Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DinSide - årets bil 2017

Startet av JorgenM, onsdag 25. oktober 2017, klokken 08:07

« forrige - neste »

JorgenM

Kun 1 elbil dette året er litt skuffende. Det er Ampera-E som riktignok sliter med leveranser, men passer godt som årets bil pga media-oppmerksomheten og populariteten rundt den.

https://www.dinside.no/motor/na-kan-du-stemme-pa-din-favorittbil/68816114

(står 'Opl Ampera' i listen, men i artikkelen presiseres det at det er elbilen Ampera-E)

Da er vel alle på dette forumet enige om hva vi skal stemme? :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

HCO

Sitat fra: JorgenM på onsdag 25. oktober 2017, klokken 08:07
Da er vel alle på dette forumet enige om hva vi skal stemme?

Å, er vi det? Skal vi gi GM klapp på skulderen for å lage en compliance car som ikke er økonomisk bærekraftig og som i praksis ikke kan leveres? Jeg vil tro at opplevelsene enkelte har hatt rundt (forsøk på) bestilling av Ampera-E bare har sørget for mer bensin på pepper-bålet.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Troald

Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Lepet65

Vel... Opel har registret dobbelt så mange Ampera-E som Renault har registret Zoe så langt i oktober.
Men 20 vs 10 tyder på leveringsproblemer hos begge.

Tellus

Sitat fra: HCO på onsdag 25. oktober 2017, klokken 09:20
Sitat fra: JorgenM på onsdag 25. oktober 2017, klokken 08:07
Da er vel alle på dette forumet enige om hva vi skal stemme?

Å, er vi det? Skal vi gi GM klapp på skulderen for å lage en compliance car som ikke er økonomisk bærekraftig og som i praksis ikke kan leveres? Jeg vil tro at opplevelsene enkelte har hatt rundt (forsøk på) bestilling av Ampera-E bare har sørget for mer bensin på pepper-bålet.

Det betyer med andre ord at Tesla har laget en "compliance car" med Model 3  ;D

Og i USA går GM sin fabrikk for fullt....

Knut Røe

Ja, det kan helt fint ta et års tid før det er produsert flere modell 3 enn Bolt/A-e

Amoss

Sitat fra: Tellus på onsdag 25. oktober 2017, klokken 10:19
Og i USA går GM sin fabrikk for fullt....

Ja, for alt jeg vet kan det faktisk være den gjør det - etter å ha vært stengt noen måneder. Angivelig grunnet lav etterspørsel, på tross av at de ikke klarer å levere bestilte biler her...

Vet ikke helt om jeg vil definere det som "går for fullt" når man driver å stopper fabrikken store deler av året, på tross av at den muligens "går for fullt" mellom stoppene?
Model S 85D

Ketill Jacobsen

Tror man skal være litt forsiktig med å avskrive Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e ennå. Det har vært økning i produksjonen hver måned (unntatt januar) siden desember 2016 (579 eks leverte) og økningen i september (2652 leverte) var 28% i forhold til i august. Med tanke på at det bare er en leverandør av batteri og drivlinje, så er dette kanskje ikke så verst. Se også Teslas problemer med å trappe opp produksjonen av Model 3.

Når jeg så på oversikten over årets biler så var jeg over hodet ikke i tvil om at en bil skiller seg ut og det er naturligvis Opel Ampera-e. Håper inderlig at de får opp produksjonen markant. Men har mistet håpet om at denne bilen skal være i samme klasse som Model 3 i opplag!

Chevrolet Bolt er best i pålitelighet i en ny undersøkelse i USA og har generelt fått god omtale. Den (Ampera-e i Norge) har god rekkevidde, god plass og kjører godt og ikke minst har den en meget fordelaktig pris.

minibiti

I read somewhere some time ago that the Ampera-e has a really lower range during the winter because it does not have a heat pump to warm up the passenger compartment.

Does anyone with an Ampera-e have any feedback on this now that it is getting cold?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

fredag

Sitat fra: Tellus på onsdag 25. oktober 2017, klokken 10:19
Og i USA går GM sin fabrikk for fullt....

Tja, GM stengte fabrikken i tre uker i sommer. Visstnok pga overproduksjon.

https://electrek.co/2017/07/18/gm-chevy-bolt-ev-inventory-factory-shutdown/

Og fremdeles selger de ikke mer enn ca 2000 Bolter pr mnd. Norge kunne vel tatt unna den produksjonen alene, hvis de faktisk var interessert i å selge disse bilene.

Bolt er en compliance-bil. GM er ikke egentlig interessert i å selge disse bilene, og de amerikanske forhandlerne deres er i hvert fall ikke interessert.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Amoss

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 25. oktober 2017, klokken 11:50
Tror man skal være litt forsiktig med å avskrive Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e ennå.

Jeg avskriver ikke Bolt, kun reagerte på påstanden om at fabrikkene gikk for fullt.

... men Ampera-e er jeg mer eller mindre i ferd med å avskrive - i alle fall frem til PGA har laget sin egen utgave. Ser ikke ut som om GM er nevneverdig villig til å levere hva de har solgt en gang. Stenger fabrikken basert på lav etterspørsel mens kunder i tusentall venter på bestilt bil i Europa?


Sitat fra: fredag på onsdag 25. oktober 2017, klokken 13:33
Tja, GM stengte fabrikken i tre uker i sommer. Visstnok pga overproduksjon.

Kan ikke dokumentere det, men hørte at de i tillegg stengte den i en periode for "ferieavvikling" etter denne første stengningen.
Model S 85D

Beckern

Jeg så også en artikkel som sa at stegningen av fabrikken ble forlenget utover de tre ukene.
For min del får jeg veldig lite lyst på en Bolt når produsenten holder på slik.
De velger å ikke produsere Ampera E når det er stor etterspørsel, det er ikke ok i det hele tatt.

Electrix

Sitat fra: fredag på onsdag 25. oktober 2017, klokken 13:33
Sitat fra: Tellus på onsdag 25. oktober 2017, klokken 10:19
Og i USA går GM sin fabrikk for fullt....

Tja, GM stengte fabrikken i tre uker i sommer. Visstnok pga overproduksjon.

https://electrek.co/2017/07/18/gm-chevy-bolt-ev-inventory-factory-shutdown/

Og fremdeles selger de ikke mer enn ca 2000 Bolter pr mnd. Norge kunne vel tatt unna den produksjonen alene, hvis de faktisk var interessert i å selge disse bilene.

Bolt er en compliance-bil. GM er ikke egentlig interessert i å selge disse bilene, og de amerikanske forhandlerne deres er i hvert fall ikke interessert.
Det finnes andre beskrivelser av denne produksjonsstansen også, bl.a. at Sonic, som også produseres på samme fabrikk har hatt stor nedgang i salget. Og at man benytter anledningen til å justere produksjonslinja slik at man kan produsere ennå flere Bolt.

SitatA spokesman for the company said the shutdown at Orion was "due solely to softening sales of the Sonic" model, adding that its production plan for the Bolt for this year was unchanged.

SitatAnother reason for the extra week was to complete bank systems and redo the assembly line to INCREASE Bolt production. The jobs are all set to produce Bolts on a two-Sonic, one-Bolt mix.

They are changing the mix to a 50/50 split which requires adjustment.

SitatThe other GM plants whose summer shutdowns were lengthened all build passenger cars, not SUVs: the Chevrolet Cruze compact sedan in Lordstown, Ohio; the Malibu mid-size sedan near Kansas City; and the Impala large sedan in Oshawa, Ontario.

http://www.greencarreports.com/news/1111581_chevy-bolt-ev-plant-shutdown-extended-due-to-slow-sonic-sales

Det største problemet for Bolt/Ampera-e i Norge er nok at den har gått fra asken til ilden. Fra GM som ikke er spesielt interesserte i elbil til PSA som hater elbiler.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Amoss

Sitat fra: Electrix på onsdag 25. oktober 2017, klokken 15:11
Det finnes andre beskrivelser av denne produksjonsstansen også, bl.a. at Sonic, som også produseres på samme fabrikk har hatt stor nedgang i salget.

Ja, har også hørt den forklaringen. Men finner det fortsatt besynderlig at man velger å stenge ned en fabrikk helt som produserer *to* produkter, da ett av produktene har lavere etterspørsel enn forventet og det andre ikke klarer å få levert nok.

Om det er så at produksjonslinjene var så lite fleksible at de ikke kunne justere forholdet mellom de to produktene fabrikken produserer uten ett månedslangt (++?) stopp så er det i seg selv grunn nok til å stille noen krasse spørsmål om produsentens kompetanse og/eller seriøsitet. Men klart, dersom produsenten ikke ønsker å selge det produktet de har størst etterspørsel etter så kan det forklare denne fremgangsmåten.
Model S 85D

Knut Røe

Er vel heller fra ilden til asken  :D
Ser ut som A-e leveringene stopper helt opp nå. Hva har det blitt hittil, noe over 1000 på norske skilt? Blir nok et sjeldent syn på norske veier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA