Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe: for og imot

Startet av Pål B N, onsdag 01. november 2017, klokken 20:18

« forrige - neste »

Pål B N

 :+1: Hyggelig pris i forhold til km- liten og grei bil- lang km i forhold til konkurenter.

:-1-: mann må inn på verksted hver gang mann bytter dekk for å kalibrere følerene? klarer ikke bli klok på om mann kan lade den på vanelig stikk eller ei og i så fall hvordan..

Kom gjerne med flere pluss og minuser, har bestillt prøvekjøring. :-)

Trond.m

 :-1-:
Avhengig av Zaptec lader til 20.000 kr eller trafo for å lade fra 230V IT nett (som er det medt vanlige i boliger)
Ikke støtte for DC hurtiglading (50 kW)
Dårlig hovedlys (halogen, mangler lyktespyler)
Ikke delbart baksete
Mangler høyderegulerbare forseter ? (mulig dette er endret i ny modell)
Svak motor i forhold til konkurrentene (men helt OK for de fleste)

:+1:
Stort bagasjerom




morten69

#2
Det med dekk er løst. De fleste Forhandler bruker klonete sensorer, husk og få det spesifisert når du eventuelt kjøper bil.

Lading er sjelden problem. Har nå 70 000 km med zoe. 50000 med r240 og 20000 med r400. Det er mange type 2 ladere rundt omkring som er 11-22 kW.
Vi har hatt lade problem kun 2 ganger.

Stor fordel med den nye er aktiv batterivarmer som gjør at rekkevidden på kalde dager blir mye bedre.
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

zbk

 :-1-:
- Mangel på hurtiglading (som er årsaken til at jeg aldri har vurdert å oppgradere min). Dette gjør at du må svelge dypt og finne roen om du har noen som helst planer om langtur. Eksempel for en tur som krever ~80kWh. Ladetid for Zoe ~2t (40kWh). Ioniq: ~1t15m (55kWh). Ampera-e: 35m (25kWh). Skal man komme fram med litt buffer blir regnestykket enda verre for Zoe. Ioniq vil i praksis ha en del lavere forbruk og komme bedre ut enn i min kalkulering.
- Enkel bil. Lite luksusfølelse.
- Elendig sidestøtte i setene på min versjon i alle fall.
- Lite bagasjerom (uenig med TM der, altså).
- Ikke delbart baksete.
- Tullete krav om TN-nett for lading uten trafo. Dog er lading fra schuko i praksis ikke noe problem (min erfaring) og kan lett løses på ulike måter. Jeg har en gul ladebøtte som bare er brukt 10-15 ganger på tre år (Q210).

:+1:
+ Pris og tilgjengelighet
+ Mye for pengene
+ Setene er greie nok (utenom sidestøtten)
+ Kjempeflott bybil
+ Sjelden ladekø på 22kW-AC-lading

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Pål B N

Ok. Takk for svar :-)
Har ei venninfe med Zoe, hun sier at største bakdelen med Renualt Zoe er Renualt... Hun sier hun har kranglet med de fra dag 1 :-(
Men sier samtidig at om hun skulle hatt ny elbil nå ville det blitt Zoe, lading er noen ganger utfordrene menn med "bøtte" løser det seg og hurtigladere finnes jo langs veien, bare å planlegge litt ( ja hun er ofte overdreven positiv).
Langtur blir ikke bilen brukt no serlig til da jeg har en annen som brukes til slikt, men en 18-20 mil en gang pr mnd må den tåle ( har da mulighet til å hurtiglade).

Valget står mellom den og Kia, Kia taper på rekkevidde.

Goggen123

Kjører du mye motorvei 110 sone? Den har liten motor og langdryg forbigkjøringsevner

AppleKnocker

Sammenlignet med Tesla er Zoe treg, men sammenlignet med en fossil småbil går den greit også på motorvei. Jeg har hatt Leaf før Zoe, og det er nesten ikke merkbar forskjell på motorvei.

Zoes store fortrinn er at man får mye rekkevidde for en meget gunstig pris. Enkelte av de tidligere årsmodellene av Zoe med mindre batteri, hadde nok en litt optimistisk rekkevidde rating. 400km modellen er ganske nøktern i forhold. I sommer kjørte jeg 34 mil i et strekk i 60 og 80 soner med en slik bil.

Baksiden med lav pris er at bilen er enkel uten luksus. Pga maks 22 kw lading er det heller ikke en optimal bil for hyppige langturer over 30 mil. Men med unntak av Tesla er langtur i kortrekkevidde elbil fortsatt for spesielt interesserte spør du meg.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Pål B N

Blir lite motorvei på den, jeg har ca 7 mil tur/retur jobb, ca 2 av de er 80, resten 60 og noe 50.
pleier ta en tur til charlotenberg pr mnd, det er en tur på ca 20mil tur/retur, eller er det jobbkjøring og noe småkjøring. Har da også en bil til, diesel, som vil bli brukt til de lengere turene hovedsakelig om sommeren.

Skal ut å prøvekjøre på lørdag, drar da også innom Kia forhandleren å ser der hva de kan tilby, mye avhenger så klart av pris, hva som følger med og følelsen av å kjøre bilen, betaler 120000 selv og tar opp lån på resterende og ønsker da så klart nest mulig rente.
Hvordan er forsikringene på el-biler?

THE

Sitat fra: Pål B N på torsdag 02. november 2017, klokken 21:50
Blir lite motorvei på den, jeg har ca 7 mil tur/retur jobb, ca 2 av de er 80, resten 60 og noe 50.
pleier ta en tur til charlotenberg pr mnd, det er en tur på ca 20mil tur/retur, eller er det jobbkjøring og noe småkjøring. Har da også en bil til, diesel, som vil bli brukt til de lengere turene hovedsakelig om sommeren.

Skal ut å prøvekjøre på lørdag, drar da også innom Kia forhandleren å ser der hva de kan tilby, mye avhenger så klart av pris, hva som følger med og følelsen av å kjøre bilen, betaler 120000 selv og tar opp lån på resterende og ønsker da så klart nest mulig rente.
Hvordan er forsikringene på el-biler?

Med dette kjøremønsteret er Zoe perfekt. Selv den gamle Q210 med 22kWh batteri er perfekt til dette bruksmønsteret. Med 40kWh Zoe vil du nesten aldri ha behov for å lade andre steder enn hjemme, og de 200 km turene klarer du mest sannsynlig hele året uten lading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

HCO

 :+1: En veldig enkel bil

:-1-: En veldig enkel bil
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Freddy1950

Hei.
Fikk min nye Zoe i mai. Bor i Tønsberg, men driver også et Herregårdshotell i Sverige, 19 mil fra Tbrg. Når jeg har fulladet batteri står det ca. 8 mil igjen å kjøre når jeg kommer fram til bestemmelsesstedet. På motorveien kjører jeg i 100km/t. Ladingen i Norge kan ta meg 24t, men 12 -15 t sover jeg, og den er aldri på 0 om jeg trenger å «kjørende mer». I Sverige har jeg montert 16 amp ladestasjon, (der har jeg TN strøm som i resten av Europa!) og fullader bilen på 4-6t. Jeg er så langt, super fornøyd, ikke minst med service og oppfølging fra City bil i Tønsberg. Gratislading (22kw) f.eks. i Strømstad gjør at jeg uten problem kan ta en «omvei» på 10 mil. Da lader den mens jeg handler eller tar en kopp kaffe. Interessant er det også at når jeg kommer ut på E6 fra Kornsjø/Halden, har jeg mere strøm på batteriet en når jeg kjørte inn i Norge på Kornsjø. Dette på grunn av alle bakkene ned til Halden, og ladingen i nedoverbakker!

elektrolux

#11
 :+1: Romslig og plass til 5 tross kompakte ytre mål, men dårlig plassutnyttelse grunnet hel bakseterygg. Veldig gode kjøreegenskaper og komfort og grei stereo = super til pendling innen bilens rekkevidde. Kraftig innebygd lader. Tilrettelagt for oppgradering til større batteri.

:-1-: Lang startprosedyre om bilen er dypfryst grunnet manglende varmetråder i frontvindu og tregt varmeapparat. ( Mulig forbedret på nyere biler ) Manglende setevarme på eldre biler = nødvendig med garasje om vinteren. Mangler Autoseilefunksjon, men lett å vippe i Neutral for å slippe følelsen av å kjøre med håndbremsen på. Ingen av fargene som tilbys er særlig innbydende og ulyd i lave hastigheter grunnet innebygd støygenerator.

Min konklusjon: Ikke en bil for kjappe turer rundt i byen om vinteren, men super som elbil nr 2 for de med lang vei til jobben. Kan være ideel for ditt bruk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

erik e

Merkes rykte. Og det har vel ikke styrket seg med Zoe. Får vel ikke samme bruktverdi som Nissan.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elektrolux

Hva er det med ryktet?

For meg er Renault synonymt med evne til nytenking og salgs suksess. ( Renault 4 og 5 og 16 )

In 1970, racing driver Stirling Moss exclaimed: "There is no doubt that the Renault 16 is the most intelligently engineered automobile I have ever encountered and I think that each British motorcar manufacturer would do well to purchase one just to see how it is put together"

Og evigvarende kvalitet. ( Renault Megane ), Klasseledende kollisjonsikkerhet. ( Modus ) Og noen arbeidsuhell. ( Renault 19 og Laguna )

Og rally. ( Alpine Renault, Renault 5 GT turbo, GTE, R5 Turbo etc. )

Vil si suksessene overskygger bommertene.



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

erik e


Har skrudd mye R 16,ingen ting er vanskelig etter det.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA