Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

Amatøren

Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. januar 2019, klokken 15:07
Tesla SuC med Combo 2 er ikke kompatibel med CCS. Ikke i Tyskland heller.

Hvor har du det fra?

Hvis det stemmer så imøtegår de fortsatt ikke Tysklands krav til å slippe til andre kunder/bilmerker.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Sitat fra: Amatøren på lørdag 19. januar 2019, klokken 18:14
Hvor har du det fra?

Hvis det stemmer så imøtegår de fortsatt ikke Tysklands krav til å slippe til andre kunder/bilmerker.
Det er ganske lenge siden, husker ikke. Men Tesla begynte å bygge nye SuC i Tyskland etter loven ble innført uten CCS.

Det de har gjort derimot er å ha en bom foran laderne med en kode man får opp i bilen når man skal inn på ladestasjonen. Dermed er den ikke offentlig tilgjengelig.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Panduck

Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. januar 2019, klokken 19:35
Det de har gjort derimot er å ha en bom foran laderne med en kode man får opp i bilen når man skal inn på ladestasjonen. Dermed er den ikke offentlig tilgjengelig.

Tesla er tilgjengelig for alle som ønsker å kjøpe den. DIsse ladestasjonene er tilgjengelig for alle som har kjøpt Tesla. Disse ladestasjonene er offentlig tilgjengelig, selv om det settes opp aldri så mye bom med kode. I motsatt fall er lover om offentlig tilgjengelighet totalt bortkastet. Eksempler på ikke offentlig tilgjengelige ladestasjoner, er ladepunkter Peppes setter opp for sine pizzaleveringsbiler.

automat

Sitat fra: Panduck på lørdag 19. januar 2019, klokken 22:46


Tesla er tilgjengelig for alle som ønsker å kjøpe den. DIsse ladestasjonene er tilgjengelig for alle som har kjøpt Tesla. Disse ladestasjonene er offentlig tilgjengelig, selv om det settes opp aldri så mye bom med kode. I motsatt fall er lover om offentlig tilgjengelighet totalt bortkastet. Eksempler på ikke offentlig tilgjengelige ladestasjoner, er ladepunkter Peppes setter opp for sine pizzaleveringsbiler.
Nå dukker det stadig opp nye superladere på ladekartet for Tyskland. Så Tesla har tydeligvis funnet en måte å løse dette på, uavhengig av om du syns det er riktig eller ikke.

Når det gjelder å slippe til andre biler på superladerne, så er det helt urealistisk at Tesla vil tillate det uten at betaler sin andel av den reelle kostnaden.

Når det gjelder Chademo, så er det bare å lade i vei, så lenge det finns ladere.



Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Roy Aasen


Panduck

Sitat fra: automat på søndag 20. januar 2019, klokken 00:52
Nå dukker det stadig opp nye superladere på ladekartet for Tyskland. Så Tesla har tydeligvis funnet en måte å løse dette på, uavhengig av om du syns det er riktig eller ikke.

Se litt bortifra hva jeg eventuelt synes er riktig eller ikke (som jeg faktisk ikke har sagt noe om...), og se heller på poenget: Hva er meningen med lover om krav ved offentlig tilgjengelighet, dersom det kan unngåes så lett? At du mener Tesla har "funnet en løsning" på dette, kan kun bety at ingen har tatt seg bryet med å forfølge dette rettslig. Det kan faktisk være at en næring som ikke er så absurd interessert i å ha en kraftig økning i elbilsalg akkurat nå, ikke har dette som førsteprioritet.

Elmo

Skal man vurdere ut fra de siste 20-30 innleggene her så er alle Chademo ladere bygget om til Tesla-SuC allerede :o

Hva med å komme tilbake "on topic" ?? >:(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

ReneM

Det begynner å bli mer tydelig at chademo har tapt kampen. Nå har flere asiatiske merke droppet sin chademo løsning og er det egentlig kun Nissan igjen.

Når skal vi se konsekvensen av dette i form av nedtrapping av antall chademo ladere / stans av videre utbygging?
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

OhmPaPa

Hvor gamle blir Norske biler? 20 år? Og elbiler holder kanskje lengre pga enklere konstruksjon?

ReneM

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 10. mai 2019, klokken 01:07
Hvor gamle blir Norske biler? 20 år? Og elbiler holder kanskje lengre pga enklere konstruksjon?

Tror ikke det handlet om alder til bilparken. Dersom CSS blir standarden på 80% av biler kommer utbyggere til å droppe utbygging av de mindre populære ladere. Lenge har den balansen vært omtrent likt, men nå med bortfall av chademo på Kia og Hyundai, samt Tesla sitt CSS tilbud ser jeg ingen behov for den standard.

Jeg snakker kun om utbygging. De eksisterende ladere blir mest sannsynligvis der en god stund til slik at de kan betjene eksisterende biler.

Det blir omtrent som Renault, de fikk aldri skikkelig gjennomslag med sine 44kW AC ladere.

Forøvrig synes jeg det er helt glimrende at vi beveger oss mot 1 standard, om det hadde vært chademo, CCS eller en annen standard er sånn å si likegyldige. Dette kommer til å gi forutsigbarhet og økt kapasitet på ladere. 
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Espen Hugaas Andersen

#160
Jeg tror de fleste CHAdeMO stasjonene kan forsvinne raskere enn mange tror. For ladeselskapene handler dette om penger. Etter hvert blir det plunder og heft å vedlikeholde 50 kW CHAdeMO laderne, når de heller ønsker å sette opp moderne 100-350 kW CCS ladere. Fokuset blir å gjøre opplevelsen så bra som mulig for de 500.000 (og økende) CCS bilene, ikke de 100.000 (og fallende) CHAdeMO bilene. Jeg tror CHAdeMO kan allerede være i sterk nedgang om 5 år.

Det vil gå seg til over tid, der de som ikke klarer seg på langtur med CHAdeMO-bil selger bilen til de som trenger en liten bil nr 2 som kun trengs å hjemmelades, og heller kjøper seg en CCS-bil. Men denne prosessen vil neppe være veldig gunstig i forhold til verditap...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Thomas Parsli

Jeg tror også det kan gå fort, siden andelen Chademo-biler blir stadig mindre samtidig som kostnadene ved vedlikehold blir stadig høyere.

Det er uheldig for oss med Chademo, siden bilene får stadig større behov for hurtiglading pga. batteritap.
Og 3,6kWh Type2-lading er et dårlig alternativ når man mangler et par mil for å komme hjem :(
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Counterpointer

Kanskje det kommer overgang Chademo til CCS. Det er jo en overgangsløsning som ville gjort det mye lettere for de som har disse bilene.

Alternativt, bygge om fra Chademo til CCS.

Begge disse er avhengig av at både bilprodusent og de som har patent/lisens på Chademo og CCS samarbeider.

Bedre enn alternativet om å seigpine de som har Chademo i dag.

automat

Tviler på om noen bilprodusent kommer til å bry seg om gamle chademo-biler. En tredjeparts ombygging, eller et adapter er mer sannsynlig. Spørsmålet er om det er nok chademo-biler igjen på veiene når chademoladerne bygges ned, til at noen ser fortjeneste i å produsere et adapter.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

OhmPaPa

Sitat fra: automat på fredag 10. mai 2019, klokken 23:54
Tviler på om noen bilprodusent kommer til å bry seg om gamle chademo-biler. En tredjeparts ombygging, eller et adapter er mer sannsynlig. Spørsmålet er om det er nok chademo-biler igjen på veiene når chademoladerne bygges ned, til at noen ser fortjeneste i å produsere et adapter.

Mye av ideen bak elbiler er å spare miljøet. Å vrake mange elbiler fordi noen ikke gidder å bry seg om chademo vil ha motsatt virkning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA