Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

lading av ampera e

Startet av ola77, mandag 30. oktober 2017, klokken 12:51

« forrige - neste »

Como

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. november 2017, klokken 09:36
Sitat fra: Tom E. på torsdag 02. november 2017, klokken 08:36
Det er best for batteriet å lade med lavest mulig belasting. Jeg anbefaler 6 amp hver natt, og max opp til 88%. Du bør også tenke på å ha en lengre tur hver uke så batteriet kommer ned i 25-35 %.

Jeg understreker herved at jeg ikke er noen ekspert på dette. Jeg er kun en ingeniør som har lest mye om emnet.

Dette stemmer ikke med nyere forskning, som viser at det også pågår parasittiske reaksjoner i batteriet så lenge man lader. Tiden man lader har altså også betydning, og ting tyder på at sweet-spot er en ladehastighet som fyller opp batteriet på 3-4 timer om man vil ha maks levetid. For en AE betyr det en ladehastighet på 15-20kW, noe som ikke er mulig. Derfor vil jeg tro at 32A lading (7,4kW) nok er det som er aller snillest mot batteriet.
Tar denne nyere forskningen høyde for batteritemperatur? Tidligere har det vært sagt at batterier ikke har det så bra ved lave temperaturer. Ved Tom E. sin løsning med å sette bilen på 6 amp hver natt så holder han vel batteritemperaturen oppe. Hva er verst for batteriet, kulde eller parasittiske reaksjoner?
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

zbk

Hva med å bruke bilen til det den er påtenkt og ikke bekymre seg så mye over potensielt marginale detaljer i batterihelse? Jeg lader med hilltop-reserve hjemme og plugger inn så ofte jeg gidder. Ofte er det når jeg bikker under ~50%. Lader på Zoe-podpointen med 16A og koser meg med bilen i stedet for å bekymre meg for batteriet.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

S4e

Sitat fra: zbk på torsdag 02. november 2017, klokken 12:48
Hva med å bruke bilen til det den er påtenkt og ikke bekymre seg så mye over potensielt marginale detaljer i batterihelse? Jeg lader med hilltop-reserve hjemme og plugger inn så ofte jeg gidder. Ofte er det når jeg bikker under ~50%. Lader på Zoe-podpointen med 16A og koser meg med bilen i stedet for å bekymre meg for batteriet.

Enig. Dumt å skremme nye elbil brukere med at her må en passe på - basert på gjetting av hva som er bra for batteriet. Viktig at det å eie/bruke elbil er enkelt og uten bekymring er eller masse ting en skal passe på.

Ae/Bolt har testet en masse og har avansert styring av temperatur/ladning (tilsvarende Tesla og til forskjell fra Leaf). De har også buffer i batteri som gjør at det vi ser som 100% ikke er fulladet. De har ikke like kraftig hurtiglading som Tesla. +++

Hvis en ikke har behov for fullt batteri normalt så er det sikkert smart å velge hill-top basert på erfaring fra Tesla, selv om vi ikke vet om Ae evt. har mer buffer enn Tesla og derfor dette er unødvendig. Men skader ikke og for de dette passer kan den settes automatisk.

Jeg kobler alltid til ladning hjemme (slipper å tenke) og nøler ikke med å bruke forvarming, som også varmer opp batteri ved behov med strøm fra lader. Veldig komfortabelt og rimelig sikker på at bilen liker det også!
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

jkirkebo

Sitat fra: Como på torsdag 02. november 2017, klokken 12:27
Tar denne nyere forskningen høyde for batteritemperatur? Tidligere har det vært sagt at batterier ikke har det så bra ved lave temperaturer. Ved Tom E. sin løsning med å sette bilen på 6 amp hver natt så holder han vel batteritemperaturen oppe. Hva er verst for batteriet, kulde eller parasittiske reaksjoner?

6A lading gir minimalt tilskudd av varme. Uansett er kulde bare bra for levetiden, så lenge vi ikke ssnakker så streng kulde over tid at batteriet "fryser". Da må vi godt under -20 i flere døgn i strekk uten at bilen brukes.

Å lade batteriet når det er kaldt er derimot ikke bra. 32A lading vil antageligvis holde batteriet greit oppvarmet mens man lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tom E.

Jeg ble ikkeno klokere av innleggene deres i det hele tatt. Vennligst bli mye mer tekniske i deres argumentasjon. Synsing kan jeg gjøre selv.

Her er vi ved kjernen ved det å eie en elbil. Det finnes altfor mange meninger om lading og det å eie en elbil generelt. Hvordan skal almuen kunne omfavne elbilen som løsningen på fremtidens transportbehov når vi her inne ikke engang kan enes om hvordan bilen skal lades?


pilt

Sitat fra: Tom E. på torsdag 02. november 2017, klokken 19:16
Jeg ble ikkeno klokere av innleggene deres i det hele tatt. Vennligst bli mye mer tekniske i deres argumentasjon. Synsing kan jeg gjøre selv.

Her er vi ved kjernen ved det å eie en elbil. Det finnes altfor mange meninger om lading og det å eie en elbil generelt. Hvordan skal almuen kunne omfavne elbilen som løsningen på fremtidens transportbehov når vi her inne ikke engang kan enes om hvordan bilen skal lades?
Kanskje det ikke er noe riktig eller feil svar på akkurat det. Lad som du vil, når du vil og med den hastigheten som passer deg best og nyt elbillivet.
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

pwb

Jeg har funnet ut at det er best å lade med 10A i 47,5 minutt med 23,5 miutters pause. Når det er under 7 så øker jeg pausen med ca 21 sekunder pr grad. Blir litt slitsomt om natten og stå opp og dra ut kontakten, men hva gjør man ikke for at batteriet kanskje skal vare 3 dager lenger.

Arha

Sitat fra: pwb på lørdag 11. november 2017, klokken 13:11
Jeg har funnet ut at det er best å lade med 10A i 47,5 minutt med 23,5 miutters pause. Når det er under 7 så øker jeg pausen med ca 21 sekunder pr grad. Blir litt slitsomt om natten og stå opp og dra ut kontakten, men hva gjør man ikke for at batteriet kanskje skal vare 3 dager lenger.
:) :+1:
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Olemann

#23
Denne debatten har gått i årevis og ser ikke ut til å gi seg med det første.   Men, det er enkelt. Man har 2 valg:

1. Bruke bilen som man vil, lade som man vil og la være å tenke på varighet og holdbarhet.  Helt fair valg. Da ser man bort fra levetid/varighet.

2. Lese seg opp på kunnskap og forskning om batterier og levetid og tilpasse lading etter dette.  Helt fair valg.
Da bruker man ikke bilen "som man vil" uten hensyn til lading/levetid.

Det eneste som IKKE duger, men som dukker opp gang på gang, er dette 3. alternativet:

3. Bruke bilen som du vil, lade som du vil OG samtidig påstå at dette er det beste for levetid/batteri. 

Men som sagt, alternativ 3 er seigt og vil nok dukke opp igjen. Selv om det ikke holder mål.
Lanserer derfor alternativ nr 4 som også er helt fair og dessuten holder vann:

4. Bruke bilen som du vil, lade som du vil OG samtidig BE OM/HÅPE at dette er det beste for levetid/batteriet. 

pwb

Sitat fra: Olemann på lørdag 11. november 2017, klokken 15:40
Denne debatten har gått i årevis og ser ikke ut til å gi seg med det første.   Men, det er enkelt. Man har 2 valg:

1. Bruke bilen som man vil, lade som man vil og la være å tenke på varighet og holdbarhet.  Helt fair valg. Da ser man bort fra levetid/varighet.

2. Lese seg opp på kunnskap og forskning om batterier og levetid og tilpasse lading etter dette.  Helt fair valg.
Da bruker man ikke bilen "som man vil" uten hensyn til lading/levetid.

Det eneste som IKKE duger, men som dukker opp gang på gang, er dette 3. alternativet:

3. Bruke bilen som du vil, lade som du vil OG samtidig påstå at dette er det beste for levetid/batteri. 

Men som sagt, alternativ 3 er seigt og vil nok dukke opp igjen. Selv om det ikke holder mål.
Lanserer derfor alternativ nr 4 som også er helt fair og dessuten holder vann:

4. Bruke bilen som du vil, lade som du vil OG samtidig BE OM/HÅPE at dette er det beste for levetid/batteriet.

Finnes det noe som helst tester på at nr 3 ikke er best for batteriet? Er det gort noen tester med to like biler hvor en gjør nr 2 og en gjør nr 3 og hvordan batteriet er etter la oss si 3 år eller 100.000km ?? Bør jo også være ganske likt kjøremønster, helst helt likt, men tror man skal slite med å finne noe som helst dokumentasjon på at nr 3 er dårigere enn nr 2. Jeg tror heller at hurtiglading er dårlig for batteriet og derfor bruker jeg aldri hurtiglader. Jeg har bilen ALLTID i stikkkontakten, selv etter småturer så putter jeg den i og der står den til jeg skal bruke den. Bilen er nå 3,5 år og har gått ca 95.000 og merker ingen ting på batteriet. Vil også si at hvis, altså hvis det skulle være den minste mulighet for at batteriet ryker fortere hvis man lader hele tiden så vil jeg være rimelig happy for at batteriet da kanskje ryker innenfor garantien og ikke en uke etterpå. Litt kjedelig å finne ut at alle de timene med lytting på batteriet og pussing av ladepistolen er bortkastet når man står der med ødelagt batteri en uke etter garantien gikk ut mens naboen som behandla batteriet som en dass kjører rundt med ett nytt batteri.

Olemann

#25
Sitat fra: pwb på lørdag 11. november 2017, klokken 18:59
Sitat fra: Olemann på lørdag 11. november 2017, klokken 15:40
Denne debatten har gått i årevis og ser ikke ut til å gi seg med det første.   Men, det er enkelt. Man har 2 valg:

1. Bruke bilen som man vil, lade som man vil og la være å tenke på varighet og holdbarhet.  Helt fair valg. Da ser man bort fra levetid/varighet.

2. Lese seg opp på kunnskap og forskning om batterier og levetid og tilpasse lading etter dette.  Helt fair valg.
Da bruker man ikke bilen "som man vil" uten hensyn til lading/levetid.

Det eneste som IKKE duger, men som dukker opp gang på gang, er dette 3. alternativet:

3. Bruke bilen som du vil, lade som du vil OG samtidig påstå at dette er det beste for levetid/batteri. 

Men som sagt, alternativ 3 er seigt og vil nok dukke opp igjen. Selv om det ikke holder mål.
Lanserer derfor alternativ nr 4 som også er helt fair og dessuten holder vann:

4. Bruke bilen som du vil, lade som du vil OG samtidig BE OM/HÅPE at dette er det beste for levetid/batteriet.

Finnes det noe som helst tester på at nr 3 ikke er best for batteriet? Er det gort noen tester med to like biler hvor en gjør nr 2 og en gjør nr 3 og hvordan batteriet er etter la oss si 3 år eller 100.000km ?? Bør jo også være ganske likt kjøremønster, helst helt likt, men tror man skal slite med å finne noe som helst dokumentasjon på at nr 3 er dårigere enn nr 2. Jeg tror heller at hurtiglading er dårlig for batteriet og derfor bruker jeg aldri hurtiglader. Jeg har bilen ALLTID i stikkkontakten, selv etter småturer så putter jeg den i og der står den til jeg skal bruke den. Bilen er nå 3,5 år og har gått ca 95.000 og merker ingen ting på batteriet. Vil også si at hvis, altså hvis det skulle være den minste mulighet for at batteriet ryker fortere hvis man lader hele tiden så vil jeg være rimelig happy for at batteriet da kanskje ryker innenfor garantien og ikke en uke etterpå. Litt kjedelig å finne ut at alle de timene med lytting på batteriet og pussing av ladepistolen er bortkastet når man står der med ødelagt batteri en uke etter garantien gikk ut mens naboen som behandla batteriet som en dass kjører rundt med ett nytt batteri.

Her var det mye på en gang.

1. Om man vil prøve å knekke batteriet før garantien går ut, så er det klart lurest å prøve å lade så dumt som mulig så mye som mulig.
2. Om man vil ta vare på batteriet så er det lurere å tenke på hva som er best for batteriet enn å ikke tenke på hva som er best for batteriet.
Vi er vel alle ca like gode til å Google, her er noen søketips: 
- li ion chemistry
- li ion life cycle
- li ion battery university
- li ion capacity
- li ion charging low temp
- li ion high temp

Mye forskning på dette, og alt. 3 er åpenbart ikke det beste.  Men, det er jo lov å håpe og be, det er alternativ 4 :-)

pwb

Sitat fra: Olemann på lørdag 11. november 2017, klokken 19:20

Mye forskning på dette, og alt. 3 er åpenbart ikke det beste.  Men, det er jo lov å håpe og be, det er alternativ 4 :-)

ok, men noen link til faktisk utførte tester på biler som beviser dette?

Olemann

Mulig det ble for mye tekst i mitt forrige innlegg, så gjentar, her finnes mye referanser og linker:

Vi er vel alle ca like gode til å Google, her er noen søketips: 
- li ion chemistry
- li ion life cycle
- li ion battery university
- li ion capacity
- li ion charging low temp
- li ion high temp

Sitat fra: pwb på lørdag 11. november 2017, klokken 21:47
Sitat fra: Olemann på lørdag 11. november 2017, klokken 19:20

Mye forskning på dette, og alt. 3 er åpenbart ikke det beste.  Men, det er jo lov å håpe og be, det er alternativ 4 :-)

ok, men noen link til faktisk utførte tester på biler som beviser dette?

pwb

Sitat fra: Olemann på lørdag 11. november 2017, klokken 22:48
Mulig det ble for mye tekst i mitt forrige innlegg, så gjentar, her finnes mye referanser og linker:

Vi er vel alle ca like gode til å Google, her er noen søketips: 
- li ion chemistry
- li ion life cycle
- li ion battery university
- li ion capacity
- li ion charging low temp
- li ion high temp

Sitat fra: pwb på lørdag 11. november 2017, klokken 21:47
Sitat fra: Olemann på lørdag 11. november 2017, klokken 19:20

Mye forskning på dette, og alt. 3 er åpenbart ikke det beste.  Men, det er jo lov å håpe og be, det er alternativ 4 :-)

ok, men noen link til faktisk utførte tester på biler som beviser dette?

Dette blir jo som å diskutere akvariefisk, massa svade om enkelte ting som ikke har den minste rot i en sammensatt virkelighet. Mulig jeg ikke klarer å formulere meg rett, men finnes det en test av to biler hvor en har ladet på "idiotmåten" og en på akvariemåten? Det er ingen vits i å søke på hvordan plastikken til logoen av en batteriprodusenten oppfører seg hvis den står alene på en kvist midt på nordpolen når den egentlig er innpakket i masse plast i en batteripakke i en bil hvor middeltemperaturen er milevis unna det som er på norpolen.

S4e

#29
Vi har vel alle opplevd mobiltelefoner og lignende der batteriet blir vesentlig dårligere år for år. Og det finnes også biltyper som sliter med det samme (Leaf i varme strøk).  Masse om dette på internett.

Men det er forsket mye på tema og det har skjedd mye med batterikjemi, temperaturstyring og styringssystem for lading/utlading. Det blir derfor alt for enkelt å si at moderne el-biler har de samme utfordringer og derfor må/bør passes på som en måtte gjøre med tidligere generasjoner.

Ae har helt nytt batterisystem, avansert temperaturstyring og avansert styringssystem. Mitt inntrykk er at den er konservativt satt opp med tidlig begrensning av ladehastighet på hurtigladere, relativt stort buffer (100% er i realiteten mye mindre). Har ikke sett noen sted i inntruksjonsboken at en skal passe på eller lade på en spesiell måte. Snarere får jeg varsel hver dag på at jeg skal huske på å lade...

Tesla er også meget avansert. De har en ekstremt mye kjappere ladehastighet på SC, der de riktignok gir råd om å ikke bruke denne hver dag. Ellers svært gode tall med minimalt batteritap over flere år og kjørt veldig langt. Inkludert lading hver dag og mye bruk av SC.

Mitt poeng er at vi ikke kan bruke internett eller erfaring fra tidligere generasjon el-biler som grunnlag for hvordan siste generasjon skal lades. Det finnes mest erfaring fra Tesla og Ae virker mer konservativt satt opp.

Derfor tror jeg ikke 100% lading hver gang er et problem her, men det skader jo ikke å sette den opp med hill-top hvis du ikke trenger fullt batteri. Men jeg plugger lader ihvertfall inn hver dag, som Opel app anbefaler.  Bruker 16A lading og 32A kun når jeg må lade hurtig, men det er mest av hensyn til strømkapasitet i huset.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA