Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i3 på vinter - erfahrungen?

Startet av Electricity, lørdag 04. november 2017, klokken 13:12

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: hELgenen på torsdag 30. november 2017, klokken 19:02
Er inne i min andre vintersesong nå.

Første sesong - null problemer.
Nå andre sesong sliter jeg med glatte dekk. Trodde vinterdekkene, blizzak som fulgte med bilen, lett skulle
klare 2 sesonger, men opplever nå store problemer med fremkommelighet. Dette er vel mer et problem med dekkene,
enn noe annet. Rekkevidde på vinterføre null problem.

Prøvd å vaske dekkene med dekkvask. Du kan ha fått på noe som endre egenskapene.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

02jan

Kjører 4.sessong med blizzak dekk, har ingen problemer med fremkommelighet, kjører på is/snøføre.

Men siden dekkene nå er gamle og antatt kjørt 40'+ km ,4mm dybde på alle 4,  så har jeg kjøpt inn nye nokiandekk.

Prøvde hjuloppsett med lavere trykk, type 34/34  ( min søster med i3 hadde fått beskjed om dette trykket fra dekkforhandler).
Med så lavt trykk , så var det nesten som å kjøre min audi med punkterte bakhjul. Jeg syntes bilen mistet en del stabilitet.

Kan godt hende at andre dekk en blizzak skal ha lavt trykk, men jeg har alltid kjørt 35-36 foranog 40-42 bak.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Victor Halvorsen

Har prøvekjørt egolf og bmw i3 på identisk føre denne uken. Hadde engentlig bestemt meg for egolf og har bestilt. Men får ikke denne før august september neste år... Så fikk ett tips om å prøve i3 selvom jeg hadde iforkant bestemt meg for å ikke ha den bilen da jeg ikke liker utsende osv. Men i3 drar seg merkand MYE bedre fram på vinterføre en feks egolf! Der jeg måtte ha fart med egolfen for å komme opp så kunne jeg faktisk stoppe midt i samme bakke med i3 og fortsatt komme meg opp... så nå er jeg faktisk i tvil om jeg skal avbestille egolfen å bestille den nye i3 fully charged! Den kan jeg og få i feb/mars mnd..

Taffelman

Min erfaring med i3 er og at den har meget bra fremkommelighet på vinterføre.

Det skyldes i hovedsak relativt god bakkeklaring slik at den ikke må dytte snø foran seg, samt bakhjulstrekk med tyngde på bakaksel (motor sitter bak) og smale dekk som gir økt marktrykk.
X75D
TM3 LR AWD

JorgenM

Estimert rekkevidde på appen min er ikke så relevant da jeg har brukt den utelukkende til småkjøring den siste måneden, men så lite som 60km rekkevidde har jeg aldri sett tidligere. Noen lavere? :)

60Ah.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

hemi

100% fredag, kjørt 76km, 12% når jeg satte til lading på jobb i dag :p burde bli 80km ish på 300km nedc... ;)

Forvarming, og litt ettervarming.

bmw2002

Det mest irriterende med i3 på vinterføre er dårlige vindusspylere, de spyler alt for langt på ruta i fart.  Kombinert med verdens minste tank for spylervæske.

hELgenen

Kan fylle på med litt mer erfaringer. De siste dagene har jeg kjørt mye ute i bygda på isete veier. DET fungerer ikke med i3. Problemet er at når jeg slipper gassen så starter regenerering - og da slenger bilen ut med bakenden med en gang FØR elektronikken løser opp i det. Dette blir EKSTREMT nervøst og jeg føler meg virkelig som bambi på isen. Jeg har aldri vært nervøs når jeg får en liten sleng før, men med i3 føler jeg at jeg ikke har kontroll nettopp pga. regnereringen. Skulle ønske det var mulig å skru den helt av når jeg balanserer på isete veier. Løsningen nå er at jeg sitter å balanserer med gassen for å hindre regenerering - DET er virkelig som å kjøre med et egg under gassen.

Initium

Vi kjører mye på isete, dårlige veger, og opplever IKKE I3 som vinglete og ustabil, selv på ekstremt glatt veg. Har prøvd å provosere den, for å kjenne på effekten, men sånn helt grunnleggende er ikke vår sånn du beskriver den.

Opplever elektronikken som langt mer skånsom og med lanagt bedre kontroll enn på vår tidligere Leaf 2013...

Dekkproblem ?

JorgenM

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 05. desember 2017, klokken 07:33
Skulle ønske det var mulig å skru den helt av når jeg balanserer på isete veier.
Sett bilen i Eco Pro (evt. Pro+) så hjelper det endel.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

hELgenen

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 05. desember 2017, klokken 08:13
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 05. desember 2017, klokken 07:33
Skulle ønske det var mulig å skru den helt av når jeg balanserer på isete veier.
Sett bilen i Eco Pro (evt. Pro+) så hjelper det endel.

Kjører på Eco Pro på isete veier da den er mer "snill" da, men bra er det ikke. Tror også at dekkene kan være et problem her selv om de kun har gått en sesong, men tror ikke elektronikken jobber kjapt nok for å løse opp i dette. For uansett dekk så burde elektronikken gripe inn raskt nok til at bilen IKKE får en sleng. Det gjør den faktisk ikke. Kjører jeg i 60 km og slipper gassen brått på blank is så burde elektronikken slippe løs bilen FØR rumpa kommer. Regenerering er supert, men den enkleste løsningen ville være å kunne skru den helt av når en kjører på glatte veier

Klykken

Er på tredje sesong med vinterdekkene mine nå, og de begynner nok å bli temmelig dårlige. Nå i natt snødde det ganske bra i trøndelag  (namsos), og med tett på 0C ble snøen temmelig hardpakket og ganske blank i sporene. Spant NESTEN rundt i ei rundkjøring i byen her. Bare flaks at det ikke var bil på yttersiden av meg. Fikk noen rare blikk der jeg kom temmelig sidelengs i 3-4km/t... ;D
Men ikke for det, har stort sett vært null stress å holde kontrollen på bilen - selv på glatta, etter tre vintre med samme bil.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Egil Fonn

Jeg synes bilen fungerer imponerende bra på vinter veier. Skal nesten godt gjøres å få den ut av veien :-) Elektronikken korrigerer lynkjapt om sjåføren gjør noe provoserende. Enser bilen glatt veibane reduserer den trekkraft/regenerering i forhold til friksjon.
Men klart, våt blank sporete is med piggfrie dekk er en utfordring som bilen strengt tatt ikke er skodd for. Under slike forhold kunne det hjulpet litt om bilen ikke engang prøvde å regenerere. Men da er det så glatt at kjøring uansett er uforsvarlig med piggfrie dekk.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Klykken

Sitat fra: Klykken på tirsdag 05. desember 2017, klokken 09:11
Er på tredje sesong med vinterdekkene mine nå, og de begynner nok å bli temmelig dårlige. Nå i natt snødde det ganske bra i trøndelag  (namsos), og med tett på 0C ble snøen temmelig hardpakket og ganske blank i sporene. Spant NESTEN rundt i ei rundkjøring i byen her. Bare flaks at det ikke var bil på yttersiden av meg. Fikk noen rare blikk der jeg kom temmelig sidelengs i 3-4km/t... ;D
Men ikke for det, har stort sett vært null stress å holde kontrollen på bilen - selv på glatta, etter tre vintre med samme bil.
Bestilte fire nye Nokian Hakka og fått lagt om. Kostet 8700kr, og resulterte i at bilen ruller mye stillere i alle fall. Virker også å sitte meget bra på det meste vi har av vinterføre, men merker at det er MYK gummi på disse. Antispinn slår inn hele tiden, og regen er next to nothing.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

02jan

Da har jeg også fått logget meg inn på forumet igjen.

Enig , nokian dekkene er myke.

Har nå kjørt en uke med nokian nå,etter 3,5 sessonger med bridgstone. Dekkene hadde holdt ut 4 sessong, men ikke å anbefale å tyne disse maks hvis man er uerfaren.

Dekkene var aldri dårlige, utrolig bra grep på våt og tørr asfalt, måtte kjøre etter forholdene på vanskelig føre og ikke forvente 4x4 egenskaper.

Men et problem jeg mistenkte skyltes dekk , ble avslørt når jeg la over.

På grov asfalt 70-80 km/t har jeg hatt 82-85db støy inne kupé, på min 20 år Audi samme vei og føre 80-100kmt lå på 72 db (med gamle nokian hakka2 pigg 75db).  Fikk jeg med nye nokian 69-72db på det samme strekke. Dvs snitt 10-12 db lavere konstant støy !

Det andre med bridgstone var at regenerering var hele tiden kraftig (slik jeg likte det ved prøvekjøring i3høsten 2013).

Med nokian mistet jeg absolutt all regen. Kunne trille 100 mester etter slipp fartspedal i 40kmt. Jeg klarte også å miste cruisekontrollen opp en bakke i tunell i 80kmt , hvor jeg var "andemor", takk til de våkne bilister bak i morgenrushet på mandag.

Kjører nå med lufttrykk under anbefalt, for å ha noe regenerering. Uten regenerering er det som bilen hopper ut av gir , spesielt artig når jeg slipper gassen i 80 for å slippe inn noen fra akselerasjonsfeltet , bilen skyter fart istede for å bremse ned pp "gir".
Hadde noen av mine hobbybiler hatt "hoppe ut av gir" egenskaper hadde det neppe blitt EU godkjenning. (Bl.a Jeepen fikk ikke godkjent hasard bryter av metall, da bryter skal være av farget plast.)

Så nå kjører jeg i svampemodu til jobb - og vil sikker fylli i luft på langtur og ha full-time seiling.

Jeg antar dette kan ha noe med at bilen min fikk ny programvare sommer 2016, da jeg oppdaget at 0 punktet for regen hadde blitt enklere å få til for utrent sjåfør.

Hvorfor får man ikke velge instilling på regenerering - slik det er nå blir det for mye variasjon i forhold til hvordan regen virker på hver eneste meter.



Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA