Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er dette lovlig? Oppdatert: Får lov å lade.

Startet av Myrvang, fredag 03. november 2017, klokken 22:01

« forrige - neste »

geear

Hvilken lader er det du henviser til når du sier at sannheten er maks 8A?

Mange biler som lader over 8A på schuko, de fleste vil jeg påstå, noen eldre til og med på 16A.

Ingeniøren

Sitat fra: Sele på lørdag 04. november 2017, klokken 23:13
63 prosent av elbillister lader via stikk. Det er ingen hendelser som skulle tilsi denne strenge forskriften. Og jeg kan garantere at de fleste av disse ikke er klar over at de gjør noe ulovlig.

DSB får det til og fremstå som at man lader for fullstyrke på et 16A stikk over tid. Sannheten er at lader ikke tillater mer enn 8A.

Helt enig at det er en hel del hysteri her og en overivrig (grisk ?) bransje som legger føringer her.... Men nå er vel reglene der så da må man forholde seg til de, men samtidig synes jeg man kunne fått forsette til et alternativ er på plass. På jobben har vi hatt shuko kontakter for rundt 30 biler i mer enn 3 år uten et eneste problem...

Kanskje man kan få en elektriker til å gå over systemet samtidig som alle brukere, som kan, setter ned det som bilen trekker til minimum. Det holder mer enn nok for de fleste.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Vi har også kun schuko til lading her på jobb, men det er ganske signifikant forskjell på noe som er nytt og lagt opp med formål elbillading (og da er det jo også lovlig) kontra en eldgammel stikkontakt med irrede kontaktflater i en gammel garasje, tilkoblet en skrusikring via tretten andre gamle stikkontakter og lamper. Det er fornuftig med et regelverk, men det burde være større vurderingsrom, det er for firkantet og gir folk store ekstrakostnader. Dette er også en terskel for å få alle over på nullutslipp.

Jeg irriterer meg for eksempel prinsippielt over at jeg blir pålagt type B vern for e-Golfen min når den allerede har beskyttelse for den type feil innebygget. MAn er selv ansvarlig for hva man plugger i stikkontakten, og derfor burde det være helt OK å lade VW uten type B jfb, på samme måte som at det blir "bruksendring" når man tar i bruk en eksisterende kontakt til elbillading.

Sele

Noen må ta grep dette er et stort hinder for dem som skal kjøpe elbil. Det er lov og bruke hode og ikke bli overivrig å legge føringer for en bransje. Lading via stikk er helt ufarlig om det gjøres riktig.

_OE_

#19
Eks. På fellesgarasje hvor jeg står... Det er 12 bilplasser som deler på 1 3fas 16A (IT) kurs ledningene går via A skap med private målere dvs masse koblinger... Dette kunne i praksis hvis fasene ble riktig fordelt kunne gi 3 biler samtidig ca 8 ampere ellers blir det overbelastning klart her blir det problem med mer enn 1 bil... Hva med de 11 andre ettersom de fleste lade kladden trekker 10A

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Griffel

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 05. november 2017, klokken 08:30
På jobben har vi hatt shuko kontakter for rundt 30 biler i mer enn 3 år uten et eneste problem...
På jobben er det et internkontroll system hvor det elektriske anlegget sjekkes regelmessig...
Sitat fra: Sele på søndag 05. november 2017, klokken 09:45
Lading via stikk er helt ufarlig om det gjøres riktig.
Det er bare alt for mange eksempler på at ikke alle gjør det riktig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Helt sant, men samtidig er det ingen eksempler på at dette er et alvorlig problem.

Dette er mer alvorlig: https://www.ranablad.no/el-bil/bil/trafikk/ukjent-regel-gir-kostnadssjokk-for-elbil-kjopere/s/5-42-323870
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Sele

Sitat fra: Griffel på søndag 05. november 2017, klokken 10:13
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 05. november 2017, klokken 08:30
På jobben har vi hatt shuko kontakter for rundt 30 biler i mer enn 3 år uten et eneste problem...
På jobben er det et internkontroll system hvor det elektriske anlegget sjekkes regelmessig...
Sitat fra: Sele på søndag 05. november 2017, klokken 09:45
Lading via stikk er helt ufarlig om det gjøres riktig.
Det er bare alt for mange eksempler på at ikke alle gjør det riktig.

Altså komfyren er den som starter flest branner i Norge hver tiende dødsbrann er startet ved komfyren. Her er det ingen form for forbud. Skulle man forby bruk av komfyr uten komfyrvakt?

Forbud løser ingenting som helst. Ladestasjoner satt opp før kravet om B-vern kom får ingen tilbakevirkende kraft,så viktig er kravet om B-vern.

Det er fortsatt lov å bruke hode og ikke lage føringer for en næring.

Osloensis

Man må ha egen kurs (og spesielt uttak) for komfyr også.
Det er ikke schuko i seg selv som er problemet, men det bakenforliggende. Men schuko-kontakten må nødvendigvis også være av høyeste kvalitet. Det er de nok på dedikerte schuko-ladestolper.

Det er en rekke ting som kan virke totalt unødvendige. Hvor mange her har hatt behov for bilbelte? Enda færre har vel hatt behov for barnesete. Men det er veldig greit å minimere risikoen i tilfelle. I Kina finnes det ofte ikke sikkerhetsseler i baksetene på verken luksusbiler eller taxier. Barn sitter på fanget. Vanligvis går det greit. 

Langvarig lading kan føre til varmegang, og dsb kjenner helt sikkert til tilfeller der uttaket blir ødelagt, men brann ennå ikke har oppstått. Se linken til dsb for bilde.
Når bilens lading evt maskerer jordfeil i tillegg, så er situasjonen lite gunstig.

Dsb påpeker da også at sporadisk lading ikke er problemet. Hadde de vært firkantede, ville de ha forbudt bruk av stikkontakter som ikke var på egen dedikert kurs (dette var vel kravet også før 2016).

Brann kan ha enorme konsekvenser, både økonomiske og ikke minst personlige. Men selv der personskader er lite sannsnylige, f.eks ved at garasjen er langt unna boligbygg, er ikke en bilbrann noe å kimse av.
Jeg tipper at brann i garasje grunnet lading på ikke-godkjent nett kan føre til betraktelig reduksjon av forsikringsutbetaling, f.eks. Jeg forstår derfor godt sameiets uvilliget til å godta en slik risiko.

Inntil en løsning er på plass, bør man vise smidighet, men der elbileierne evt får godta sterke begrensninger, som å måtte sjekke ofte under lading, ikke lade mer enn x tid av gangen, og deretter la stikket hvile y tid, bruke kabel som ikke trekker mer enn z A osv osv.

Men det er ingenting som tilsier at sameiet trenger å ta den risikoen slik smidighet innebærer.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

_OE_

Helt enig... Hvorfor skal vi ha regler... Elektrisitet er ikke farlig he he... Rart det ble påbudt med sikkerhetsbelter... En kjører da ikke for å krasje vel? Håpløse myndigheter. (dette er ment som ironi)

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Sele

@Osloensis

Bruken av komfyren starter dødsbranner. Har ingenting med egen kurs etc.

Øyvind.h

#26
Sitat fra: Osloensis på søndag 05. november 2017, klokken 11:22
Langvarig lading kan føre til varmegang, og dsb kjenner helt sikkert til tilfeller der uttaket blir ødelagt

Jepp. Selv blant de som jobber med elbil spesifikt har det vært tilfeller av svidde kontakter. Eller svidde punkter underveis mellom sikringskap og stikk.
Regelverket utformes på bakgrunn av tilbakemeldinger fra fagfolk, blant annet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Osloensis

@sele
Jeg skrev innlegget før du la inn ditt (tar litt tid å knote på ipad), trodde jeg var den første som tok opp komfyr ;)

Poenget mitt er at man ikke kan plugge i en komfyr på en hvilken som helst stikkontakt som om det var en lampe. Det har blitt krevd dedikert kurs i lang tid.
Tørrkoking osv er det nok ikke så lett å regulere seg vekk fra. Stearinlys eller røyking innendørs ønsker man vel heller ikke å bannlyse. Ei heller lading av mobilen over natta.

Men på samme måte som at man i Norge har valgt å påby bruk av bilbelte og spesielle bilstoler til barn, da kostnaden, ulempen og den personlige inngripenen ved dette vurderes som lav kontra fordelene de få gangene de faktisk trengs, så påbyr man også sikre løsninger for lading av elbil, selv om de færreste ladinger via uskikket uttak fører til brann.

Man må nesten regne inn 10-30 tusen for ladepunkt når man kjøper elbil, om dette ikke allerede finnes.

Selv brukte vi elbilhjelpen.no og deres samarbeidspartner Abot, og kom unna med 15-16.000, selv om vi er eneste elbilen i garasjen. Kjempefornøyde med prosessen. Klart det er dyrere enn gratislading i gata, og sikkert dyrere enn daglig hurtiglading de neste par årene, men For oss er det verdt det. Vi valgte heller en billigere bil et år eller to.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Sele

Komfyrvakt tar seg av tørrkoking. Hadde jeg blitt pålagt ladestasjon ved kjøp av elbil så hadde jeg ikke kjøpt elbil. Har forøvrig testet ut svidd kontakt. Det første laderen gjorde var og skru ned strømtrekket neste steg var feilmeldig på lader slik at den ikke ladet.

Griffel

Dette er i et hvert fall ikke lovlig, men slike ting folk gjør.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA