Skrevet av Emne: Selvkjøringsegenskaper på i-Pace  (Lest 1885 ganger)

ludwig_holberg

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 276
    • Vis profil
Selvkjøringsegenskaper på i-Pace
« på: onsdag 25. oktober 2017, klokken 22:05 »
Har det vært sagt noe i retning av hvorvidt i-Pace skal kunne ha selvkjørende egenskaper?
Nissan Leaf Tekna 2014 [solgt]
Tesla Model S85D 2015-modell

bmw2002

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 571
    • Vis profil
Sv: Selvkjøringsegenskaper på i-Pace
« Svar #1 på: torsdag 26. oktober 2017, klokken 12:23 »
Det ble opplyst at den skulle ha selvkjøring på nivå 3 under visningen av I-Pace

Vind

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 882
    • Vis profil
Sv: Selvkjøringsegenskaper på i-Pace
« Svar #2 på: onsdag 01. november 2017, klokken 23:24 »
Testbiler har også blitt sett med doble kameraer i frontrute + noe som kan være laser eller Lidar, men dette er ikke bekreftet.  Man kan nok forvente selvkjørende nivå 3, som jo er det de fleste andre produsentene også vil levere i 2018.

På visningen på Tjuvholmen spurte jeg spesifikt desingsjefen, og han sa at i-Pace vil få de samme egenskapene som andre Jaguarer vil ha ved leveringstidspunkt - og på nivå med de viktigste konkurentene.  Passe vagt - og ikke helt konkret - men tolker det som positivt.

Her er det viktig å være klar over at det Tesla leverer i dag er Nivå 2 (selv om de kommer med 3-4 med en software oppdatering en  gang).  Mens både BMW og Mercedes har biler på nivå 3 nivå.  Når Autopilot 2 fungerer for Tesla vil den være nivå 3.

For meg er det viktigst at bilen kan være selvkjørende i køer eller mye trafikk på motorvei og landevei, så om den kommer med nivå 3 er jeg fornøyd.

Nivå 2 er kjøreassistanse (adaptiv cruise control, med filholdassistenter og mulighet for å skifte fil)
Nivå 3 er som 2, men alle sikkerhets og kritiske operasjoner håndeteres av bilen under gitte forutsetninger (f.eks motorvei eller landevei)
Nivå 4 skal kunne være selvkjørende og overvåke og håndtere alle situasjoner under hele reisen, men det vil fortsatt være situasjoner fører må gripe inn (f.eks i svært komplisert bybilde)
Nivå 5 er selvkjørende helt uten mulighet eller behov for fører
BMW i3, A2's første verdige arvtager. (fra 16/1 2014 - Juli 2016)
BMW i3 (33 kWh) September 2016 -

Reservert Modell 3 og I-Pace, og akkurat nå tror jeg mest på I-Pace som min neste elbil.

daktari

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 482
    • Vis profil
Sv: Selvkjøringsegenskaper på i-Pace
« Svar #3 på: torsdag 02. november 2017, klokken 14:25 »
Bare tilføye noe:
Nivå 2: sjåfør må kunne ta over øyeblikkelig. Dvs må følge med.
Nivå 3: sjåfør må kunne ta over kontrollert etter rimelig tid (f. Eks.10-30 sekunder) dvs. Må følge med.
Nivå 4: sjåfør forventes ikke ta over unntatt noen kjøreforhold. Dvs trenger IKKE følge med.

Prof. Proton

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 2
    • Vis profil
Sv: Selvkjøringsegenskaper på i-Pace
« Svar #4 på: lørdag 13. januar 2018, klokken 14:21 »
Noen som vet noe mer om selvkjøringsegenskapene, nå som vi nærmer oss bestilling?

TorAtle

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 400
    • Vis profil
Sv: Selvkjøringsegenskaper på i-Pace
« Svar #5 på: lørdag 13. januar 2018, klokken 18:54 »
Neppe mye å skryte av. Adaptive Cruise Control with Steering Assist. Må sikkert holde i rattet hele tiden.
2014 BMW i3

Kanutten

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 380
    • Vis profil
Sv: Selvkjøringsegenskaper på i-Pace
« Svar #6 på: lørdag 13. januar 2018, klokken 20:27 »
Adaptive Cruise er plenty for min del, men gjerne en versjon som kø-kjøring med full stopp.

oll1954

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 23
    • Vis profil
Sv: Selvkjøringsegenskaper på i-Pace
« Svar #7 på: søndag 14. januar 2018, klokken 00:39 »
Uten at jeg er noen ekspert på selvkjøring synes det som om i-Pace inneholder teknologi fra et israelsk firma som heter MobilEye.
Noen sitater fra Jaguar iPace UK Facebook gruppe:

"Depending on Trim you will get MobilEye stuff (sign reading, speed limit assist) and also HSE and above Lane Keep Assist - which is strictly a assistance feature".
"In a controlled environment great and the existing mobileye package the JLR use will provide most of those features. A "super cruise feature" seems to be absent, but that might be on purpose for marketing effect later - but to be honest, the tech really isn't ready for prime time. I.e. if it was on there expect a similar set of complaints from those with camera only ACC."
"so iPace will have lane keeping assist? I'm a great supporter of Mobileye tech. They are the only company out there will decades of experience, always apply thorough testing, and have proven results through major automakers. I'm used to using AP1 (Mobileye) which was excellent before Tesla ruined it."
" I'm now totally sold on the Jaguar iPace. The inclusion of Mobileye stuff seals the deal for me. It a pity some manufacturers don't mention the inclusion of Mobileye tech. I know some manufacturers like customers to think it is their own tech, but first generation EV owners are pretty switched on. Indeed, AP1 had a good reputation. It drove me from 75% of the way from London to Leeds and vice versa on dozens of occasions."


Høres bra ut!
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

Vind

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 882
    • Vis profil
Sv: Selvkjøringsegenskaper på i-Pace
« Svar #8 på: søndag 14. januar 2018, klokken 17:21 »
Basert på prislisten som har kommet så er dette nivå 2 eller muligens 3, (HSE - SE har kun adaptice CC, mens HSE holder filer og har to kamera) men det er ikke tvil om at Jaguar kommer med mere:



Eller denne som nok forklarer ganske nøye



BMW i3, A2's første verdige arvtager. (fra 16/1 2014 - Juli 2016)
BMW i3 (33 kWh) September 2016 -

Reservert Modell 3 og I-Pace, og akkurat nå tror jeg mest på I-Pace som min neste elbil.