. Bruk leafspy for å finne den reelle tilstanden til batteriet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

bob-bob

#2
Sitat fra: Timmermans på lørdag 04. november 2017, klokken 20:39
Jeg har vært og sett på en Leaf, der eier hadde vært litt sløv med service. Det var et opphold fra 30 000km til 80 000km, og tidsintervallet var nok også over ett år - heller nærmere to tenker jeg.

Har dette noe å si i praksis? Jeg er helt fersk på elbil, men jeg har inntrykk av at det ikke er så mange kritiske ting som blir utført på service uansett? Det er ikke som et dieseldyr som har gått 50 000 uten motoljeskift liksom. Når byttes reduksjonsgearolja på leaf?

Garantien blir vel ugyldig med et slikt hull? Nå er denne bilen gått over 100 000km, så det spiller vel ingen rolle uansett kanskje?

Så var det en sånn batterirapport med en totalscore (12/12 barer eller vare det 10/10?) og ulike kategorier med 5 stjerner. Full score på alt, unntatt den kategorien som sier noe om batteriet ofte er ladet til 100% (noe selger bekreftet at han hadde gjort). 3 av 5 stjerner. Er det mulig å si noe vettugt om dette? Skal man forholde seg til totalscoren, mens de kategoriene med stjerne er å regne som tilbakemelding til bileier? "Skjerp deg på denne kategorien (du har scoret lavt på), ellers risikerer du å redusere batteriets ytelse (totalscore).

Eller må man se på både totalscore og alle kategorier, for å danne seg et bilde av batteriets helse?
Når det gjelder batteriet så er det viktig at alle antall prikker på helt høyre side ( smale små prikker) er tilstede.
Om 1 eller flere er svarte , så har batteriet redusert kapasitet. Ladeprikkene , de lange på høyresiden - er alltid fylt helt opp når batteriet er fulladet uansett.
Reduksjonsgear olje er vel på 160000 km .... den er nok ikke så viktig. Men , for lang tid mellom servicer kan gi en indikator på hvor godt bilen er passet på. Mange ting kan skje på en vintersesong i Norge som er kjekt å ta tak ( eller ikke ) - men det oppdages som regel på en service. Når det gjelder "smøring" av bremser som nevnt over , er det jo ikke snakk om at noen sprayer på litt olje. Det omhandler faktisk demontering av sleidebolter på bremse-calipere og innsetting med korrekt fett . Det er faktisk litt jobb , tar vel ca 1,5 timer på verksted. At noen synes det er unødvendig får de jo få lov til å mene , så mener jeg noe annet. Når det gjelder skifte av bremsevæske er det fordi at den tar opp fuktighet fra omgivelsene og det vil etterhvert kunne føre til korrosjon innvendig i bremsesystemet samt dannelse av damp-bobler ( vanndamp fra opptak i bremsevæsken)  ved høy temperatur på bremsesystemet og mulig bremsesvikt - men det siste er nok ikke så viktig på Leaf da den jo bruker mye regenering ved nedbremsing.  Jeg vil tro fuktighet i sammenheng med korrosjon er viktigst.

Service er lurt uansett.  :laugh:

elektrolux

Sitat fra: bob-bob på fredag 24. november 2017, klokken 10:13
Service er lurt uansett.  :laugh:

Ja, og spesielt om en gjør det selv.

Ellers er det lurt å vente til de samme punktene med unntak av pollen filter og Bremseveskebytte sjekkes på EU kontrollen til langt hyggeligere pris.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bob-bob

Jeg synes det er lurt å ta service som foreslått i serviceheftet til bilen.
Man kan selvsagt gjøre det selv , men er man innenfor garanti vil jeg fraråde det. 
Er man ikke spesielt kompetent til å skru bil vil jeg fraråde å gjøre det selv uansett. Det er tross alt snakk om småpenger sett opp mot bilens verdi og andre potensielle problemer.

( Electrolux - deg holder jeg utenfor - du er i en annen klasse i forhold til "hvermannsen" )  ;D

tomrh

Sitat fra: bob-bob på tirsdag 28. november 2017, klokken 11:24
Jeg synes det er lurt å ta service som foreslått i serviceheftet til bilen.
Man kan selvsagt gjøre det selv , men er man innenfor garanti vil jeg fraråde det. 
Har inntrykk av at de fleste "bomber" kommer tidlig i eierskapet, for det er da snakk om feil som ikke skyldes bruk og slitasje. Min hybride service-approach er å ta de første par servicene, deretter gjøre som AppleKnocker, som beskriver det meget bra. Og bremsevæske trenger man i grunnen ikke skifte før bilen kommer på EU-kontroll.
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 04. november 2017, klokken 20:46
Service på Leaf er i praksis
1) Pollenfilter
2) Bremsevæske
Noen ser seg nødt til å smøre bremsene, men på en bil som blir jevnlig brukt et det ikke nødvendig.

Slapp holdning til service er grunn for å prute, men det betyr neppe noe for tilstanden. Etter 100K er garantien uansett gone. Og selv uten service beholder du garanti - med mindre forhandleren kan bevise at for sent skifte at pollenfilter og bremsevæske er årsak til en eventuell garantisak.

Batterirapport kan du tørke deg i .... med. Bruk leafspy for å finne den reelle tilstanden til batteriet.

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

bob-bob

Sitat fra: tomrh på torsdag 01. februar 2018, klokken 12:51
Sitat fra: bob-bob på tirsdag 28. november 2017, klokken 11:24
Jeg synes det er lurt å ta service som foreslått i serviceheftet til bilen.
Man kan selvsagt gjøre det selv , men er man innenfor garanti vil jeg fraråde det. 
Har inntrykk av at de fleste "bomber" kommer tidlig i eierskapet, for det er da snakk om feil som ikke skyldes bruk og slitasje. Min hybride service-approach er å ta de første par servicene, deretter gjøre som AppleKnocker, som beskriver det meget bra. Og bremsevæske trenger man i grunnen ikke skifte før bilen kommer på EU-kontroll.
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 04. november 2017, klokken 20:46
Service på Leaf er i praksis
1) Pollenfilter
2) Bremsevæske
Noen ser seg nødt til å smøre bremsene, men på en bil som blir jevnlig brukt et det ikke nødvendig.

Slapp holdning til service er grunn for å prute, men det betyr neppe noe for tilstanden. Etter 100K er garantien uansett gone. Og selv uten service beholder du garanti - med mindre forhandleren kan bevise at for sent skifte at pollenfilter og bremsevæske er årsak til en eventuell garantisak.

Batterirapport kan du tørke deg i .... med. Bruk leafspy for å finne den reelle tilstanden til batteriet.


At Service på Leaf i praksis består av kun pollenfilter skift og bremsevæske  - samt litt "dusjing med 5-56"er - unnskyld meg - det rene skjære sprøyt.  Det er faktisk så dumt sagt , at jeg velger å ikke kommentere det ytterligere.

lifern

SVART EUROLEAF 2013

downlow

Sitat fra: lifern på torsdag 01. februar 2018, klokken 14:31
178000 km uten service.

Fint for deg  :) Tviler på at bilen din blir førstevalg blant de som skal handle brukt Leaf. Du skal kanskje kjøre bilen ut levetiden selv?
2017 Leaf Tekna 30 kWh

leafnor

#9
Til TS:
Av erfaring med 2012 modell egen Leaf (130.000km), og ansvar for en firmabil 2014 Leaf i bruk av 120 vidt ulike ansatte på jobb, så er svaret på om det har noe å si i praksis, nei.

Men er du en "type" som frykter det verste og tror du står med svarteper fordi bilen ikke har vært på sine servicer, da skal du ikke høre på noen av "oss" på det her EL-bilforumet! men heller på din egen magefølelse.
Let opp en Leaf med alle servicer fulgt etter boken, betal det det koster for en slik, og sov godt. 

Forøvrig, er det noen Leaf-eiere her på forumet som har fått betale dyrt fordi de ikke har gjort sine service i henhold til instruksjonene med tanke på intervall?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

@Downlow: Han får ikke mye for bilen uansett når den har gått 178.000, med eller uten service Han har derimot spart 20.000 kroner.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

lifern

Har ikke akkurat tenkt å selge heller.
Det lille som er av service gjør jeg selv.
Når jeg skal ha bilen til den er død, så betyr det ingenting for meg om det er stemplet i boken eller ei.
Forøvrig aldri vært på verksted med den heller, bortsett fra Eu kontroll.
Har 11 streker igjen.
SVART EUROLEAF 2013

tomrh

De som ikke tar service havner vel stort sett i to kategorier:
1) De som elsker bilen sin og flikker og passer på den bedre selv
2) De som ikke bryr seg

Dette er egentlig helt uavhengig av service. Som kjøper er det lett å se om eieren er i kategori 2, bare å ta en titt på bl.a. bremsene det. Er de brune og rustne så kan serviceheftet ha så mye fine stempler det bare vil, den bilen skal uansett ikke jeg ha! For eieren passer ikke på. Jeg har sett nesten kliss nye leafer med høye EK-numre som allerede har rustbrune bremseskiver der klossene ikke tar. Skjønner ikke hvordan man klarer det, mine bremser ser mye bedre ut selv om bilen er godt over 5 år, og jeg pendler i saltsørpe hver dag.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Sele

Sitat fra: lifern på torsdag 01. februar 2018, klokken 19:57
Har ikke akkurat tenkt å selge heller.
Det lille som er av service gjør jeg selv.
Når jeg skal ha bilen til den er død, så betyr det ingenting for meg om det er stemplet i boken eller ei.
Forøvrig aldri vært på verksted med den heller, bortsett fra Eu kontroll.
Har 11 streker igjen.

Når du tar service selv så har jo bilen fått service. Blir jo totalt feil og skrive "178000 km uten service."

lifern

Sitat fra: Sele på fredag 02. februar 2018, klokken 07:54
Sitat fra: lifern på torsdag 01. februar 2018, klokken 19:57
Har ikke akkurat tenkt å selge heller.
Det lille som er av service gjør jeg selv.
Når jeg skal ha bilen til den er død, så betyr det ingenting for meg om det er stemplet i boken eller ei.
Forøvrig aldri vært på verksted med den heller, bortsett fra Eu kontroll.
Har 11 streker igjen.

Når du tar service selv så har jo bilen fått service. Blir jo totalt feil og skrive "178000 km uten service."

Pirkete du da.
Verksted service da.
Er det bedre?
SVART EUROLEAF 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA