Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Torque for Kia Soul: Batterikapasitetsmåling

Startet av Karl-Wilhelm, lørdag 04. november 2017, klokken 14:43

« forrige - neste »

Karl-Wilhelm

Ren og uforskammet kopi av emne og intensjon til kapasitetsmålingsoversikten på trillingforumet. Vi vet ikke helt hvordan dette måles, men vi kan kanskje ta oss noen friheter og anta "beste" resultater etter en full lading fra under 20% opp til 100%.
Dersom dette er interessant og mer data blir rapportert inn så setter jeg dette inn i en graf også.
Hvis dere ikke vil legge resultatet åpent kan det sendes på PM til meg =)

Guide til å sette opp Torque for lese ut data, .csv vedlegget inneholder verdier for å få ut data under uten å ta med "alt" som kan hentes fra bilen:
http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?t=471
Dersom denne guiden ikke er god nok kan jeg godt lage en litt mer utbrodert en, det gikk veldig fint dog, første forsøk uten noe plunder med kontakt med bil eller at torque ikke fant filene.
Hent heller PID's fra github:
27kwh - https://github.com/JejuSoul/OBD-PIDs-for-HKMC-EVs/tree/master/Soul%20EV/extendedpids
30kwh - https://github.com/Lorride/OBD-PIDs-for-HKMC-EVs/tree/patch-1/Soul%20EV/extendedpids

OBD som fungerer, legger til fler etterhvert:
https://www.teknikmagasinet.no/produkter/lyd-o-bilde/bilstereo/tilbehor/vgate-obd2-icar2-wifi
https://www.ebay.com/itm/KW902-WIFI-ELM327-OBD2-OBDII-Car-Diagnostic-Scanner-For-iPhone-Android-M/222623627130?hash=item33d566f77a:m:mTeNyv9BEFubZLNTHTXFxWg

Plasseringen til OBD porten:
http://www.aveq.ca/uploads/9/3/4/2/9342609/image00_orig.jpg

Torque + Kia Soul tråd på forumet:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,36336.0.html

Noen innvendinger på noe som bør gjøres annerledes?

Mal for rapportering
SitatÅrsmodell: 2016
Kilometerstand: 60.850
SoC (000_State of Charge BMS): 95%
Laveste verdi kapasitetfall (000_Minimum Deterioration): 5,7%
Høyeste verdi kapasitetfall (000_Maximum Deterioration): 7,2%
Dato: 04.11.2017

Kapasitetsfall = 100% - (7,2% - 5,7%)/2 = 100% - 6,45% = 93,55%

Resultater, 27kwh:
2016 |  60.850 | 93,55% | 04.11.2017 | @Karl-Wilhelm

Resultater, 30kwh:
2017 |  6.000  | 100% | 05.11.2017 | @Usikker
2017 |  3.000 | x% | x | @EV666km
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

_OE_

#1
Da klarte jeg endelig å få lagt inn den filen du hadde vedlagt... Men det eneste displayet jeg fikk opp var SOC BMS%  som etterhvert da lading var ferdig viste 95% det antyder vel at lading stopper ved, 95%..ellers fant jeg ikke flere display

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Usikker

La inn vedlagt .cvs fil som jeg sydde i sammen for en god stund siden men som jeg nå fikk ånden over meg til å sette i live
Man må jo ha en 40" widescreen om at skal ha all info på skjermen   ;D

Et par screenshot da jeg testa litt for noen minutter siden
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Ok takker får prøve å legge den inn og teste i morgen.... Ellers så så jeg at spenningen via OBD uttaket varierte en del under lading

Sent from my SM-G930F using Tapatalk



Karl-Wilhelm

Sitat fra: EV666KM på søndag 05. november 2017, klokken 12:57
Da klarte jeg endelig å få lagt inn den filen du hadde vedlagt... Men det eneste displayet jeg fikk opp var SOC BMS%  som etterhvert da lading var ferdig viste 95% det antyder vel at lading stopper ved, 95%..ellers fant jeg ikke flere display

Hmm, skal kunne velge å vrake hvilke en ønsker få fram om jeg ikke har missforstått den utenlandske siden hvor denne prosessen forklares.

Sitat fra: Usikker på søndag 05. november 2017, klokken 16:11Jeg bruker denne...

Takk, denne er lagt til. Hvor langt har din bil gått forresten?
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

_OE_

Min er gått 3000km...

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Usikker

#7
Min har gått 6200km (2018 modell)
Fikk forresten lada opp bilen nå og tok et par bilder av data når den er full før jeg starta motor og ett med motor i gang
Hadde også nettbrettet tilkobla OBD under hele lade tiden og kan da også bekrefte at 12v batteriet lades hele tiden

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Jøzz masse opplysninger der

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Ramnes

Dette er interessant. Min KIA Soul kommer om en måneds tid og OBD II har jeg fra dieselpurka som fungerer som bare det. En ting jeg lurer på, er det mulig å få ut data som IR, Internal-Resistanse fra batteriet/batteripakkene? IR indikerer pakkenes helsetilstand og vil naturlig falle noe med årene, og faller den drastisk er det grunn til bekymring. Totalen er i grunn ikke så viktig.
Jørn

Karl-Wilhelm

#10
Du stiller et godt spørsmål Jørn, men det eksisterer ikke i tabellen, så vi må prøve å lage det selv.

Dersom vi betrakter følgende linje i BMS dokument 1, kan vi se at "Energy Draw" blir utregnet basert på andre data hentet i fra bilen:
Sitat000_Battery Power,Energy Draw,2101,val{000_Battery Current}*val{000_Battery DC Voltage}/1000,-60,60,kW,7E4

Basert på skriptet over og Omh's lov, kan vi utlede formelen R=U^2/P, som gir oss mulighet til å regne ut noe i nærheten av indre resistans i batteriet med "000_Battery DC Voltage" og "000_Available Discharge Power". Gitt at vi sammenlikner med tilnærmet like spenninger og temperaturer kan vi teoretisk sett få et nyttig resultat.

Sitat000_Battery DC Resistance,Batt Resistance,2101,(val{000_Battery DC Voltage}*val{000_Battery DC Voltage})/(val{000_Available Discharge Power}*1000),0,10,ohm,7E4

Får ikke testet dette i dag, men kan kikke på det i morgen.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Usikker

Sitat fra: Karl-Wilhelm på lørdag 11. november 2017, klokken 14:41
000_Battery Power,Energy Draw,2101,val{000_Battery Current}*val{000_Battery DC Voltage}/1000,-60,60,kW,7E4

Ser ut som det finnes forskjellige utgaver av denne fila og de verdier som det regnes på, jeg har ei fil hvor denne linja ser sånn ut

000_Battery Power,Energy Draw,2101,val{000_Battery Current}*val{000_Battery DC Voltage}/1000,-90,90,kW,7E4

Har dette noe med forskjellige batterier å gjøre tro ?
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

#12
Målinger tatt i dag.... Ser ut som alle 96 batteri cellene som er målt har 4.02V så det ser bra ut... Vet ikke om det er flere celler enn 96 i 30kW utgaven av Soul?. Batteri status var 93% v/måling

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
O

Karl-Wilhelm

#13
Sitat fra: Usikker på søndag 12. november 2017, klokken 12:13
Ser ut som det finnes forskjellige utgaver av denne fila og de verdier som det regnes på, jeg har ei fil hvor denne linja ser sånn ut

000_Battery Power,Energy Draw,2101,val{000_Battery Current}*val{000_Battery DC Voltage}/1000,-90,90,kW,7E4

Har dette noe med forskjellige batterier å gjøre tro ?

Skarp observasjon! Og ja det ser ut til å være forskjeller, kanskje vi bør holde oss til Github filene, så kan vi gaffle ut våres egne opplastinger.
Du har sikkert skjønt det, men for andre også, de tallene som Usikker her så en forskjell på er min/maks verdiene for dataene, og +-60 er feil, da motoren i både 27 og 30kwh utgavene yter 81kw. Så +-90 er langt mer fornuftige verdier.

Skal endre linken i første post til å peke på github isteden.

Sitat fra: EV666KM på søndag 12. november 2017, klokken 12:30
Målinger tatt i dag.... Ser ut som alle 96 batteri cellene som er målt har 4.02V så det ser bra ut... Vet ikke om det er flere celler enn 96 i 30kW utgaven av Soul?. Batteri status var 93% v/måling

Dersom filen som inneholder "Lost SOH"-data raden er som denne:
https://github.com/JejuSoul/OBD-PIDs-for-HKMC-EVs/blob/master/Soul%20EV/extendedpids/Kia_Soul_EV_Extra_gauges.csv

Sitat27*val{004_CALC AVRDET For SOH Divided 100}

Da lurer jeg på om du må endre konstanten den bruker som grunnlag fra 27 til 30, ellers regner den ut for feil batteri.

Ifølge Wikipedia har 30kwh batteriet 8 flere celler, og litt annen kjemi med noe høyere kapasitet per celle.

Number of cells:
192 (96s2p) 27kwh
200 (100s2p) 30kwh

Usable capacity (net):   
27 kWh (192 x 37,5 Ah x 3,75 V)   
30 kWh (200 x 40 Ah x 3,75 V)

https://en.wikipedia.org/wiki/Kia_Soul_EV
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

_OE_

Ok får prøve å editere dem

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA