Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amatøren

Hvis jeg ikke tar feil så har Tesla Type 2 og en proprietær hurtiglading gjennom denne. Korriger med hvis jeg tar feil!

Da er det jo bare å legge til to ekstra "pinner" for å få CCS. Da er det jo ikke store mekaniske endringene for å få to hurtiglader typer gjennom "samme" kontakten.


For de som synes at CCS er stygg så er jo lokket over ved kjøring og vanlig parkering.

Må jo være bedre med CCS enn to kontakter ved siden av hverandre.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Elmo

Sitat fra: knut.aulie på søndag 05. november 2017, klokken 11:27
Det må jo være rimelig enkelt å endre ladere til to stk CCS om Chademo fases ut.
Det er vel bare litt styringselektronikk og pluggen som er forskjell.
Men hva er vitsen med det ??  De kan jo ikke brukes samtidig.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

sylwester

CCS' problem er vel mer at den enten har type1- eller type2-pumpe og at du ikke kan kjøre å lade overalt i verden selv om de har lader som støtter standarden bilen skal støtte. Chademo-kontakten er lik i hele verden.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

automat

Sitat fra: sylwester på søndag 05. november 2017, klokken 22:59
CCS' problem er vel mer at den enten har type1- eller type2-pumpe og at du ikke kan kjøre å lade overalt i verden selv om de har lader som støtter standarden bilen skal støtte.
Det må være et av de minste problemene man opplever med elbil. Hvor ofte reiser man med bilen sin over flere kontinent? Men kjipt for de som driver med brukt US-import.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Gardin

Vi får virkelig håpe at vi snart ser slutten på Chademo. Å ha to hurtigladestandarder som nesten er kliss like er bare tull. Jeg forstår ikke hvorfor CCS ble utviklet i det hele tatt, men når det først har gått så galt, er ingen tjent med at kampen mellom Chademo og CCS fortsetter. Hele poenget med en standard er at alle skal bruke den samme standarden.

Karl-Wilhelm

Motivasjonen for CCS kan tenkes at er i form av å blant annet forenkle og forminske det fysiske området for ladekontakten på elektriske kjøretøy, som rett og slett utkonkurerer ChaDeMo og j1772 på direkten. Dessverre er ChaDeMo Japansk og utviklet i et samarbeid mellom TEPCO, Nissan, Fuji, Mitsubishi og Toyota, som senere også meldte seg inn, ergo den skal vi bruke, Syd-Korea dere skal også være med! EU derimot ville vel ikke bruke den gamle j1772, Nord Amerika er jo forstatt i steinalderen med 110v, og vi må ha noe med 3-fas og mulighet for 400v... Mennekes hadde det svaret og de er Tyske og det liker EU.

Utenfor sarkasmen og steinkastingen, er det ikke vanskelig å forstå at dette skjer, og det er jo ikke bare "grusomt", type 1 til type 2 kabler er en problemfri affære. Tesla bruker heldigvis Mennekes i Europa, og takk så mye til de som gjennomførte det! Og får Model 3 CCS med Type 2 så blir jeg imponert.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Trekkoppbil

Antakelig blir det behov nye ladeporter i framtida, som vi ikke kan forestille oss i dag.  Vi får kjøretøy i ulike størrelser etc.  Jeg trur nok Chademo lever til det blir erstatta med noe helt annet enn CCS.

Vi kan vel se konturene av 2 ulike typer bilfabrikanter:

  • Tyske fabrikanter og andre som GM, har som mål å produsere flest mulig biler vil gå for CCS
  • Fabrikanter som har breie visjoner om energiproduksjon, distribusjon, lagring og etterbruk av bilbatterier.  Disse har vel ikke noe alternativ til Chademo.
https://youtu.be/X1fpB5sCgM0
Så lenge Nissan har breispektra visjoner om framtidige løsninger, så vil de vel holde seg til Chademo, og så lenge det er en markedsleder, kan man gjøre som man vil. Nissan er vel den aktive parten i Datsun-Lada-alliansen som standardiserer drivlinjer som kan brukes på mange ulike bilmodeller. Mitsubishi er skakkjørt, og kjenner jeg Carlos Ghosn rett, vil han få fart på den butikken også. Carlos Ghosn som stadig har fronta planer og visjoner for Leaf, er styreleder og CEO i Renault og Renault-Nissan Alliance, og han er styreleder i Nissan og i Mitsubishi.

automat

Det er åpenbart at VtG er en viktig drivkraft for Nissan for å beholde Chademo. Men selv om Nissan er markedsledende, er de store nok, og villige til, å bygge ut et Chademo-nettverk i Europa? Zoe selger jo bra i Europa. Hvis Renault går for Chademo på denne, så vil det jo hjelpe. Men er det realistisk?

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

pudderjagar

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

sylwester

Sitat fra: Gardin på mandag 06. november 2017, klokken 19:52
Vi får virkelig håpe at vi snart ser slutten på Chademo. Å ha to hurtigladestandarder som nesten er kliss like er bare tull. Jeg forstår ikke hvorfor CCS ble utviklet i det hele tatt, men når det først har gått så galt, er ingen tjent med at kampen mellom Chademo og CCS fortsetter. Hele poenget med en standard er at alle skal bruke den samme standarden.

Vi er da tjent med at kampen mellom Chademo og CCS fortsetter. Begge kniver om å kunne levere raskere ladesystemer og CCS er i tet akkurat nå.

Siden denne tråden starter med lansering av 350kW-lader hvor finner jeg den? Hvem har produsert den? Sikker på at det ikke er som 150kW-Chademo som ble lansert i år?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

arthur

Sitat fra: sylwester på søndag 12. november 2017, klokken 23:15
Sitat fra: Gardin på mandag 06. november 2017, klokken 19:52
Vi får virkelig håpe at vi snart ser slutten på Chademo. Å ha to hurtigladestandarder som nesten er kliss like er bare tull. Jeg forstår ikke hvorfor CCS ble utviklet i det hele tatt, men når det først har gått så galt, er ingen tjent med at kampen mellom Chademo og CCS fortsetter. Hele poenget med en standard er at alle skal bruke den samme standarden.

Vi er da tjent med at kampen mellom Chademo og CCS fortsetter. Begge kniver om å kunne levere raskere ladesystemer og CCS er i tet akkurat nå.

Siden denne tråden starter med lansering av 350kW-lader hvor finner jeg den? Hvem har produsert den? Sikker på at det ikke er som 150kW-Chademo som ble lansert i år?

Du vil finne de her;

https://www.motor.no/artikler/2017/november/snart-kan-du-fullade-pa-fem-minutter/
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Orbit

#27
@sylwester: Det finnes allerede noen få ladere i drift, men da i Tyskland i regi av Porsche (som har ca 100 Mission-e prototyper på skilter i Tyskland)

Ionity-laderne ser ut til å få et tilsvarende design, med kraftelektronikken i et eget skap slik at selve ladestolpen ikke blir så stor (tilsvarende løsning som Tesla SuC) (Har sett et bilde, men husker ikke hvor...... men siden Ionity har illustrasjonsbilder som viser en CCS-plug som settes inn i ladestolpen (!!) så tar jeg dette med en klype salt)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Siggen

#28
Sitat fra: Orbit på mandag 13. november 2017, klokken 08:39

Ionity-laderne ser ut til å få et tilsvarende design, med kraftelektronikken i et eget skap slik at selve ladestolpen ikke blir så stor (tilsvarende løsning som Tesla SuC) (Har sett et bilde, men husker ikke hvor...... men siden Ionity har illustrasjonsbilder som viser en CCS-plug som settes inn i ladestolpen (!!) så tar jeg dette med en klype salt)

Har lurt på det samme mtp illustrasjonene siden det er en standard Huber+Suhner Radox HPC CCS2 kontakt...

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: sylwester på søndag 12. november 2017, klokken 23:15Vi er da tjent med at kampen mellom Chademo og CCS fortsetter. Begge kniver om å kunne levere raskere ladesystemer og CCS er i tet akkurat nå.
Man trenger ikke CHAdeMO for at konkurransen vil fortsette. Superchargerene er mer enn nok konkurranse.

Blir 350 kW laderne rullet ut så er det heller ikke egentlig behov for mer. Det finnes ikke batterier til å ta i mot høyere effekt, og det vil i hvert fall ta noen år før det endrer seg.

Foreløpig er de bilene som kan lades raskest Model S og Model X, med 120 kW. Og om ryktene stemmer så blir den neste beste ladeeffekten på Model 3 med oppunder 200 kW. Etter det får vi se hva som kommer i produksjon, men det er i hvert fall ikke slik at man trenger mye konkurranse på lader-siden. Det er batteriene som er begrensningen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA