Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Selvkjøringsegenskaper på i-Pace

Startet av ludwig_holberg, onsdag 25. oktober 2017, klokken 22:05

« forrige - neste »

ludwig_holberg

Har det vært sagt noe i retning av hvorvidt i-Pace skal kunne ha selvkjørende egenskaper?

bmw2002

Det ble opplyst at den skulle ha selvkjøring på nivå 3 under visningen av I-Pace

Vind

Testbiler har også blitt sett med doble kameraer i frontrute + noe som kan være laser eller Lidar, men dette er ikke bekreftet.  Man kan nok forvente selvkjørende nivå 3, som jo er det de fleste andre produsentene også vil levere i 2018.

På visningen på Tjuvholmen spurte jeg spesifikt desingsjefen, og han sa at i-Pace vil få de samme egenskapene som andre Jaguarer vil ha ved leveringstidspunkt - og på nivå med de viktigste konkurentene.  Passe vagt - og ikke helt konkret - men tolker det som positivt.

Her er det viktig å være klar over at det Tesla leverer i dag er Nivå 2 (selv om de kommer med 3-4 med en software oppdatering en  gang).  Mens både BMW og Mercedes har biler på nivå 3 nivå.  Når Autopilot 2 fungerer for Tesla vil den være nivå 3.

For meg er det viktigst at bilen kan være selvkjørende i køer eller mye trafikk på motorvei og landevei, så om den kommer med nivå 3 er jeg fornøyd.

Nivå 2 er kjøreassistanse (adaptiv cruise control, med filholdassistenter og mulighet for å skifte fil)
Nivå 3 er som 2, men alle sikkerhets og kritiske operasjoner håndeteres av bilen under gitte forutsetninger (f.eks motorvei eller landevei)
Nivå 4 skal kunne være selvkjørende og overvåke og håndtere alle situasjoner under hele reisen, men det vil fortsatt være situasjoner fører må gripe inn (f.eks i svært komplisert bybilde)
Nivå 5 er selvkjørende helt uten mulighet eller behov for fører
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

daktari

Bare tilføye noe:
Nivå 2: sjåfør må kunne ta over øyeblikkelig. Dvs må følge med.
Nivå 3: sjåfør må kunne ta over kontrollert etter rimelig tid (f. Eks.10-30 sekunder) dvs. Må følge med.
Nivå 4: sjåfør forventes ikke ta over unntatt noen kjøreforhold. Dvs trenger IKKE følge med.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Prof. Proton

Noen som vet noe mer om selvkjøringsegenskapene, nå som vi nærmer oss bestilling?

TorAtle

Neppe mye å skryte av. Adaptive Cruise Control with Steering Assist. Må sikkert holde i rattet hele tiden.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Kanutten

Adaptive Cruise er plenty for min del, men gjerne en versjon som kø-kjøring med full stopp.

oll1954

Uten at jeg er noen ekspert på selvkjøring synes det som om i-Pace inneholder teknologi fra et israelsk firma som heter MobilEye.
Noen sitater fra Jaguar iPace UK Facebook gruppe:

"Depending on Trim you will get MobilEye stuff (sign reading, speed limit assist) and also HSE and above Lane Keep Assist - which is strictly a assistance feature".
"In a controlled environment great and the existing mobileye package the JLR use will provide most of those features. A "super cruise feature" seems to be absent, but that might be on purpose for marketing effect later - but to be honest, the tech really isn't ready for prime time. I.e. if it was on there expect a similar set of complaints from those with camera only ACC."
"so iPace will have lane keeping assist? I'm a great supporter of Mobileye tech. They are the only company out there will decades of experience, always apply thorough testing, and have proven results through major automakers. I'm used to using AP1 (Mobileye) which was excellent before Tesla ruined it."
" I'm now totally sold on the Jaguar iPace. The inclusion of Mobileye stuff seals the deal for me. It a pity some manufacturers don't mention the inclusion of Mobileye tech. I know some manufacturers like customers to think it is their own tech, but first generation EV owners are pretty switched on. Indeed, AP1 had a good reputation. It drove me from 75% of the way from London to Leeds and vice versa on dozens of occasions."


Høres bra ut!
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

Vind

Basert på prislisten som har kommet så er dette nivå 2 eller muligens 3, (HSE - SE har kun adaptice CC, mens HSE holder filer og har to kamera) men det er ikke tvil om at Jaguar kommer med mere:

https://youtu.be/SXnjcigW_Ns

Eller denne som nok forklarer ganske nøye

https://youtu.be/SXnjcigW_Ns

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA