Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynnelsen på slutten for Chademo?

Startet av automat, fredag 03. november 2017, klokken 21:30

« forrige - neste »

automat

Nå har det nye 350kW superladenettverket blitt lansert. Og det er uten Chademo. Er Chademo døende i Europa?

Nissan har riktignok lansert sin nye Leaf med Chademo. Sammen med eksisterende Chademo-biler og Tesla-adaptere er det sikkert nok til holde liv i chademo-laderne her til lands i flere år til. Men neppe i resten av Europa.

Nissan har brukt mye resurser på ladestasjoner historisk sett, men hvor lenge er de villig til å satse på det, når de er tilnærmet alene på Chademo?

Når kaster Nissan inn håndkleet, og går over til CCS? Og hva skjer da med Chademoladerne her til lands?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

goggo

Sitat fra: automat på fredag 03. november 2017, klokken 21:30
Når kaster Nissan inn håndkleet, og går over til CCS? Og hva skjer da med Chademoladerne her til lands?
Siden nesten alle eksisterende hurtigladere er Chademo/CCS så vil det jo bli større kapasitet for Chademolading på disse når CCS bilene går over til egne ladere.  Altså en vinn-vinn situasjon for alle :)

Den største utfordringen slik jeg ser det vil være i distriktene, siden "alle" nå ser ut til å satse på utbygging og konkurranse langs hovedveiene og i byene.
Vi trenger fremdeles ENOVA støttet utbygging av multistandard 50KW ladere i distriktsnorge, men det hører sikkert hjemme i en annen tråd...


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

automat

Eller vi havner i en situasjon der CCS-biler får fler og fler lademuligheter, mens Chademo står på stedet hvil.

Og operatørene til slutt fjerner defekte ladere, istedet for å reparere/skifte de ut.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

m0nkey

Sitat fra: automat på lørdag 04. november 2017, klokken 08:54
Eller vi havner i en situasjon der CCS-biler får fler og fler lademuligheter, mens Chademo står på stedet hvil.

Og operatørene til slutt fjerner defekte ladere, istedet for å reparere/skifte de ut.
Volumet av Chademo biler er vel fortsatt for stort i Norge til at vi ser en "AC43" effekt med det første. Men etterhvert er det nok naturlig at Chademo blir utfaset etterhvert.

Utviklingen går fort. Da jeg tok i mot min Soul for over 3 år siden var det svært få CCS ladere i Norge. Nå virker det som om CCS kan bli de facto hurtigladestandar.
KIA Soul EV Classic (2015)

Espen Hugaas Andersen

Det er ikke noe tvil om at CCS/Type 2 blir standarden i Europa. Det er det myndighetene har besluttet i diverse land.

CHAdeMO er uansett ikke en veldig god standard, da det krever at man har to forskjellige plugger, en for AC og en for DC.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Det må jo være rimelig enkelt å endre ladere til to stk CCS om Chademo fases ut.
Det er vel bare litt styringselektronikk og pluggen som er forskjell.


Gnilre

Sitat fra: m0nkey på lørdag 04. november 2017, klokken 23:26Utviklingen går fort. Da jeg tok i mot min Soul for over 3 år siden var det svært få CCS ladere i Norge. Nå virker det som om CCS kan bli de facto hurtigladestandar.
Ser ut som Kia Soul er den eneste i Hyundai/Kia-konsernet som har eller får Chademo. Hyundai har jo CCS på Ioniq og da blir det vel det på Kona også. Niro har type 2 på PHEV, som jeg antar betyr at det blir CCS på Niro EV.
Det må jo være et konkurransefortrinn å levere biler med CCS nå med hurtigladenettverket Ionity på trappene. Tipper at Nissan etter hvert vurderer en Europa-versjon av Leaf med CCS.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Amatøren

#7
Er fersk med elbil. Har bare hatt tre turer hvor jeg har brukt hurtiglader og oppdaget følgende.

Selv om ladestolpen har både CCS og CHAdeMO så kan de jeg har vært innom bare lade på en av gangen. Enten så har de stått med opptatt eller så kan den andre ladekabel også tas i bruk, men man får beskjed om at ladingen blir startet når første er ferdig.

Siste tilfelle vil jo hjelpe med tanke på ladetid og ladekø. Man kan gjøre klart og gå på do, handle eller kjøpe mat/kaffe. Ladingen starter da automatisk når den andre kobler i fra og drar eller er fulladet.

Så litt hjelper det de med CCS hvis det byttes til bare CCS.

Selv om jeg sannsynligvis bare kommer til å ha biler med CCS så synes jeg at de som eier og drifter hurtigladere skal ha leveringsplikt til både CCS og CHAdeMO så lenge det er minst 5 % registrerte biler med CHAdeMO av alle elbiler og hybrid biler.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Kanskje det kan bli et ettermarked for konverteringskit fra CHAdeMO til CCS?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

automat

Sitat fra: Amatøren på søndag 05. november 2017, klokken 11:45

Selv om jeg sannsynligvis bare kommer til å ha biler med CCS så synes jeg at de som eier og drifter hurtigladere skal ha leveringsplikt til både CCS og CHAdeMO så lenge det er minst 5 % registrerte biler med CHAdeMO av alle elbiler og hybrid biler.

Slike krav kan man bare stille til ladere som har fått offentlig støtte. Og da for et gitt antall år. Hvis en operatør på eget initiativ utvider en stasjon med flere ladere, så er det ingen ting i veien for at dette blir rene CCS. Nå tror jeg ikke det skjer her i Norge med det første. I hvertfall ikke så lenge Nissan har Chademo.

Men i andre land kan Chademo fort lide samme skjebne som 43 kW AC led her. I Europa vil Chademo bare overleve hvis Nissan er villig til å bruke penger på bygge ladenettverk. Jeg tipper Kia går over til CCS ved første mulighet, og da er det ingen andre som har interesse av Chademo.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: automat på søndag 05. november 2017, klokken 16:57
I Europa vil Chademo bare overleve hvis Nissan er villig til å bruke penger på bygge ladenettverk. Jeg tipper Kia går over til CCS ved første mulighet, og da er det ingen andre som har interesse av Chademo.

Nåja. Både Mitsubishi og Tesla har nok interesse av at CHAdeMO lever videre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

automat

Trillingen selges på overtid i svært begrenset omfang. I tillegg har Mitsubishi en PHEV med Chademo. Er det nok til at Mitsubishi vil spytte penger i ladenettverk?

Tesla har nok større interesse. Men jeg tviler på at de legger ladepengene sine på Chademo.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

sylwester

Sitat fra: automat på fredag 03. november 2017, klokken 21:30
Når kaster Nissan inn håndkleet, og går over til CCS? Og hva skjer da med Chademoladerne her til lands?

Nissan sa under annonseringen av nye Leaf at deres long range modell skulle ha en raskere Chademo. Det er vel først og fremst 150kW som blir rullet ut først fra Chademo sin side. Nissan Leaf er fremdeles den mest solgte bilen i Norge og hvis det fortsetter så vil det fremdeles være et marked for å tilby lading via Chademo.

Hvor er 350kW CCS å finne?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

m0nkey

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. november 2017, klokken 18:47
Nåja. Både Mitsubishi og Tesla har nok interesse av at CHAdeMO lever videre.
Det har jo lenge vært spekulert i om tesla kommer med et CCS adapter. Om dette skjer blir Nissan den eneste store produsenten med interesse i ChaDeMo i Europa. Da kan det godt være at leaf kommer med CCS i Europa (på samme måte som i3 kommer med ChaDeMo i Japan)
KIA Soul EV Classic (2015)

jkirkebo

Sitat fra: automat på søndag 05. november 2017, klokken 19:47
Trillingen selges på overtid i svært begrenset omfang. I tillegg har Mitsubishi en PHEV med Chademo. Er det nok til at Mitsubishi vil spytte penger i ladenettverk?

Tesla har nok større interesse. Men jeg tviler på at de legger ladepengene sine på Chademo.

De trenger vel ikke legge penger i det. Så lenge det selges mange biler med CHAdeMO så vil de kommersielle ladeoperatørene selvsagt støtte dette. Tesla-eiere er nok f.eks veldig gode kunder for Fortum. Selv lader jeg for flere tusen kroner i året hos de.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA