Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkering av el-bil ved hurtigladere ute oppsyn

Startet av Erl_end, søndag 29. oktober 2017, klokken 17:22

« forrige - neste »

Erl_end

Hadde en episode her i uken som var da en Ampera-E fra ett matsted i Oslo hadde parkert bilen sin ved en Fortum hurtiglader til lading uten et den ladet. Så lenge jeg og personen som ladet før meg var der i området var det ingen og fulgte med på Ampera'en. Vi snakker om minst 1,5 time.
Sendte en melding til firmaet da jeg synes det ikke var greit okkupere en lader på denne måten. Firmalogoen var veldig synlig på den gule bilen..

Dessverre virket det ikke som om de hadde helt forståelse av utfordringen dette medfører for andre:

Meg:
Hei.
Husk at ladestasjon ikke er parkeringsplass.
Deres elbil står parkert foran en ladestasjon uten og lade på Tøyen og ingen som er i nærheten av bilen.
Dere sperrer for andre kunder.

Firma:
Vi må lade bilen desverre

Meg:
Helt greit og lade bil, det må vi alle gjøre, men ikke parkere den der sette til lading, gå og bli borte i lengre perioder.
Jeg stod og ladet i 30 min ved siden av deres bil som ikke ladet, men bare sto der parkert, men ladekabelen i. Det er dårlig

Firma:
Det er andere bilen som gjøre akkurat det samme jeg klager ikke på den når jeg ser folk som går fra bilen jeg har hentet bilen om en stund og ladestasjon er ødelagt den har ikke ladet bilen
Det står ikke noe skilt at man må være i bilen

Meg:
Bilen som ladet før meg hadde heller ikke sett dere, så dere har stått der en god stund uten og lade.
Dere har fått en tilbakemeldig på det at det ikke oppfattes som greit, så får dere gjøre det dere synes er fornuftig...

Firma:
Beklager men det står ingenting at man må sitte i bilen

Meg:
Bare pass på og være tilbake når bilen ikke lader så er det ikke noe problem.
I motsatt fall er ufint mot alle andre som trenger og lade.

Firma:
Ok

Jeg sitter ikke alltid i bilen når den lader men kjøper meg noe mat, går på do osv, men jeg vet at bilen min er ferdigladet på 25-30 min og er alltid tilbake innen Bilen skal være ferdigladet.

Etter hvert som det nå blir fler og fler el-biler vil dette bli ett økende problem.?
Burde det stått at hvis bilen ikke lader risikerer man bot og eventuelt borttauing.
Tror ikke elbilentusiasme og folkeskikk kommer til og fungere fremover dessverre..
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

Gordon Retriever


Siterer meg selv fra en annen tråd.

Oppfordringen bør gå til GK og Fortum om å montere slike skilt ved alle ladere.

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 19. oktober 2017, klokken 23:31
Min favoritt - og klar melding til Ampera-e eiere med god tid og Model-X reisende med campingvogn:



Kårepåsporet

Jeg synes du burde legge ut navn på foretaket som har ansatte som ikke eier folkeskikk.
Da kan vi spre det glade budskap om å ikke benytte deres tjenester.

Amatøren

#3
Helt klart at man skal passe på å flytte bilen når den er ferdig ladet.

Hvis man ikke trenger de siste trege 5 % så kan man også flytte bilen. Da sparer man faktisk penger.

Selv var jeg på kjøpesenter i går. Satte alarm på telefonen 10 minutter før utløpstid. Var da ved bilen 5 minutter før. Dermed var det å legge fra meg varer, avslutte lading. Flyttet bilen og fortsatte handlingen. Dermed var plassen ledig for neste.

Er helt fersk med elbil og dette er kun 3. gang jeg har ladet ved handling (harrytur).

Ved småturer hjemme lader jeg ikke på kjøpesenter.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

pudderjagar

Eit lite tips er å legge ein lapp i frontruta med telefonnummer og ca kor lenge ein skal lade enten i % eller minutter. Er det da noe som hender så kan folk kontakte deg.

Eg gjer da alltid når eg forlater bilen på ein hurtigalder
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Erl_end

Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 29. oktober 2017, klokken 17:31
Jeg synes du burde legge ut navn på foretaket som har ansatte som ikke eier folkeskikk.
Da kan vi spre det glade budskap om å ikke benytte deres tjenester.

Kommer ikke til og legge ut mer info en det jeg har. Tror at hvis man legger sammen så er det ikke så mange muligheter.. Kryr ikke av Ampera-E i Norge..
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

Erl_end

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 29. oktober 2017, klokken 17:28

Siterer meg selv fra en annen tråd.

Oppfordringen bør gå til GK og Fortum om å montere slike skilt ved alle ladere.

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 19. oktober 2017, klokken 23:31
Min favoritt - og klar melding til Ampera-e eiere med god tid og Model-X reisende med campingvogn:



Slike skilt burde det absolutt vært flere av ja..
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Knut Røe


sylwester

I helga var jeg å hurtiglada på McD Jessheim. Bare 2 hurtigladeplasser der så jeg flytta bilen slik at andre kunne lade og gikk tilbake for å fullføre gourmetmåltidet sammen familien :-)

Jeg tenker de som ikke har varsling/app burde minst sjekke inn på tidsestimatet til ladestasjonen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Erl_end

Sitat fra: sylwester på søndag 29. oktober 2017, klokken 23:17
I helga var jeg å hurtiglada på McD Jessheim. Bare 2 hurtigladeplasser der så jeg flytta bilen slik at andre kunne lade og gikk tilbake for å fullføre gourmetmåltidet sammen familien :-)

Jeg tenker de som ikke har varsling/app burde minst sjekke inn på tidsestimatet til ladestasjonen.

Det er jo slik det skal gjøres, og jeg tror at de fleste som har hatt elbil en stund skjønner dette.
Utfordringen nå er vel at det blir fler og fler eiere med elbil og det da dukker opp fler og fler som ikke skjønner kotymen. Dermed så får vi osgå fler og fler som sier "jammen andre lar jo bare bilen stå der, så da kan jo jeg også.."

Derfor jeg tenker at det burde vært regler og skilt slik Gordon Retriever la ut her.

PS: laderen lyste grønt og fungerte.
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

Kårepåsporet

Problemet er at vi som skriver her vet hvordan vi skal benytte hurtiglader, de som lager problemer leser ikke dette.
Leserinnlegg i aviser kan hjelpe, men det er ikke sikkert «de» leser aviser heller, færre og færre gjør det.....

sylwester

Jeg syns at Fortum/Gk godt kunne hatt 2 parkeringsplasser per ladestasjon. Låsen åpner seg i det ladestasjonen har nådd sitt maks så da kunne noen ha tatt over.  I tillegg kunne de hatt et slikt skilt siden de tjener ingenting når bilene står uten å lade. De kunne fikset dette ved å ta 2,5kr/minutt så lenge bilen fortsatt er tilkoblet og da ville nok selv de gule bilene flyttet seg ganske raskt etter de var fulllada.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA