Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slik får vi utsatt teslaskatten

Startet av T.K, torsdag 02. november 2017, klokken 21:54

« forrige - neste »

MXAnders17

#60
https://www.venstre.no/assets/Venstres-alternative-statsbudsjett-2018-web.pdf

Les side 17, 3.2

Venstre går ikke med med på noen avgifter. Dernest tvert imot!

"Tiltak : Videreføring av alle el-bilfordeler (firmabil og engangsavgift)"

Bare å slappe av ;-)

Verste fall blir kanskje et eller annet lite symbolsk kompromiss
Bestilt Tesla Model X Performance juli 2019
Eier Tesla Model X 75d
Eier Nissan Leaf Tekna 2017

jlan

Sitat fra: erlendboe på mandag 06. november 2017, klokken 19:06
(Svar til Ludwig Holberg)
Dette må være årets dummeste innlegg.
Jeg synes ikke innlegget var så dumt, selv om det kanskje er litt drøyt å gi FrP all skylden. Det er først og fremst bruken av fossilbiler som skaper miljøproblemer, ikke det å eie dem. Da er det vel fornuftig at bruken beskattes mer, og eierskapet mindre. Så får en bruke inntektene til å hjelpe dem som rammes urimelig hardt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cossie

Tesla Model X100D

o.b.lix

Sitat fra: erlendboe på mandag 06. november 2017, klokken 19:06
Merkelig nok dør ingen i hopetall på grunn av de lavere avgiftene i Sverige eller her i Sveits hvor jeg bor.

Ingen dør av lave avgifter, men eksosen er derimot mye farligere enn du tror.
Så om man vil fjerne eksos, må den forbys, eller avgiftbelegges slik at det er billigere å bruke noe som ikke bruker eksos, eller betale tilskudd til nye elbilkjøpere.


Her er noen eksempler på gift fra eksos:
https://forskning.no/forebyggende-helse/2009/11/eksos-skader-fostre 
https://www.nilu.no/Nyhetsarkiv/tabid/74/NewsId/742/Luftforurensning-skader-europeere.aspx
https://www.lhl.no/et-sunnere-liv/kulde-kan-gi-usunn-uteluft/
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

De vet ikke hva de vil.

F.eks. ble gasspeis nettopp forbudt, fordi det er fossilt brensel. Men de har glemt at gasspeis har veldig lavt partikkelutslipp, mens vedpeis er en av verstingene. Piggdekkavgift meg her og piggdekkavgift meg der, vedfyringen glemmer de fullstendig.

o.b.lix

Gasspeis slipper ut CO2 pga det er fossit brensel, ved gjør ikke det (pga treet gror opp igjen så raskt).

Når det gjelder partikler fra vedbrenning, betales det ut tilskudd i mange byer for å bytte ut gamle vedovner.


Men det frikjenner ikke eksos. Prøv å starte opp en fossilbil innendørs, så merker du fort ubehaget...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Baresorgen

Sitat fra: erlendboe på mandag 06. november 2017, klokken 19:06
(Svar til Ludwig Holberg)
Dette må være årets dummeste innlegg.

Avgifter belastet alle familiene i Norge.
Over 140% avgifter på et "nødvendighets- fremkomstmiddel" er ikke noe man burde være stolt over, eller som du gjør, skrike etter enda mer.

Merkelig nok dør ingen i hopetall på grunn av de lavere avgiftene i Sverige eller her i Sveits hvor jeg bor.
Tvert i mot så har vanlige familier mer å rutte med når man har lavere avgifter- altså høyere levestandard

Hilsen fra Sveits
Her har vi 4% avgifter på biler og 8% moms = totalt 12% skatt/avgifter på kjøp av bil.
Ikke glem at bensin/ Diesel har over 100% avgifter- dette er mer en nok til å dekke alle felleskostnadene ved bruk av bil!

PS: selv har jeg ikke bil- det blir billigere og miljøvennligere!

Og hva er nullutslippsandelen av bilparken i Sveits?
Tesla X100D - bestilt 5. oktober 2017
Nissan Leaf 24 kWt - 2013 - 2017 - solgt

erlendboe

Sitat fra: Baresorgen på tirsdag 07. november 2017, klokken 18:04

Og hva er nullutslippsandelen av bilparken i Sveits?

Jeg synes at det er et fint tiltak at man gir avgiftslettelser for å fremme miljøvennlig Transport.
Det er synd at man har lavere avgifter på Diesel enn bensin i Norge.
Dette har ført til en mye høyere andel av Diesel biler enn her i Sveits.
Er ingen ekspert på området, men har aldri lest at man har problemer med luftkvaliteten her i Zürich, slik som man har nesten hver vinter i f.eks Bergen.

Her i Sveits satser man på offentlig transport, og er verdensmester i å reise med tog.

Her satser man sterkt på å bremse ned trafikken med "røde bølger", slik at du garantert kommer raskere frem selv med trikken.
Med færre biler i sentrumsgatene har man automatisk mindre forrurensing- i tillegg til at det også er triveligere.

PS: her i Sveits har man også avgiftsfritak for elbil, men avgiften er jo kun 4%

acharseth

#68
Ser ut til at det er Senterpartiet som er siste skanse og som vil tippe lasset i den ene eller andre retningen. Ut fra tidligere utsagn fra den kanten synes det som at det er en ikke uvesentlig risiko for at de kommer til å støtte vektavgiften. Kanskje en ide å kontakte SP-politikerne. Noen som har epostadresser?

9 grunner til at "Elbil vektavgiften" ikke bør innføres:

  • Litium-batterier er tunge og alle elbiler er derfor iboende tunge. Hvis målet er overgang til elbiler må dette derfor aksepteres fram til det evt kommer lettere batterier.
  • Det er de største bilene, og spesielt tungtransport, som forrurenser mest. Det er viktigst å stimulere til utvikling av miljøvennlige løsninger for de største bilene/tungtransporten.
  • Pga. rekkeviddeangsten har elbil fram til nylig primært vært familiens bil nr 2. Det må være et mål at også primærbilen skal være elektrisk og dette vil typisk være en større bil som dermed vil være tung. En vektavgift vil redusere villigheten til å bytte ut primærbilen og føre til at folk beholder primærbil med høye utslipp.
  • De store bilprodusentene har fram til nylig kun laget så kalt "compliance" biler som har liten rekkevidde og kun vært for spesielt interesserte. En vektavgift vil stimulere disse bilprodusentene til å fortsete å produsere slike ukurante elbiler.
  • På grunn av de høye prisene på elbilbaterier har bilprodusentene så langt måttet la de store bilene være "luksusbiler" for å få solgt de. Markedet må få tid på seg til å drive kostnaden ned for større biler.
  • I distriktene er det store avstander som krever store og tunge batterier for å gi tilstrekkelig rekkevidde. Vektavgift vil derfor være distriktsfientlig.
  • Stor tunge elbiler er dyre og har derfor lite salgsvolum. En ren vektavgift vil derfor ikke medføre nevneverdige inntekter for staten.
  • Partiene har lovet å frede avgiftsfritakene ut 2020. En vektavgift oppleves som et løftebrudd.
  • De tyngste privat-elbilene medfører neglisjerbart høyere slitasje på vegene enn de lettere bilene.

Gordon Retriever

Sitat fra: acharseth på onsdag 15. november 2017, klokken 13:28
Ser ut til at det er Senterpartiet som er siste skanse og som vil tippe lasset i den ene eller andre retningen.

Hmm, nei: Det avgjørende er hva regjeringspartiene kommer fram til i forhandlingene med sine samarbeidspartnere.  Når disse blir enige om en budsjettavtale som har flertall i Stortinget, avgjør denne skjebnen til "Tesla-skatten". :)

Obba

Ja, budsjettet stemmes over samlet. Så lenge det er enighet på borgerlig side har det ingen betydning hva Senterpartiet mener.

jlan

Jeg ser at det er foreslått at hybrider skal få gradert vektfradrag etter rekkevidde, begrenset til 23%. Da kan det være et greit kompromiss å trekke dette litt videre, slik at rene elbiler får et større vektfradrag. Det tillates 1584 kg for 0 vektavgift med 0 CO2 utslipp. Altså trenger en bil på 2.5 tonn 37% vektfradrag. Da kan en jo f.eks gi det for 370 km elektrisk rekkevidde, og så lineært nedover til 0.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

oll1954

Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

supaplex

#73
Har selv bodd i Sveits, Zürich (2013) og kanskje med unntak av Monaco, må dette være byen i Europa med flest luksuriøse fossilbiler og hvasse motorer som sluker bensin (!). Tross lavt skattenivå var mine sveitsiske kolleger i Tyskland for å kjøpe bil slik at de kunne få enda mer bil for pengene. Man var dum om man ikke gjorde det. Selv hadde ikke jeg råd til å kjøpe bil til tross for gunstige bilavtaler på jobb fordi store mengder av lønna gikk til husleie.

Uansett hvor lavt skattenivå man har så vil folk alltid finne skatt som urettferdig og dermed forsøke å unngå det.

I Saudi-Arabia har man null skatt og borgere får mange tjenester som for eksempel teletjenester o.l helt gratis. Men folk synes likevel staten er gjerrig og klager på at de får for lite igjen for oljepengene. Tipper det er der vi hadde vært i Norge om vi hadde hatt 0% i skatt.

Er i mot Tesla-avgiften, men betaler med glede min skatt.

ludwig_holberg

Personlig foretrekker jeg KrFs løsning. Selv om det er for tidlig med Tesla-skatt, er man langt på overtid med å øke diesel- og bensinavgiftene. Så alt i alt ville det vært bedre om KrF fikk sin løsning på plass. Men: dersom enden på visa blir at Tesla-skatten utgår, tak på momsfritak utredes, og plug-ingen hybridene får en økning, får man i det minste tatt noen små skritt i riktig retning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA