Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

Orbit

Sitat fra: Orbit på mandag 13. november 2017, klokken 08:39
Ionity-laderne ser ut til å få et tilsvarende design, med kraftelektronikken i et eget skap slik at selve ladestolpen ikke blir så stor (tilsvarende løsning som Tesla SuC) (Har sett et bilde, men husker ikke hvor...... men siden Ionity har illustrasjonsbilder som viser en CCS-plug som settes inn i ladestolpen (!!) så tar jeg dette med en klype salt)

Det var ABB sin 350kW lader jeg tenkte på.....men samtidig ikke overraskende om Ionity tar i bruk denne på sine ladestasjoner. Det blir i så fall uten Chademo-pluggen, men det finnes i alle fall utstyr for at andre operatører kan tilby >50kW Chademo.



2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

sylwester

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 13. november 2017, klokken 09:01
Man trenger ikke CHAdeMO for at konkurransen vil fortsette. Superchargerene er mer enn nok konkurranse.

Blir 350 kW laderne rullet ut så er det heller ikke egentlig behov for mer. Det finnes ikke batterier til å ta i mot høyere effekt, og det vil i hvert fall ta noen år før det endrer seg.

Foreløpig er de bilene som kan lades raskest Model S og Model X, med 120 kW. Og om ryktene stemmer så blir den neste beste ladeeffekten på Model 3 med oppunder 200 kW. Etter det får vi se hva som kommer i produksjon, men det er i hvert fall ikke slik at man trenger mye konkurranse på lader-siden. Det er batteriene som er begrensningen.

Konkurransen vil vel være i hvor flinke de er til å aktivt kjøle batteri/kontakt imens de overfører energi. Dvs. konkurransen vil gå fra teoretisk hastighet til reel ladehastighet.

Supercharger-nettverket er ingen felles standard slik som CCS eller Chademo. Så sant ikke Tesla klarer å overbevise noen andre billeverandører å bruke samme system så ser jeg ikke det som noen konkurrent.

Tesla backer idag Chademo med sin adapter. Nå som de skal selge strøm med TM3 er det mer business i å la chademopluggen kun støtte de 40kW den gjør idag for at ikke andre ladesystemer skal konkurrere med deres egne. Ser du noen grunn til at de skal sette seg selv i mer konkurranse?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Espen Hugaas Andersen

#32
Sitat fra: sylwester på mandag 13. november 2017, klokken 12:12Konkurransen vil vel være i hvor flinke de er til å aktivt kjøle batteri/kontakt imens de overfører energi. Dvs. konkurransen vil gå fra teoretisk hastighet til reel ladehastighet.
Hvor flink man er å kjøle batteriet er noe som går på bilprodusenten og ikke ladestandarden.

Sitat fra: sylwester på mandag 13. november 2017, klokken 12:12Supercharger-nettverket er ingen felles standard slik som CCS eller Chademo. Så sant ikke Tesla klarer å overbevise noen andre billeverandører å bruke samme system så ser jeg ikke det som noen konkurrent.
Det er så klart en konkurrent, ala "skal jeg kjøpe Model 3 med 200 kW supercharger støtte eller Leaf med 50 kW CHAdeMO støtte? Eller kanskje i3X med 100 kW CCS?"

Hvis folk da velger Model 3 pga superladingen, så vil kanskje Nissan og BMW implementere raskere lading.
Sitat fra: sylwester på mandag 13. november 2017, klokken 12:12Tesla backer idag Chademo med sin adapter. Nå som de skal selge strøm med TM3 er det mer business i å la chademopluggen kun støtte de 40kW den gjør idag for at ikke andre ladesystemer skal konkurrere med deres egne. Ser du noen grunn til at de skal sette seg selv i mer konkurranse?
Tesla tjener ikke penger på superlading, og ser ikke ut til å gjøre det på mange år. Altså alt som avlaster superladerene er positivt for Tesla. I tillegg blir bilene mer attraktive jo flere lademuligheter de kan benytte seg av. Mer salg betyr mer inntekter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Røe

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 13. november 2017, klokken 22:55skal jeg kjøpe Model 3 med 200 kW supercharger støtte eller Leaf med 50 kW CHAdeMO støtte?
Jeg liker at folk tar 200 kw lading bokstavelig fordi noen har sett det i ett eller annet dokument. Det er NULL, absolutt NULL grunn for Tesla å tilby dette per nå. Biler som er ladet til nå tyder på at toppeffekten vil ligge mellom rundt 80 til 105 kw, der det laveste gjelder 50-pakken.

sylwester

#34
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 13. november 2017, klokken 22:55
Sitat fra: sylwester på mandag 13. november 2017, klokken 12:12Konkurransen vil vel være i hvor flinke de er til å aktivt kjøle batteri/kontakt imens de overfører energi. Dvs. konkurransen vil gå fra teoretisk hastighet til reel ladehastighet.
Hvor flink man er å kjøle batteriet er noe som går på bilprodusenten og ikke ladestandarden.

Jeg mener å ha lest at CCS hadde godkjent en vannkjølt pistol. Den leder varme fra pistolen slik at ikke den smelter. Det som begrenser ladehastigheten er den varmeste delen så hvis bilen sin inntak blir for varmt så hjelper det ikke at ladestasjonen sin side er kald. Ergo en bildesigner vil dra nytte av dette ved i tillegg til å kjøre sin batterikjøling på fullt også lede varme ut til kontakten som om den er en kjøreribbe. Batterikjølingen er designer for å klare å holde temperaturen ved 100kW overføring, men ikke 350kW. Bilen og strømleverandøren er ikke tjent med å overlate ansvaret til der det er varmt, men at systemet jobber såpass bra sammen at det blit optimal effektoverføring.

Tesla jobber også med aktiv kjølt supercharging.

Tror ikke du kan ha 350kW uten aktiv kjøling.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Counterpointer

Det har vel vært referert til patenter hvor kjølingen fra lader også kobles til bilen i en sløyfe som passer. Dermed får en mye mer effektiv kjøling av batteri også ikke bare kontakten.

Mener forøvrig at det er opplyst fra Tesla at Model 3 lader med 90 kW max, men vil jo da gjøre dette over et mye bredere område enn andre som ikke har 200 kW som mulig max.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tiger`n på mandag 13. november 2017, klokken 23:24Jeg liker at folk tar 200 kw lading bokstavelig fordi noen har sett det i ett eller annet dokument. Det er NULL, absolutt NULL grunn for Tesla å tilby dette per nå. Biler som er ladet til nå tyder på at toppeffekten vil ligge mellom rundt 80 til 105 kw, der det laveste gjelder 50-pakken.
200 kW lading er fortsatt ubekreftet informasjon, men det passer sammen med diverse annen informasjon om Tesla. Og det er mange grunner til å tilby det:

- For å beholde konkurransefortrinnet over CCS og CHAdeMO.
- Fornøyde kunder, økt salg
- Bedre utnyttelse av infrastrukturen, lavere kostnader.
- Bevise til enda større grad at elbiler er overlegne fossilbiler.

Men det kommer nok ikke helt øyeblikkelig. Superladestasjonene som er satt opp i nyere tid virker ikke som de er klargjorte for ytterligere superladere med høyere effekt. (Forresten kan det hende vi ser de første tegnene - Holmestrand var planlagt med 20 plasser men det er bare satt opp 16 plasser. Da kan de være ledig kapasitet til 1 stk høyeffekt superlader.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#37
Sitat fra: sylwester på mandag 13. november 2017, klokken 23:26Jeg mener å ha lest at CCS hadde godkjent en vannkjølt pistol. Den leder varme fra pistolen slik at ikke den smelter. Det som begrenser ladehastigheten er den varmeste delen så hvis bilen sin inntak blir for varmt så hjelper det ikke at ladestasjonen sin side er kald. Ergo en bildesigner vil dra nytte av dette ved i tillegg til å kjøre sin batterikjøling på fullt også lede varme ut til kontakten som om den er en kjøreribbe. Batterikjølingen er designer for å klare å holde temperaturen ved 100kW overføring, men ikke 350kW. Bilen og strømleverandøren er ikke tjent med å overlate ansvaret til der det er varmt, men at systemet jobber såpass bra sammen at det blit optimal effektoverføring.

Tesla jobber også med aktiv kjølt supercharging.

Tror ikke du kan ha 350kW uten aktiv kjøling.
Vannkjølt ladekabel og plugg er så klart bra. Men du kan få til ganske høy effekt uten det. Tesla kjører på med 330A på en ganske standard Type 2. Ved 800V utgjør det 264 kW. Om man benyttet en CCS-plugg der man kjørte 330A over Type 2 og 200A over høyeffektpinnene, på 800V, så ville det utgjøre 424 kW. Det er uten kjøling.

Kabelen ville bli litt uhåndterlig, men ser man på Porsches prototyper (og forsåvidt ABBs protoype) så er kabelen festet høyt over bakken, slik at man ikke trenger løfte hele kabelen. Man svinger den bare bort til bilen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

automat

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 14. november 2017, klokken 07:13
200 kW lading er fortsatt ubekreftet informasjon, men det passer sammen med diverse annen informasjon om Tesla. Og det er mange grunner til å tilby det:

- For å beholde konkurransefortrinnet over CCS og CHAdeMO.
- Fornøyde kunder, økt salg
- Bedre utnyttelse av infrastrukturen, lavere kostnader.
- Bevise til enda større grad at elbiler er overlegne fossilbiler.

Men det kommer nok ikke helt øyeblikkelig. Superladestasjonene som er satt opp i nyere tid virker ikke som de er klargjorte for ytterligere superladere med høyere effekt. (Forresten kan det hende vi ser de første tegnene - Holmestrand var planlagt med 20 plasser men det er bare satt opp 16 plasser. Da kan de være ledig kapasitet til 1 stk høyeffekt superlader.)

Meget mulig at model 3 er designet med tanke høyere ladeeffekt. Men det blir nok markedsmessig vanskelig å tilby dette på model 3 først. Uten å kunne tilby det på mod s og X.

Jeg tror derfor vi først vil se dette når mod X/S er oppgradert til å klare mer effekt.

Men nå begynner vi å bevege oss et stykke bort fra Chademo's fremtid.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Siggen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 14. november 2017, klokken 07:20
Sitat fra: sylwester på mandag 13. november 2017, klokken 23:26

Kabelen ville bli litt uhåndterlig, men ser man på Porsches prototyper (og forsåvidt ABBs protoype) så er kabelen festet høyt over bakken, slik at man ikke trenger løfte hele kabelen. Man svinger den bare bort til bilen.

Porsche benytter så vidt meg bekjent Huber+Suhner Radox ladestasjoner i egen innpakning. Samme som Ionity i stor grad kommer til å bruke. De er aktivt veskekjølte og godkjent av IEC for 400A/1000V(AC) og 1500V(Dc) i dagens utførelse. De veier 1,2kg pr meter og er ikke tykkere enn 30mm


goggo

https://chargedevs.com/newswire/south-korea-to-officially-adopt-ccs-fast-charging-standard/

Så da har myndighetene i Korea offisielt bestemt seg for CCS også, noen som vet om det blir CCS på Kia Niro?

Da er det vel bare Nissan igjen som satser på Chademo.
Jeg vil tro at de velger CCS for deres 60KWh batteri på biler som ikke skal til det Japanske markedet, så de slipper å være eneste fabrikanten som trenger ladestasjoner for Chademo med mer enn 50KW, eller??

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

kaiat

Chademo er vel standard hurtigladeløsning i Japan, så der overlever den nok. De i3 og e-Golf som selges i Japan har Chademo for eksempel.

Hyundai Ioniq selges visstnok med Chademo i USA da dette er en mer utbredt hurtigladestandard der borte. Men CCS kommer nok etter der borte også, spesielt siden GM og Ford satser på CCS.

Elmo

Sitat fra: goggo på onsdag 10. januar 2018, klokken 18:44
Da er det vel bare Nissan igjen som satser på Chademo.
Jeg vil tro at de velger CCS for deres 60KWh batteri  . . . . .
Det er vel lite sansynlig ?!! Facelift (2018) Leaf som de allerede har vist i Norge har jo Type2 (AC) og Chademo.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

goggo

Sitat fra: Elmo på onsdag 10. januar 2018, klokken 21:36
Sitat fra: goggo på onsdag 10. januar 2018, klokken 18:44
Da er det vel bare Nissan igjen som satser på Chademo.
Jeg vil tro at de velger CCS for deres 60KWh batteri  . . . . .
Det er vel lite sansynlig ?!! Facelift (2018) Leaf som de allerede har vist i Norge har jo Type2 (AC) og Chademo.
Ja men så kan den heller ikke lade med mer enn 50KW, så 40KWh Leafen kan klare seg med eksisterende multi-hurtigladere.

Når 60KWh Leafen kommer med 150KW lading så må Nissan enten sørge for at det bygges tusenvis av raskere Chademo ladestasjoner bare i Europa, eller de kan velge å være med å delfinansiere CCS ladestasjonene som allerede er planlagt utbygget av flere aktører. 

Tilogmed ZOE kommer jo med CCS,  og jeg synes derfor det er veldig merkelig hvis Nissan konsernet ikke bestemmer seg for å standardisere ladeportene.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

sylwester

Jeg antar at populære steder vil få alle hurtigladestasjoner byttet med ny modulær løsning med felles backend og frontendgrensesnittet vil forbli CCS og Chademo.

De som imlpementerer er glade for å selge 2 ganger så mye frontendgrensesnitt.
De som leverer lading er interessert i å selge til alle og ikke bare 60% av markedet.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA