Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Type2 på nye Leaf

Startet av dizapear, mandag 30. oktober 2017, klokken 09:37

« forrige - neste »

dizapear

Så en video i går fra Tesla-Bjørn der han var på presentasjon av nye Leaf. I videoen vista han ladeluka som skjulte en Chademo- og en Type 2-kontakt. Har Nissan gått fra Type 1 til Type 2 på nye Leaf??

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

dizapear


Amatøren

 :+1:

Type 2 er vel ikke hurtiglading, eller?

Har de da også CCS?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

hma

Type2-kontakten på nye Leaf brukes for lading med vekselstrøm, inntil 32A (7kW), typisk hjemme i egen garasje. Batteriet lades via bilens innebygde lader.

Chademo-kontakten på Leaf brukes for hurtiglading med likestrøm, inntil 50kW (i praksis noe mindre), typisk fra Grønn Kontakt eller Fortum sine hurtigladere. Ladestasjonen sender likestrøm direkte i batteriet til bilen.

Leaf har ikke CCS-kontakt (som også er kontakt for hurtiglading med likestrøm).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Trekkoppbil

#5
Om Leaf kommer med type2, så er det mulig at bilen fortsatt har enfase likeretter.  Det spesielle med type 2, er at den har pinner for 3-fase-lading på 400V, og den finnes vel bare på biler i Europa, så langt jeg kjenner til. Det er litt spesiellt om et asiatisk bilmerke kommer me den. Men så lenge bilen bare støtter 1-faselading, vil det ikke ha annen praktisk rolle, annet enn at man ikke kan bruke ladekabel fra gammel bil.
Teslabjørn hadde fått høre at Leaf skal ha samme lader som før.

Det er vel standardmodellen som skal kunne lades med 50kw, mens Leaf e+ skal støtte 100kw på Chademo: https://www.caranddriver.com/news/2018-nissan-leaf-photos-and-information-news

Sitfly

Bolibyggerlaget jeg bor i har vedtatt å skifte ut den gamle hovedsikringen min på 63A (enfas)
De to siste fasene / kablene ligger klar i skapet, og jeg har sånn halveis blitt overtalt til å gjøre om til 400V 3 fas når  nettleverandør allikevell må koble ut i andre enden. Får vistnok da 3x40A tror jeg de sa.
Jeg tenkte at jeg da ville få bedre kapasitet til å lade elbil, som sannsynligvis blir kjøpt inn snart.

Jeg leser det dere skriver over, og prøver å forstå. Vil det si at selv om jeg har en 400V 16A 3 fas ladestasjon på husveggen så vil jeg da kun lade på en fase og kun kunne trekke 3,6kw med laderen i nye Nissan Leaf?

Jeg snakket nylig med selger hos Nissan som mente at jeg ville kunne trekke 6,6kw som var max på nye Leaf med opplegget jeg kunne få hjemme, men han har vell kanskje like lite peiling som meg på elektronikken.

Ble litt mye når jeg satte i gang å skrive, markerte spørsmålet med fet skrift :D

elektrolux

Mest sannsynlig kan også nye Leaf trekke 6,6 kW fra 1 fase 32A.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Knut Røe


jsa061

Fant ikke link i farten, men det er mulig å kjøpe DC-lader på 400 volt til heimen.


Trekkoppbil

#11
Når man først skal ha ut elektrikker, så ville jeg ha satt opp både en 3-fasekurs med rød vegguttak, og en 32A enfasekurs med blå kontakt.
Kjører du 32A med 40A hovedsikring, får du ikke brukt den fasen til så mye annet.

Burde du ikke spørre etter hovedsikring på 63A?

3-fase-lading er vel en europeisk standard, og det høres fornuftig ut å ha kurs for det, men enfase-biler er mer vanlige. Det kan være vanskelig å forstå hvilke behov man har i framtida. Man kan vurdere ut fra hvor mange biloppstillingsplasser man har, og hva man trur om utviklinga. Det kan være greit å ha trekkerør for datakabler også, så framtidig evse evnt kan lese av strømmåleren for å ikke overbelaste fasen.

Trond.m

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 28. november 2017, klokken 07:19
Når man først skal ha ut elektrikker, så ville jeg ha satt opp både en 3-fasekurs med rød vegguttak, og en 32A enfasekurs med blå kontakt.
Kjører du 32A med 40A hovedsikring, får du ikke brukt den fasen til så mye annet.

Burde du ikke spørre etter hovedsikring på 63A?
Vet ikke hvilken avtale du har med elektriker, men dette høres da ut til å bli en kostbar løsning. Da må du vel ha separate kurser, med B-vern og det hele ? Er ikke rød industrikontakt forbeholdt 400V 3-fas ?

Elmo

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 11. november 2017, klokken 20:03
Om Leaf kommer med type2,  . . .

Jeg så nye Leaf på Sandvika Storsenter idag. Den har definitivt Type2, men så har den også Chademo :o
Jeg spurte han som stod der og han påstod faktisk at det er hurtiglading i begge kontaktene - altså både CCS og Chademo DC-lading (men om jeg tror på det er en annen sak).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Amatøren

Vel har den CCS så er det to ekstra pinner/kontaktpunkter under (i forbindelse med) type 2 kontakten.

Tviler på at den har hurtiglade mulighet via type 2 kontakten slik Tesla har da jeg kjenner ikke til noen ladere hos andre kan det. Tviler på at Tesla vil slippe til andre merker på sitt nett, men skal aldri si aldri..... Mange har måttet svelge kameler før.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA