Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøp av brukt TMS

Startet av Chisnate, torsdag 02. november 2017, klokken 13:53

« forrige - neste »

Chisnate

Hei!

Lurer på om noen av dere har tips til meg iforhold til kjøp av bruk TMS,

Det er en P85 2013  med Tech,Luft,Lydstudio,Vinter,Sikkerhetspakke,Lyspakke, og bakovervendte seter. Denne har gått 97k, er det noe jeg bør være obs på? fått en pris på rundt 440  (en i nærområdet som selger)

Håper på svar !  :)

cyber

Du bør være obs på Teslas egne bruktbiler som selges med utvidet garanti.  8)

MyMuffin

Enig med Chrisnate.

Spytt på "skarve" 90k ekstra så får du en godt utstyrt 2015' 70D med 20k' på tellern og hele 80k' / 4 år garanti rett fra Tesla.

https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7E24FF104946

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Cries

Jeg synes de som legger ut spørsmål om en bil er god og ønsker tilbakemelding på DENNE BILEN sliter veldig med å få svar. Stort sett er alle svar "spytt på xxxxxx kroner, så slipper du dette". Det er ikke det trådstarter har spurt om. Litt frustrasjon hos meg her nå, fordi dette har gjentatt seg på omtrent alle poster der et slikt spørsmål har kommet frem. Om man absolutt MÅ anbefale dette, så svar i det minste på det som blir spurt om først.

Angående det trådstarter faktisk spørr om vil jeg si at de tidligere modellene fra Tesla (fra 2013) hadde en del småfeil, men 80-90% ble ordnet på garanti av Tesla, som gjør at mesteparten av delene som hadde defekter kan i noen tilfelle være nyere enn bruktbiler fra 2015.

Det som vil være viktig ved kjøp av bruktbil privat er å få tilgang til servicehistorikk, for der vil det fremkomme hva tesla har byttet, og når. 97k på telleren er i grunn et fint tall, fordi da bør du få ordnet med 100k service hos Tesla, der de sjekker tilstand på resten av utstyret før du bikker 100k og garantien går ut og du får fikset dette på garanti. Kan være greit å ta med bilen innom NAF for en garantiutløpstest først slik at du vet litt mer hva som evt må gjøres. (dog husk at du har reklamasjon i 5 år, dvs en eller annen gang i 2018. Drivverk (motor) og batteri har 8 års garanti også på de gamle bilene).

Angående pris synes jeg den var ganske OK, kanskje så mye som 10-15000,- å hente i pris dersom selger ønsker et kjapt salg. Tross alt følger vel vinterdekk også med? (kjenner en som solgte sin P85 med omtrent samme utstyr til Tesla ved inbytte til ca samme pris tidligere i sommer, samme utstyrsnivå og km, men det var uten vinterdekk).

Men alt i alt et fint kjøp. De som fremdeles har bilene de kjøpte i 2013 er stort sett veldig fornøyd, da barnesykdommene er luket ut fra Tesla og erstattet med nye, bedre deler. Bare vær obs på at gamle biler før ca sent 2014 (dvs biler uten autopilot) ikke har ACC, kun vanlig CC. Prøvesitt også setene, da det er STOR forskjell på biler fra 2013 til 2015, og kan for noen være en dealbreaker. Personlig var det en av tre hovedgrunner til at vi gikk fra en S85 2013modell til en 70D 2015modell når vi byttet bil i 2015.

Selvfølgelig kan det være bedre å kjøpe en nyere bruktbil med bedre garantier, men det er ikke sikkert at økonomien tillater dette i mange tilfeller, så man skal ikke være skremt av å kjøpe en "gammel" Tesla. Solgte selv min 2013 modell til en tidligere kollega, og får jevnlig oppdatering fra ham om at bilen fungerer utmerket.

JorgenM

Helt enig med Cries!

(Verst blir det for alle dem som spurte om tips til bruktbil, men lot seg "lure" til å kjøpe ny bil på "lav" rente, som selvsagt blir økt etter en periode og kanskje strekker familieøkonomien mer enn man tåler).

Har selv en 2013 P85. Alt utstyr unntatt 7-seter. Betalte selv over 600k for et år siden så 440k høres bra ut. Min hadde riktignok bare gått 70k.

Bilen bråker endel med 21-tommerne, men byttet selv til 19" sommerhjul og fikk da en helt annen bil. Anbefales, selv om den selvsagt ikke ser like kul ut :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

mthoring

Hvis renta økes på kampanjelånet, så må det jo som vanlig være saklig begrunnet i endrede forhold (feks innlånsrente). Dermed er det ingen grunn til å tro at renten økes på dette lånet uten at det samtidig øker tilsvarende på andre billån, hos DNB i hvertfall. Så nei, de som valgte ny bil og kampanjerente kommer nok ikke verst ut av det, tvert i mot.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

cyber

Hvorfor i all verden kjøpe en Tesla uten garanti når man kan få kjøpt en bil med utvidet garanti fra Tesla ?
Jeg har forståelse for at man gjerne vil mele egen kake, men i denne sammenheng blir det for åpenbart ..   :(

Chisnate

Hei hei! Tusen takk for gode svar! blir litt mye å strekke seg 100 000 til i mitt tilfelle for en evt S70D f.eks.

Denne har vært kjøpt brukt av Tesla tidligere og det er 2 års ekstra garanti gjenstående på denne. Var litt redd for at KM standen var litt vel høy, men det virker som den er godt tatt vare på :)

Tenkte å først prøve Tesla (har prøvekjørt, veldig fornøyd)  og elbil og se hvordan det går og evt prøve å strekke økonomien til en nyere bil etterhvert !

Cries

Om alle skulle hatt samme skepsis til kjøp av bruktbil på finn.no som enkelte her på forumet virker å ha, så ville omtrent ingen biler blitt solgt privat, men kun gjennom forhandler. Jeg må også si at jeg vet ikke hvem sin kake som blir melt her, det er jo ingen her som har nevnt noe for egen vinning, kun delt egne erfaringer.

Jeg ser poenget med gjenstående bruktbilgaranti fra Tesla, men for de som allerede strekker budsjettet er det ikke sikkert de bilene som ligger hos Tesla er i rett prissegment/utstyrssegment

Men til trådstarter, flott at det er 2 års gjenstående garanti hos Tesla, og at denne har vært bruktbil tidligere. Da skal den i teorien ha vært gjennom en grei undersøkelse fra Tesla, og de skal ha en historikk på denne det burde være mulig å få tak i enten via selger eller direkte med Tesla (kanskje da med selgers tillatelse).

Erfaringsmessig er det FEIL eller svakheter ved de delene som byttes på garanti til de første Model S som ble levert i 2013/2014. Etter disse er byttet til nyere/bedre deler (ref DU problematikk) så virker model S som en veldig solid bil der veldig lite kan gå i stykker. Det dyreste leddet som ikke er like godt dekket av garanti vil jeg påstå er luftfjæring, som har vist seg å være SVÆRT lite problemer med. Det er ikke mange som har rapportert om feil på denne annet enn kalibrering. Så dersom du får servicehistorikk eller lignende som viser at luftfjæring er sjekket, og i tillegg har 2 års bruktbilgaranti igjen så vil jeg si at det virker som et godt kjøp.

Initium

Sitat fra: Cries på fredag 03. november 2017, klokken 12:12
Om alle skulle hatt samme skepsis til kjøp av bruktbil på finn.no som enkelte her på forumet virker å ha, så ville omtrent ingen biler blitt solgt privat, men kun gjennom forhandler.

Det er vel litt forskjell på handle en bil som enhver gnom med en skiftenøkkel kan fixe litt på, og en Tesla, som beviselig har tvilsom kvalitet,  masse recalls, et ettermarkedsapparat som ikke fungerer spesielt bra, og en teknikk som gjør at INGEN ( iaf svært, svært få  ) kan gjøre noe særlig andre steder enn hos nettopp Tesla.

En god venn av meg har en TMS som vannet har rent i strie strømmer inn i, siden i juni. Første forsøk på " utbedring " besto av en bavian med silicontube som klinte ned hele taktrekket.
Etter 5mnd der vannet har fått lov å godgjøre seg i alt av interiør, er nå bilen inne for en ny "fix " hva nå det består i.
Ikke spesielt tillitvekkende vil nå jeg påstå....og litt kjedelig om du skal ta den formen for krav mot  forrige eier....

Cries

Absolutt en forskjell mellom gnomkopatible biler og ikke-gnomkompatible biler som feks Tesla.

Og det finnes så absolutt skrekkhistorier om utbedringsløsninger på Tesla, men i stor grad var dette gjort som førstegangsforsøk på en nødfiks. De bilene som har fått noen km på baken og har vært inne regelmessig for garantisaker og service begynner i stor grad å være fikset, men det er litt å være obs på, som også var topic fra trådstarter. Panotak på de tidlige bilene er vel en av disse skrekkhistoriene. Selv har jeg kun hatt biler med karosseritak fra Tesla (minus model X), og disse var det ikke problem med. Det kom ikke helt frem fra trådstarter om bilen faktisk har pano eller ikke, er ikke nevnt ivertfall.... Da er det ett mindre problem om ikke annet

Kramzz

Min bikka 113000 no☺ kjempe fornøyd med min☺ har alt utstyret du nevner! Barnesetene bak er faktisk veldi kjekk om du har små eller har onkelbarn
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Kramzz

Du skal foresten ikke konkludere med at du liker de nye bedre enn de "gamle" bilene!  Jeg har lånt mange forskjellige, leverte seinest idag ifra meg en 2017 mod s75D å for meg er det litt av en opptur å få egen bil tilbake! Er noe med det å ha alt utsyr og en cc som ikke lugger i svinger på landet osv =)  De nye er flotte men det sier noe om at bilene er gode uansett! Jeg hadde mulighet til å kjøpe ny bil men er veldig glad jeg endte med den jeg gjorde=)
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Chisnate

Tusen takk for mange gode svar! Da ble det handel  :D Ble en 2013 modell P85!

Kramzz

Slitan :+1: Dette blir kjekt ska du se  ;D
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA