Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er dette lovlig? Oppdatert: Får lov å lade.

Startet av Myrvang, fredag 03. november 2017, klokken 22:01

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Olee på mandag 13. november 2017, klokken 21:58
Kanskje litt OT, men hvordan løser man betaling av effekt (når dette kommer sammen med AMS) på slike fellesanlegg?
I et system med lastdeling må effekt sees under ett for systemet. En bestemmer i praksis hva maksimaleffekten kommer til å bli.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Sele

Flott at det i 2017 er lov og bruke hode og tillate lading inntil videre.  :+1:

_OE_

DAGENS LESNING.️    Mye feillading hjemme med elbil

– Det mange ikke tenker på er at hvis man ikke har separat kurs til ladepunktet, er det inne det begynner å brenne, ikke i garasjen, sier Helge Larsen. Han er daglig leder og deleier av Oslo Vest Elektro.

De installerer ukentlig veggladere, og merker at etterspørselen øker.

– Vi opplever at mange elbil-eiere er forum-nerder, som mener de vet best. Ofte vet de mye, og kanskje mer en installatøren om et gitt produkt, men brannsikkerheten vet fagfolket mest om. Ikke alle skjønner alvoret. Vi ser ukentlig brente Schuko-kontakter og skjøteledninger som har smeltet. Det et under at det har gått bra hittil.



Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Ingeniøren

Sitat fra: EV666KM på onsdag 29. november 2017, klokken 19:44
DAGENS LESNING.️    Mye feillading hjemme med elbil

Det mange ikke tenker på er at hvis man ikke har separat kurs til ladepunktet, er det inne det begynner å brenne, ikke i garasjen, sier Helge Larsen. Han er daglig leder og deleier av Oslo Vest Elektro.

De installerer ukentlig veggladere, og merker at etterspørselen øker.

– Vi opplever at mange elbil-eiere er forum-nerder, som mener de vet best. Ofte vet de mye, og kanskje mer en installatøren om et gitt produkt, men brannsikkerheten vet fagfolket mest om. Ikke alle skjønner alvoret. Vi ser ukentlig brente Schuko-kontakter og skjøteledninger som har smeltet. Det et under at det har gått bra hittil.



Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Det der var flåsete sagt og tydelig at han lever av å selge trikker tjeneste.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ingeniøren

Sitat fra: Ebe på lørdag 02. desember 2017, klokken 08:39
Hva er feil med den uttalelsen?

Hva slags grunnlag/statistikk bygger han en slik på stand om at hvis man ikke installerer separat ladekurs på elbilen så begynner det å brenne inne hos deg. Så vidt jeg vet finnes det få eller ingen branner som kan tilbakeføres til lading av bil. Veldig bra at man tar tak i dette men man trenger ikke skremme folk med at de brenner inne om de ikke bruker 20' på separat ladekurs og ladestasjon.

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

OlaM

Dette er vel litt OT, men passer vel inn i en borettslagdiskusjon. Fikk denne linket av noen som stusset, jeg stusset vel så mye.
Sitat

Parkering

Det følger disposisjonsrett til parkeringsplass i felles garasjeanlegg under blokken. Det er rikelig med parkeringsplasser på borettslagets område. Ellers er det parkering etter stedets gjeldende bestemmelser.

EL-bil:
Borettslaget har et tilbud om lading av normal EL-bil i garasjeanlegget. Andelseiere som eier EL-bil (ikke mulighet for å lade Tesla) eller ladbar hybridbil skal informere styret samt betale en etableringsavgift med tilhørende månedlige belastninger. Satsene gjelder per bil og reguleres av styret. Månedskostnaden er satt til kr 165 og etableringsavgiften til kr 2 000.

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=109916250

Sikkert en eller annen i styret som har fått det for seg at Teslaer lader med høyere strøm enn andre, enten man vil eller ikke. Tror det blir mange slike situasjoner i borettslag å slite med for elbileiere i årene som kommer.

Har forøvrig merket meg en liten språklig indikator. Påstander om "EL-bil", altså med store bokstaver istedenfor "elbil", pleier å inneholde feil eller misforståelser.
'21 3LR

_OE_

Forskjell på Elbil og Tesla er batteri størrelse... Kan jo hende at det går med mere effekt til å lade 100 kWh i stedet for 30kWh... Kan jo være en del av bakgrunnen... Men litt rart det med hybrid biler

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Ferry

Sitat fra: OlaM på tirsdag 05. desember 2017, klokken 14:54
Sikkert en eller annen i styret som har fått det for seg at Teslaer lader med høyere strøm enn andre, enten man vil eller ikke.

Sitat fra: EV666KM på tirsdag 05. desember 2017, klokken 14:59
Forskjell på Elbil og Tesla er batteri størrelse... Kan jo hende at det går med mere effekt til å lade 100 kWh i stedet for 30kWh...

Jeg tror dere er inne på noe  ::) ??? :o

OlaM

Sitat fra: EV666KM på tirsdag 05. desember 2017, klokken 14:59
Kan jo hende at det går med mere effekt til å lade 100 kWh i stedet for 30kWh

Spruter det kraftigere ut av springen hvis du fyller en 10-liters bøtte enn en 5-liters bøtte?
'21 3LR

_OE_

Nei.... Men det blir klart større belastning på nettet ved tomt batteri med stort/batteri Vs lite batteri.... Bare så det er sagt jeg har intet Mot Tesla/Tesla eiere

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


OlaM

Sitat fra: EV666KM på tirsdag 05. desember 2017, klokken 17:05
Nei.... Men det blir klart større belastning på nettet ved tomt batteri med stort/batteri Vs lite batteri.... Bare så det er sagt jeg har intet Mot Tesla/Tesla eiere

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Det blir ikke det. Hvis den settes til å trekke 16A så trekker den max 16A enten det er en plugin hybrid, Leaf eller Tesla. Teslaen vil trekke 16A lengre og bruke mer strøm, men det er ikke det samme som høyere belastning på nettet.
'21 3LR

Rav4_EV

Belastningen med stort eller lite batteri på nettet blir akkurat den samme da Tesla ikke trekker mer enn andre biler. Lengden på belastningen kan dog bli større med et stort batteri, men en som kjører daglig 15 mil med sin Leaf vil måtte lade lengre enn en Tesla som kjører 5 mil om dagen. Her har neppe batteriets størrelse noe å si men heller kjørelengden.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Panduck

Å forby Tesla å lade, mens "normale elbiler" er ok, tror jeg de vil få veldig, veldig vanskelig å forsvare dersom en andelseier med Tesla utfordrer de rettslig på det. Mange styrer tror de kan bestemme hva de vil, slik er det ikke. Skal en 60kWh tesla være forbudt mens en 60kW AmperaE være greit? Kjører man en LEAF 100km pr dag vil jo den spise langt mer strøm enn en Tesla som kjører 20km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA