Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: goggo på onsdag 10. januar 2018, klokken 22:18
Når 60KWh Leafen kommer med 150KW lading så må Nissan enten sørge for at det bygges tusenvis av raskere Chademo ladestasjoner bare i Europa, eller de kan velge å være med å delfinansiere CCS ladestasjonene som allerede er planlagt utbygget av flere aktører. 

MÅ ??  Hvem sier Nissan må noe som helst ??
Kan du gi ett eneste eksempel på at Nissan som så langt er mestselgende av elbiler i Norge har gjort noe som helst for å bygge ut hurtigladere ??  Det er jo bare såvidt de har bygget hurtigladere ved sine egne butikker.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på onsdag 10. januar 2018, klokken 23:09
Sitat fra: goggo på onsdag 10. januar 2018, klokken 22:18
Når 60KWh Leafen kommer med 150KW lading så må Nissan enten sørge for at det bygges tusenvis av raskere Chademo ladestasjoner bare i Europa, eller de kan velge å være med å delfinansiere CCS ladestasjonene som allerede er planlagt utbygget av flere aktører. 

MÅ ??  Hvem sier Nissan må noe som helst ??
Kan du gi ett eneste eksempel på at Nissan som så langt er mestselgende av elbiler i Norge har gjort noe som helst for å bygge ut hurtigladere ??  Det er jo bare såvidt de har bygget hurtigladere ved sine egne butikker.

Nissan var jo med og finansierte "Kiwi-avtalen" der Fortum bygde ut ladeplasser utenfor svært mange Kiwi-butikker. Bl.a den på Dokka, som jeg bruker svært mye :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amatøren

Sitat fra: goggo på onsdag 10. januar 2018, klokken 22:18
Tilogmed ZOE kommer jo med CCS, 

Å....?

Jeg har ikke klart å se finne ut at de leveres med CCS. Slik jeg forstår er det kun Type 2 kontakt.

Sitat fra: Fra tekniske data på ZoeLADETID 0–100%(2)
Lader Adaptiv én-/trefase fra 2 til 22 kW
Vanlig stikkontakt (10 A) 13 t 30 min. 25 t
3,7 kW (énfase ladestasjon, 16 A) under 8 t 15 t
7,4 kW (énfase ladestasjon, 32 A) 4 t 7 t 25 min.
11 kW (trefase ladestasjon, 16 A) 3 t 4 t 30 min.
22 kW (trefase ladestasjon, 32 A) 1 t 45 min. 2 t 40 min.
43 kW (trefase ladestasjon, 63 A) 1 t 45 min. 2 t 40 min.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

THE

Sitat fra: Amatøren på torsdag 11. januar 2018, klokken 06:16
Sitat fra: goggo på onsdag 10. januar 2018, klokken 22:18
Tilogmed ZOE kommer jo med CCS, 

Å....?

Jeg har ikke klart å se finne ut at de leveres med CCS. Slik jeg forstår er det kun Type 2 kontakt.

Det ryktes at neste generasjon Zoe skal få CCS-lading. https://insideevs.com/renault-zoe-to-be-ready-for-ccs-combo-dc-fast-charging-by-2019/

I tillegg ser det ut til at de skal beholde 22kW AC lading. Etter min mening burde det være standard for lading av alle elbiler. 3 fase 32A AC lader og CCS DC-lading. Jeg skulle gjerne sett at Tesla hadde beholdt 22kW AC  i stedet for 16kW som de har i dag også.

Når det gjelder utbygging av 150kW ChaDeMO, så må jeg si at jeg er skeptisk til hvor mange steder det blir gjort. Nye lokasjoner blir nok bygd med 150kW ChaDeMO HVIS operatør (Fortum, BKK, Grønn Kontakt) monterer ChaDeMO-uttak. På de fleste eksisterende lokasjoner tviler jeg på at det blir byttet ut med 100+kW uavhengig av CCS/ChaDeMO da de ofte også må oppgradere nettstasjon for å få mer effekt. Store ladesteder med mye trafikk og strategisk plassering blir nok oppgradert både med høyere effekt og flere ladere etterhvert som elbilandelen øker, men mer perifere steder med 1-2 hurtigladere får nok stå urørt lenge.

Hvis det bare er Nissan som leverer ChaDeMO-biler, så frykter jeg at framtida for ChaDeMO blir som for 43kW AC (ref. Zoe). Nissan skryter veldig av ChaDeMO og Vehicle to Grid, og at de da trenger ChaDeMO, men jeg tror ikke det er nok til å sørge for fortsatt utbredelse av standarden i Europa.

ChaDeMO-lading er også hovedargumentet mitt for å velge vekk nye Leaf til fordel for andre 40/60kWh elbiler som kommer.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Joltus

#49
Er det noen tekniske grunne til at det evt ikke skal gå an å bruke en form for overgang fra chademo til ccs?

Edit: Kommunikasjonen mellom bil og ladestasjon ja.....

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. januar 2018, klokken 05:07
[Nissan var jo med og finansierte "Kiwi-avtalen" der Fortum bygde ut ladeplasser utenfor svært mange Kiwi-butikker.
Ja det har du jo rett i.   I stand corrected.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

goggo

Sitat fra: Elmo på onsdag 10. januar 2018, klokken 23:09
Sitat fra: goggo på onsdag 10. januar 2018, klokken 22:18
Når 60KWh Leafen kommer med 150KW lading så må Nissan enten sørge for at det bygges tusenvis av raskere Chademo ladestasjoner bare i Europa, eller de kan velge å være med å delfinansiere CCS ladestasjonene som allerede er planlagt utbygget av flere aktører. 

MÅ ??  Hvem sier Nissan må noe som helst ??


Neida, de   ikke, i ordets rette betydning :)   
Men jeg tror det vil bli mange misfornøyde eiere av Leaf 60KWh i Norge hvis det ikke blir ganske mange ladere der de kan lade med mer enn 50 KW.  Blir jo kjedelig å kjøre forbi alle de nye 150/350KW laderne fra Ionity og E.ON/Clever uten å kunne plugge inn der.

Men for all del: Jeg liker Chademo godt jeg, og hvis Nissan hjelper/sponser operatørene med å få på plass raske Chademo ladestasjoner så er det flott.

Alle de nye CCS laderne som skal settes opp i Europa får vel finansiering fra enten EU eller andre bilfabrikanter slik jeg har forstått det. Jeg tviler på at ladeoperatørene vil installere raske Chademo ladere uten å få støtte fra Nissan eller andre.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

geear

Samme hvordan en vrir og vender på det, så er det sluttbruker som kommer dårligst ut av at ikke alle kan enes om en standard. I det minste en standard som kan gi kompatibilitet via adapter. For bilprodusentene betyr det ikke noe før kundene bruker forbrukermakten sin og slutter å kjøpe biler.

pudderjagar

Da blir nok heilt sikkert ein eller annan form for adapter mellom chademo og CCS. Berre sjå korleis Tesla har gjort da med sitt adapter.

I Norge har me mange Chademobiler og dei må jo ha eit tilbud fremover også. Når da minkar på chademoladere til fordel for CCS så dukker adapterne opp gjerne frå ein 3djepart. men da kan nok vera lika ba da.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

geear

Har håpet at Tesla ville komme med CCS-adapter lenge nå, men det har latt vente på seg. Har sett mange som mener at det vil være veldig kostbart å lage et slikt adapter, ettersom kommunikasjonsprotokollene er veldig forskjellige, mens Tesla sin egen og Chademo visst nok er ganske lik (chademo bruker canbus?). CCS bruker greenPHY. Det burde jo gå an å oversette disse, men spørs vel hvor lang behandlingstid man har før man får feil.

Det som forvirrer meg litt oppi det hele er at Tesla også bruker type 2 (selv om det er en modifisert utgave) og kan lade på type 2, så da burde kommunikasjonen være kompatibel med type 2, og dermed også CCS som bruker de samme pinnene til kommunikasjon?

sylwester

Sitat fra: THE på torsdag 11. januar 2018, klokken 08:01
... Nye lokasjoner blir nok bygd med 150kW ChaDeMO HVIS operatør (Fortum, BKK, Grønn Kontakt) monterer ChaDeMO-uttak. ...

Hvorfor skulle de ikke det? Hvis du skulle tilby et produkt til bil, ville du kun solgt de de med oddetall i skiltnummer?
Andelen potensielle biler er 40% Chademo og 60% CCS. Nissan selger alle bilene de sender til Norge så det er produksjonskapasiteten som begrenser om markedsandelen fot Chademo vil gå opp eller ned.

Selv har jeg vært i internettbedrift hvor vi konverterte kunder til egen infrastruktur. Vi tok de plassene med flest kunder som ga mest besparing. For å spare penger kjøpte vi inn små maskiner og da endte vi opp med at vi haddde dårligst kapasitet på de største lokasjonene og vi måtte bytte ut alt utstyret i dem etter noen år siden vi var fullbooket. Jeg tviler ikke et sekund på at de største ladestasjoenene idag er de som trenger enda mer kapasitet. Om hvorvidt de legger til nye eller bytter ut kommer litt an på antall kvadratemeter de har til disposisjon. Dvs. i tettbygde steder slik som midt i Oslo vil de bytte ut, mens litt mer grisgrent så kan de faktisk lage en ny stasjon mellom eksisterende med mer kapasitet.


Sitat fra: THE på torsdag 11. januar 2018, klokken 08:01
...
Hvis det bare er Nissan som leverer ChaDeMO-biler, så frykter jeg at framtida for ChaDeMO blir som for 43kW AC (ref. Zoe). Nissan skryter veldig av ChaDeMO og Vehicle to Grid, og at de da trenger ChaDeMO, men jeg tror ikke det er nok til å sørge for fortsatt utbredelse av standarden i Europa.
...

De som bruker Chademo idag er: Citroën, Honda, KIA, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Subaru, Tesla og Toyota.
Dvs. ikke utelukkende Nissan. Nissan selger dog aller mest elbiler i vårt marked, ca. 1/3, så hvis Nissan hadde endret standard ville Chademo-andelen på nye biler gått drastisk ned. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

geear

Nå har jo også Sør-korea gått inn for CCS, så da går mest sannsynlig Kia over på CCS, og alle de europeiske må en kunne anta at går for CCS når de kommer med ny modell. Spesielt basert på dette nye 350kW ladenettverket til Ionity som kun bygges ut med CCS. Dermed er det vel bare japsene som blir på chademo inntil videre, Honda, Nissan, Mitsu, Subaru, Mazda og Toyota..

Selv om Tesla støtter chademo via adapter så er det vel litt i overkant å si at Tesla støtter chademo. Det er nok flere som kjører rundt uten et adapter i bilen enn med, og jeg vil anta at de aller fleste bruker SuC, og at chademo er et suplement for et mindretall.

Det blir nok støtte for chademo i lang tid fortsatt, men vil anta at valget ved nye utbygginger vil være basert på lønnsomhet, som igjen vil styres av antallet biler med de forskjellige løsningene. Vil tro at GK, Fortum og co har statistikker på hvilke pistoler som brukes under lading, så dette har de nok god kontroll på.

jkirkebo

#57
Sitat fra: gr på torsdag 11. januar 2018, klokken 21:20
Selv om Tesla støtter chademo via adapter så er det vel litt i overkant å si at Tesla støtter chademo. Det er nok flere som kjører rundt uten et adapter i bilen enn med, og jeg vil anta at de aller fleste bruker SuC, og at chademo er et suplement for et mindretall.

Det er godt mulig, men vi som bruker CHAdeMO en del på Teslaene våre bruker det ganske så mye i forhold til en som har f.eks en 24kWh Leaf. Jeg ladet godt over 1000kWh på CHAdeMO i fjor, og står gjerne i 70-90 minutter og lader når jeg først har begynt. Samtidig er det mange eiere av mindre CHAdeMO-elbiler som aldri hurtiglader, så jeg tror fort at en gjennomsnittlig Tesla fort lader like mye på CHAdeMO årlig som en gjennomsnittlig Leaf.

EDIT:Sjekket statistikken hos Fortum nå, jeg har ladet 1627kWh på CHAdeMO hos Fortum i fjor. I tillegg kommer et par gratisladingen (1 hos BKK/AR og 1 hos Fortum når laderen ikke startet) samt litt hos GK. Tipper nærmere 2000kWh til sammen i 2017.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Burger

Som Leaf eier så hadde det vært best for meg om alle ladestedene ble bygd om til 2x CSS med lastbalansering slik som Teslaladerne. Selvsagt må det da finnes billige ombyggingskit for alle chademobiler.

Kunne godt byttet til chademo på i3 dersom det ble motsatt, men siden eu krever CSS så er det nok ikke smart.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

automat

Ett år siden denne tråden ble startet, og jeg vil si det går den veien som ble spådd. Tesla har annonsert overgang til CCS, og er derved ute som fremtidig kundegrunnlag for Chademo. Det er stor sannsynlighet for at Kia Soul i neste versjon også får CCS. Da står vi igjen med Nissan (regner ikke med Trillingene i denne sammenhengen). Nissan må legge ned betydelig med resurser i hurtigladenettverk hvis Chademo skal overleve i Europa. Hvor lenge holder de ut? Når tar de til fornuften og melder overgang til CCS? Hvor lenge tviholder de på V2G, som vel er hovedargumentet for Chademo?

I Norge vi Chademo lide en sakte død, siden vi har så mange Chademobiler allerede.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA