Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trøbbel for Fortum sentralt

Startet av mack_, søndag 29. oktober 2017, klokken 19:41

« forrige - neste »

mack_

Hadde behov for hurtiglading mellom Stjørdal og Trondheim i dag. Kjørte først på Værnes, men der var det fullt. Kjørte videre til Malvik senter og prøvde meg der. Den ene laderen fikk jeg ikke kontakt med. Kjørte til den andre og den fikk jeg kontakt med, men ville ikke gi lading. Etter mange forsøk med flere forskjellige ladebrikker og SMS fikk jeg det plutselig til. Da hadde det kommet en Leaf til og prøvde uten hell på den første laderen. Min bil stoppet plutselig å lade etter å ha stått på i ca 5 min. Prøvde å ringe Fortum tre ganger før jeg kom igjennom og sto som nummer 18 i kø...Tok et kvarters tid før jeg kom gjennom til den svenske tjeien som rebootet og satte på lading for meg. Satte også på den andre laderen. Sistnevnte stoppet etter kort tid igjen. Min stoppet aldri (jeg ba henne sette på 25 min), og etter 37 min stoppet jeg vha nødstopp. Jeg spurte om Fortum hadde problemer og hun kunne bekrefte at de hadde store problemer sentralt, og det virket som det var problemer over hele landet. Noen som vet hva dette skyldes? Det er ekstremt sårbart når hurtigladerne går ned, og dette er ikke første gang! Jeg har hatt problemer med Fortums ladere på Malvik senter (ville ikke lade), Værnes (ville ikke stoppe) og Meråker (lading stoppet) i tillegg til Storlien (ville ikke lade x2, men dette er nok ikke Fortum). Dette betyr at jeg har hatt trøbbel rundt 25% av gangene jeg har prøvd meg på hurtiglading hos Fortum. Ikke akkurat tillitvekkende!

mack_

Ser at de har lagt ut informasjon på sin Facebook-side nå:

"De tekniske problemene vi har i ettermiddag skyldes kommunikasjonsproblemer mellom våre systemer og ladestasjonene. Dette involverer også tjenester som leveres av 3.-part. Vi arbeider på spreng for å finne den eksakte årsaken til problemene, men vi kan på nåværende tidspunkt dessverre ikke si noe om hvor lang tid det kan ta før problemet er løst. Problemet gjelder i hovedsak lading med SMS og App.
Dette gjør at mange av våre kunder dessverre ikke får ladet. Vår kundeservice kan starte lading for mange, men det må dessverre påventes kø."

Jeg tenker at hvis slike ladestasjoner har fått støtte til å bygges har operatørene et stort samfunnsansvar for å sørge for at de er oppe og går. Dette blir et økende problem når antallet elbiler på veiene nå økes.

THE

Et absolutt krav bør være at laderne blir stående åpne, og tilgjengelig for lading uten autentisering ved slike problemer.

Har vært så oppgitt og irritert på Fortum sine ladere flere ganger at de stakkars svenskene dessverre har fått gjennomgå litt mer enn bra er.

Til opplysning har jeg aldri hatt problem med å starte/avslutte lading hos Grønn kontakt, men så har jeg ladet mye oftere på Fortum-ladere også. Jeg vil nok tro at jeg har måttet ringe Fortum-support minst 10% av gangene jeg har ladet på Fortum-ladere, men har alltid fått lading på en eller annen måte. Jeg bruker alltid brikke, men har hatt problem med det også flere ganger, og har da forsøkt å starte både via app og SMS, ofte uten og lykkes, og løsningen blir tlf. til support. Det er like vel veldig irriterende å bruke 20 minutter på å starte lading når man trenger bare 5-10 min lading for å komme dit man skal.

Det er i alle fall en helt annen opplevelse å lade (og kjøre) elbil etter jeg byttet til Tesla.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

sylwester

Jeg tenker ladestasjonen burde fungere helt fint uten datanettilkobling. F.eks. så får du kjøpt varer på supern via reserveløsning. Den kunne begrenset det opptil 200kr for å redusere risiko.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

hma

Fortum Orkanger fungerte ikke i går kveld da vi ankom. Bruker rfid, men fikk feilmelding om at jeg ikke kunne autentiseres. En annen elbileier stod samtidig ved det andre uttaket. Jeg så vedkommende forsøkte å få kontakt med Fortum på mobilen.
Jeg brukte ikke lang tid der og kjørte i stedet på Grønn Kontakt sin lader, den fungerte helt utmerket.
Da vi kjørte forbi Fortum-stasjonen stod samme person fortsatt i mobilen ...

Burde være et krav at stasjonene er default "åpne/gratis" dersom de ikke er online.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Navl1

Fortum har litt andre problemer om dagen og, de har trukket og satt tilbake 5 kroner på min konto siden fredag kveld, godt over 100 transaksjoner frem og tilbake nå......
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

jkirkebo

Sitat fra: Navl1 på mandag 30. oktober 2017, klokken 23:03
Fortum har litt andre problemer om dagen og, de har trukket og satt tilbake 5 kroner på min konto siden fredag kveld, godt over 100 transaksjoner frem og tilbake nå......

Hmm, håper det fungerer i morgen, har planer om å lade i 90-100 minutter på den nye utenfor CC Gjøvik...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øystein16

Sitat fra: Navl1 på mandag 30. oktober 2017, klokken 23:03
Fortum har litt andre problemer om dagen og, de har trukket og satt tilbake 5 kroner på min konto siden fredag kveld, godt over 100 transaksjoner frem og tilbake nå......

Det er vel vekselstraum du har fått...

Navl1

Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 06:31
Sitat fra: Navl1 på mandag 30. oktober 2017, klokken 23:03
Fortum har litt andre problemer om dagen og, de har trukket og satt tilbake 5 kroner på min konto siden fredag kveld, godt over 100 transaksjoner frem og tilbake nå......

Det er vel vekselstraum du har fått...

Fiffig, tror det må være noe sånt ja.

Men ser ut som problemene er større, i dag ble jeg fakturert for 29 minutter, stod tilkoblet i 8 minutter.

VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

jkirkebo

Sitat fra: Navl1 på onsdag 01. november 2017, klokken 19:40
Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 06:31
Sitat fra: Navl1 på mandag 30. oktober 2017, klokken 23:03
Fortum har litt andre problemer om dagen og, de har trukket og satt tilbake 5 kroner på min konto siden fredag kveld, godt over 100 transaksjoner frem og tilbake nå......

Det er vel vekselstraum du har fått...

Fiffig, tror det må være noe sånt ja.

Men ser ut som problemene er større, i dag ble jeg fakturert for 29 minutter, stod tilkoblet i 8 minutter.

Det er noe rart ja. Sto tilkoblet CHAdeMO utenfor CC i Gjøvik i 79 minutter i går og deretter en drøy time på 22kW AC for topplading. Ble fakturert for de 79 første minuttene, men kun for 2 minutter på AC-stolpen. Klager ikke ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vollis47

Ikke noe problem med Fortums lader ved Moi hotell i dag. Ladet i 11 minutter og det er hva jeg ble fakturert.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

SveinJ

Ble stående på IKEA Slependen i går kveld uten å få lade, sammen med flere andre frustrerte. Noe fikk koblet seg opp, andre ikke. Ringte Fortum kundeservice: automatisk svar at det var tekniske problemer. Kjørte så til Sandvika, samme greia. Fikk heldigvis ladet på en GK lader  noen km unna. Ganske irriterende.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

leafnor


Sitat fra: mack_ på søndag 29. oktober 2017, klokken 20:00
Ser at de har lagt ut informasjon på sin Facebook-side nå:
........ tjenester som leveres av 3.-part.
Kan være med Fortum som med mange andre når det gjelder 3-part. Eksempelvis nødnettet som kunne slukkes av folk i India, det samme med Statoil som og hadde noe for seg med 3-part og India. Og her har da "noen" hos 3-part gjort noe som egentlig ikke skulle gjøres.
Ikke noe galt med India, men konseptet med 3-part i systemløsninger er for sårbart.

Forøvrig som det nevnes, å la lader gå til "åpen" når kommunikasjon forsvinner burde være det rette så folk ikke blir stående strømfast.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Amatøren

Sitat fra: leafnor på søndag 26. november 2017, klokken 10:09
Forøvrig som det nevnes, å la lader gå til "åpen" når kommunikasjon forsvinner burde være det rette så folk ikke blir stående strømfast.
:+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

Sitat fra: Amatøren på søndag 26. november 2017, klokken 10:19
Sitat fra: leafnor på søndag 26. november 2017, klokken 10:09
Forøvrig som det nevnes, å la lader gå til "åpen" når kommunikasjon forsvinner burde være det rette så folk ikke blir stående strømfast.
:+1:
GSM-jammer i bilen neste...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA