Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Økt rekkevidde med 17% pga hjulkapsler!!! Sjekk video

Startet av Counterpointer, lørdag 28. oktober 2017, klokken 20:02

« forrige - neste »

Counterpointer

Rimelige hjulkapsler kan gi stort utbytte på motorvei tydeligvis.

Billig oppgradering med 650 kroner.

https://youtu.be/O8lrjyxHQ8w

Minner om Model 3 sine kapsler som etter sigende skal gi 10%

mzziaz

Virker nesten for godt til å være sant. Lurer på om de finnes til Bolt, forresten.

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk


zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Counterpointer

Det er jo heller ikke akkurat rakettkunskap å få laget noe selv.
Kunne vært morsomt å prøvd en gaffateip variant, vil jo funke på alle typer hjul.

geear

Veldig usikker målemetode, men at det gir merkbar forskjell i over 100km/t kan noen knapt tvile på. Det er en grunn til at e-Golf og i3 blir levert med nesten tette hjul. Eller at en bruker platehjul på sykkel i tempo/bane/triathlon. På sykkel er også disse forskjellene ganske kurrante å måle, kun basert på fart og puls. Man ser veldig fort om det krever høyere eller lavere puls å yte samme fart med endret oppsett. Har man krank eller pedaler med effektmåling i tillegg så er det enda sikrere målinger.

elekTrond

Jeg har også fundert på de "Moon" kapslene fra Biltema. Tenker på de hver gang jeg ser bilen med de nye, veldig åpne vinterfelgene med fem slanke eiker.

Spørsmål:

       
  • Hvor ofte kjører du i 105 km/t over lengre strekk?
  • Hvor lineær er batteri-prosentskalaen i Leaf?
  • Ville du brukt tanknåla i *fyll inn din favoritt-nostalgi bil(drøm) her* til å kalkulere forbruket?
Lesestoff:
Finner ikke igjen en Nissan/Infinity(?) Maxima etc. sedan med glatt front, lexan hjulbue-deksler bak, underside og hele pakka. Han hadde gjort mye riktig. Har også sett en Mercedes sedan konseptbil med røk-farvede hjulbue-deksler bak. Det ble nokså stilig.  8) :+1:
'13 Mjau

Egil Fonn

17% besparelse tror jeg ikke på. Ingen informasjon om høydeforskjell og vindforhold. De burde kjørt samme strekning i testen.
Aktiv kjøring og fjell overganger kan bli en utfordring pga dårlig bremse kjøling med disse kapslene montert.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

TorC

@Egil Fonn

Det er ikke 17% besparelse, men 17% lengre rekkevidde. Besparelsen mente de var 21%. De kjørte jo den samme ruten. Først 13 miles frem, så 13 miles tilbake. Så gjorde de det samme med de andre hjulkapslene.

Det er liten tvil om at slike hjulkapsler kan gi mer rekkevidde, men spørsmålet er hvor mye. I denne testen har de brukt hjulkapsler som ikke er laget for elbil, så det kan forklare hvorfor de fikk så stor forskjell. Sammenlikner man det minst effektive med det mest effektive så blir tallene store. 

Det hadde vært langt mer interessant å se hva slag forskjeller man får hvis man sammenliker disse racing kapslene med de kapslene/felgene som er levert med bilen.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

hanche

Jeg har ikke sett videoen, men 2×13 miles (42 km totalt) virker for lite til å få en pålitelig måling, spør du meg.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Counterpointer

Det faktumet at Tesla bruker aerokapsler på sin Model 3 indikerer at det har signifikant betydning.
Sjefsingeniør for Tesla sa det hadde ca 10% effekt.
Hadde vært interessant å sett en test på autobahn da det ville gjort størst utslag.

sylwester

I en annen tråd ble det belyst at det trolig er %Ah som vises. Dvs. at 1% fra 90% og 1% fra 50% er lik antall Ah, men forkjellige antall kWh siden det vil være lavere spenning. Dvs. at testen burde muligens ha ladet opp til 80% begge gangene for å være mer nøyaktig.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

#11
Ja, måletoden her er feil, og det kan være andre ting som gir like store utslag som hjulkapselene.
Rundturen med glatte kapsler gikk fra 86 til 51 eller 50% SOC. Deretter virka ikke Chademo-laderen, og rundturen med normalkapsler gikk derfpr fra halvfullt batteri.  Konklusjonen var at glatte kapsler gav forbruk på 36% av batteriet, og forbruk med normalkapsler var på 44%.
Det som var mer interressant, er at bilisten mener han kommer fram til jobb med 75% med normalkapsler og 79% med blanke kapsler.

Min tolkning er at resultatene gir inspirasjon til nærmere testing.

Sitat fra: mzziaz på lørdag 28. oktober 2017, klokken 22:44
Virker nesten for godt til å være sant. Lurer på om de finnes til Bolt, forresten.
Inntrykket mitt er at alle normale stålfelger kan kapsles.  Spørsmålet er om noen klarer å gjøre kreative stunts med lettmetall.





adam.berg.1337

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 11. november 2017, klokken 17:19
Ja, måletoden her er feil, og det kan være andre ting som gir like store utslag som hjulkapselene.
Rundturen med glatte kapsler gikk fra 86 til 51 eller 50% SOC. Deretter virka ikke laderen, og rundturen med normalkapsler gikk fra halvfullt batteri.  Konklusjonen var at glatte kapsler gav forbruk på 36% av batteriet, og forbruk med normalkapsler var på 44%.
Det som var mer interressant, er at bilisten mener han kommer fram til jobb med 75% med normalkapsler og 79% med blanke kapsler.

Min tolkning er at resultatene gir inspirasjon til nærmere testing.

Sitat fra: mzziaz på lørdag 28. oktober 2017, klokken 22:44
Virker nesten for godt til å være sant. Lurer på om de finnes til Bolt, forresten.
Inntrykket mitt er at alle normale stålfelger kan kapsles.  Spørsmålet er om noen klarer å gjøre kreative stunts med lettmetall.


Klarer ikke å legge denne tråden fra meg. Ingen som kan gi en realistisk forventning. Eller har forsøkt dette på forumet her?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Counterpointer

Sitat fra: adam.berg.1337 på mandag 13. november 2017, klokken 23:34
Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 11. november 2017, klokken 17:19
Ja, måletoden her er feil, og det kan være andre ting som gir like store utslag som hjulkapselene.
Rundturen med glatte kapsler gikk fra 86 til 51 eller 50% SOC. Deretter virka ikke laderen, og rundturen med normalkapsler gikk fra halvfullt batteri.  Konklusjonen var at glatte kapsler gav forbruk på 36% av batteriet, og forbruk med normalkapsler var på 44%.
Det som var mer interressant, er at bilisten mener han kommer fram til jobb med 75% med normalkapsler og 79% med blanke kapsler.

Min tolkning er at resultatene gir inspirasjon til nærmere testing.

Sitat fra: mzziaz på lørdag 28. oktober 2017, klokken 22:44
Virker nesten for godt til å være sant. Lurer på om de finnes til Bolt, forresten.
Inntrykket mitt er at alle normale stålfelger kan kapsles.  Spørsmålet er om noen klarer å gjøre kreative stunts med lettmetall.


Klarer ikke å legge denne tråden fra meg. Ingen som kan gi en realistisk forventning. Eller har forsøkt dette på forumet her?


Sent from my iPhone using Tapatalk
En realistisk forventning er en ganske bra reduksjon i høy hastighet. Tesla anslår ca 10% på sine aerokapsler på model 3.
De fleste elbiler har felger som er forholdsvis tette på grunn av aerodynamikk.

Mitt forslag hvis du er interessert er å forsøke selv på egen bil. Enten med tette kapsler eller med litt strips/gaffateip/plastplater og se hvilket resultat du får på din kjøring.

Burger

Da jeg så denne videoen så var det veldig innlysende at det var en seriøs feil med målingen.

Leaf har mindre reelle  kw/h på 50% til 0 enn 100% til 50%.

Det er ikke morro når man beregner forbruk basert på dagens 100-50% for å se hvor langt man kommer og % begynner å renne ut fortere og fortere. Ved 50% beregna jeg en gang 10% igjen ved hurtiglader, men nådde frem med 0%.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA