Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

450.000Kr den nye normalen? Er det for lite?

Startet av Fagasstraps.com, onsdag 01. november 2017, klokken 20:03

« forrige - neste »

Olemann

Litt fortsettelse på denne "borte-fra-emnet" (for å bruke norsk...) Var også i Danmark med min Ae i sommer, og tapte tett oppunder kr. 1000.- sammenlignet med å kjøre Ford dieselen.  Strømmen er dyr og diesel billig i Danmark.  Så, danmarks-tur med elbil er for dem som tenker mer på miljø enn egen lommebok.  Fint det, så får man skilt klinten fra hveten :D

Sitat fra: S4e på torsdag 02. november 2017, klokken 13:02
Sitat fra: Jejl på onsdag 01. november 2017, klokken 21:29
Danmark går unna på 3 timer og 28 minutt (alt inkl) i en Tesla (min egen). Leste om en som kjørte en AE igjennom Danmark i sommer. Det tok 6,5 timer.
Ladetiden sammen med strømforbruket til AE fungerer dårlig når du kommer opp i litt høy fart(130+). Og på hurtigladerne er det som regel bare 1-2 staller, så du risikerer også kø. Betalingsløsningene nedover Europa er også mange forskjellige, og tidkrevende å sette seg inn i.

Ser at Ae har mer vindmotstand og derved høyere forbruk i forhold til Tesla når farten blir ekstra høy. Noen som vet hvor mye det slår ut når en f.eks. kjører i 130?
Eller er utslaget her mer knyttet til forskjell i ladehastighet? Med andre ord at forbruket er det samme i 130?

(Ikke at det er et mål å kjøre fortest mulig, men jeg vil gjerne holde fartsgrensen +10 for å følge flyten i trafikken.)

Enig med deg at lading med Ae f.eks. er for folk med sterke nerver i Sverige/Danmark. Kjørte til Danmark i sommer og alle ladestasjonene hadde bare plass til en, som heldigvis hver gang var ledig.

Tom E.


tomrh

Dvs at motoren yter 39 og 71 kW for å opprettholde fart, eller at forbruket er 39 og 71 kWh/100 km?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km


Espen Hugaas Andersen

Da bruker den ca like mye i 135 km/t som min Model X. Trolig mer i 152 km/t, men jeg har ikke kjørt så fort ennå.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Fagasstraps.com

Jo, takk for at dere hijacka theaden. Så kunne jo vi hatt en konstruktiv debatt mellom Oslo folk og Asker folk. For all del skryt av deres bereisthet hit og dit. Men lag et eget emne.

Jeg er framsynt, og at bilen var et røverkjøp til 400.000kr i Mai. For når alt kommer til alt, så er 60Kwh nok for 100% av Norges befolkning uten Hurtiglading til 99% av tiden.

Sitat fra: Fagasstraps.com på onsdag 01. november 2017, klokken 20:03
Jeg synes Ampera-e til rundt 400.000kr er billig.

De som solgte bilen i Mai og Juni har driti på leggen og nå selges biler til 450.000kr.


Rettelse, over nyttår så kommer bilene til å koste over 500.000kr.

ToWalkOrDrive

#21
Sitat fra: Fagasstraps.com på mandag 06. november 2017, klokken 21:52
Jo, takk for at dere hijacka theaden. Så kunne jo vi hatt en konstruktiv debatt mellom Oslo folk og Asker folk. For all del skryt av deres bereisthet hit og dit. Men lag et eget emne.

Jeg er framsynt, og at bilen var et røverkjøp til 400.000kr i Mai. For når alt kommer til alt, så er 60Kwh nok for 100% av Norges befolkning uten Hurtiglading til 99% av tiden.

Sitat fra: Fagasstraps.com på onsdag 01. november 2017, klokken 20:03
Jeg synes Ampera-e til rundt 400.000kr er billig.

De som solgte bilen i Mai og Juni har driti på leggen og nå selges biler til 450.000kr.


Rettelse, over nyttår så kommer bilene til å koste over 500.000kr.

Så, hvis Ampera koster over 500.000... hva koster da denne etter nyttår? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107525213
Tesla Model Y                         2021-

EV-FTW

Det er en ting hva markedet er villige akkurat nå til å betale, men nå er det kunstig høyt, og det vil falle.
Så 450 000 for en Opel Ampera er meget for mye å betale!
Det er en liten bil, med en god del mangler.

En Leaf med samme rekkevidde vil være et langt bedre alternativ når den kommer. Den er større, vil ha mulighet for raskere lading og ht mer utstyr.

Så får vi se på pris og levering, men rundt 350 000 er nok realistisk.

Da vil Ampera synke i pris, og de stakkars som har betalt 450 000 for den «blikkboksen» vil kunne gå på et like stort tap som mange av de som kjøpte trillingene gjorde da Leaf ble lansert.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Fagasstraps.com

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 08. november 2017, klokken 14:38
Sitat fra: Fagasstraps.com på mandag 06. november 2017, klokken 21:52
Jo, takk for at dere hijacka theaden. Så kunne jo vi hatt en konstruktiv debatt mellom Oslo folk og Asker folk. For all del skryt av deres bereisthet hit og dit. Men lag et eget emne.

Jeg er framsynt, og at bilen var et røverkjøp til 400.000kr i Mai. For når alt kommer til alt, så er 60Kwh nok for 100% av Norges befolkning uten Hurtiglading til 99% av tiden.

Sitat fra: Fagasstraps.com på onsdag 01. november 2017, klokken 20:03
Jeg synes Ampera-e til rundt 400.000kr er billig.

De som solgte bilen i Mai og Juni har driti på leggen og nå selges biler til 450.000kr.


Rettelse, over nyttår så kommer bilene til å koste over 500.000kr.

Så, hvis Ampera koster over 500.000... hva koster da denne etter nyttår? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107525213

Skal du trolle nå? Den skaden koster sikkert over hundretusenkroner å reparere til original stand. Fint, da kan du kjøre bulkede teslaer og late som det er relevant i diskusjonen.


https://www.youtube.com/watch?v=18MItauAgKo

Fagasstraps.com

#24
Sitat fra: Øystein K på onsdag 08. november 2017, klokken 14:50
Det er en ting hva markedet er villige akkurat nå til å betale, men nå er det kunstig høyt, og det vil falle.
Så 450 000 for en Opel Ampera er meget for mye å betale!
Det er en liten bil, med en god del mangler.

En Leaf med samme rekkevidde vil være et langt bedre alternativ når den kommer. Den er større, vil ha mulighet for raskere lading og ht mer utstyr.

Så får vi se på pris og levering, men rundt 350 000 er nok realistisk.

Da vil Ampera synke i pris, og de stakkars som har betalt 450 000 for den «blikkboksen» vil kunne gå på et like stort tap som mange av de som kjøpte trillingene gjorde da Leaf ble lansert.

Jeg er så irritert på trangsynte nordmenn, ser man litt ut i verden så ser man at elbiler er bare kunstig billige.

Realverdien er mye større for en elbil i utlandet enn i Norge.

Du kan se til Sverige, og hvis hodet er åpent for ny informasjon så koster en ny Kia Soul 388.000NOK  uten vinterdekk. Så kan du se videre til andre land som ikke har noe subsidiering av nybil prisen.

trykkertor

Sitat fra: Fagasstraps.com på onsdag 08. november 2017, klokken 15:36
Skal du trolle nå? Den skaden koster sikkert over hundretusenkroner å reparere til original stand. Fint, da kan du kjøre bulkede teslaer og late som det er relevant i diskusjonen.

Sorry, men her tror jeg du troller litt vel mye.
Å få utbedret den skaden kan en god del karroserriverksteder klare til sikker under 10.000,- hvis alt ikke absolutt må være 100% original og hellakkert.

Micropaint og diverse begynner å bli så pass dyktige nå, at hvis du kan leve med et 95% bra resultat, koster det ikke all verden.

Verkstedet skadet/bulket min bil på service.
De rettet dette senere, og det er kun meg som klarer å finne skaden/bulken igjen ved hjelp av å sette lyset på helt rett sted og vite hva jeg ser etter.
For andre ser det helt strøkent ut.

Ville lenge før kjørt den hvite Teslaen til 500.000,- enn en Ampera E til 500.000,-

EV-FTW

#26
Sitat fra: Fagasstraps.com på onsdag 08. november 2017, klokken 15:41
Sitat fra: Øystein K på onsdag 08. november 2017, klokken 14:50
Det er en ting hva markedet er villige akkurat nå til å betale, men nå er det kunstig høyt, og det vil falle.
Så 450 000 for en Opel Ampera er meget for mye å betale!
Det er en liten bil, med en god del mangler.

En Leaf med samme rekkevidde vil være et langt bedre alternativ når den kommer. Den er større, vil ha mulighet for raskere lading og ht mer utstyr.

Så får vi se på pris og levering, men rundt 350 000 er nok realistisk.

Da vil Ampera synke i pris, og de stakkars som har betalt 450 000 for den «blikkboksen» vil kunne gå på et like stort tap som mange av de som kjøpte trillingene gjorde da Leaf ble lansert.

Jeg er så irritert på trangsynte nordmenn, ser man litt ut i verden så ser man at elbiler er bare kunstig billige.

Realverdien er mye større for en elbil i utlandet enn i Norge.

Du kan se til Sverige, og hvis hodet er åpent for ny informasjon så koster en ny Kia Soul 388.000NOK  uten vinterdekk. Så kan du se videre til andre land som ikke har noe subsidiering av nybil prisen.


Da må jeg bli irritert på trangsynte nordmenn som tror at elbilene er verdt så mye mer bare fordi de ikke får støtte i utlandet!

Hadde ikke elbiler fått den støtten de får i Norge, hadde situasjonen vært lik som i andre land, nærmest null salg. Og hvorfor, jo fordi de er for dyre sammenlignet med sine konkurrenter som bruker fossilt drivstoff.

Foreløpig er elbiler nærmest som nisjeprodukter å regne, og prisene deretter.
Heldigvis satses det og produksjoner går opp, og priser ned.

Så elbilene vil synke, og må synke i pris, uavhengig statsstøtte. Vi i Norge er foreløpig svinheldige. Men en Ampera til 450 000 , uten noen goder på veien, ja da er det en dyr liten «skranglekasse». Tenk så mange andre biler , også hybrid, som er langt langt bedre til 450 000!


Den tonen din får du dra et annet sted med.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

jkirkebo

Sitat fra: Fagasstraps.com på onsdag 08. november 2017, klokken 15:41
Du kan se til Sverige, og hvis hodet er åpent for ny informasjon så koster en ny Kia Soul 388.000NOK  uten vinterdekk. Så kan du se videre til andre land som ikke har noe subsidiering av nybil prisen.

388k? Da er det det motsatte av subsidiering, nemlig haing ;)

En Soul koster fra 225k i Norge. Legg på 25% mva. så skulle den kostet fra 282.000,- i Sverige. Om den koster over 100k mer enn det er det nok en importør som ser sitt snitt til å tjene ekstra bra på den.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Dexter

450 000 for en Opel Ampera er relativt stivt. at noen er villige til å betale det er helt uforståelig.

man får teslaer for den prisen og under den prisen. hvorfor da kjøpe en GM/Opel som er ribba med pinnestoler.

nå er det kort tid til KONA og ny Leaf.

S4e

Sitat fra: Øystein K på onsdag 08. november 2017, klokken 14:50
Det er en ting hva markedet er villige akkurat nå til å betale, men nå er det kunstig høyt, og det vil falle.
Så 450 000 for en Opel Ampera er meget for mye å betale!
Det er en liten bil, med en god del mangler.

En Leaf med samme rekkevidde vil være et langt bedre alternativ når den kommer. Den er større, vil ha mulighet for raskere lading og ht mer utstyr.

Så får vi se på pris og levering, men rundt 350 000 er nok realistisk.

Da vil Ampera synke i pris, og de stakkars som har betalt 450 000 for den «blikkboksen» vil kunne gå på et like stort tap som mange av de som kjøpte trillingene gjorde da Leaf ble lansert.

Synes ikke Nissan så langt har imponert akkurat? De var langt framme, men er ikke imponert over hva de har kommet med så langt. F.eks. fortsatt batteri uten temperaturstyring i 2018 og at de ikke matcher Ae i batteristørrelse. Så er det rykter om at det skal komme noe mye bedre i 2019, men vi vet vel veldig lite om denne?

Tesla Model 3 er for meg den bilmodellen som virkelig kan utfordre. Klarer de å levere innen rimelig tid og på det prisnivå vi ser nå, så kan ikke jeg forstå annet enn at både Nissan og Opel må legge seg på et lavere prisnivå enn i dag og lavere enn Tesla. Jeg er happy med Ae i dag, men ville heller hatt en Model 3 - selv med standard range. Og er villig til å legge litt mer på bordet for long-range og AWD.

Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA