Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DinSide - årets bil 2017

Startet av JorgenM, onsdag 25. oktober 2017, klokken 08:07

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: minibiti på onsdag 25. oktober 2017, klokken 12:16
I read somewhere some time ago that the Ampera-e has a really lower range during the winter because it does not have a heat pump to warm up the passenger compartment.

Does anyone with an Ampera-e have any feedback on this now that it is getting cold?
Like all electric cars the Ae has higher consumption in vinter. I have now around 350 km range in summer between 4-500 depending on speed and other factors.
So lower but not "really lower"

Counterpointer

Sitat fra: tiger`n på onsdag 25. oktober 2017, klokken 15:58
Er vel heller fra ilden til asken  :D
Ser ut som A-e leveringene stopper helt opp nå. Hva har det blitt hittil, noe over 1000 på norske skilt? Blir nok et sjeldent syn på norske veier.
945 i dag.

Veldig synd siden det er en fantastisk liten gti bil, til en veldig grei pris.

Rollep

Sitat fra: JorgenM på onsdag 25. oktober 2017, klokken 08:07
Da er vel alle på dette forumet enige om hva vi skal stemme? :)
Jepp, jeg stemte på Porsche Panamera  :)

doldis1

 "Folkets favorittbil" fra en liste på 32 biler der 1 (!) er elbil og den ene er Ampera-e .....?  ;D
Enten er dette en spøk eller har de brukt sjimpanser til å plukke ut kandidatene ? Uansett, denne kåringen
bruker ikke jeg tid på ...

Gordon Retriever

"Årets bil i Norge", antar jeg? 
Her kan man stemme på enkelte biler man knapt nok har hatt anledning til å se - som Opel Grandland X (eller "Opel Grandland" som dinside kaller den på stemmeseddelen) og Kia Stonic - eller en bil man ikke får lov til å bestille hos forhandler; Opel Ampera-e.  Samtidig mangler Hyundai Kona helt på listen.

HCO

Sitat fra: JorgenM på onsdag 25. oktober 2017, klokken 08:07
Kun 1 elbil dette året er litt skuffende. Det er Ampera-E som riktignok sliter med leveranser, men passer godt som årets bil pga media-oppmerksomheten og populariteten rundt den. (...)

Som tidligere nevnt, tror jeg Ampera-E har gjort mer for å jage bort enn å tiltrekke nye elbil-brukere. Nå dette:

http://www.dinside.no/motor/nytt-sjokk-for-opel-kundene/68855039
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

ladov

GM taper mye penger per bil men CARB-kredittene de får for den gjør at totalregnestykket allikevel blir akseptabelt. Siden de ikke får CARB-kreditter for europeiske salg så kan vi nesten regne med at ny Europeisk pris er nærmere den reelle.

Nå er Bolt/Ampera-e allikevel en kapabel elbil, dessuten er jeg villig til å gi den 'plusspoeng' fordi GM bruker den som basis for å utvikle den *neste* elbilen, som skal gå i pluss *uten* subsidier. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

doldis1

 GM får et "lykke til" fra meg  ;D Når GM omsider.... unnskyld, "Hvis" GM noen gang får fram en elbil som
er salgbar uten subsidier, skal den konkurrere mot 5 foretak med store konkurransefortrinn sett i forhold
til GM... 2 av dem har så store konkurransefortrinn kontra GM at de like gjerne kunne vært fra en annen
planet...


JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

CaZpaH

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 05. desember 2017, klokken 07:47
Hurra  :+1:   ;D

https://www.dinside.no/motor/ampera-e-karet-til-arets-bil-2018/68952389#_ga=2.13844407.1857551529.1512456239-1510160110.1470399574

Dette syns jeg er et merkelig valg... Årets bil er en bil som ikke lenger er tilgjengelig for bestilling, en bil som ikke lenger er å finne på hjemmesidene til den norske importøren, en bil som har økt i pris etter bestilling og hvor fremtidig deletilgang er usikkert pga. eierskifte hvor ny eier vil nedprioritere Ampera-E til fordel for egne elektriske kjøretøy...
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Øyvind.h

Det var vel fordi de mente den var såpass mye bedre enn konkurentene. Kort fortalt - fossil drivlinje blir mindre og mindre salgbar i Norge.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

CaZpaH

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. desember 2017, klokken 09:33
Det var vel fordi de mente den var såpass mye bedre enn konkurentene. Kort fortalt - fossil drivlinje blir mindre og mindre salgbar i Norge.

Joda. Jeg ser den. Er ikke uenig at en elbil kan ha tittelen. Jeg syns bare valget var rart på grunn av at hvis man skal ha den så må man ty til bruktmarkedet. Syns at tilgjengelighet burde være med i vurderingsgrunnlaget.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Øyvind.h

Kanskje det var ment som en langfinger til GM og til dels Opel.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

CaZpaH

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. desember 2017, klokken 09:46
Kanskje det var ment som en langfinger til GM og til dels Opel.

En veldig merkelig en i så fall. Tror heller ikke at en "årets bil" fra et lite mediebyrå i et av verdens minste land har så veldig mye å si for GM eller Opel sentralt. Greit nok at den norske importøren syns dette er stas, men i det store bildet så er det verdiløs tittel. Kanskje enda mer verdiløs siden de ikke selger noen flere av bilen pga. dette.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA