Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Europeisk lynladenettverk

Startet av Orbit, mandag 30. oktober 2017, klokken 18:56

« forrige - neste »

geear

Det handler vel også om at Ionity vil ha betalingsløsning via bil, ikke på ladestasjonen, og det er det vel ikke rom for med dagens chademo-standard? Klart det blir mye dyrere å drifte og installere en betalingsløsning kun for chademo-brukere.

Panduck

Sitat fra: gr på mandag 13. november 2017, klokken 15:32
Det handler vel også om at Ionity vil ha betalingsløsning via bil, ikke på ladestasjonen, og det er det vel ikke rom for med dagens chademo-standard? Klart det blir mye dyrere å drifte og installere en betalingsløsning kun for chademo-brukere.

Betalingsløsning må man vel uansett ha, det handler kun om å identifisere bilen. Tror ikke kostnaden blir allverdens ved å legge på en RFID leser for å gjøre det samme. De er nok heller at Europeisk bilindustri ikke trenger å bygge ut noe for å hjelpe andre... Det er jo egentlig greit nok, det blir uansett mye mer standard enn det Tesla bygger ut.

geear

Hvorfor skal de identifisere bilen hvis det ikke handler om betaling?

sjokomelk

Du må fortsatt betale, men det blir på samme måte som på en Tesla Supercharger. Du bare kobler til bilen, og så leser ladestasjonen over CCS MAC-adressen til bilen og finner ut hvem som skal belastes.
Det hele forutsetter selvfølgelig at du har opprettet en konto hos leverandør, men da slipper du i det minste å fomle med brikker, apper eller SMS.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Ja, nettopp det jeg mener de skal gjøre, og som vel clever allerede har begynt å gjøre, og dermed unngår man utrolig mye styr med support på mobil og rfid og andre møkkaløsninger, men virket ikke som Panduck hadde skjønt poenget.

Panduck

Sitat fra: gr på mandag 13. november 2017, klokken 22:38
Ja, nettopp det jeg mener de skal gjøre, og som vel clever allerede har begynt å gjøre, og dermed unngår man utrolig mye styr med support på mobil og rfid og andre møkkaløsninger, men virket ikke som Panduck hadde skjønt poenget.

Oh, jeg forsto poenget, men jeg tror ikke du forsto mitt. Det må være betalingsløsning på plass, laderene må sende ID fra bil til backendsystem som håndterer betaling. Det skal ekstremt lite til for å legge en RFID-løsning på toppen av dette slik at de biler som ikke har mulighet til å sende ID, også skal kunne få lade, uten at det legger på noe kostnad som vil bety noen verdens ting.

Panduck

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 13. november 2017, klokken 10:45
E-on/Clever har nok tenkt på begge standarder. Har du først infrastrukturen i bakkant, er det idioti å ikke ekskludere en stor (??) kundemasse.

For de som håper Clever/E-on vil tilby chademo og dermed gi mer liv for standarden i sitt ladenett; fra "fakta om stasjonene" som clever lister opp:

* Stationerne vil tilbyde opladning med CCS (europæisk standard for hurtig opladning)

Link: https://clever.dk/om-clever/presse/#/pressreleases/clever-og-eon-etablerer-elektrisk-korridor-fra-norge-til-italien-2262499

Det står ikke at det IKKE blir chademo, men det er jo isåfall rart at det ikke nevnes. Det blir interesant å se hva 60kWh LEAF kommer med neste år.

geear

Sitat fra: Panduck på tirsdag 14. november 2017, klokken 09:17
Sitat fra: gr på mandag 13. november 2017, klokken 22:38
Ja, nettopp det jeg mener de skal gjøre, og som vel clever allerede har begynt å gjøre, og dermed unngår man utrolig mye styr med support på mobil og rfid og andre møkkaløsninger, men virket ikke som Panduck hadde skjønt poenget.

Oh, jeg forsto poenget, men jeg tror ikke du forsto mitt. Det må være betalingsløsning på plass, laderene må sende ID fra bil til backendsystem som håndterer betaling. Det skal ekstremt lite til for å legge en RFID-løsning på toppen av dette slik at de biler som ikke har mulighet til å sende ID, også skal kunne få lade, uten at det legger på noe kostnad som vil bety noen verdens ting.
Da får vi være enige om å være uenige. Du får stille opp og tilby en kostnadsfri administrasjon av RFID og andre løsninger på toppen av det som allerede må på plass.. ;)

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

geear

Der forsvinner vel iallfall all tvil i forhold til chademo. Kun én kabel og ladehåndtak støtter specen lenger oppe, som sier kun CCS.

Orbit

Og ser du på stolpen helt til høyre i bildet (hvor kabel ikke er satt på plass), så er holder for ladekontakt definitivt CCS.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ProsjektX

Sitat fra: Orbit på tirsdag 02. januar 2018, klokken 10:10
Og ser du på stolpen helt til høyre i bildet (hvor kabel ikke er satt på plass), så er holder for ladekontakt definitivt CCS.
Litt tragisk at Nissan fremdeles holder på Chademo, og med Leaf 2 med 60kWh, så blir jo Chademo uansett ganske tregt.. På tide å falle ned på én standard.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

geear

Kommer europeiske utgaver av nye Leaf med chademo?

Det er på tide at alle biler som leveres i Europa kommer med støtte for CCS, inkludert Tesla.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: gr på tirsdag 02. januar 2018, klokken 12:35
Kommer europeiske utgaver av nye Leaf med chademo?

Ja. De har uttalt at de kommer med ChaDeMo, men i en verden under stadig endring, kan alt endres når de får tenkt seg om. 60 kWt Leafen skal komme med rask lading, og det er jo lite fremtidsrettet å velge en standard som ikke er standard i markedet bilen produseres og selges for...

Orbit

Efatec har lansert 350kW DC-ladere, også der med kun CCS.

De har også lagt ut datablad, hvor det er to versjoner.

  • HV350 leverer 350A i hele spenningsområdet (320kW @ 920V max)
  • HV350+ kan gi 320kW helt ned til 640V (dvs 500A), og 500A for lavere spenninger enn dette. Det vil si at batteripakker med ~380V (som er vanlig i dag) kan få 190kW dersom de tåler dette.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA