Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Torque for Kia Soul: Batterikapasitetsmåling

Startet av Karl-Wilhelm, lørdag 04. november 2017, klokken 14:43

« forrige - neste »

_OE_

Ok det kan jo være forklaringen... Da får jeg vente og se etter 1 års service til sommeren neste år

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Usikker

En annen ting kan være obd pluggen din, har selv 3 forskjellige her og det er kun en jeg får til å virke i Kia'n, en sånn annen billig sak funker fint på en gammel 2008 fossil jeg har men det har jo skjedd en del i OBD versioner med hvilke protokoller de støtter
Har en App på Android brette som heter ELM372 Identifier og den identifiserer lett om pluggen er så kompatibel som den burde være

Mange skryter på seg å støtte et hav av protokoller som eksempelet under
OBD-II Protocols:
SAE J1850 PWMSAE J1850 VPW (10.4 Kbaud) / ISO 9141-2 (5 baud init, 10.4 Kbaud)
ISO14230-4 KWP (5 baud init, 10.4 Kbaud) / ISO14230-4 KWP (fast init, 10.4 Kbaud)
ISO15765-4 CAN (11bit ID, 500 Kbaud) / ISO15765-4 CAN (29bit ID, 500 Kbaud)
ISO15765-4 CAN (11bit ID, 250 Kbaud) / ISO15765-4 CAN (29bit ID, 250 Kbaud)
SAE J1850 PWM / SAE J1850 VPW / ISO 9141-2 / ISO14230-4 KWP
ISO14230-4 KWP / ISO15765-4 CAN / ISO15765-4 CAN / ISO15765-4 CAN
ISO15765-4 CAN

men denne appen avslører det som mangler
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Allt er jo mulig... Men allt annet blir jo avlest.... Hvilken OBD II PLUG har du som virker og kjøpt hvor?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Usikker

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_


_OE_

Da er ny OBD II bestillt + vinkelforsats til OBD II pluggen... Så det eneste som mangler er få dette inn på displayet på KIA'n he he

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Usikker

Da har jeg fått lest ut de siste kodene på 2018 sånn at de kan idenfisere rett størrelse på batteriet med tanke på celler
Skal laste ned ny test version i løpet av kvelden og teste litt
Regner med at det dukker opp rett Torque filer etterhvert sånn at 30kw blir riktig
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Ok høres spennende ut

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Usikker

Litt mye frem og tilbake dette men nå ser det endlig ut som jeg har fått lest ut batteristatus på 30kw batteriet

Last opp csv fila i excel og bla bortover så vises alle battericeller

Infoen ligger vistnok i dette her

>21 04
7EC 10 26 61 04 FF FF FF FF
7EC 21 B8 B8 B8 B8 B8 B8 B8
7EC 22 B8 B8 B8 B8 B8 B8 B8
7EC 23 B8 B8 B8 B8 B8 B8 B8
7EC 24 B8 B8 B8 B8 B8 B8 B8
7EC 25 B8 B8 B8 B8 00 00 00
>21 05
7EC 10 2D 61 05 FF FF FF FF
7EC 21 B8 B8 B8 B8 B8 05 06
7EC 22 05 00 00 00 00 23 28
7EC 23 23 28 00 01 4B 07 06
7EC 24 00 00 00 00 00 00 7A
7EC 25 00 00 B8 B9 00 00 00
7EC 26 00 00 00 00 00 00 00


Da må vi bare vente på justerte Torque filer

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Se der ja... Da er å få lagt inn cellene 97 - 100 da? I Torque

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Usikker

#55
Detta blir litt hjemmemekk da jeg ikke helt har skjønt hvordan de konvertere denne type data fra bilen:
>21 05
7EC 10 2D 61 05 FF FF FF FF
7EC 21 C6 C6 C6 C6 C6 05 05
7EC 22 04 00 00 00 00 11 B7
7EC 23 23 28 00 01 50 05 04
7EC 24 00 00 00 00 00 00 AE
7EC 25 00 00 C6 C6 00 00 00
7EC 26 00 00 00 00 00 00 00


til å lage sånne spørringer som dette i Torque (har adril vært noe programmerer)
000_Cell Voltage 93,Cell 93,2104,ag/50,2.80,4.20,V,7E4
000_Cell Voltage 94,Cell 94,2104,ah/50,2.80,4.20,V,7E4
000_Cell Voltage 95,Cell 95,2104,ai/50,2.80,4.20,V,7E4
000_Cell Voltage 96,Cell 96,2104,aj/50,2.80,4.20,V,7E4


men uansett, hvis man kikker på denne lista
https://raw.githubusercontent.com/JejuSoul/OBD-PIDs-for-HKMC-EVs/master/Soul%20EV/extendedpids/Kia_Soul_EV_Battery_Cell_data.csv

så er det et system og det er hvis man kikker på første linje
et stykke inn i linja finner du ,2102,e   neste linje er  ,2102,f
og sånn fortsetter det videre til ,2102,aj  før det går videre til ,2103,e

ok, på den siste linja finner du ,2104,aj   så da er 2104 brukt opp
I de rådata jeg har lest ut ligger det også 2105 og det er der resten av batteriet ligger i 30kw batteriet så da laga jeg bare følgende linjer basert på litt system som jeg "tror" kan være riktig

000_Cell Voltage 97,Cell 97,2105,e/50,2.80,4.20,V,7E4
000_Cell Voltage 98,Cell 98,2105,f/50,2.80,4.20,V,7E4
000_Cell Voltage 99,Cell 99,2105,g/50,2.80,4.20,V,7E4
000_Cell Voltage 100,Cell 100,2105,h/50,2.80,4.20,V,7E4
000_Cell Voltage 101,Cell 101,2105,i/50,2.80,4.20,V,7E4


Disse 5 linjene lagra jeg i en egen csv fil og importere i Torque, henta fra disse og la de på skjermen for å se om det dukka opp noe info

Resultatet ser dere under. Om dette er riktg... vet ikke med volten stemmer og den leses fra noe annet enn det vi har hatt tidligere
Tok med celle 96 i bilde for å se at resten ble likt


--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Hmmm trodde det var 100 celler.... Hva skjer om du legger inn 102?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


_OE_

Current battery KIA Soul EV

Rated capacity: 75 Ah (37,5 Ah x 2)Battery weight: 277 kgRated voltage: 360 VNumber of cells: 192 (96s2p)Total battery capacity: 27 kWh (192 x 37,5 Ah x 3,75 V)

New battery

Nominal capacity: 80 Ah (40 Ah x 2)Battery weight: 290 kgRated voltage: 375 VNumber of cells: 200 (100s2p)Total battery capacity: 30 kWh (200 x 40 Ah x 3,75 V)

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Usikker

Vet ikke men de som holder på her http://www.mykiasoulev.com/forum/  med soulevspy software mener dette er riktig, kan teste med 102 men det får bli i mårra, nok grubling i dag  ;)
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Fra det andre forumet:

Thanks for posting these. That is exactly what we want. The BMS PID values for the 2018 Soul EV are identical to the earlier models, with the exception of 5 new cell voltages. The first 96 cell voltages are in the same places. The 5 new values are the first 5 in the 2105 response. I was expecting 4. Those 5 spaces were previously empty and unknown.

The 2018 Soul EV has 100 cells, 4 more than before. Your car is perfectly balanced with all cells at 3.68V.
So what is the 101st cell voltage. My guess is that it could be an average value.
We'll need someone to go to Kia and get a readout and post it here to be sure.
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA