Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbil i Finnmark

Startet av Jan-Børre Olsen, torsdag 02. november 2017, klokken 07:50

« forrige - neste »

Amatøren

#15
Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på torsdag 02. november 2017, klokken 12:48
Både fordi det mange steder ikke er samføring mellom vei og strømnett (dvs at det ikke er strøm langs veien), og pga værforhold på mange av strekningene. Det er ofte en grunn til at byer og tettsteder ligger der de gjør - særlig i Finnmark.

Hvis man fikk staten med på laget og som da tar regningen for utbygging og subsidierer drift til f.eks 60 % av bilparken er elektrisk, så kunne det både i Finnmark og andre steder f.eks på fjelloverganger bli bygget ladegarasjer/carporter som verner det tekniske utstyret og skjermer bil og sjåfør ved lading.

Da vil kanskje myndighetene komme raskere mot målet om å utfase fossilbilen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Ketill Jacobsen

Sitat fra: smaug01 på fredag 03. november 2017, klokken 07:49
Her i Finnmark er elbil en stor utfordring, kanskje er det rett og slett ikke smart å innføre den her i stor skala? Mange som bor i byene kan helt utmerket kjøre elbil også i Finnmark, og en del gjør det allerede men å gå derifra til å erstatte dieselbilen med elbil tror jeg vi kan skyte en hvit pil etter. Det lar seg ikke gjøre. Det er for kaldt og for barske værforhold og for lange avstander med for lite trafikk til at det er fornuftig.

Jeg mener at alle deler i landet bør ha noenlunde like muligheter til å ta i bruk elbiler. Per nå er det ca 1400 elbiler i Finnmark (0,4% av bilparken). Etter hvert vil det stige til 38000 (i 2037) og da trenger en hurtigladere langs veiene også! Det vil gjerne koste mye mere enn mange andre steder da det ofte ikke finnes strømnett i nærheten og en behøver gjerne også oppholdsrom (avhengig av ladetid som fort kan gå ned betraktelig). Etter hvert så blir det slutt på dieselbilene i Finnmark også!

AmocoCadiz

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 03. november 2017, klokken 13:09
Etter hvert så blir det slutt på dieselbilene i Finnmark også!
Blir det dermed dobbelt uheldig for folk i Finnmark?
de må vente lengst i elbillandet Norge på utbygging av ladestasjoner og fortsette kjøre dieselbil i mange år fremover,
samtidig blir det siste mottakssted for brukte dieselbiler få vil kjøpe i resten av landet.

Først dumpet Oslo og Bergensfolk dieselbilene ut til nærdistriktene, så ble ladnettverkene utbygget dit og nærdistriktene selger de brukte dieselbilene videre til enda mindre ladeutbygde områder.
Siste sted med etterspørsel av diesel bil blir så Finnmark, men når elbilrevolusjonen endelig kommer dit er markedet for brukte dieselbiler forsvunnet og ingen steder igjen å selge de til med påfølgende verditap/nedskrivning i null?

Jan-Børre Olsen

Ja til slutt så blir det slutt på dieselbilen, det sier seg jo selv men jeg begynner å bli usikker på om BEV kan overta rollen. Det er så jævla langt mellom tettstedene og lengre blir det i framtiden. IMHO så er ladetiden det største hindret i dag for BEV. Kapasitet kan man gjøre noe med og batteriene får bare større og større energitetthet men ladetiden derimot er vanskelig å gjøre noe med. På toppen av det hele så blir det vel gjerne sånn at akkurat når hele landet har fått QC som monner så er det kanskje 200kW som gjelder og 50kW helt avleggs så er det på'n igjen fordi utfordringen med QC er at flaskehalsen ligger gjerne i det før selve laderen. Alt må nesten gjøres om igjen. Trekkes det kabler dimensjonert for 50kW ladere kan du nesten være sikker på at det blir for smått for neste steg(det kan jo tenkes at noen luringer finner på å øke spenningen slik at tverrsnittet kan beholdes). Enkelt er det uansett ikke. En dieseltank kan feks plasseres nærmest hvor som helst og fylles opp jevnlig og selv det lønnes ikke foruten de større tettsteder.

Nei enkelt skal det ikke være.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

goggo

Sitat fra: smaug01 på lørdag 04. november 2017, klokken 22:15
På toppen av det hele så blir det vel gjerne sånn at akkurat når hele landet har fått QC som monner så er det kanskje 200kW som gjelder og 50kW helt avleggs så er det på'n igjen fordi utfordringen med QC er at flaskehalsen ligger gjerne i det før selve laderen. Alt må nesten gjøres om igjen.

Neida, det er da ikke sånn.  Vi trenger 50KW ladenettverket over hele landet fordi det er det som er backbone, gir sikkerhet, kan brukes av alle.
Dette nettverket vil være i bruk i mange år. 
Sammenlign gjerne med 2G GSM mobilnettverket.  Det har nå vært i drift i 24 år i Norge,  og jeg har fremdeles samme telefonnummer som jeg fikk av Netcom midt på 90 tallet (mens Telenor/Televerket fremdeles mente at privatpersoner ikke trengte mobiltelefoner) og hvis jeg hadde tatt vare på min Ericsson telefon fra den tida så hadde den fremdeles fungert i dag. 

I mobiltelefonien har vi siden fått 3G og 4G, og disse gir større hastighet og utvidet funksjonalitet.
Men skal vi på skikkelig fjelltur så er det fremdeles billige 2G telefoner som gir best dekning og sikkerhet.

På samme måte blir det med ladestasjoner for elbiler: 50KW laderne må vi få utbygget over alt, da disse kan brukes av alt fra Trillinger til 50.000,- opp til Teslaer til over en mill.
Dette har med samfunnsikkerhet å gjøre og staten må sørge for at det kommer på plass - også i Nordnorge og andre steder med liten befolkning.

Så får de raskere/nyere teknologiene komme der det er et marked for det, og der de private aktørene vil satse på det.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Simen1

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på torsdag 02. november 2017, klokken 12:48

  • Det er ca 150 elbiler i Finnmark
  • Nybilsalget i Finnmark er mellom 900 og 1.000 biler per år. Dersom 20% av dette hadde vært elbiler, ville det fortsatt ta 5 år før det er >1.000 elbiler i Finnmark
  • Det er store avstander i Finnmark. Kombinert med forrige punkt, betyr dette ekstremt lav elbiltetthet i mange år fremover.
  • 50km - kravet som Enova har stilt i resten av landet, er helt urealistisk i Finnmark. Både fordi det mange steder ikke er samføring mellom vei og strømnett (dvs at det ikke er strøm langs veien), og pga værforhold på mange av strekningene. Det er ofte en grunn til at byer og tettsteder ligger der de gjør - særlig i Finnmark.
  • En utbygging i sentrale byer og knutepunkter er gjennomførbart, men ikke lønnsomt. Selv om vi fikk dekket 100% av investeringen, ville vi fortsatt gått i tap på drift av disse stasjonene pga lav elbiltetthet. I tillegg vil rettetid ved feil være lengre (og feilretting dyrere) i Finnmark, pga reisetid og fraktkostnader

Alt dette er håndterbart dersom noen tar regningen, men som kommersiell operatør kommer vi ikke til å gjøre dette. I tillegg er det et stort behov for hurtigladere i resten av landet, og vi jobber det remmer og tøy kan holde for å bygge så fort vi kan. I sum kommer vi derfor ikke til å prioritere Finnmark i overskuelig fremtid.
Sånn ville det vært sørpå også om man ikke tok høna og egget-problematikken på alvor og bygget ut ladenettverket først. Uten ladenettverk kommer det heller ingen elbiler til Finnmark. Sånn vil det forbli helt til ladenettverket bygges ut.

Men ingenting er så galt at det ikke er godt for noe. Inntil videre kan vi jo prakke på dem de gamle fossilbilene våre så de sitter med svarteper når ladenettverket kommer og bruktprisen på fossilbiler stuper pga overflod.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

stefse

Korridoren gjennom Finnmark burde vel kunne åpnes for langrekkevidde biler? Et det bare et par ladepunkt med 25 mils mellomrom som skal til, så kan man iallefall si at hele landet er dekket.
Men ville jeg lagt i vei der i stormen midtvinters med bare batteri som energilager og marginal rekkevidde...? njeh ::)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Carl Anton Stenling

Selv om det bedriftsøkonomisk og snevert samfunnsøkonomisk ikke er lønnsomt med utbygging av hurtigladere i Finnmark så er det realpolitisk noe mer komplisert.

Dersom vi tillater Finnmark og noen andre grisgrendte strøk å bli fossile lommer i Norge så innebærer det en stor politisk risiko.

Scenariet er slik:
Når vi nå etterhvert har etablert elbiler som et greit alternativ i tettbefolkede områder så vil det bli behov for å stramme til mot fossilbilene, f.eks. gjennom høyere engangsavgift og etterhvert høyere bruksavgifter for å oppnå slutt i fossilbilsalget i 2025. Da er fossillommer i grisgrendte strøk et meget tøft motargument som spesielt Senterpartiet vil vite å bruke for alt det er verdt.

Tror derfor at det offentlige ikke kommer utenom at i områder hvor hurtigladeutbygging er ulønnsomt så må det offentlige ta regningen både for utbygging og drift. Hvis ikke så vil distriktsinteressene stoppe utfasingen av fossilbilen for Norge som helhet.

Faktisk vil jeg si det er smart å utvise raushet i utbyggingen av hurtiglading i Finnmark slik at løsningen blir så god at man vanskelig kan argumentere med at elbiler ikke fungerer i Finnmark. Man bør altså satse på en god utbygging og ikke bare en minimumsutbygging.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Vollis47

Selv om det ikke er samfunnsøkonomisk med utbygging av ladestasjoner i enkelte deler av landet, er det nødvendig at samfunnet bidrar sterkere til utbygging her. Dette også for at bilister fra andre områder skal ville besøke slike områder.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

THE

Det virker heller ikke som om det er interesse i Nord-Norge for å få på plass ladetilbud.

Ingen kommuner i Troms eller Finnmark har søkt om Enova-tilskudd i den siste runden.

https://www.enova.no/bedrift/transport/stotte-til-infrastruktur/hurtiglading/oversikt-over-kommuner/

Her bør staten komme inn med midler til 100% finansiering av utbygging, samt støtte til drift i x-antall år. Finnmark og Nord-Troms bør vel ikke bygges ut med et nettverk basert på 50 km avstand mellom ladere. Med litt smart plassering av ladelokasjoner bør man komme langt om man får hurtigladere med 100-120 km avstand. Det vil nok aldri bli stor trafikk av kortrekkevidde-elbiler i Nord-Norge uansett. På grunn av store avstander, så må man uansett ha en god del ladelokasjoner på plass for å få et nettverk. 15 ladesteder nord for Nordkjosbotn (nordligste CCS/ChaDeMO i dag) vil kunne gi en OK dekning, men man bør nok helst ha minst 20 ladelokasjoner før det begynner å nærme seg tilfredsstillende for å velge elbil som hovedbil i området.

Det mest realistiske er vel kanskje at Tesla kommer inn med 3-4 nye Super chargere for å kunne skryte av at det er mulig å kjøre til Nordkapp og/eller Kirkenes med Tesla. En slik utbygging vil hjelpe godt for Tesla-turister i nord, men vil nok ikke føre til en boom i elbilsalget i Finnmark, da tror jeg det må en større utbygging av infrastruktur til. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Løve

Sjekket nettopp ladekartet siden jeg leker med tanken om å pushe grenser med min Leaf 2.0i sommer. Men med over 300km fra Kirkenes til neste ladepuntk, og da er det type 2 punkter, så er en svipp over grensa til Russland bare å glemme.

Det er tydelig at her må staten på banen! Og så kan en ha krav om hver 100km for hver hurtiglader. Med tanke på rekkevidden på elbilene på markedet i dag og hvor få folk som bor i Finnmark så virker ikke det som en urimelig justering av kravene.

goggo

Sitat fra: Løve på søndag 10. juni 2018, klokken 12:45
Det er tydelig at her må staten på banen! Og så kan en ha krav om hver 100km for hver hurtiglader. Med tanke på rekkevidden på elbilene på markedet i dag og hvor få folk som bor i Finnmark så virker ikke det som en urimelig justering av kravene.

Det har vist seg å være en helt fantastisk standard som ENOVA satte med  kravet om 2 x 50KW ladere ca hver 50 km. Disse hurtigladerne har vært sterkt medvirkende til at elbil salget i Sør Norge har beveget seg fra byene og ut til distriktene, og 50 km kravet bør derfor opprettholdes langs hovedveiene i Finnmark også.
Kanskje man kan tillate 2 x 25KW ladere der det er vanskelig med strømtilførsel, men 100 km avstand mellom laderne er for langt.
Det er mye vinter med uvær og kolonnekjøring og stengte veier i Nord. Med 50 km avstand mellom laderne er jeg rimelig trygg på å kjøre 20KWh biler under alle normale forhold, men med 100 km avstand mener jeg personlig at grensen vil gå på 40-50KWh batteri i vinter/storm sesongene.  Husk at både lokalbefolkning og turister skal ha nytte av dette tilbudet, og elbilene må være trygge å bruke også når man kan risikere kolonnekjøring og stengte veier.

Nei, dette har vi skattebetalere råd til å ta på oss. ENOVA gjør en god jobb med å administrere tildelingene. Det som mangler er politikere som gir føringer til ENOVA, og lobbyister (deriblant Elbilforeningen) som gir helt klare og entydige anbefalinger.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

automat

Har du sett på kartet? Med krav om 50km avstand vil noen  ladestasjoner havne midt ute i nowhere, med dertil høye etableringskostnader.

Og hvor mange 20kWh-biler selges i dag? La de som eksisterer i dag få leve ferdig som nr-2-biler der de er.

Det viktigste er å få opp hurtigladere på strategiske plasser, slik at det blir mulig å kjøre elbil i Finnmark i det heletatt. Så får vi leve med at de bilene må ha litt batteristørrelse.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Det er ikke nødvendig å legge til rette for 20kWh bilene i Nord. Dette er stort sett by og pendlerbiler. Fremover er det 40kWh og mere som gjelder. 100km mellom ladestasjoner bør holde i massevis. Det greier t.o.m dagens Golf, i3, Ioniq m.m. greit.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amatøren

Sitat fra: turfsurf på søndag 10. juni 2018, klokken 15:09
100km mellom ladestasjoner bør holde i massevis. Det greier t.o.m dagens Golf, i3, Ioniq m.m. greit.

Ikke hvis laderen man kommer til er defekt og man må videre til neste for å få ladet.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA