Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tenker se på en Soul nå

Startet av Pål B N, torsdag 02. november 2017, klokken 22:11

« forrige - neste »

Pål B N

Er litt på leit etter en El-bil, blir ennten Soul eller Zoe, Renualten har bedre rekkevidde men er vist mye krøll med lading og div, så hvordan er det da med Soul?
1. Hva er rekkeviden i den virkelige verden ved vanelig bruk?
2. Hva er det mulig og få den for med vinterdekk og active pakka?
3. Hvordan rente klarer mann få om mann har ca 120000 selv?
4. hvordan er forsikringspremien på disse?
5. hvordan er de og eie alt i alt?
;)

chriso89

Jeg kjører nå 2018 modell.

1.  Når jeg starter bilen nå står det 142 km.   VET den klarer mer og minimum 160 nå om jeg ikke bare kjører motorvei.   Kjørte 201 km i sommer
5.   Veldig fornøyd med min bil.  VELDIG god å sitte i og kjøre. God plass i baksete og lekker med panorama soltak.   
Negativt:
Ikke norske menyer
Ikke app
Liten bagasjeplass

Men hadde valgt soul med valgene i dag igjen

Pål B N

Sitat fra: chriso89 på fredag 03. november 2017, klokken 12:22
Jeg kjører nå 2018 modell.

1.  Når jeg starter bilen nå står det 142 km.   VET den klarer mer og minimum 160 nå om jeg ikke bare kjører motorvei.   Kjørte 201 km i sommer
5.   Veldig fornøyd med min bil.  VELDIG god å sitte i og kjøre. God plass i baksete og lekker med panorama soltak.   
Negativt:
Ikke norske menyer
Ikke app
Liten bagasjeplass

Men hadde valgt soul med valgene i dag igjen

:+1:

hanche

En negativ ting til: Kartet. Joda, du får gratis oppdatering hvert år i fem (eller sju?) år, men selv det «nye» kartet du får er kraftig utdatert. Det hender jeg tyr til iphone-kart når jeg skal navigere til et ukjent sted. Jeg har sånn telefonholder med sugekopp på frontruta som jeg bruker til det iblant.

Men bortsett fra det, er jeg godt fornøyd, jeg og.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

_OE_

Skjønner ikke hvordan dere får så lave km v/oppladet batteri se bilde ved SOC, 92%

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

_OE_

Ellers så fungerer Android Auto / Waze helt utmerket med oppdaterte kart /fotoboxer og hastighet via GPS

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


chriso89

Sitat fra: EV666KM på fredag 03. november 2017, klokken 19:36
Skjønner ikke hvordan dere får så lave km v/oppladet batteri se bilde ved SOC, 92%

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
motorvei :)

Usikker



Sitat fra: EV666KM på fredag 03. november 2017, klokken 19:36
Skjønner ikke hvordan dere får så lave km v/oppladet batteri se bilde ved SOC, 92%

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Har finni ut at det med lav kjørelengde som gjettemeteret estimerer har midre betydning i forhold til tankmåler og % verdien, kjører som tidligere nevt ca. 7 mil tur/retur jobben med det meste i 90km fart og % måleren viser at jeg brukte 30% på denne turen i dag. Fult ladet på morgenen nå i dag viset den meg 167km rekkevidde.
Etter å ha kjørt denne turen + en ekstra runde litt mer i ettermiddag på 4,5 mil på 60/80km veier (totalt 11,5 mil) hadde jeg fortsatt 63% igjen på batteriet når jeg plugga inn for en time siden.
Temperaturen i dag har liggi på ca. 0 grader, vanlig 21 grader i bilen + nærlys hele tiden og radio i drift

Det gjettemeteret mitt blir lurt av den kjøringa jeg har til/fra jobben hvor farta i snitt er rimelig høy hele tiden. (Som chriso89 skriver, Motorvei)
Ble fortalt at gjettemetereret er satt opp til å anslå rekkevidde basert på kjørestil opp mot de siste 20 turene


--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Ble vel litt OT i svaret over i forhold til det Pål B N lurte på men for å så si det litt enkelt... hadde jeg kunnet trekke en henger med Soul'n så hadde jeg bytta inn den andre bilen og kjøpt en til
Soul'n er nå bil nr. 1, fossilen er kun sånn i tilfelle et eller annet hvor Soul'n er på tur eller at hengern må luftes
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Hessijames

Rekkeviden med Soul Ev ved vanlig kjøring ligger på 200 km ..det er selvfølgelig avhengig på hvilken måte du kjører. Jeg har lært meg å kjøre veldig økonomisk og bruker oppvarmingen(climanalegg) veldig lite . Temperaturen ute har vært mellom 2-6 grader de siste 2 ukene  og jeg  klarer å kjøre 200 km med full ladet batteri . Jeg kjøpte Soul`en med avtagbar hengerfeste slik at jeg kan transportere sykkel. Eneste minus er bagasjerom men det er ikke bedre med i3;golf,ionic eller Leaf. Dersom jeg har behov for ekstra bagasjerom så bruker jeg takstativ
Jeg er kjempe fornøyd og vil kjøpe samme bil  idag .
Jeg kjører 2018 modell . Pris 278000(med vinterdekk ,hengerfeste,typ 2-ladekabel,Gummimatter ,bagasjeromsmatte)

Karl-Wilhelm

#10
Min Soul viste akkurat 166km estimert rekkevidde uten varmeapparat med et gjennomsnittsforbruk på 14,3kw/h@100km.

Kjøretøyet har akkurat passert 60'km da første eier var/er en ivrig pendler, batteridegradering kan sees på skjermkopi under og er estimert til 6,45% fordelt utover hele pakken. (Er ifra Torque med importerte tabeller for Soul, garanterer ingenting med hensyn på presisjon på tallene)

Gitt garantien disse kjøretøyene kommer med hadde jeg personlig oppfordret deg til å være på utkikk etter et pent brukt eksemplar registrert i 2015 eller 2016. Jeg ga 175'kr for min med Exclusive utstyrsnivå, 1 år gamle vinterdekk/sommerdekk, 10A lader og type 2->1 kabel og er veldig fornøyd med det selv om kilometer standen kunne ha vært noe lavere.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Pål B N

Takk for mange gode svar, går lit i tenkeboksen nå så fårn se hva man ender opp med, eller om jeg venter til sommeren med å handle :-)

AW

#12
Sitat fra: EV666KM på fredag 03. november 2017, klokken 19:36
Skjønner ikke hvordan dere får så lave km v/oppladet batteri se bilde ved SOC, 92%

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Kjører aldri motorvei, men har for tiden ca 120km på min 2015 modell.
Kia Soul EV 2015 Exclusive

vegradd

Vi kjøpte nettopp en Active, har bare hatt den i noen dager så litt tidlig å uttale seg om rekkevidde enda. Vi er også helt nye til elbil, og kjører den fullstendig som en hvilken som helst bil (ingen forsiktig kjøring, full blæst på varme, varme i ratt og ræv, så mye musikk som mulig osv...) og det virker som den går så langt at det er helt greit med en liten hurtigladerpause når man begynner å få rekkeviddeangst.

Hurtiglading går rimelig fort og, plugg i typ 15min så er det bare å tute og kjøre igjen.

Med vinter+sommerdekk, 3 swervicer, veihjelp og 7 år på batteri og bil (samt 12år på gjennomrusting) ga vi 264000 for vår. Den koster meg med 50% ca. 6000 i året å forsikre (i Oslo)

Som nevnt over her er det minus at den ikke har app (men man kan sette timer på forvarming, og den blir jo varm på 3 minutter) - og den har type 1 kontakt, så man bør kjøpe en sånn type 1 til 2 kabel med for offentlig lading (2000 kr)

Den er ikke spesielt sprek synes jeg, men jeg er vant til å kjøre en sporty MC, så det er litt feil sammenlikningsgrunnlag, men den får jobben gjort og er veldig komfortabel. Litt lite bagasjerom, men man kan legge ned setene 60/40 så man får plass til det man vil ha.

Det som gjorde at vi gikk for denne over Zoe var lademulighetene, og det som gjorde at vi gikk for denne over Ioniq var at vi kunne få denne nå, og leveringstiden på Huyndaien var lang.

Lykke til med kjøp :)

Pål B N

Takk for alle svar, blir å ta en tur på lørdag å glana litt hoss Kia forhandler, se hva de kan tilby av avtaler og priser og ikke minst leveringstid ;-) Har bestillt garasje nå, de håper å ha den ferdig i begynnelsen av februar, så fram til det  blir det lading på skjøteledning 10 eller 16 amp.
Er spennt på hva det blir til, om det blir el-bil eller klare meg med kassebilen:-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA