Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Justering lade effekt på internlader ?

Startet av Cned86, torsdag 26. oktober 2017, klokken 16:11

« forrige - neste »

Cned86

Hei folkens.

Jeg er en fornøyd eier av en 2018 Soul.
Slik jeg har forstått det så er det en 6.6kw intern lader i Soulen.
Men jeg finner ingen måte å justere ladestrømmen på .
For eks når jeg plugget bilen i en type2(med overgang til type 1) lader med mulighet for 22kwh . Bilen hadde da 40% igjen på batteriet, og lade tid kom til 7 timer. Dette kan jo umulig stemme? 40% altså 12kwh igjen på batteriet ergo en teoretisk lading på 18kwh for å få batteriet opp til 100% . Dette vil tilsi en lade hastighet på 2.5kwh .

Men det burde være 2.7t med 6.6kwh ladehastighet.

Virker som den interne laderen ikke vil lade raskere.

Er det noen triks eller en plass jeg kan stille ladestyrken på internladeren??

Noen erfaringer innenfor dette?




hanche

Jeg har ingen erfaring å vise til, men så vidt jeg har forstått, er det tre faktorer som bestemmer ladehastigheten. Nummer en er ladestasjonen, og hvor mye den er i stand til (eller innstilt til) å levere. Nummer to er ladekabelen. Ladekabler (overganger type 2 til type 1 f.eks.) «vet» hvilken strømstyrke de er godkjent for, og gir det til kjenne. Og nummer tre er bilens lader. Hvor mye effekt du får er da minimum av de tre.

Så langt jeg vet tar internladeren i bilen mot maksimum av det den kan få, inntil 6.6 kW. (Mindre når batteriet nærmer seg fullt.) Og hvis ladestasjonen er stilt inn riktig, vil jeg rette mistanken mot ladekabelen. Kanskje den bare er god for 16 A?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Cned86

Sjekket opp på flere av grønn kontakt sine type 2 ledere med opptil 22kw . Type 2til type1 kabelen er en menneskes 32a kabel.  Så både stasjon og kabel er god for langt over 6.6 kw. Allikevel virker det som at jeg ikke får mer en 3.6kw effekt ut av intern laderen.


Noen andre som har erfaring med kia soul og internladeren?

Sent fra min SGP511 via Tapatalk


TB

#3
Bilen skal klare 6,6 kW.
Kan type 2 til type1 kabelen din være merka feil?

Om du kan teste på ladestasjon som viser belastningen er ein metode.
Er du i Oslo / Akershus kan du gjerne teste her.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Zattaxu

Antar at årsaken er at du har ladet fra stolper med 11 kW-ladeeffekt. Soul får bare utnyttet en av fasene ved 230 V fra disse laderene og får da ikke trukket mer enn 16A, som tilsier 3,6 kw ladeeffekt til Soulen, selv om stolpen teoretisk kan levere 11 kW.

Kristian O

Prøvde type 2 stasjon for første gang i dag. Punktet er oppgitt som AC 400 V og trur eg har lada her tidligere med Tesla og fått 22 kW.
Fasiten med Kiaen er derimot kun 4,3 kW snitt i 62 minutt opp til ca 45%. Det er for dårlig!
Er det nokon som har fått over 6 kW?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Cned86

Sitat fra: Kristian O på lørdag 23. desember 2017, klokken 19:18
Prøvde type 2 stasjon for første gang i dag. Punktet er oppgitt som AC 400 V og trur eg har lada her tidligere med Tesla og fått 22 kW.
Fasiten med Kiaen er derimot kun 4,3 kW snitt i 62 minutt opp til ca 45%. Det er for dårlig!
Er det nokon som har fått over 6 kW?
Akkurat det samme jeg opplever , men jeg har ikke fått avlest lasten direkte. Men har regnet meg frem til ca 3600w . Jeg sjekket opp med grønnkkontakt og de 3 forskjellige stolpene med type 2 lading jeg har prøvd har 22kw kapasitet .
Noe som tilsier at det skal være mere en nokk  tilgjengelig mellom 1fase og nøytral (230v) som Kia benytter seg av til å 6.6kw lading.





Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Usikker

Tok med meg kablen og kjørte ned til "Mækkern" i Drammen for å teste 22kW stolpen de har, her er Torque loggen på 20 minutter lading, bilen var allerede på 80% da jeg starta. Skjermdumpen er tatt ca. 4 minutter etter at jeg starta lading, loggen er over hele ladeperiode, negativ rød strek er strøm inn på batteriet

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

hanche

Og 15A · 400V = 6kW, så det er jo omtrent som forventet, ikke sant?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Usikker

Den lader det den skal, dvs. 100% effekt hadde jeg heller ikke regnet med, batteriet var på 80% og det var kalt (-4) og når batteriet er såpass fult lader den tregere og siden batteriene også var kalde er jo dette også en treghetsfaktor
Brukte bare den kablen som fungte med bilen, tjukk stiv kabel som trives best i garasjen på fast ladeboks
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Cned86

Sitat fra: hanche på tirsdag 26. desember 2017, klokken 15:57
Og 15A · 400V = 6kW, så det er jo omtrent som forventet, ikke sant?
Slik jeg har forstått  er internlader bare 230v så den benytter seg bare av 1fase og nøytral med type 2 lader . 15×230 = 3450w
Burde klare 28a (28×230 = 6.6kw)

Selv med kaldt batteri vil jeg tro at desse lave lade effektene  ikke er påvirket av temperaturene, det samme gjelder også for såvidt effekt ved topplading.

Bare når du kommer oppi effekter ved bruk av chademo du vil få en betydelig lavere lade effekt (20kw istedenfor 40-48kw)



Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Usikker

Vedlagt graf er fra "ombordlader" OBC (samme lading som i forrige innlegg)

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Samme graf uten 240Volt inn og ~400Volt til batteriet
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Kristian O

Sitat fra: Cned86 på tirsdag 26. desember 2017, klokken 18:35
Sitat fra: hanche på tirsdag 26. desember 2017, klokken 15:57
Og 15A · 400V = 6kW, så det er jo omtrent som forventet, ikke sant?

Bare når du kommer oppi effekter ved bruk av chademo du vil få en betydelig lavere lade effekt (20kw istedenfor 40-48kw)
Chademo går vel ikkje via lader i bilen?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

hanche

Sitat fra: Cned86 på tirsdag 26. desember 2017, klokken 18:35
Sitat fra: hanche på tirsdag 26. desember 2017, klokken 15:57
Og 15A · 400V = 6kW, så det er jo omtrent som forventet, ikke sant?
Slik jeg har forstått  er internlader bare 230v så den benytter seg bare av 1fase og nøytral med type 2 lader . 15×230 = 3450w
Nå tror jeg du blander kortene. Her er det snakk om strøm og spenning på batteriet, ikke på vekselstrømsiden. Og siden batteriet er på knapt 400V, og strømmen er i overkant av 15A, blir regnestykket slik jeg viste.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA