Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Monterer diesel luft varmer

Startet av Lazybee, torsdag 02. november 2017, klokken 22:45

« forrige - neste »

Lazybee

Jeg går for den "enkle" og billige metoden, jeg monterer en 2-kW-Eberspacher-Airtronic-D2 klone bak baksetet. Jeg ga bare 2100 kroner med frakt for brenneren, så det blir en veldig billig løsning på varmeproblemet i ho Elvira. :)  Når jeg satt å så på en oversikt over ledningsnettet til disse brennerne, så oppdaget jeg noe som muligens kan være veldig nyttig. Jeg var klar over at det er mulig å aktivere disse kinabrennerne via mobilen om man kjøper en ekstra boks, men ikke via bil-alarmen.
Om dere ser på side 27 i linken under her, på "PLANAR-2D Electrical Wiring Diagram" helt nede til høyre under MODEM. Der står det "Car alarm system relay"  forklart som "example of connection to vehicle"

https://autoterm-europe.com/storage/app/media/pdf/Installation_manual_for_Planars_EN.pdf

Dette fikk meg til å tenke på når jeg låser min iOn med dingla...da er det 3 steg. 1 : Dørene låses og blinkelysene blinker. 2 : Kun blinkelysene blinker og det klikker. 3 : Speilene legger seg inn samt blinkelysene blinker, samme når jeg låser opp. (jeg kan blinke i det uendelige etter at speilene er inne eller kommet ut igjen)

Hva er trinn nummer 2 her beregnet på, den der bare lysene blinker? Aktivering av alarm?

Om den er det...så burde det jo gå å bruke den til å aktivere brenneren...om man ikke har alarm...  ::)

Noen som har vært borti disse brennerne eller har peiling på låse/alarmsystemet i disse bilene, som har noen meninger om muligheten til dette så SKRIK UT!  :)



Peugeot iOn 2013 (Elvira)

Lazybee

Det enkleste ville jo ha vært om det var mulig å bruke den originale låsedingla, men om det ikke er mulig
så hadde jeg tenkt å bruke en enkel RF fjernkontroll med rele til "fjern" aktivering av brenneren.

https://www.youtube.com/watch?v=DLHtivdgIzM
Peugeot iOn 2013 (Elvira)

MEM76

Sitat fra: Lazybee på torsdag 02. november 2017, klokken 22:45
Jeg går for den "enkle" og billige metoden, jeg monterer en 2-kW-Eberspacher-Airtronic-D2 klone (Planar) bak baksetet.


KiwiEV har gjort det samme tidligere på sin trilling...
https://youtu.be/7NBMq5o_UJU
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

Jon65

Sitat fra: Lazybee på torsdag 02. november 2017, klokken 22:45
Jeg går for den "enkle" og billige metoden, jeg monterer en 2-kW-Eberspacher-Airtronic-D2 klone (Planar) bak baksetet. Jeg ga bare 2100 kroner med frakt for brenneren
Hvor var det du fikk tak i den så rimelig?

Lazybee

#4
Sitat fra: MEM76 på mandag 06. november 2017, klokken 19:55
Sitat fra: Lazybee på torsdag 02. november 2017, klokken 22:45
Jeg går for den "enkle" og billige metoden, jeg monterer en 2-kW-Eberspacher-Airtronic-D2 klone (Planar) bak baksetet.


KiwiEV har gjort det samme tidligere på sin trilling...
https://youtu.be/7NBMq5o_UJU

Det er han som er skyld i at jeg gjør det. ;)
Peugeot iOn 2013 (Elvira)

Lazybee

Sitat fra: Jon65 på mandag 06. november 2017, klokken 23:06
Sitat fra: Lazybee på torsdag 02. november 2017, klokken 22:45
Jeg går for den "enkle" og billige metoden, jeg monterer en 2-kW-Eberspacher-Airtronic-D2 klone (Planar) bak baksetet. Jeg ga bare 2100 kroner med frakt for brenneren
Hvor var det du fikk tak i den så rimelig?

Fant den på Ebay, selgeren jeg kjøpte den fra holder til i Hong Kong.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xdiesel+air+heater.TRS0&_nkw=diesel+air+heater&_sacat=0
Peugeot iOn 2013 (Elvira)

Lazybee

#6
Da er brenneren endelig på vei! Det kan virke som at selgeren "samlet" opp ordrer før han sendte dem avgårde...han hadde solgt over 30 stk før dem ble sendt ut... :o Regner med han får en bra kvantumrabatt...

Mens jeg har ventet så har jeg fundert litt over plasseringen.
Det hadde jo vært kjekt med varme ned på beina fra blåseren...selv om den står der bak.
Så jeg har bestilt meg en "splitter" til brenneren

Kjøpte også et par tre meter med slike 45 mm flexislanger


Planen er å dra to stk slanger over bakseteryggen og ned under forsetene, og la en eller to korte biter blåse fra bakseteryggen mot frontruten. Festes enkelt og greit med strips mot en tynn plastlist, som igjen blir festet under nakkestøttene bak.
Peugeot iOn 2013 (Elvira)

Lazybee

#7
Da var brenneren nesten ferdig montert!  :)
Er bare minutter unna 30 varmegrader uten å miste rekkevidde. ;D
Har bare igjen å kutte litt i matta som skal ligge der bak samt koble til strømmen.
Peugeot iOn 2013 (Elvira)

pwb

Du henter friskluft utenfra som varmes opp? Husk også at den eksosslangen blir vannvittig varm så pass på at den har god avstand til ting.

Lazybee

Sitat fra: pwb på torsdag 30. november 2017, klokken 13:09
Du henter friskluft utenfra som varmes opp? Husk også at den eksosslangen blir vannvittig varm så pass på at den har god avstand til ting.

Nei den resirkulerer luften i bilen, den eksosslangen blir varm ja... :D
Har sørget for at det er god klaring til ledninger og andre skumle ting, men hadde også tenkt til å surre den  med litt eksosbandasje. 

Er veldig fornøyd med varmeren, er bare litt uvant enda at det er varmt og godt i bilen.... ;D
Peugeot iOn 2013 (Elvira)

pwb

Sitat fra: Lazybee på torsdag 30. november 2017, klokken 17:06
Sitat fra: pwb på torsdag 30. november 2017, klokken 13:09
Du henter friskluft utenfra som varmes opp? Husk også at den eksosslangen blir vannvittig varm så pass på at den har god avstand til ting.

Nei den resirkulerer luften i bilen, den eksosslangen blir varm ja... :D
Har sørget for at det er god klaring til ledninger og andre skumle ting, men hadde også tenkt til å surre den  med litt eksosbandasje. 

Er veldig fornøyd med varmeren, er bare litt uvant enda at det er varmt og godt i bilen.... ;D

Du må hente friskluft utenifra, ellers vil du få ett stort problem da fuktig luft inneholder mye mer fuktighet og du i tillegg må blåse kald luft på maks opp på vinduene for å holde dem fri for dugg, de vil sikkert ise også. Henter du luft utenifra så vil du på kalde dager få tørket opp bilen skikkelig inni istedenfor.

Rav4_EV

Kjøpte en Think en gang som hadde fått mangellapp fordi tanken i bagasjerommet ikke hadde lufting ut.
Burde kanskje ordne dette før du får mangellapp og kjip diesellukt inne i bilen.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Lazybee

Sitat fra: pwb på torsdag 30. november 2017, klokken 17:24
Sitat fra: Lazybee på torsdag 30. november 2017, klokken 17:06
Sitat fra: pwb på torsdag 30. november 2017, klokken 13:09
Du henter friskluft utenfra som varmes opp? Husk også at den eksosslangen blir vannvittig varm så pass på at den har god avstand til ting.

Nei den resirkulerer luften i bilen, den eksosslangen blir varm ja... :D
Har sørget for at det er god klaring til ledninger og andre skumle ting, men hadde også tenkt til å surre den  med litt eksosbandasje. 

Er veldig fornøyd med varmeren, er bare litt uvant enda at det er varmt og godt i bilen.... ;D

Du må hente friskluft utenifra, ellers vil du få ett stort problem da fuktig luft inneholder mye mer fuktighet og du i tillegg må blåse kald luft på maks opp på vinduene for å holde dem fri for dugg, de vil sikkert ise også. Henter du luft utenifra så vil du på kalde dager få tørket opp bilen skikkelig inni istedenfor.
Det kommer frisk luft i massevis via varmeapparatet. Og det er ikke noe mere dugg på vinduene en til vanlig..tvert i mot.  ;)  Jeg bruker å "tørke" den en gang i uka med varmeapparatet og aircondition på full trøkk i et par timer, samt vi har løse "vinter" matter framme som vi tar ut og tørker hver dag, så det er veldig lite fukt i ho Elvira. 
Peugeot iOn 2013 (Elvira)

Lazybee

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 30. november 2017, klokken 18:23
Kjøpte en Think en gang som hadde fått mangellapp fordi tanken i bagasjerommet ikke hadde lufting ut.
Burde kanskje ordne dette før du får mangellapp og kjip diesellukt inne i bilen.

Takk for tipset! 

Jeg tror nok jeg blir å flytte tanken fram under pansret etter hvert, så det var en som hadde brukt bensintanken fra en pitbike/minicrosser, og den så ut til å passe fint der framme.
Peugeot iOn 2013 (Elvira)

elekTrond

1) Fikk du ikke med ei glassfiber-pølse til å trekke over eksosen? Det fulgte med en eller to slike i Binar-kitet mitt fra Autoterm.

2) Hvorfor ikke flytte hele brennern ut og innunder panseret? Har sett bilde av noen her inne få plass til 2kW'en slik at varmluft-slangen går inn i luftinntaket til kupéen.

3) Kan du fremskaffe varenr. på den aktuelle tanken som skal passe i trilling? Jeg ser fortsatt etter noe på ~2-5L. Orker ikke styre med "dagtank".
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA