Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Maks belastning ved bruk av flere ledere i parallell

Startet av Marius Sorteberg, mandag 30. oktober 2017, klokken 22:11

« forrige - neste »

Marius Sorteberg

Hei,

Jeg planlegger å bestille en Tesla Wall Connector og få denne montert utenfor min garasje. Garasjen har eget fordelingsskap i kjelleren (av garasjen) som forsynes fra huset. Jeg bruker endel tyngre 3-fase utstyr i garasjen og forsyningen er sikret med en 3x25A sikring i skapet i huset.

I forbindelse med at jeg selv la k-rør til garasjen da fundamentet til garasjen ble støpt gjorde jeg tabben å legge flere 20mm rør fordi jeg ikke trodde jeg skulle trenge et eget skap i garasjen. Elektrikeren løste dette ved å legge tre stk. 3 x 2,5 (+1) kabler i rørene jeg hadde lagt og koblet dette i parallell.

Jeg kunne godt tenke meg å bruke TWC på 25A og få koblet denne som mange anbefaler som "3-fase uten nøytral" for å balansere nettet bedre og få 15% mer effekt, men da har jeg jo ikke nok kapasitet til å ha varme på i garasjen om vinteren, og jeg lurer derfor på om TWC er noen vits i forhold til å benytte 1-fase 16A med "rødt adapter" (ref. video fra Bjørn om adaptere)?

For meg virker det som jeg kan oppgradere sikringen i huset til 32A på det tverrsnittet jeg har, men man skal kanskje ikke regne 7,5 kvmm dersom det er fordelt på tre ledere? Lengden på kablene er ca. 6 meter og de ligger i k-rør i bakken mesteparten av strekket, og kanal på murvegg ca. 1 meter.

Dersom jeg kan oppgradere sikringen til garasjen til 32A kan jeg ha 3x25A til TWC og fremdeles ha litt til varme garasjen.

Tenkte å handle TWC i forbindelse med at jeg skal innom Tesla denne uken.

Taffelman

Med 25A på 3-fas kan du vel lade med 6,4 kWh 2-fas (2 x 14 A) og i tillegg ta ut 14A til annet forbruk.
X75D
TM3 LR AWD

jkirkebo

Sitat fra: Marius Sorteberg på mandag 30. oktober 2017, klokken 22:11
Hei,

Jeg planlegger å bestille en Tesla Wall Connector og få denne montert utenfor min garasje. Garasjen har eget fordelingsskap i kjelleren (av garasjen) som forsynes fra huset. Jeg bruker endel tyngre 3-fase utstyr i garasjen og forsyningen er sikret med en 3x25A sikring i skapet i huset.

I forbindelse med at jeg selv la k-rør til garasjen da fundamentet til garasjen ble støpt gjorde jeg tabben å legge flere 20mm rør fordi jeg ikke trodde jeg skulle trenge et eget skap i garasjen. Elektrikeren løste dette ved å legge tre stk. 3 x 2,5 (+1) kabler i rørene jeg hadde lagt og koblet dette i parallell.

Jeg kunne godt tenke meg å bruke TWC på 25A og få koblet denne som mange anbefaler som "3-fase uten nøytral" for å balansere nettet bedre og få 15% mer effekt, men da har jeg jo ikke nok kapasitet til å ha varme på i garasjen om vinteren, og jeg lurer derfor på om TWC er noen vits i forhold til å benytte 1-fase 16A med "rødt adapter" (ref. video fra Bjørn om adaptere)?

For meg virker det som jeg kan oppgradere sikringen i huset til 32A på det tverrsnittet jeg har, men man skal kanskje ikke regne 7,5 kvmm dersom det er fordelt på tre ledere? Lengden på kablene er ca. 6 meter og de ligger i k-rør i bakken mesteparten av strekket, og kanal på murvegg ca. 1 meter.

Dersom jeg kan oppgradere sikringen til garasjen til 32A kan jeg ha 3x25A til TWC og fremdeles ha litt til varme garasjen.

Tenkte å handle TWC i forbindelse med at jeg skal innom Tesla denne uken.

Hvor mange 20mm rør la du? Om du har 4 stk. kan du jo trekke gjennom en 10mm2 PN i hvert rør, det kan antageligvis sikres med 50A (ihvertfall 40A).

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Hadde også en lignende idé hos meg selv, men i følge installatøren min er det IKKE lov å legge faseledere til samme kurs i forskjellige rør, uten at jeg har sjekket påstanden, og med mindre garasjen henger sammen med huset er det vel heller ikke lov å trekke PN-kabel?

jkirkebo

#4
Sitat fra: gr på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 08:15
Hadde også en lignende idé hos meg selv, men i følge installatøren min er det IKKE lov å legge faseledere til samme kurs i forskjellige rør, uten at jeg har sjekket påstanden, og med mindre garasjen henger sammen med huset er det vel heller ikke lov å trekke PN-kabel?

Kan godt være at det er slik, har ikke så inngående kjennskap til NEK400 :(

Det lan være at det er enklere å trekke PFXP' en 3G6 er 13mm i diameter og burde være mulig å få gjennom et 20mm rør om det er uten skarpe bøyer? 4G6 er 14,2mm.

EDIT: Hva med 3 stk. 6mm2 PN i ett rør (faseledere) og jordleder i separat rør? Godt mulig det er godkjent?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

_OE_

K_rør er for innendørs bruk.. Rør til utedørsbruk/nedgravd er røde.... Så PN i K_rør nedgravd.... (oxo røde_rør) er nok på kanten uansett... PFSP/PFXP er nok kravet

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Marius Sorteberg

Takk for innspill her!

På punktet hvor ledingene går fra hus til garasje er det litt i overkant av en meter mellom grunnmur hus og grunnmur garasje. Det er støpt dekke over rørene og de går ikke rett inn i garasjen, men følger grunnmuren på garasjen i drensgrøft (litt opp på veggen, også under støpt dekke) før de går igjennom vegg i kjelleren på garasjen og inn i fordelingsskapet. Anlegget ble koblet for ca. 6 år siden.

Jeg fikk beskjed om at det ikke var greit å legge PN, som også var mitt forslag da jeg skjønte at jeg hadde dummet meg ut. Kablene har hvit kappe som er rimelig fleksibel (jeg kjenner ikke betegnelser) og den er såpass tykk at det var veldig trangt å trekke. Jeg la fire rør, men ett var det ikke mulig å trekke i, så jeg har tre kabler med 2,5kvmm 3+1 leder hver som alle er koblet parallellt i begge ender. Jeg var med på å trekke dette selv, siden elektrikkerfirmaet da ikke trengte en hjelpemann. Det ble brukt liberale mengder silikonspray og det var såvidt vi klarte å trekke dette helt frem. Sikkert min feil det også, for det var nok for krappe svinger på rørene. Hadde jeg bygd garasje igjen ville jeg valgt et 50mm rødt K-rør, så hadde det ikke vært noen problemer i det hele tatt.

Det er nå slik at jeg ikke tør å røre kablene som ligger i rørene, for det er ganske trolig at jeg får problemer med å få dem ut. Valget står mellom å oppgradere til en sikring på 3x32A dersom kapasiteten på eksisterende kabler tåler det eller beholde 3x25A. Med dagens sikring tror jeg 20A er maks av hva jeg kan belaste TWC, og det er tross alt ikke så mye mer enn 1-fas 16A med rødt adapter som er en mye billigere løsning.

Det skal også nevnes at inntaket på huset kun er på 3x63A og at jeg også har en utleieseksjon i huset som belaster samme inntak. Noe særlig mer enn 32A kan jeg derfor ikke koste på meg å bruke i garasjen, selv om det hadde vært fint. Har bla. Multispot sveiseapparat som trekker 63A på full belastning, så behovet er der :-)

Er det riktig å beregne at jeg har 7,5kvmm tversnitt på kabelen? I så fall bør elektrikeren kunne montere en 3x32A sikring og det vil være verd investeringen å sette opp en TWC med 3x25A sikring (og b-vern).

Hilsen Marius

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA