Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slik får vi utsatt teslaskatten

Startet av T.K, torsdag 02. november 2017, klokken 21:54

« forrige - neste »

es

Mange gode poeng her. Jeg er selvsagt imot avgiften fordi jeg er en av de første som må betale den. Men jeg er også blitt overbevist om at det ikke er riktig å innføre vektavgift på elbiler over 2000 kg.

Jeg tror at vektavgiften på elbil vil ha effekt for mange som skal velge mellom elbil og dieselbil eller bensinbil i nær fremtid.

Vektavgift er ikke riktig vei å gå. Jeg finner ikke noe institutt eller noen forskere som mener at forskjellig vekt i personbil-klassen gir annet enn minimale forskjeller i slitasje på vei. Når det gjelder svevestøv vil en større bil vil vanligvis virvle opp litt mer støv og legge igjen mer gummi fra bildekk enn en mindre bil. Men det støvet som er farligst for mennesker kommer fra fossilt brennstoff. En større bil bruker vanligvis mer strøm, men akselerasjon og fart har også stor betydning. Å innføre en vektavgift som starter på 2000 kg kan jeg ikke finne noen logisk forklaring på.

Vi vet at elbiler vil få merverdiavgift en gang. Hvorfor ikke heller starte med og legge en plan for opptrapping av merverdiavgiften? Hvis man ønsker å skjerme de billigste elbilene en stund til, så kan det kanskje innføres et bunnfradrag?

Vi vet at elbiler skal betale bompenger en gang. Hvorfor ikke starte med en plan for opptrapping av bompenger for elbiler?

Mange nordmenn ønsker seg større biler som også kan brukes på hytteturer og ferieturer med hele familien og til å dra hengerne sine med. Er det mange av disse som vil kjøpe en liten elbil i stedet?

Vi gjorde IKKE valget av Tesla Model X fordi det er lønnsomt for oss, selv med alle fordelene elbiler har. Vi gjorde det fordi vi har veldig lyst på en miljøvennlig elbil som kunne erstatte den gamle utslitte dieselbilen (Mazda 5 - 2005). Og fordi hele familien synes det er en veldig kul bil.
Dette var et kjøp vi utelukkende turde å gjøre pga alle de gode betingelse og vi strekte oss derfor veldig langt over det vi tidligere har brukt på bilkjøp. Lånet nedbetales med ca kr 6.000,- i måneden.

Det er ikke så synd på oss, men vi har uflaks fordi elbilen vi har bestilt kommer i starten av 2018. Vi ville ikke ha kjøpt bilen hvis vi visste at den kom til å koste ca kr 60-70.000,- mer. Da ville vi kjøpt en billig dieselbil med god plass til familien og hengerfeste som vi pleier. Og de 60-70.000,- kunne dekke dieselforbruket vårt i ca 3 år!

Hilsen far i en familie med normal inntekt.
Tesla Model S 85 2014 - bestilt Model Y LR

geear

Sitat fra: T.K på torsdag 02. november 2017, klokken 23:30
Til de av dere som synes at teslaskatten er kjedelig, men ikke verdt å kjempe mot, må jeg si synd at dere ikke vil kjempe mot prinsippet, at man skal vite hva en vare koster før man betaler, at man skal slippe at Staten kommer og konfiskerer 70 000 kroner etter kjøpet. Det tar normalt relativt lang tid å spare kr. 70 000, å sette til side kr. 70 000 på en sparekonto. Å kjempe mot dette er i det minst å kjempe for rettferdighet for de som faktisk ikke har råd. Flere har kjøpt med null kroner kontant, og har ikke regnet med å bruke opp feriebudsjettet og vel så det på en tilleggskatt. Om Staten kan gjøre dette på biler, kan de i prinsippet gjøre det på huskjøpet også.
Er helt enig i at det er elendig å innføre denne avgiften på måten de har gjort det til nå, men mange av de som hyler og oier seg bestilte bil ETTER avgiften ble kjent, men ser at drømmen som Tesla har servert de om å få desemberlevering henger i en tynn tråd. Igjen er det vanskelig for regjeringen å ta høyde for at en importør i god Elon Musk-ånd, lovstridig lover en hel haug med ting de aldri klarer å holde. Tesla må innse at de ikke kan holde på slik i Norge hvor forbrukerrettigheter står veldig sterkt.

For egen del så kommer jeg ikke til å skylde på regjeringen hvis min bil blir så forsinket at den blir avgiftsbelagt, det blir en sak mellom meg og Tesla. De er allerede forsinket i forhold til hva som var avtalt, og da har de erstatningsplikt for økonomiske tap som følge av forsinkelsen.

cra

Hybridbiler har allerede fritak for vektavgift på den elektriske delen av drivlinjen, har de ikke? Er det også tatt med i det nye forslaget og at det gjelder for elbil? Om "skallet" veier over to tonn før man putter inn motor(er) og batteri er kanskje greit, men at ren elbil skal straffes for batteri/elmotor men ikke hybrid er vel ikke rett?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

T.K

#18
Ser det ikke er noen overveldende støtte til kampanjen.

Jeg er helt enig i de andres synspunkter om at dette er en dårlig utformet avgift. Det har imidlertid både NAF, Elbilforeningen, Zero, Bellona m. fl. allerede vært i media og snakket om, og det ser ikke ut til å virke, det har tvert i mot nettopp gitt seg enda mer utslag i et slags hat mot Tesla og teslaeiere i kommentarfelter, som vi har sett. Oppfatningen til mange er at teslaeiere har nok penger og de snylter seg bort fra avgifter. Så å diskutere det med rasjonalitet og avgifter er en tapt kamp, etter mitt beste skjønn. Og politikere er bare folk de også.

Å vinkle det slik som det faktisk kan fremstå, og slik det faktisk er, at Tesla har hatt norgeshistoriens største luksusfelle med null prosent rente og at flere kan ha falt i den, har i det minste et potensial for å skape en gjenkjenningseffekt hos flere folk, og dermed også hos politikere, og dermed også en sympati. Du får aldri sympati hos folk om du argumenterer rasjonelt med avgifter når det gjelder Tesla, men kan derimot få det med å argumentere om at også teslakjøpere er som folk flest, og rett og slett har falt i en luksusfelle.

Det kan ikke skapes et dårligere klima mot teslaeiere enn det som er. Som en tror, at folk kan få et nytt argument, "nå får de gratis lån også", det tror jeg ikke vil bli brukt her, tvert i mot.

Obba

Sitat fra: gr på fredag 03. november 2017, klokken 09:20
Sitat fra: T.K på torsdag 02. november 2017, klokken 23:30
Til de av dere som synes at teslaskatten er kjedelig, men ikke verdt å kjempe mot, må jeg si synd at dere ikke vil kjempe mot prinsippet, at man skal vite hva en vare koster før man betaler, at man skal slippe at Staten kommer og konfiskerer 70 000 kroner etter kjøpet. Det tar normalt relativt lang tid å spare kr. 70 000, å sette til side kr. 70 000 på en sparekonto. Å kjempe mot dette er i det minst å kjempe for rettferdighet for de som faktisk ikke har råd. Flere har kjøpt med null kroner kontant, og har ikke regnet med å bruke opp feriebudsjettet og vel så det på en tilleggskatt. Om Staten kan gjøre dette på biler, kan de i prinsippet gjøre det på huskjøpet også.
Er helt enig i at det er elendig å innføre denne avgiften på måten de har gjort det til nå, men mange av de som hyler og oier seg bestilte bil ETTER avgiften ble kjent, men ser at drømmen som Tesla har servert de om å få desemberlevering henger i en tynn tråd. Igjen er det vanskelig for regjeringen å ta høyde for at en importør i god Elon Musk-ånd, lovstridig lover en hel haug med ting de aldri klarer å holde. Tesla må innse at de ikke kan holde på slik i Norge hvor forbrukerrettigheter står veldig sterkt.
Jeg bestilte bilen 30/9. Leveringstid var ikke noe større tema da. Burde jeg forutsett at det kom avgifter? Det vi var blitt fortalt var at avgiftene ikke skulle innføres før i 2020. At regjeringen da foreslår å innføre avgift som gjelder fra kun drøyt to måneder etter at forslaget kommer er det de som må svare for! Hvorfor skal avgiften på hybridbiler økes fra sommeren 2018, mens avgiften på elbiler innføres allerede fra nyttår?!

T.K

#20
Et godt spørsmål. Ikke usannsynlig fordi regjeringen vil vise handlekraft, og da tar man heller et raskt grep overfor de forhatte enn overfor majoriteten. Det riktige hadde selvsagt vært å vente til sommeren med begge.

Men det viser i så fall og setter fokus på nettopp det at Tesla er et hatobjekt. At det skal scores et billig politisk poeng på teslakjøpere som allerede har falt i en luksusfelle, og at potensielt mange personer får en solid smell på økonomien sin viser hvor absurd dette er.

THE

Det som egentlig er absurd er at man må finansiere en god del av et huskjøp med egenkapital, men på en bil kan man låne 100% uten engang å dokumentere betjeningsevne på lånet.

En bil er dømt til å tape seg veldig raskt i verdi, men et hus/leilighet har som oftest verdistigning.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Obba

#22
Sitat fra: THE på fredag 03. november 2017, klokken 13:48
Det som egentlig er absurd er at man må finansiere en god del av et huskjøp med egenkapital, men på en bil kan man låne 100% uten engang å dokumentere betjeningsevne på lånet.
Det er fordi det er budrunder på hus og myndighetene prøver å begrense prisveksten.
Men finansieringen har vel ikke så mye å si i forhold til vektavgift?

T.K

Sitat fra: THE på fredag 03. november 2017, klokken 13:48
Det som egentlig er absurd er at man må finansiere en god del av et huskjøp med egenkapital, men på en bil kan man låne 100% uten engang å dokumentere betjeningsevne på lånet.

En bil er dømt til å tape seg veldig raskt i verdi, men et hus/leilighet har som oftest verdistigning.

Nettopp. Og fordi de fleste ofte styres av følelser, kan en slik offensiv kampanje, hvor mange sender mail og adresserer til facebook og lignende, ha en effekt. Om man argumenterer for skeive skatte- og avgiftsendringer, og prosederer for at Tesla er miljøvennlig eller lignende, så appellerer man fortsatt til fornuften. Vi må appellere til følelsene, og det raskt.

Sutring i media og sutring generelt oppfattes nettopp som det, som sutring. Men dette er ikke sutring, dette er overtramp fra Statens side, og der kan vi komme inn og få sympati. Til og med hos politikere.

geear

Sitat fra: Obba på fredag 03. november 2017, klokken 12:39
Jeg bestilte bilen 30/9. Leveringstid var ikke noe større tema da. Burde jeg forutsett at det kom avgifter? Det vi var blitt fortalt var at avgiftene ikke skulle innføres før i 2020. At regjeringen da foreslår å innføre avgift som gjelder fra kun drøyt to måneder etter at forslaget kommer er det de som må svare for! Hvorfor skal avgiften på hybridbiler økes fra sommeren 2018, mens avgiften på elbiler innføres allerede fra nyttår?!
Nei, fordi du mest sannsynlig ble forespeilet levering i år. Hvis du ble forespeilet neste år så ville risikoen vært din på grunn av at de fleste endringer blir gjeldende fra 1.1, selv om få eller ingen ville forutse noe slikt i år på grunn av "fredningen" til 2020. Tesla må begynne å oppgi realistiske leveringstidspunkt og regjeringen må gjøre slike endringer forutsigbare. Dessverre er det forbruker som sitter med svarteper i begge tilfeller.

Obba

Sitat fra: gr på fredag 03. november 2017, klokken 15:07Hvis du ble forespeilet neste år så ville risikoen vært din på grunn av at de fleste endringer blir gjeldende fra 1.1, selv om få eller ingen ville forutse noe slikt i år på grunn av "fredningen" til 2020.
Forventet levering stod til desember da jeg bestilte. Du sier jo selv at "få eller ingen ville forutse noe slikt" allikevel mener du risikoen er min hvis jeg regnet å få bilen neste år??! Jeg mener vi bør kunne forvente et minstemål av forutsigbar politikk! I det minste at en slik avgift blir varslet noe tid i forkant.
Igjen hvorfor kommer avgiften på hybrider først til sommeren 2018. Føler de skal "ta" Tesla kjøperne her. Sikkert populært hos enkelte velgergrupper :)

T.K

Jeg forslår du tar grep selv og sender ditt klagebrev til media. Ser mange på forum her, i tillegg til kommentatorer i forskjellige kommentarfelter, typisk vg, påfører deg ansvaret selv og mener du må ta det som kommer. Ikke bøy deg for slike kommentarer selv om de kommer på dette forumet. Denne avgiften gitt innenfor tidsrammen som er forespeilet er ran på høylys dag.

geear

Sitat fra: Obba på fredag 03. november 2017, klokken 17:34
Forventet levering stod til desember da jeg bestilte. Du sier jo selv at "få eller ingen ville forutse noe slikt" allikevel mener du risikoen er min hvis jeg regnet å få bilen neste år??! Jeg mener vi bør kunne forvente et minstemål av forutsigbar politikk! I det minste at en slik avgift blir varslet noe tid i forkant.
Igjen hvorfor kommer avgiften på hybrider først til sommeren 2018. Føler de skal "ta" Tesla kjøperne her. Sikkert populært hos enkelte velgergrupper :)
Dette har dessverre vært slik lenge, endringer innføres i forslag til statsbudsjett og vedtas kort tid før 1.1 når statsbudsjettet skal gjelde. Dette er like urettferdig for meg om for deg (som du ser ble min bestilling bekreftet 9. aug og bilen er fortsatt i USA, så jeg frykter også levering på nyåret).

Men for å snu på spørsmålet, hvem sin risiko mener du det er hvis det ikke er kjøpers risiko?

Dette er akkurat det samme med alt du kjøper, det er en risiko for at produktet endres dagen etterpå, blir forbudt, at standarden huset ditt er bygget etter går ut på dato noen måneder etter..

Igjen, hadde Tesla klart å levere realistiske leveringsestimater og myndighetene hatt litt lenger innføringsfase på endringer så hadde det hjulpet veldig på forutsigbarheten.

automat

Sitat fra: Obba på fredag 03. november 2017, klokken 12:39
Jeg bestilte bilen 30/9. Leveringstid var ikke noe større tema da. Burde jeg forutsett at det kom avgifter? Det vi var blitt fortalt var at avgiftene ikke skulle innføres før i 2020.
Før jeg bestilte i midten av august hadde jeg dette i bakhodet. Og at bestilling måtte være tidlig nok til å unngå problemstillingen. Men nå var det mest et regjeringsskifte jeg tenkte på, når det gjaldt risikoen for elbilavgifter.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Obba

Sitat fra: gr på fredag 03. november 2017, klokken 17:59
Dette har dessverre vært slik lenge, endringer innføres i forslag til statsbudsjett og vedtas kort tid før 1.1 når statsbudsjettet skal gjelde. Dette er like urettferdig for meg om for deg (som du ser ble min bestilling bekreftet 9. aug og bilen er fortsatt i USA, så jeg frykter også levering på nyåret).

Men for å snu på spørsmålet, hvem sin risiko mener du det er hvis det ikke er kjøpers risiko?

Dette er akkurat det samme med alt du kjøper, det er en risiko for at produktet endres dagen etterpå, blir forbudt, at standarden huset ditt er bygget etter går ut på dato noen måneder etter..
Igjen, hvorfor tror du de venter til sommeren med å øke vektavgiften på hybridene?

Skjønner ikke hvordan du kan mene at dette er en problemstilling for alt du kjøper?! Selv om huset mitt ikke er bygget etter siste gjeldene standard så betyr det ikke at jeg må bygge om huset.. Det gis ikke tilbakevirkende kraft og har i praksis ingen betydning for meg.
Jeg mener problemet her er at vi har latterlig uforutsigbare politikere i dette landet!  :-1-:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA