Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utvikling i bompenger Oslo

Startet av utlending1, torsdag 26. oktober 2017, klokken 09:54

« forrige - neste »

utlending1

Hei,

Noen som har oversikt over innfasing av bompenger for elbiler i Oslo/Akershus? (Tenker da nåværende bomring, ny indre bomring og ny bomring mellom Oslo+ Akershus)

Husker det var en tabell som skisserte trinn 1, trinn 2 og trinn 3 i innfasingen, men finner den ikke nå.

Amatøren

Fant ikke konkret tabell, men Google er min (din?) venn....:

http://www.tv2.no/a/9189177/
SitatElbil-bom
Norske elbil-eiere kan i dag nyte godt av gratis passering gjennom bommen, men fra og med mars 2019 er det slutt. Da må også elbilistene i Oslo-regionen betale for seg.

Endringene som trer i kraft om et par år skal fremdeles premiere lavutslippsbiler. Det betyr at elbilene får en god rabatt gjennom ringen:

Fem kroner skal det koste å passere utenfor rushtiden, mens prisen dobles til 10 kroner i rushperioden: 06.30-09 og 15-17. De eneste som slipper å betale er hydrogenbiler. Disse er det vel og merke et fåtall av på veiene i dag.

https://www.tu.no/artikler/bompenger-ogsa-for-elbiler-i-oslopakke-3/348285
SitatBompenger for elbiler
Berg understreker overfor NTB at alle trafikantgrupper – med unntak av syklistene – må bidra når det skal sikres 50 milliarder kroner «til de store kollektivinvesteringene i Oslo og Akershus».

En passering med dieselbil i bomringen vil koste 53 kroner i tidsrommene 06.30-09.00 og 15.00-17.00. Bensinbiler må betale 48 kroner, mens det blir 10 kroner billigere utenom rushtiden.

Fra 2018 vil det koste 20 kroner å passere bomringen med elbil i rushtiden, og fra 2020 blir dette fast takst med et påslag på 10 kroner i rushtiden.

– De som forurenser mest skal betale mer. Det er naturlig at man betaler bompenger også for elbiler når vi øker prisen for alle andre. Det viktigste er at det fortsatt er billigst å velge de mest miljøvennlige alternativene, sier hun.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

utlending1

Funnet motstridende informasjon i ulike avisartikler, så var egentlig på jakt etter litt mer håndfast informasjon.

Husker det var en tabell som illustrerte økningene i bompenger i tre trinn frem til 2020 som var i omløp blant annet her på forumet for en tid tilbake.

Må vel være mulig å oppdrive denne tilleggsavtale (skjekk vedlegg)?


utlending1

Det var det jeg var ute etter - tusen takk!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA