Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Galskap

Startet av MrOtto, onsdag 01. november 2017, klokken 08:11

« forrige - neste »

MrOtto

"Musk also promised an autonomous cross-country drive from California to New York by the end of 2017 but appeared to push that timeline back a bit on his last earnings call."

Med så svak hardware Tesla bruker, kamera som blir blendet av solen og ikke ser en hvit lastebil svinge inn på kollisjonskurs? Galskap. Når skal det legges ned forbud mot slikt så vi andre i trafikken slipper å bli påkjørt?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-10-31/five-things-wall-street-wants-to-know-about-tesla-s-model-3?utm_source=google&utm_medium=bd&utm_campaign=Pursuits&cmpId=GP.Pursuits


MrOtto

#1

Amoss

#2
Sitat fra: MrOtto på onsdag 01. november 2017, klokken 08:11
Med så svak hardware Tesla bruker, kamera som blir blendet av solen og ikke ser en hvit lastebil svinge inn på kollisjonskurs? Galskap. Når skal det legges ned forbud mot slikt så vi andre i trafikken slipper å bli påkjørt?

Ett bittelite tips til deg: Sett deg i det minste bittelittegranne inn i saker du ønsker å uttale deg om før du uttaler deg. Det kan vise seg nyttig noen ganger ;)
Model S 85D


Espen Hugaas Andersen

I dag er åpenbart ikke autopilot-softwaren god nok til full selvkjøring. Men Tesla kan nok komme seg veldig langt med det de har av hardware i bilene. Det handler bare om å få utviklet god nok software.

Jeg tror riktignok ikke Tesla har god nok software til nivå 5 selvkjøring. De mangler tilstrekkelig redundanse. Nivå 4 er mer overkommelig. Da er det blant annet OK at den ikke fungerer i veldig dårlig vær.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

moderator 2

2 inlegg er slettet. Diskuter sak, ikke person!

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Vesel

Autopiloten har drept én person. Men hvor mange har den reddet da, ved å kjøre bedre og mer oppmerksomt enn et menneske ville gjort?

Før vi får full autonom kjøring så kommer det til å være mange ganger sikrere enn gjennomsnittssjåføren. Det kan du banne på. Folk er så redde for å gi fra seg styringa og å stole på teknologien.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Vesel på onsdag 01. november 2017, klokken 13:30Autopiloten har drept én person.
Nei, ikke ennå. Personen som døde i Florida døde fordi en lastebil brøt vikeplikten, og sjåføren av Teslaen var uoppmerksom. I verste fall kan man se på autopiloten som en medvirkende faktor til at sjåføren var uoppmerksom.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jeronan

#8
Sitat fra: MrOtto på onsdag 01. november 2017, klokken 08:11
Med så svak hardware Tesla bruker, kamera som blir blendet av solen og ikke ser en hvit lastebil svinge inn på kollisjonskurs? Galskap. Når skal det legges ned forbud mot slikt så vi andre i trafikken slipper å bli påkjørt?

So you use a very old accident, that has been discussed to death now and bring it up again?

1. This was an Autopilot 1 car that used the third party Mobileye technology.

2. The circumstances of the accident were just extremely unfortunate that the white color of the truck blended with the background sky, so the Mobileye camera couldn't make the distinction. The truck was also a high loader and had positioned itself in such a way on the road that the radar didn't detect it either (so it wasn't just the camera) and the radar signal passed straight under the truck, so the Tesla Autopilot didn't slow down as result.

3. The truck driver was charged for reckless driving, since it tried to cross and enter a dangerous Main road when a car was approaching.
The conclusion of the investigation was that the Tesla driver would most certainly have crashed into the truck anyway, even without Autopilot engaged, based on the speed the car was driving and the time and place the truck crossed the road.

4. The Tesla driver was supposed to keep his hands by or on the steering wheel and pay attention on the road at all times, so it could intervene when Autopilot fails. The Tesla driver did not do this and did not pay attention on the road. The car slammed under the truck at full speed! Never even knew what hit him.

Levels 1 to 4 of Autonomous driving requires driver attention and ability to immediately act and intervene at all times!
Only level 5 designates true Full Autonomous driving!

Autopilot 1 was never advertised as level 5. It was level 2.
Same now with Autopilot 2.

Also, camera's have no issues shooting / filming in direct sunlight! They use these features called ISO and Exposure.
Radar is not affected by direct sunlight at all. Nor the acoustic sensors.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Knut Røe

Sitat fra: Jeronan på onsdag 01. november 2017, klokken 13:36Levels 1 to 4 of Autonomous driving requires driver attention and ability to immediately act and intervene at all times!
Only level 5 designates true Full Autonomous driving!

Autopilot 1 was never advertised as level 5. It was level 2.
Same now with Autopilot 2.
No it must not.
From level 3 it is eyes off. Level 4 mind off. Level 5 steering wheel optional.
Tesla system is level 2 at best. In some years maybe level 3. Doubtful if its ever gonna reach 4 or 5 with current hardware. The step from level 2 to 3 is quite steep, and further its even harder to get it working.

Jeronan

Sitat fra: tiger`n på onsdag 01. november 2017, klokken 16:12
Sitat fra: Jeronan på onsdag 01. november 2017, klokken 13:36Levels 1 to 4 of Autonomous driving requires driver attention and ability to immediately act and intervene at all times!
Only level 5 designates true Full Autonomous driving!

Autopilot 1 was never advertised as level 5. It was level 2.
Same now with Autopilot 2.
No it must not.
From level 3 it is eyes off. Level 4 mind off. Level 5 steering wheel optional.
Tesla system is level 2 at best. In some years maybe level 3. Doubtful if its ever gonna reach 4 or 5 with current hardware. The step from level 2 to 3 is quite steep, and further its even harder to get it working.

Level 5 is the only level in which a car won't need a driver anymore and thus the entire steering wheel can be removed.

Level 3 and 4 still has scenarios that are not covered. You don't have to keep your hands on the steering wheel, like with level 2, but you still need to be able to intervene when necessary.

PS. And I already said that Tesla AP1 and 2 are level 2. It's adaptive Cruise control with auto steering. That's it.
Good enough for my current needs.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

jkirkebo

Sitat fra: Jeronan på onsdag 01. november 2017, klokken 16:20
Level 3 and 4 still has scenarios that are not covered. You don't have to keep your hands on the steering wheel, like with level 2, but you still need to be able to intervene when necessary.

Det er ikke nødvendig å ta over på level 4, du kan sove dypt om du ønsker. Om bilen møter et scenario den ikke takler må den kjøre til siden og stoppe på en trygg måte så sant du ikke tar over.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AppleKnocker

Sitat fra: MrOtto på onsdag 01. november 2017, klokken 08:11
"Musk also promised an autonomous cross-country drive from California to New York by the end of 2017 but appeared to push that timeline back a bit on his last earnings call."

Med så svak hardware Tesla bruker, kamera som blir blendet av solen og ikke ser en hvit lastebil svinge inn på kollisjonskurs? Galskap. Når skal det legges ned forbud mot slikt så vi andre i trafikken slipper å bli påkjørt?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-10-31/five-things-wall-street-wants-to-know-about-tesla-s-model-3?utm_source=google&utm_medium=bd&utm_campaign=Pursuits&cmpId=GP.Pursuits
Modus operandi for Musk er at han lover mer enn han kan holde på tid. De som lar seg lure av det i 2017, må skylde seg selv. Men så langt har han jo levert etterhvert.

Manuell kjøring blir forbudt før autopilot. Du har åpenbart ikke prøvd en bil som har dette sikkerhetsnettet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

1000kwh

Får litt sånn "de som ønsker elbilen/Tesla dit pepperen gror"-følelse av trådstarter. Setter seg ikke inn i noen som helst før man roper varsku. Du kan jo skrive et blogginnlegg og dele det på face?;)

Go-carter

Det skulle vært obligatorisk i signaturfeltet med å opplyse om man shorter TSLA eller ei.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA