Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nybegynner - trenger hjelp!

Startet av Mrpositive, torsdag 02. november 2017, klokken 13:41

« forrige - neste »

Mrpositive

Hei,

Jeg fikk min E-golf 2016 mod i går levert på døren av møller.
Jeg driver nå og leser meg litt opp på alt jeg kan, og leser at jeg ikke burde lade den til høyere enn 80% for å bevare batteriet så mye som mulig.

Hvordan gjør jeg dette? Via Car-net? Der står nå nedre ladegrense for batteri 10% - burde jeg endre på dette?

Spørsmål nr2: Jeg trodde keyless var default i E-golf....dermed fikk jeg meg en kjip overraskelse da jeg ikke fikk med keyless. Lurer på om det lar seg gjøre å ettermontere dette? Har sendt Epost til møller for å høre, men ikke fått svar ennå. Hva vil dere anta pris på noe sånt ligger på?

Jeg har 30AM uttak som jeg lader fra - mulig for meg å endre noe der, eller er det bare plug and play og lade ved behov?

vurderer å innstallere ladestasjon, men dette tipper jeg ikke blir før til våren.

En siste ting : i kjørecomputeren over rattet så kan jeg velge noe som heter "bilstatus" - men der får jeg følgende melding "Ingen oppføring tilgjengelig" - er det sånn det skal være? Evt hva er dette, og hvordan får jeg opp info her?

Setter pris på alle svar! Hilsen en som er helt ny innen Elbil verden.

geear

#1
Hvor står det at du ikke bør lade over 80%? Er klar over at Tesla opererer med dette, men står det i manualen for e-Golf?

Nedre ladegrense er kun aktiv hvis du har aktivert en avgangstid. Den forteller hva bilen vil starte å lade til umiddelbart etter du plugger den inn, før den stopper opp på gitt ladeprosent, og så gjenopptar lading for å være akkurat ferdigladet (og evt. oppvarmet) på avgangstidspunktet du har satt. Anbefaler å sette nedre ladegrense til 80 eller 90% slik at du ikke blir stående med 10% en gang den har stått til lading med aktivert avgangstid lenger frem i tid, og du trenger bilen før tiden - for da vil den ikke ha ladet til mer enn 10% og du kan glemme kjøreturen du skulle ut på. Du kan også bruke denne funksjonen til å lade maks 80 eller 90% hvis du ønsker det - men den vil alltid lade til 100 rett før den satte avgangstiden.

Keyless er ikke standard og dessverre heller ikke noe så simpelt som en startknapp. Det er nok dessverre en stor jobb å ettermontere dette, du må ha nye dørhåndtak, midtkonsoll, startknapp, kabling, muligens en ny modul, nøkler (tror jeg), koding etc. - og helst også fjerne eksisterende tenningslås. Gjør det selv med brukte deler er mulig, men det vil koste, iallfall hvis du må ha nye nøkler, der ryker tusenlappene. Hvis Møller skal gjøre jobben tipper jeg 30 lapper. Jeg hadde kjøpt en annen bil.

30A uttak i hva slags format? Du får ikke mer enn 16A på en norsk '16 e-Golf, med mindre det er bruktimport du har kjøpt (gjerne fra USA).

Mrpositive

Sitat fra: gr på torsdag 02. november 2017, klokken 14:38
Hvor står det at du ikke bør lade over 80%? Er klar over at Tesla opererer med dette, men står det i manualen for e-Golf?

Nedre ladegrense er kun aktiv hvis du har aktivert en avgangstid. Den forteller hva bilen vil starte å lade til umiddelbart etter du plugger den inn, før den stopper opp på gitt ladeprosent, og så gjenopptar lading for å være akkurat ferdigladet (og evt. oppvarmet) på avgangstidspunktet du har satt. Anbefaler å sette nedre ladegrense til 80 eller 90% slik at du ikke blir stående med 10% en gang den har stått til lading med aktivert avgangstid lenger frem i tid, og du trenger bilen før tiden - for da vil den ikke ha ladet til mer enn 10% og du kan glemme kjøreturen du skulle ut på. Du kan også bruke denne funksjonen til å lade maks 80 eller 90% hvis du ønsker det - men den vil alltid lade til 100 rett før den satte avgangstiden.

Keyless er ikke standard og dessverre heller ikke noe så simpelt som en startknapp. Det er nok dessverre en stor jobb å ettermontere dette, du må ha nye dørhåndtak, midtkonsoll, startknapp, kabling, muligens en ny modul, nøkler (tror jeg), koding etc. - og helst også fjerne eksisterende tenningslås. Gjør det selv med brukte deler er mulig, men det vil koste, iallfall hvis du må ha nye nøkler, der ryker tusenlappene. Hvis Møller skal gjøre jobben tipper jeg 30 lapper. Jeg hadde kjøpt en annen bil.

30A uttak i hva slags format? Du får ikke mer enn 16A på en norsk '16 e-Golf, med mindre det er bruktimport du har kjøpt (gjerne fra USA).

Hei, og takk for utyllende svar!

Da forstod jeg brått mye mer - jeg har lest det i div tråder her på forumet, at enkelte velger å kun lade til 80% for å bevare batteriet best mulig, om det er noe sannhet i det, vet jeg ikke.

ang keyless - okei, ja betalingsviljen er nok ikke helt der, da dropper jeg det bare, var med mye annet snasent ekstraustyr, så da får det bare være :)

Nå spør du vanskelig, jeg er helt grønn på strøm. Jeg leste bare i sikkringsskapet og der stod det stikkkontakten på veggen ut var 30A - jeg lurte egentlig bare på hva jeg burde gjøre, som var mest sikkert for både huset (brann) og bilen, samt effektivt.

Antar det bør gå fint og lade nattlig via vanlig kontakt fram til nyåret, før jeg evt innstallerer en ladestasjon? Er bare redd for at jeg skal gjøre noe feil hehe, så vil forsikre meg om at jeg gjør alt riktig (fordi om jeg tipper disse bilene er ganske idiotesikre).

zementh

Sitat fra: Mrpositive på torsdag 02. november 2017, klokken 14:48
Sitat fra: gr på torsdag 02. november 2017, klokken 14:38
Hvor står det at du ikke bør lade over 80%? Er klar over at Tesla opererer med dette, men står det i manualen for e-Golf?

Nedre ladegrense er kun aktiv hvis du har aktivert en avgangstid. Den forteller hva bilen vil starte å lade til umiddelbart etter du plugger den inn, før den stopper opp på gitt ladeprosent, og så gjenopptar lading for å være akkurat ferdigladet (og evt. oppvarmet) på avgangstidspunktet du har satt. Anbefaler å sette nedre ladegrense til 80 eller 90% slik at du ikke blir stående med 10% en gang den har stått til lading med aktivert avgangstid lenger frem i tid, og du trenger bilen før tiden - for da vil den ikke ha ladet til mer enn 10% og du kan glemme kjøreturen du skulle ut på. Du kan også bruke denne funksjonen til å lade maks 80 eller 90% hvis du ønsker det - men den vil alltid lade til 100 rett før den satte avgangstiden.

Keyless er ikke standard og dessverre heller ikke noe så simpelt som en startknapp. Det er nok dessverre en stor jobb å ettermontere dette, du må ha nye dørhåndtak, midtkonsoll, startknapp, kabling, muligens en ny modul, nøkler (tror jeg), koding etc. - og helst også fjerne eksisterende tenningslås. Gjør det selv med brukte deler er mulig, men det vil koste, iallfall hvis du må ha nye nøkler, der ryker tusenlappene. Hvis Møller skal gjøre jobben tipper jeg 30 lapper. Jeg hadde kjøpt en annen bil.

30A uttak i hva slags format? Du får ikke mer enn 16A på en norsk '16 e-Golf, med mindre det er bruktimport du har kjøpt (gjerne fra USA).

Hei, og takk for utyllende svar!

Da forstod jeg brått mye mer - jeg har lest det i div tråder her på forumet, at enkelte velger å kun lade til 80% for å bevare batteriet best mulig, om det er noe sannhet i det, vet jeg ikke.

ang keyless - okei, ja betalingsviljen er nok ikke helt der, da dropper jeg det bare, var med mye annet snasent ekstraustyr, så da får det bare være :)

Nå spør du vanskelig, jeg er helt grønn på strøm. Jeg leste bare i sikkringsskapet og der stod det stikkkontakten på veggen ut var 30A - jeg lurte egentlig bare på hva jeg burde gjøre, som var mest sikkert for både huset (brann) og bilen, samt effektivt.

Antar det bør gå fint og lade nattlig via vanlig kontakt fram til nyåret, før jeg evt innstallerer en ladestasjon? Er bare redd for at jeg skal gjøre noe feil hehe, så vil forsikre meg om at jeg gjør alt riktig (fordi om jeg tipper disse bilene er ganske idiotesikre).

Jeg tipper det er at jordfeilbryteren slår ut på 30mA. Det vanlige på sikringer er 10, 13, 15, 16, 20, 25 eller 32 A, har ikke vært borti 30A. Uansett vil ikke "ladekladden" din gi noe mer enn 10A, og hvis du skal lade med mer enn det bør du enten få montert en ladeboks eller CEE kontakt. En 2016 egolf vil ikke lade med mer enn 16A på vekselstrøm. Hvis det er snakk om en gammel kurs, kan du sikre deg ved å sette ned feks 5 ampere i bilen for å unngå overbelastning. Da lader du med omtrent like stor styrke som en vanlig panelovn.

geear

Hvis det er vanlig stikkontakt så skal det uansett aldri være mer enn 16A. Du kan også justere ladestyrken på ladekladden til e-Golf, i trinnene 6-8-10A. Hold inne 0 og 1 til det blinker og velg med pilene.

j-Golf

#5
Opskriften på altid kun at lade til feks 80% er at sætte minimum ladeniveau til 80% og desuden oprette et ladested uden opvarmning (kald det f.eks "80%") med en max. ladning på 80%. Eneste der nu mangler er at lave en afgangstid (med dette ladested), på en vilkårlig dag/tid. Så vil den altid lade til 80% og kun 80% (også på den dag man har sat afgangstid). Vil man en dag lade til 100 slår man bare afgangstiden fra, eller trykker på den øverste knap ved ladestikket. Har man ikke brug for 100% i det daglige kan man da lige vel bevare batteriet så godt som muligt.
Alt dette kan sættes i bilen - carnet ikke nødvendig.

EasyCure

Sitat fra: Mrpositive på torsdag 02. november 2017, klokken 13:41
Hei,

Jeg fikk min E-golf 2016 mod i går levert på døren av møller.
Jeg driver nå og leser meg litt opp på alt jeg kan, og leser at jeg ikke burde lade den til høyere enn 80% for å bevare batteriet så mye som mulig.

Hvordan gjør jeg dette? Via Car-net? Der står nå nedre ladegrense for batteri 10% - burde jeg endre på dette?

Spørsmål nr2: Jeg trodde keyless var default i E-golf....dermed fikk jeg meg en kjip overraskelse da jeg ikke fikk med keyless. Lurer på om det lar seg gjøre å ettermontere dette? Har sendt Epost til møller for å høre, men ikke fått svar ennå. Hva vil dere anta pris på noe sånt ligger på?

Jeg har 30AM uttak som jeg lader fra - mulig for meg å endre noe der, eller er det bare plug and play og lade ved behov?

vurderer å innstallere ladestasjon, men dette tipper jeg ikke blir før til våren.

En siste ting : i kjørecomputeren over rattet så kan jeg velge noe som heter "bilstatus" - men der får jeg følgende melding "Ingen oppføring tilgjengelig" - er det sånn det skal være? Evt hva er dette, og hvordan får jeg opp info her?

Setter pris på alle svar! Hilsen en som er helt ny innen Elbil verden.

Jeg har forstått det slik at ved hurtiglading så er det ikke anbefalt å lade mer enn 80%. Litt pga av at de siste 20% sliter mer på batteriet ved hurtiglading, pluss at det tar noe tid å lade resten. (Det koster gjerne 2,5 kr pr minutt).
Ved saktelading er det bare å fylle opp 100%. Batteriet er brutto på over 24 kw/t, mens netto er ca 21, så vw har lagt inn en buffer. 100% kapasitet er altså ikke 100%, sånn sett.

Angående bilstatus, jeg tror du får opp meldinger der hvis det er noe som er feil, eller som du må være oppmerksom på. Så at det står ´Ingen oppføring...´er bare positivt.
2022 Tesla mod 3 LR
2018 Hyundai Ioniq
2015 Fiat 500e
2015 E-Golf

geear

Hvordan sliter det mer på batteriet? Bilen kan regenerere med temmelig heftig effekt rett inn på batteriet opp mot fullt. Dette skjer hver gang du enten går av gassen eller trår på bremsa alt etter modus du kjører i. Man må kunne ta høyde for at begrensningene VW har lagt inn er gode nok, de har tross alt temmelig grei batterigaranti de skal stå inne for.

Jeg lader gjerne til 85 eller kanskje til og med 90% på hurtiglader, går med grei fart opp dit, men i slutten går det sakte, derfor blir det dyr lading og tar lang tid, så skal du kjøre mest mulig effektivt og når neste hurtiglader med 70 eller 80% så lønner det seg å stoppe der tidsmessig og økonomisk fordi du lader mye raskere da enn om du skal holde på å lade de siste 20%. Jeg har lada til 99% på hurtiglader når jeg måtte ha rekkevidden, har ingen bekymringer med det.

ReneM

Jeg lader bilen alltid til 100%. Det som er tilfelle at bilen bare viser deg 100% i realiteten ligger det en buffer på toppen.

Batteriet er fortsatt i tip top tilstand! :)
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

sylwester

Sitat fra: ReneM på torsdag 02. november 2017, klokken 23:45
Jeg lader bilen alltid til 100%. Det som er tilfelle at bilen bare viser deg 100% i realiteten ligger det en buffer på toppen.

Batteriet er fortsatt i tip top tilstand! :)

Men du har jo 2 splitter nye biler som ikke engang har gått ut av nybilgaranti. Det å stoppe på 90% (eller 80%) er jo for å sikre restkapasiteten på bilens siste dager, dvs, fra den er 10 år til den er 20 år gammel. Måler er jo at rusten skal ta den og ikke batteriet. Hvis du lader til 80% halvparten av ladingene så går minimumslevetiden til batterier ved 12'km årlig fra 8,3år til ca. 20år som et absolutt minimum. Et eksempel på dette kan være å lade til 80% på varme måneder og 100% på kalde når bruker mer strøm på samme strekka.  Tror du VW er interessert i hvor gode batteriene er etter 10 år?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Mrpositive

hehe skjønner det er mange riktige svar her ang om å låde til 100% eller 80%.

Jeg tror jeg lader til 100% på vinteren, så tar jeg heller 80% på sommeren, da holder 80% uansett i massevis.

Et siste spørsmål; Når jeg lader til 100% så vises batteriet i bilen på 100% men i car-net og i kjørecomputeren viser den 170km(?) Burde ikke 100% være 190km?

Bare sånn småtteri som plager meg som jeg lurer på, hehe.

zbk

Gjettometeret viser ikke restrekkevidde basert på et fast forbruk pr. kilometer, men baserer seg (varierende fra bil til bil) forbruk siste x km, klimainstillinger, utetemperatur etc. Vil typisk synke utover mot høsten og øke på våren.

I Ampera-e stemmer gjettometeret forbausende bra for min kjøring, mens det på Zoe oppleves som notorisk pessimistisk ved høy batteri%. Du må rett og slett bli kjent med bilen før du får noen følelse for presisjonen til spådommen som presenteres.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

EasyCure

Sitat fra: Mrpositive på fredag 03. november 2017, klokken 08:26
hehe skjønner det er mange riktige svar her ang om å låde til 100% eller 80%.

Jeg tror jeg lader til 100% på vinteren, så tar jeg heller 80% på sommeren, da holder 80% uansett i massevis.

Et siste spørsmål; Når jeg lader til 100% så vises batteriet i bilen på 100% men i car-net og i kjørecomputeren viser den 170km(?) Burde ikke 100% være 190km?

Bare sånn småtteri som plager meg som jeg lurer på, hehe.

Det blir det samme som med bensin- og dieselbiler. Hvis du har kjørt 'hardt' de forrige turene, så synker estimert rekkevidde når du starter bilen neste gang.
2022 Tesla mod 3 LR
2018 Hyundai Ioniq
2015 Fiat 500e
2015 E-Golf

EasyCure

Sitat fra: gr på torsdag 02. november 2017, klokken 22:45
Hvordan sliter det mer på batteriet? Bilen kan regenerere med temmelig heftig effekt rett inn på batteriet opp mot fullt. Dette skjer hver gang du enten går av gassen eller trår på bremsa alt etter modus du kjører i. Man må kunne ta høyde for at begrensningene VW har lagt inn er gode nok, de har tross alt temmelig grei batterigaranti de skal stå inne for.

Jeg lader gjerne til 85 eller kanskje til og med 90% på hurtiglader, går med grei fart opp dit, men i slutten går det sakte, derfor blir det dyr lading og tar lang tid, så skal du kjøre mest mulig effektivt og når neste hurtiglader med 70 eller 80% så lønner det seg å stoppe der tidsmessig og økonomisk fordi du lader mye raskere da enn om du skal holde på å lade de siste 20%. Jeg har lada til 99% på hurtiglader når jeg måtte ha rekkevidden, har ingen bekymringer med det.

Jeg vet ikke, jeg er ganske fersk elbileier. Jeg har bare hørt at hurtiglading sliter noe mer på batteriet enn saktelading, og at man ikke bør hurtiglade for ofte, altså daglig eller lignende. Men at hurtiglading tar lengre tid de siste prosentene er vel riktig? Jeg har heller ingen betenkeligheter med å hurtiglade når det trengs, jeg trenger det bare ikke så ofte.
2022 Tesla mod 3 LR
2018 Hyundai Ioniq
2015 Fiat 500e
2015 E-Golf

Mrpositive

Sitat fra: zbk på fredag 03. november 2017, klokken 08:37
Gjettometeret viser ikke restrekkevidde basert på et fast forbruk pr. kilometer, men baserer seg (varierende fra bil til bil) forbruk siste x km, klimainstillinger, utetemperatur etc. Vil typisk synke utover mot høsten og øke på våren.

I Ampera-e stemmer gjettometeret forbausende bra for min kjøring, mens det på Zoe oppleves som notorisk pessimistisk ved høy batteri%. Du må rett og slett bli kjent med bilen før du får noen følelse for presisjonen til spådommen som presenteres.
ahhh da henger jeg med, takk! :))

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA