Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er dette lovlig? Oppdatert: Får lov å lade.

Startet av Myrvang, fredag 03. november 2017, klokken 22:01

« forrige - neste »

elektrolux

Hva er ulovlig med den?

Ser ut som unntaksvis lading, og her er i alle fall den tunge kladden avlastet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

_OE_

Jord ikke tilkoblet på bildet over så vidt jeg kan se da dekslet til stikket mangler

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Sele

Den har nok jord ellers hadde ikke ladekladden ladet bilen ;)

KjellG

Slik burde en ikke ordne seg. Imidlertid, her blander en sammen «farene» ved normal bruk av schuko og «ombygging»av det elektriske anlegget.  NTNU har kjørt schuko på 16A i dagesvis uten problemer eller varmgang.

Ad komfyr, eneste apparat som har utviklet brunt støpsel i mitt hus. Årsak, en fabrikant KPS, som notorisk monterte støpslene feil med ditto brannfare.

_OE_

Som x-elektrikker har jeg erfaring at både stikk og sikringer i ladestolpe ute må byttes ut etter hvert både brente stikk med smeltet deksel og isolasjon på ledere helt sprø.. Sikringer har oxo vært defekte... Mange brukere og i bruk store deler av døgnet... Så det er et problem selv om folk her inne ikke ønsker å se problemet.. Heldig vis er vel de fleste stikk i Norge av selvslukkende plast.. Ser oxo i felles garasjen her at det er brune svimerker på stikk som blir brukt til hybrider selv Volkswagen biler

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 05. november 2017, klokken 14:17
Hva er ulovlig med den?

Ser ut som unntaksvis lading, og her er i alle fall den tunge kladden avlastet.

Ser ut som den er tilkoblet et stikk innendørs og trekt ut via dør eller vindu. Det er ikke lov.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#36
Sitat fra: Sele på søndag 05. november 2017, klokken 14:44
Den har nok jord ellers hadde ikke ladekladden ladet bilen ;)
Feil. Her er det garantert uten jordledning. Dermed har alle nok et bevis på Sele ikke har nødvendig kunnskap til å uttale seg om hva som er forsvarlig.

For øvrig, reparasjonskostnadene for Oslo kommune på svidde stikkontakter  i ladestolper ble i sin tid ganske betydelig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. november 2017, klokken 09:23
Sitat fra: EV666KM på fredag 03. november 2017, klokken 23:07
Feilen er jo at det ikke ble forbudt med en gang... Men skjønner jo at man blir snurt etter å bli nektet å lade etter å *hatt* lov til det.... Synes faktisk styret høres seriøse ut.... Men det blir nok et sjokk når de får anbud på lade anlegg... Ser ut som elbil passer best sammen med enebolig desverre

DSB har strammet inn reglene i etterkant, så det som var lovlig i f.eks 2013 er ikke lovlig lengre.

Hvis en elektriker ha lagt opp en kurs til spesifikt for elbil-lading i 2011 eller 2013, så er vel den installasjonen fremdeles lovlig nå?

Krav om B-vern og krav om max 10A for schuko har da ikke tilbakevirkende kraft?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

_OE_

Ja er det en Elko kontakt er det uten jord


Sent from my SM-G930F using Tapatalk


_OE_

Stemmer nok det Fredag... Men hvor mange har det?  Alle som nå *lader ulovlig* hvor ofte sjekker dere stikkontakten? Ikke glem at den består av ting under dekslet

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Sele

Sitat fra: Griffel på søndag 05. november 2017, klokken 15:59
Sitat fra: Sele på søndag 05. november 2017, klokken 14:44
Den har nok jord ellers hadde ikke ladekladden ladet bilen ;)
Feil. Her er det garantert uten jordledning. Dermed har alle nok et bevis på Sele ikke har nødvendig kunnskap til å uttale seg om hva som er forsvarlig.

For øvrig, reparasjonskostnadene for Oslo kommune på svidde stikkontakter  i ladestolper ble i sin tid ganske betydelig.

Min ladekladd virker ikke uten jord.

Griffel

#41
Sitat fra: Sele på søndag 05. november 2017, klokken 16:11
Min ladekladd virker ikke uten jord.
IT nett er vanlig i Norge. Det er ikke gitt at det er mulig for kladden å vite om en har jord eller ikke. Her på forumet er det også mange som har fortalt om Danmarksturer med adaptere uten jord.

I en fellesgarasje har en jo ikke bare ansvar for seg selv, og selv om du er forsiktig å passer på din stikkontakt, hva med de andre i samme garasje?

Schuko ladekladder er ikke begrenset til 8A de fleste er fra 10A til 16A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sele

#42
Er det normalt at en ladkladd virker uten at den er tilkoblet jord? Jeg skifter stikk en gang i året som en forebygging til nå har ikke en kontakt vært svidd.

Jeg tror mer på informasjon enn forbud.

Ved måling under lading så veksler min kladd mellom 8 og 9A er aldri oppe i 10A.

Griffel

#43
Sitat fra: Sele på søndag 05. november 2017, klokken 16:30
Er det normalt at en ladkladd virker uten at den er tilkoblet jord?
Ja.
Er det jordfeil andre steder i nettet er det derimot ikke uvanlig at de koble fra.

Sitat fra: Sele på søndag 05. november 2017, klokken 16:30
Ved måling under lading så veksler min kladd mellom 8 og 9A er aldri oppe i 10A.
Så bra. Da følger du DSB anbefalinger for lading fra Schuko om du også avlaster pluggen. Men det er nok heller unntaket enn regel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sele

#44
Da lurer jeg på hvorfor ikke min gjør det. Den er altså utenfor det som er normalt.

Har alltid avlastet pluggen fordi jeg søkte info rundt dette før jeg kjøpte elbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA