Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avgfter på elbiler ?

Startet av haheide, tirsdag 31. oktober 2017, klokken 07:53

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: e-curious på lørdag 18. november 2017, klokken 23:29
Elbilforhandler ønsker afgift på elbiler

Korrektsjon: Det var en bilforhandler/importør som ønsket dette. At han også hadde noe import av elbiler er da underordnet dette.
Sitat
... siger den adm. direktør for SMC, der årligt importerer over 50.000 nye biler til Danmark - en fjerdedel af alle solgte nye biler i landet.

... men leser man også litt mellom linjene så etterlyste han også - slik jeg har nevnt flere ganger her på forumet - at det aller viktigste er langsiktighet. Man må *vite* hvor lenge incentivene fungerer. Ikke slik at man plutselig i oktober for vite at det *kan* bli en "tesla avgift" på tunge elbiler fra nyttår, eller plutselig få beskjed om at "nei, nå er du ikke lengre fritatt for p-avgift/bompenger/fergebilletter etc..." eller "... nei, nå får du ikke lengre tilgang til dette kollektivfeltet". Når man bruker mange penger på å kjøpe seg en bil så må man kunne kalkulere på TOC over den tiden man har bilen - og noen har biler lenge.

Derfor har ett nytt tverrpolitisk forpliktende klimaforlik vært noe vi strengt talt burde hatt for flere år siden. Ikke nødvendigvis for å fortsette avgiftsfritakene, men for å sette slutt dato for alle incentivene - eller sette dem som varige - og med en nedtrappingsplan man kan ta med i beregningen.
Model S 85D

e-curious

#16
Presisering: "Elbilforhandler ønsker afgift på elbiler" er kun tittelen på artikkelen, ikke min egen mening

Det med langsiktighet og forutsigbare rammer er det som jeg syntes var det  interessante her, og som var grunnen til å poste linken.  Artikkelen er fra 10.mai 2013.  Det som har skjedd med danske elbil-avgifter siden viser jo at han hadde et poeng.

Apache

Ser ut som at "Tesla avgiften" vrakes, noe som er bra mener jeg (har ikke tenkt å kjøpte tesla)

Rollep

Sitat fra: Àpache på onsdag 22. november 2017, klokken 18:58
Ser ut som at "Tesla avgiften" vrakes, noe som er bra mener jeg (har ikke tenkt å kjøpte tesla)
Selvfølgelig, det var jo bare et forhandlingskort Høyre og Frp la inn for å slippe øke drivstoffavgiften alt for mye :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA