Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Full pris på Tau fergen

Startet av elektrolux, onsdag 25. oktober 2017, klokken 07:26

« forrige - neste »

elektrolux

Sakset fra: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/zR6ab/Elbil-pa-Tau-ferja-Na-blir-det-full-pris-likevel


Elbil på Tau-ferja? Nå blir det full pris likevel

Fremskrittspartiet skiftet side og sikret fylkestingsflertall for at elbilene må betale full pris på Tau-ferja fra årsskiftet. Billettprisene på de andre ferjene øker også.
 
I fylkestingets møte i Sandnes tirsdag ettermiddag la Senterpartiets Arne Bergsvåg fram forslag om at elbilene skal betale samme takst som andre biler fra 1. januar 2018 og ut 2019.

I tillegg besto forslaget i at takstene økes med én takstsone på alle samband – ikke bare på Tau-ferja, men også på de andre fylkeskommunale ferjesambandene, deriblant fergene som trafikkerer til og fra Finnøy og Kvitsøy.

Foruten stemmene fra Høyre, Senterpartiet og de to uavhengige representantene Kari Raustein og Bjørn Ove Hersdal, skiftet altså Fremskrittspartiet side og sikret 25 av fylkestingets totalt 47 stemmer.

– Noen må snart løfte debatten, er det sånn at en bil er en bil, eller ikke? Jeg mener at de som har elbiler nå må være med og betale, mente Frps Pål Morten Borgli.

– Driver vi molbopolitikk?

– Driver vi realpolitikk eller driver vi molbopolitikk? spurte Marianne Chesak (Ap) fra talerstolen i fylkestinget.


Fylkesvaraordføreren var tydelig provosert over å se at det én uke gamle, klare vedtaket fra fylkesutvalget (10 mot 5) var i ferd med å miste flertallet. Der ble det vedtatt halv pris for elbilene i 2018 og 2019 og en generell økning i alle billettpriser på Tau-ferja. Prisøkningene gjaldt da kun Tau-ferja, ingen andre samband.

Dette skulle sikre Rogaland fylkeskommune 7 millioner i økte inntekter hvert år i de to årene fram til Ryfast åpner.

– En generell økning på alle samband er ikke omtalt i denne saken. Det er ikke utredet, det er ikke regnet på, det er ikke en del av saken, sa Chesak.

Men – etter en irettesettelse for ordbruken av tidligere fylkesordfører Janne Johnsen – led altså Chesak nederlag i voteringen.

Full pris for elbilene

Dermed har Høyre og Frp i fylkestinget sikret flertall for at elbilene skal betale full pris på de fylkeskommunale fergesambandene, mens de samme partiene i regjering har bestemt at elbilene maksimalt skal betale halv pris.

En forskrift som vil regulere dette også for de fylkeskommunale sambandene er ventet, men det er usikkert når denne forskriften kommer.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Troald

De brune partiene/populistpartiene ("Trump-partiene") FrP og Sp viser sitt sanne jeg. Synd at H gjør dette, har en god talsmann i Astrup som gjør at H enkelte ganger fremstår grønnlig.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Sele

Dette er noe ubrukelige politikere med skylapper på tror de kan innføre,ja de går sågar imot sin egen regjering. Men dette kommer til og bli reversert i starten av 2018.

https://elbil.no/ny-elbil-regel-i-2018-maks-halv-takst-for-parkering-ferge-og-bom/

jlan

De kutter vel honnørbilletter også da - ut fra prinsippet "en bil er en bil", så kan de vel også si "en person er en person".
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cra

Ikke glem barnebillett. Har aldri skjønt hvorfor ungene slipper så billig unna; de sitter jo ikke to og to i stolene hverken på ferga eller på kino.  ???
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sele

Denne Pål Morten Borgli fra Frp ønsker og sidestille elbilen med fossilbiler og ha lik betaling for disse bilene over alt hvor de ferdes. Han sier og at han skulle ønske at ingen betalte bompenger samtidig som han er styreleder i Nord Jæren Bompengeselskap.

Elbiler må betale fullt pga økonomi til vei prosjektene samtidig som han vil fjerne bompengene. Politikk som ikke henger på greip og Frp i et nøtteskall. Elbilens fiende nr 1.

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Sele

#7
Står på min påstand Frp er elbilens fiende nr1. Man vedtar noe så skal det utredes for ditt og datt. Dette er ikke annet enn trenering av en sak man i utgangspunktet er uenig i.

Økonomiske konsekvenser skal utredes kommer man med nå. Når man godkjente den nye bomringen på Nord Jæren så var det ikke snakk om og utrede de økonomiske konsekvensene dette har for innbyggerne. Dette partiet ønsker og fjerne all bompenge innkreving i Norges land. Har du utredet de økonomiske konsekvensene av dette Solvik Olsen? God dag mann økseskaft!!

zbk

...trenering av en sak... Drenering gjør man med en grøft.

Men er enig i påstanden  8)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Sele


Amoss

Sitat fra: Sele på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 12:23
Dette er ikke annet enn trenering av en sak man i utgangspunktet er uenig i.

Isolert sett hadde jeg vært forsiktig med en slik påstand. Tilsynelatende har de sitt på det tørre ved at ting rett nok skal gjøres på en byråkratisk og "riktig" måte.

... men denne saken er ikke i noe vakuum, men som en del av en trend. Vi har sett det gang på gang de siste 4 årene, når noe skal gjennomføres etter ett kompromiss med mellompartiene som FrP er uenig i, så blir saken trenert og trenert så lenge de kan. Vi så det f.eks. i saken om MVA fritak for leasing av elbiler og kjøp av batterier til elbiler, og man så det i saken om retur eller ikke retur av asylbarn. Og nå altså denne saken.

Så ja, er helt enig i at dette er en trenering.

Når det er noe FrP er for blir det gjerne gjennomført prompte. Er villig til å vedde på at det ikke blir noen utredning om økonomiske eller klimamessige konsekvenser dersom de får gjennomslag for "Tesla skatten" i årets statsbudsjett - annet enn evnt. som ett kompromiss med mellompartiene...

... og nettopp derfor er det så viktig - og riktig - av mellompartiene å gå inn i regjeringen, selv om FrP også sitter der.
Model S 85D

Kårepåsporet

At fylkeskommunen velger å ta full pris for elbiler er ikke det verste!
De har også vedtatt å øke takstene med to soner, fra takstsone 15 til 17, en takstsone er et mål på hvor lang ferjestrekningen er. Jeg har ikke hørt noe om at jorden har blitt større, da har vel heller ikke ferjestrekningene blitt lenger.
Det er regelrett svindel!

Men den største svindleren er rederiet Norled som tar ågerpriser da de er alene om å gi tilbud på sambandet!

elektrolux

Og krever Lauvig-Oanes sambandet nedlagt. En fergestrekning som strengt tatt kan konkurrere, men som krever 50-60 km kjøring om en skal mellom Stavanger og Tau.

Altså ren tvang å velge en overpriset rute om en skal fra Byen til Strand.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Følelsene har tatt over, så det blir en smule usaklig, men jeg har ikke mye respekt for Rogaland Fylkeskommune, Fylkesmannen og Stavanger Kommune lenger. Pål Morten Borgli kan også føies inn i samme rekke.

Hvis tragiske Stavanger kommune får gjennom planene sine om å tvinge alle gjennom Stavanger for å kjøre den idiotiske tunnelen Meltveit Kleppa har ordna seg hjem i hagen sin, så blir det hele fullstendig tragisk. Bare det at de i nærmest samme åndedrag innfører piggdekkavgift for å få ned lokal forurensning mens de samtidig altså planlegger for at mest mulig trafikk går gjennom byen sier nok.

elektrolux

Mye rart som skjer i Stavanger kommune ja.

Ble f.eks nektet å legge tilbake taket på garasjen min etter at det måtte av i forbindelse med arbeid lenger inne på tomten.

Har heldigvis bedre inntrykk av fylkesmannen som måtte på banen for å få orden på dette igjen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA