Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbil i Finnmark

Startet av Jan-Børre Olsen, torsdag 02. november 2017, klokken 07:50

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: Amatøren på søndag 10. juni 2018, klokken 15:24
Sitat fra: turfsurf på søndag 10. juni 2018, klokken 15:09
100km mellom ladestasjoner bør holde i massevis. Det greier t.o.m dagens Golf, i3, Ioniq m.m. greit.

Ikke hvis laderen man kommer til er defekt og man må videre til neste for å få ladet.
Løses med 2 ladere på samme sted, og 22kW som nødlading.

Jeg vil heller ha dobbeltladere hver 100km, enn enkeltladere hver 50km.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

i05L0

Sitat fra: automat på søndag 10. juni 2018, klokken 15:42

Jeg vil heller ha dobbeltladere hver 100km, enn enkeltladere hver 50km.

Enig i at avstanden gjerne kan være 100 km. Men det bør være mer enn to ladere - snart kommer de store elbilene, og de vil okkupere 50kw-laderne i timesvis når de først skal lade. Det vil ta flere år før landet er dekket med superladere.
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Løve

Sitat fra: goggo på søndag 10. juni 2018, klokken 14:39
Sitat fra: Løve på søndag 10. juni 2018, klokken 12:45
Det er tydelig at her må staten på banen! Og så kan en ha krav om hver 100km for hver hurtiglader. Med tanke på rekkevidden på elbilene på markedet i dag og hvor få folk som bor i Finnmark så virker ikke det som en urimelig justering av kravene.

Det har vist seg å være en helt fantastisk standard som ENOVA satte med  kravet om 2 x 50KW ladere ca hver 50 km.

*snipping av masse tekst*

mvh
Hugo

Har du vært/kjørt i Finnmark?  :) Det bor omtrent 75 000 på et område større enn Danmark. Det sier seg selv at en nok må kreve minst 40kWh batteri på bilene i Finnmark. Aller helst 64kWh. Finnmark er digert med nesten ingen folk. 50km mellom hver lader er for råflott. Men en kan jo bygge flere ladepunkt og ladepunkt på 100kW eller mer der en bygger.

turfsurf

Sitat fra: Amatøren på søndag 10. juni 2018, klokken 15:24
Sitat fra: turfsurf på søndag 10. juni 2018, klokken 15:09
100km mellom ladestasjoner bør holde i massevis. Det greier t.o.m dagens Golf, i3, Ioniq m.m. greit.

Ikke hvis laderen man kommer til er defekt og man må videre til neste for å få ladet.
Minimum to ladere pr stasjon bør jo opprettholdes. Helst flere. Enkeltladere er idioti.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Løve på søndag 10. juni 2018, klokken 20:15
Det sier seg selv at en nok må kreve minst 40kWh batteri på bilene i Finnmark. Aller helst 64kWh. Finnmark er digert med nesten ingen folk. 50km mellom hver lader er for råflott. Men en kan jo bygge flere ladepunkt og ladepunkt på 100kW eller mer der en bygger.
Trenger jo ikke kreve noe som helst. 100km mellom hurtigladestasjoner og supplere godt med type2 vil hjelpe mye.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

i05L0

Sitat fra: turfsurf på søndag 10. juni 2018, klokken 20:28
[...  og supplere godt med type2 vil hjelpe mye.

Såkalte destinasjonsladere, dvs. tett med Type 2 på kommunale parkeringsplasser, i kjøpesentre, butikker, parkeringshus, overnattingssteder osv. langs ruten vil selvfølgelig være til hjelp for den som skal stoppe likevel. Men Type 2 for langtur er uinteressant. Da er det kun DC som gjelder - raskest mulig ladefart og helst uten ladekø.
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Amatøren

Sitat fra: i05L0 på søndag 10. juni 2018, klokken 20:52
Men Type 2 for langtur er uinteressant. Da er det kun DC som gjelder - raskest mulig ladefart og helst uten ladekø.

:+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Vollis47

Flere ladestasjoner i Finnmark er viktig også for turismen. Som elbilist holder en seg ofte unna områder uten ladetilbud.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

goggo

Sitat fra: Løve på søndag 10. juni 2018, klokken 20:15
Sitat fra: goggo på søndag 10. juni 2018, klokken 14:39
Det har vist seg å være en helt fantastisk standard som ENOVA satte med  kravet om 2 x 50KW ladere ca hver 50 km.

Har du vært/kjørt i Finnmark?  :)

Ja har vært/kjørt mye nordpå, men det begynner å bli en del år sida ja. Kanskje omtrent like mange år som  det som er gjennomsnittsalderen på brukerne her på forumet... :)

Jeg ser på utbygging av 50KW ladenettverket som sammenlignbart med utbygging av 3G/4G mobilnettverket - det er bare noe vi som samfunn "må gjøre" i hele Norge. 
I distriktene kunne man ha spart endel kroner på å si at de få folkene som bor og beveger seg der, de kan jo bare kjøpe seg en rådyr Iridium telefon med rådyrt abonnement hvis de absolutt skal bruke moderne kommunikasjonsteknologi. Men slik er det ikke. Myndighetene stiller krav til mobil-operatørene om dekning i hele landet, eller i alle fall der det bor folk. På tilsvarende måte burde det være for elbil ladestruktur.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA