Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

450.000Kr den nye normalen? Er det for lite?

Startet av Fagasstraps.com, onsdag 01. november 2017, klokken 20:03

« forrige - neste »

Fagasstraps.com

Jeg synes Ampera-e til rundt 400.000kr er billig.

Det er ingen garanti for at noen av milslukerne under kommer til å bli levert i hopetall Q3/Q4-18.
Hyundai Kona 60, Kia Niro 60, Niussan Leaf 60. Alle blir sannsynligvis dyrere enn 350.000kr. Med alt utstyr.

De som solgte bilen i Mai og Juni har driti på leggen og nå selges biler til 450.000kr.

Personlig så synes jeg det er vanskelig å sammenligne prisene på snart garanti utgåtte Tesla 85'ere som ingen har råd til å reparere. Hvis du skulle ha så uflaks.

Hva synes dere? Hva ville dere kjøpt, Ny Ampera-e til 400.000kr eller 2013 Tesla 85 fra 420.000kr.

Jejl

En 2013 Tesla er verd mye mer for min del. Ampera-e har f.eks ikke noe spesielt godt utbygd ladenettverk. 2000 km  gratis superlading klarer jeg på under et døgn med Teslaen.  Bagasjeplassen er også mye bedre, og jeg har hatt god bruk for de ekstra barnesetene i bagasjerommet.

Nickelilltroll

#2
Sitat fra: Jejl på onsdag 01. november 2017, klokken 20:14
En 2013 Tesla er verd mye mer for min del. Ampera-e har f.eks ikke noe spesielt godt utbygd ladenettverk. 2000 km  gratis superlading klarer jeg på under et døgn med Teslaen.  Bagasjeplassen er også mye bedre, og jeg har hatt god bruk for de ekstra barnesetene i bagasjerommet.

Inte gott ladenettverk? Tänk dig för eller begrunda innan du skriver trams tack :o

Haft min AE sedan maj, kört till till Tyskland, genom DK i sommar utan stress eller omständigheter angående hurtiglading!

Kör ofta på långtur hem till Sverige, olika vägval utan att ens tänka extra på var jag ska stanna  för laddning. En AE i rätta händer går lika långt som en S85 i rätta händer. Hur jag vet? Har testat!

Till info så har Grønn Kontakt og Fortum byggt fortare än vi köper elbilar. Du har nog bara inte fått det med dig.

Om jag då betalat 600kr totalt i hurtiglading för mina långturer och semesterturer så kan jag lätt jämföra det med min super fullkaskoforsikring på AE som kostar 3500kr/år, mens en S85 skulle kostat mig 11500kr/år...samma bolag, samma körelängd. Så då ser du kanske lite bättre vad din "gratis supercharging" hjälper....??

Garantin på en Tesla är ju helt latterlig och med alla dessa fel i tillägg!?

Kul att se vad en drivmotor kommer kosta efter 110 000km. Efter vad mina Teslavänner erfarar så är den oxå småbra på att äta upp däck. Lika kul varje gång att höra vad 4 st 19-21" däck kostar...

Har inte klarat maxa min bagage ännu och då kör jag fullastad bil ofta tillbaka från Sverige. Reser på cykelritt nästan varje helg på sommaren, 2 cyklar bakpå och bagage så det räcker inne....noll stress!

Less på folk som skryter Tesla upp i skyan! Det är en kul bil på utsidan och 2 ggr mer hk än normal körning tillåter. AE är inte den "kulaste" i gata, den har 1/2 priset i drift och inköp OCH har ALLT man behöver av utstyr i en modern bil. Synd för dom som inte fått chansen att äga en, verkligen :)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

DagfinnN

Sitat fra: Nickelilltroll på onsdag 01. november 2017, klokken 20:39
Less på folk som skryter Tesla upp i skyan! Det är en kul bil på utsidan och 2 ggr mer hk än normal körning tillåter. AE är inte den "kulaste" i gata, den har 1/2 priset i drift och inköp OCH har ALLT man behöver av utstyr i en modern bil. Synd för dom som inte fått chansen att äga en, verkligen :)
Vel - jeg har begge deler. Tesla er 2,5 ganger så dyr og 4 ganger så bra bil. EOD.
Men  for all del Ampera funker den også. Synes vil skal slutte kaste skit på andre merker. Vi bruker selvsagt ampera til all nærmiljøkjøring. Ikke først og fremst pga rekkevidden. Den er i nærheten av Tesla på sommerføre, men kortere om vinteren. Det er bilen ytre mål som gjøre den mye mer egnet som by bil.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Jejl

#4
Danmark går unna på 3 timer og 28 minutt (alt inkl) i en Tesla (min egen). Leste om en som kjørte en AE igjennom Danmark i sommer. Det tok 6,5 timer.
Ladetiden sammen med strømforbruket til AE fungerer dårlig når du kommer opp i litt høy fart(130+). Og på hurtigladerne er det som regel bare 1-2 staller, så du risikerer også kø. Betalingsløsningene nedover Europa er også mange forskjellige, og tidkrevende å sette seg inn i.
Ca 10 000 km kjører jeg på superladerne Tesla i året. Du kan jo prøve å regne ut hvor mye det hadde kostet dersom du skulle hatt tilsvarende med hurtiglading i en AE ned til Spania og andre land i Europa.
Kan ellers nevne at 19`sommerdekk til Teslaen kostet 5400,- ferdig lagt på i vår.
Forsikringen har jeg betalt fra 4900,- til 6900,- pr år for 25 000km.
DU har 8 års garanti.

Fagasstraps.com

Det ble litt off-topic her med utenlandsturene deres. Det er jo sponset i Tesla prisen, (en av grunnene til at bilen er så dyr) og at bilen blir mye mer aktuell for en som kjører mye. Og har alt med nybil prisen å gjøre. De fleste som kjøper bil har bilen i mellom 3 og 6 år.  Så en 2013 modell mister garantien i 2021, altså om 3-4 år.

Dilemmaet er som med en GL 350, det er egentlig en bil til over en mill. og reperasjoner tilsvarer bilens nybilpris. Men en GL er fortsatt verdt over 500.000kr etter garanti. inkl. avgifter. Når garantien går ut på S85, tror dere bilen nærmer seg 150.000? Det er ikke overraskende, men med 8års garantien så har jo det hjulpet bruktbilprisene. Beste for de som var fornøyde og har beholdt S85 sin og vet historikken dens. Som var tidlig ute og fikk bilen til 700.000. i 2013.

Tom E.

Sitat fra: Jejl på onsdag 01. november 2017, klokken 21:29
Danmark går unna på 3 timer og 28 minutt (alt inkl) i en Tesla (min egen). Leste om en som kjørte en AE igjennom Danmark i sommer. Det tok 6,5 timer.
Ladetiden sammen med strømforbruket til AE fungerer dårlig når du kommer opp i litt høy fart(130+). Og på hurtigladerne er det som regel bare 1-2 staller, så du risikerer også kø. Betalingsløsningene nedover Europa er også mange forskjellige, og tidkrevende å sette seg inn i.
Ca 10 000 km kjører jeg på superladerne Tesla i året. Du kan jo prøve å regne ut hvor mye det hadde kostet dersom du skulle hatt tilsvarende med hurtiglading i en AE ned til Spania og andre land i Europa.
Kan ellers nevne at 19`sommerdekk til Teslaen kostet 5400,- ferdig lagt på i vår.
Forsikringen har jeg betalt fra 4900,- til 6900,- pr år for 25 000km.
DU har 8 års garanti.

Ja, det var jeg som brukte 6,5 timer gjennom Danmark. Jeg ble meget overrasket over strømforbruket når jeg fulgte fartsgrensen i 130 km/h+. Da lå jeg ann til å tømme batteriet på en drøy times kjøring. Det tok meg også 1 time og 10 minutter å lade bilen hver gang fra ca. 12% til ca. 82%.

Nickelilltroll

#7
Sitat fra: Jejl på onsdag 01. november 2017, klokken 21:29
Danmark går unna på 3 timer og 28 minutt (alt inkl) i en Tesla (min egen). Leste om en som kjørte en AE igjennom Danmark i sommer. Det tok 6,5 timer.
Ladetiden sammen med strømforbruket til AE fungerer dårlig når du kommer opp i litt høy fart(130+). Og på hurtigladerne er det som regel bare 1-2 staller, så du risikerer også kø. Betalingsløsningene nedover Europa er også mange forskjellige, og tidkrevende å sette seg inn i.
Ca 10 000 km kjører jeg på superladerne Tesla i året. Du kan jo prøve å regne ut hvor mye det hadde kostet dersom du skulle hatt tilsvarende med hurtiglading i en AE ned til Spania og andre land i Europa.
Kan ellers nevne at 19`sommerdekk til Teslaen kostet 5400,- ferdig lagt på i vår.
Forsikringen har jeg betalt fra 4900,- til 6900,- pr år for 25 000km.
DU har 8 års garanti.

Ja, sista gången jag flög till månen tog det ca 28 timmar i 8 ggr ljusets hastighet. Reste måndagen å var hemma i godstolen innan Vikinglotton kl 18 på onsdagen.....Antar att du förstår ironin....

Är det rart folk lider av stress/koronarsykdommer om dagen???

Om inte, sista gången jag skulle på sydentur eller söder om Latituden till Warzawa så brukte jag nåt som kallas flyg, jodå...det är sånn folk gör ;D Men det är frivilligt å köra Tesla på sådana turer alltså ;)

Kom mig oxå igenom DK utan ond kropp eller tom mage. Laddade en ggn i Århus å besökte en vän, bytur å var i Tyskland dagen efter. Kunde lätt gjort detsamma med en lunch/lading i århus och varit i Tyskland samma dag om jag velat/haft dålig tid. Har aldrig stått i kö på en hurtiglader oavsett. Jo, jag har ju det...Men de 20 min brukte jag inne på Biltema å fick gjort planerade inköp! Bor vid sidan av en SC-samleplats å ska lova dig att det är köer där minst lika ofta.

Har kört med 19" däck så jag VET vad kvalitetsdäck av rätt storlek kostar, skärp dig! Ska jag linka dig åt ett par brukbara 21" så det hjälper?

Det var då fint att din försäkring bara är dubbelt så dyr, för mig mer än 3 ggr...du klarar säkert att erkänna stt för majoriteten blir den likaså. Likaså fint att du hurtiglader 10 000km/år, massa pengar sparat! Själv kan jag räkna mina antal på 2 händer. Alla har sitt bruk och behov.

Då har jag missförstått detta med garantin. Men bra om den täcker allt intill 8 år :+1:

Summasumarium för mig, å detta skriver jag inte om på Teslaforumet, AE kunde jag lätt betalat 400 000kr för utan att blinka idag, säkert i maj månad oxå. Haft lust på en P85 efter 2,5 år i E-Golf men efter en del testing och titt på inköp/drift/ägandeekonomi så blev valet lätt :) Kör man enorma mängder kilometer, vill betala dubbelt upp inköp och har dålig tid är Tesla säkert värt pengarna, bara undrar? Kanske jag ska fråga på Teslaforumet? ;D :)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Øyvind.h

#8
Dette var et følsomt tema skjønner jeg :)

Har jeg lyst til å dra på langtur med Ampera-E basert på min erfaring med kommersielle ladere? Egentlig ikke.

Men jeg har anbefalt den til mange, og kunne selv kjøpt den om behovet mitt var annerledes.

Det er uansett en tragisk situasjon modellen og merket har havnet i. Tusenvis i kø, men det kommer omtrent ingen biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tomrh

#9
13 mod S85 er en mye mer fristende bil for oss som ikke eier noen av delene, med sin enorme bagasjeplass. Men jeg frykter at vedlikeholdsutgiftene kan blir vesentlig høyere med Teslaen, både fordi småting ser ut til å ryke kanskje litt oftere enn ihvertfall japanske biler som vi er vant til, delene er dyre og man må betale alt selv når garantien er gått ut. En trøst er at forrige eier allerede har fått utbedret mye på garanti.

Ampera-e er jo et relativt uskrevet blad enda mhp vedlikehold, og "alt" dekkes av garanti - men vi vet ikke enda helt hvordan Opel-forhandlere vil håndtere dette. Og jeg frykter at delene kan bli svært dyre for denne bilen når garantien går ut, med tanke på at bilmerket nå har en annen eier enn produsenten, og at det blir produsert såpass få av den.

Vi ville nok heller gått for en '14 eller '15 Tesla med gjenværende garanti og betalt noen titusener ekstra. Og vi ville også kunne klart oss fint med S60 og spart disse titusenene. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Espen Hugaas Andersen

CCS nettverket fungerer sånn noenlunde i dag, fordi det er svært få som drar på langtur med CCS-bil. Med en gang man får nevneverdig med langtrekkende CCS-kompatible biler, så er CCS nettverket brutalt underdimensjonert. Dette vil bli mer åpenbart når i-Pace og etron kommer på markedet.

Man kan kanskje anta at det vil bygges ut flere hurtigladere i takt med at det blir flere elbiler på veien. Spørsmålet da er om selskaper som f.eks Fortum er villige til å sette opp stasjoner med 20-50 hurtigladere, som da kanskje blir fullt utnyttet 10 dager i året. Tesla er villig til dette, fordi de lever av bilsalg, og superlading er en tjeneste de tilbyr til sine kunder. Fortum derimot er avhengig av å tjene penger på ladestasjonene.

Vi får se hvordan ting drar i vei.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tom E.

Man glemmer kanskje litt av det som egentlig er utfordringen med å dra på langtur med en AE. Javel, så brukte jeg over 6 timer gjennom Danmark hver vei. Kunne nok lagt meg i trailerfeltet i 80 km/h og seilt ned dit på 4-5 timer. Det var ikke tiden som sådann som plager meg i ettertiden. Hovedinntrykket mitt etter langturen er som følger:

Massiv rekkeviddeangst når bilen nærmer seg 12% lading og du er usikker på om neste ladestasjon er ledig? Virker den? Har jeg riktig app eller ladekort?

Prisen. 3 måneder etterpå mottar jeg stadig små regninger/ trekk på konto for lading. Dessverre tror jeg at det hadde vært billigere å brukt min Insignia diesel på turen.

Jeg skal til Oslo på kurs (440 km en vei) på mandag sammen med 3 kollegaer og  tilbake igjen på torsdagen. Tror jeg tar dieseldyret til denne turen. Oslo tar vel imot dieselbiler med åpne armer? Også de med piggdekk?

MrOtto

De selger GM Bolt for 420k på Finn.no, uten hurtiglading, navigasjon, DAB og fabrikkgaranti! Galskap. Å kjøpe Ampera-E til 450k vil mest sannsynlig gi et verditap på 150k på et drøyt år når andre biler med tilsvarende kvaliteter kommer på markedet til priser mellom 300-350k nye og når Ampera-E leveres jevnlig ny eller GM Bolt kommer i europeisk utgave. Galskap.

tuono

Det rette er vel at de AVERTERER Bolt til den prisen.....

S4e

Sitat fra: Jejl på onsdag 01. november 2017, klokken 21:29
Danmark går unna på 3 timer og 28 minutt (alt inkl) i en Tesla (min egen). Leste om en som kjørte en AE igjennom Danmark i sommer. Det tok 6,5 timer.
Ladetiden sammen med strømforbruket til AE fungerer dårlig når du kommer opp i litt høy fart(130+). Og på hurtigladerne er det som regel bare 1-2 staller, så du risikerer også kø. Betalingsløsningene nedover Europa er også mange forskjellige, og tidkrevende å sette seg inn i.

Ser at Ae har mer vindmotstand og derved høyere forbruk i forhold til Tesla når farten blir ekstra høy. Noen som vet hvor mye det slår ut når en f.eks. kjører i 130?
Eller er utslaget her mer knyttet til forskjell i ladehastighet? Med andre ord at forbruket er det samme i 130?

(Ikke at det er et mål å kjøre fortest mulig, men jeg vil gjerne holde fartsgrensen +10 for å følge flyten i trafikken.)

Enig med deg at lading med Ae f.eks. er for folk med sterke nerver i Sverige/Danmark. Kjørte til Danmark i sommer og alle ladestasjonene hadde bare plass til en, som heldigvis hver gang var ledig.


Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA