Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektroguruer: Hvorfor liker ikke gasspeisen UPSen min?

Startet av geear, fredag 03. november 2017, klokken 09:04

« forrige - neste »

geear

Long shot dette her, men øyner et håp om at noen av de smarte elektroguruene her inne kan ha løsningen som peisleverandøren min ikke har.

Jeg har en Luna Diamond 1000 RD gasspeis tilkoblet en Bluewalker UPS (for datasystemer), dette for å ha mulighet til å bruke peisen ved strømbrudd. Av en eller annen grunn å kommer det en dure/vibrasjonslyd fra styringen (som iallfall delvis er fra Honeywell) på peisen i det øyeblikket UPSen slår over på batteri. Da peisen ble montert satte montøren inn noe jeg antar er en eller annen form for skilletrafo, han forklarte iallfall at de alltid monterte de fordi de hadde problemer med flammevakten på noen strømnett, og at det hadde med hvilken retning de satte inn stikkontakten osv. Jeg har IT-nett. Peisen fungerer fint uten denne "boksen", og "boksen" gjør ingen forskjell på duringen selv om den står mellom UPS og peis.

Displayet på UPSen viser 236V inn og 236V ut, og når jeg kobler den fra strømnettet så slår den rett over på batteri uten stans, duringen starter og UPSen stabiliserer seg på 230V ut.

Noen som tør komme med en teori?

UPSen: https://www.powerwalker.com/?page=product&item=10120092&lang=en

Peisen: https://www.m-design.be/en/cat/closed-gas-stoves/diamond-roomdivider/luna-diamond-1000-rd/

Griffel

Må ha med kvaliteten på spenning ut fra UPS å gjøre.
UPSen har vel ingen data på dette?
en teori:
Belastningen på UPS er lav, nær tomgang. At spenning ut ved så lav belastning ikke er tilfredstillende.
(Jeg har ingen anelse om hva en gaspeis trekker av strøm når den er i bruk, men det kan vel ikke værer rare greiene).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: gr på fredag 03. november 2017, klokken 09:04
Long shot dette her, men øyner et håp om at noen av de smarte elektroguruene her inne kan ha løsningen som peisleverandøren min ikke har.

Jeg har en Luna Diamond 1000 RD gasspeis tilkoblet en Bluewalker UPS (for datasystemer), dette for å ha mulighet til å bruke peisen ved strømbrudd. Av en eller annen grunn å kommer det en dure/vibrasjonslyd fra styringen (som iallfall delvis er fra Honeywell) på peisen i det øyeblikket UPSen slår over på batteri. Da peisen ble montert satte montøren inn noe jeg antar er en eller annen form for skilletrafo, han forklarte iallfall at de alltid monterte de fordi de hadde problemer med flammevakten på noen strømnett, og at det hadde med hvilken retning de satte inn stikkontakten osv. Jeg har IT-nett. Peisen fungerer fint uten denne "boksen", og "boksen" gjør ingen forskjell på duringen selv om den står mellom UPS og peis.

Displayet på UPSen viser 236V inn og 236V ut, og når jeg kobler den fra strømnettet så slår den rett over på batteri uten stans, duringen starter og UPSen stabiliserer seg på 230V ut.

Noen som tør komme med en teori?

UPSen: https://www.powerwalker.com/?page=product&item=10120092&lang=en

Peisen: https://www.m-design.be/en/cat/closed-gas-stoves/diamond-roomdivider/luna-diamond-1000-rd/

Ja. Denne UPSen leverer nok såkalt "modifisert sinus", som ikke er en ren sinusbølge men en trappelignende tilnærming. Det er en masse utstyr som ikke liker slik strøm og da enten ikke virker eller lager lyder. Typisk ting med motorer osv. mens ting som bare har et switch-mode powersupply fungerer helt fint.

Du bør nok ha en UPS med ren sinus.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Elforbruket til peisen er "lavt" ja, uten at jeg har tallene på det tilgjengelig nå. Det er kun snakk om flammevakt, en eller annen form for styringsventil og RF-mottaker og sender for 2-veis kommunikasjon med fjernkontroll (den har termostatstyring, feilmeldinger i display osv.). Kan ikke være mange wattene.

Jeg er klar over at dette med sinuskurver er problematikk på invertere, og det er åpenbart en eller annen form for inverter innebygd i UPSen, men har tenkt at så lenge den er god nok for følsomt datautstyr, så burde dette gå fint. Kanskje litt naivt i og med at dette er billige greier og invertere med ren sinus om regel er veldig kostbare. Jeg har en APC UPS i dataskapet, skal teste med en skjøteledning ned dit den, men den er nok heller ikke ren sinus.

Amatøren

Hva med følgende:

230V/12V batterilader -> 12V batteri -> 12V/1230V inverter med ren sinus.

Eksempel på 12V/1230V inverter kan være denne:

Inverter 250W, Victron Phoenix 12/250 VE.Direct

Kanskje det kan være billigere enn en UPS med ren sinus.


Har montert 375W utgaven i konas Caravelle. Da har vi 230V til lading av mobiler, nettbrett og rullestolen på langtur. I tillegg på ferieturer så har jeg med en liten Linux server med Plex og lokal WiFi så de kan se på filmer som er lagt inn på den.


VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Orbit

Prøv å koble en lyspære eller to på UPS'en sammen med peisen (for å øke belastningen med ~100W). Da finner du ut om lyden skyldes kruveformen generelt, eller om dette kun er et problem ved lav belastning.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Skal teste både med høyere belastning og fra APCen. Skal også sjekke innstillingmulighetene via USB config.

For ren sinus fra APC så ser det ut som man må opp i 4-5 lapper, og litt i overkant stor fysisk, men så kom jeg over denne som er nesten lik den jeg har, men som de påstår er pure sine wave: https://www.komplett.no/product/893768/datautstyr/periferiutstyr/ups-overspenningsvern/ups-og-ups-batteri/bluewalker-pw-ups-vi-800-sw-schuko#

En ting jeg glemte å nevne oppi her er at denne peisen har noe de kaller for EcoWave som gjør at den kontinuerlig justerer gassmengde, og jeg har en mistanke om at det kan være solenoiden/ventilen som durer slik, det vibrerer i hele gassrøret (funksjonen skal gi levende og fine flammer selv på lav effekt og dermed redusere gassforbruk).

geear

Da koblet jeg den over på UPSen til datarack/smarthus etc. og tok sikringen mens alt det andre stod på slik at det var en god del belastning på den (filserver, router, wifi, smarthussentral, en stor rackswitch, så sikkert 200W), samme problem med peisen på den også dessverre.

Da har jeg en pent brukt UPS for salg og får bestille meg en ny som oppgir å ha ren sinus. Spørs om de billigste er til å stole på.

hemi


geear

Har vel innsett at denne UPS-planen med en liten UPS sammen med styringen til peisen ikke nødvendigvis er så god.

Forbruket på peisen er et par watt av, 13-17W når den står og brenner. Det kan se ut for at de færreste oppgir varighet med så lav belastning, men det virker som jeg knapt kan regne med en time på de små UPSene, går ut fra det handler om tap i inverter og annet som er i drift når den mister nettstrøm. Vurderer om jeg heller skal plassere en større UPS i teknisk rom og legge egen UPS-kurs til peisen, men regner med at egenforbruket er høyere jo større UPSen er. Skulle helst bare hatt brukbar størrelse på batteri og en bitteliten inverter.

jkirkebo

Sitat fra: gr på onsdag 15. november 2017, klokken 00:51
Har vel innsett at denne UPS-planen med en liten UPS sammen med styringen til peisen ikke nødvendigvis er så god.

Forbruket på peisen er et par watt av, 13-17W når den står og brenner. Det kan se ut for at de færreste oppgir varighet med så lav belastning, men det virker som jeg knapt kan regne med en time på de små UPSene, går ut fra det handler om tap i inverter og annet som er i drift når den mister nettstrøm. Vurderer om jeg heller skal plassere en større UPS i teknisk rom og legge egen UPS-kurs til peisen, men regner med at egenforbruket er høyere jo større UPSen er. Skulle helst bare hatt brukbar størrelse på batteri og en bitteliten inverter.

Sett opp et 12V AGM-batteri eller lignende, fast tilkoblet en smart lader (CTEK for eksempel). Så driver du peisen kontinuerlig fra en liten sinus-inverter tilkoblet batteriet. Slike koster ikke mange hundrelappene.

Et 290Ah AGM-batteri kan trekkes ned til 50% uten å ta skade, 145Ah*12V=1740Wh. Om inverteren har 5W egenforbruk og peisen trekker 15W så kan du bruke den i 1740/20=87 timer. Det høres ganske mye ut, så du kan nok klare deg med et vesentlig mindre batteri.

Vil du kunne bruke den under lengre strømbrudd er det bare å koble til et solcellepanel i tillegg ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Ja, godt forslag, noe slikt blir brått veldig mye mer aktuelt med trekkerør til teknisk rom. I dag er det en luke bak peisen med styringspanelet til peisen, en stikkontakt og så var altså planen at det skulle stå en liten UPS der i tillegg, og der måtte det være enkelt og forholdsvis lite.

Behovet vårt for batteribackup er så godt som ikke-eksisterende, har nesten aldri strømstans, og ikke er det spesielt kaldt her heller, men uten vedfyring så kjenner jeg at det kan være greit å ha varmemulighet.

elekTrond

Ble det old skool parafinlampe eller peiset du på med oljedollars og klokkerén sinus på trommehinnene?  :o
'13 Mjau

geear

Det ble:

- En 300W ren sinus inverter fra Clasern: https://m.clasohlson.com/no/Spenningsomformer-Vekselretter-300-W/Pr325124000

- En Ctek zafir et eller annet lader, uten noen som helst knapper, slik at den går rett på auto uansett når strømmen har vært borte.

- Et fire år gammelt BMW 90Ah AGM-batteri, fra X5en, trodde det var defekt og skiftet før salg, men det viste seg å være i orden, så her blir det gjenbruk en stund.  ;)

Ingen ulyder fra peisen på denne løsningen. ;)

Mulig det også blir solcelleanlegg, men tviler på at det blir noe lagringsløsning der på noen år, men mulig å lade ups på dagtid om ikke annet..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA